Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:59

Ja, hoe zit dat nou :D . Nu lees en verzamel ik in mn hoofd al een tijd lang informatie over de andalusier/PRE. Maar 1 ding snap ik het niet zo goed... Even vertellen hoe ik het denk te zien...

Een PRE met volle papieren, hengst of merrie kan je voor een APTO/APTA keuring 'opgeven'? Deze wordt dan gekeurd, gezien als: maten op meten van de benen ect. Als dit klopt "binnen de maten" . Dan is je paard dus APTO/APTA goed gekeurd, en dus een goed gekeurde dekhengst / fokmerrie?

Gaat dit werkelijk zo makkelijk? Wordt er niet gekeken naar erfelijke ziekten, nakomelingen, gedrag, klinische goed keuring?

En waar staat de Campeonato dan voor?

Alvast bedankt voor de ophelderende toelichting :D .

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:12

idd, je paard moet aan de standaart maten voldoen, volgens mij word er ook rontgen foto's gemaakt van de erfelijke eventuele 'afwijkingen'
(dit is athans met de mijne wel gedaan)
Nakomelingen kijken ze volgens mij niet naar :n
Zo heeft de mijne ook der apta stickertje :j

Lisenka

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Onnen

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:38

Er worden geen rontgenfoto's gemaakt. Er wordt inderdaad gekeken of je paard aan de maten voldoet en of er geen gebreken aanwezig zijn zoals bijv. kiephals, hertenhals, etc. Bij de hengsten nog of de teelballen goed zijn ingedaald. Als ze daar aan voldoen dan zijn ze APTA/APTO.

De campeonata is de premiekeuring. Alle paarden die hier komen moeten vol papier hebben. Vanaf 4 jaar is het verplicht dat ze APTA/APTO gekeurd zijn. Merries vanaf 7 jaar moeten een veulen gehad hebben of drachtig zijn. Voor de hengsten geldt dat ze vruchtbaar moeten zijn.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:52

Dus, als ik het goed begrijp, zijn er dus talloze goedgekeurde PRE hengsten en merries? Dat gaat dan wel heel anders dan bij bijv. KWPN paarden...

Thanx voor de opheldering Lisenk :)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:46

Ja idd, je moet het een beetje vergelijken met een stamboekopname bij het KWPN, maar dan net ietsje strenger.
Het is bij de PRe net zo streng voor de merrie als voor de hengst, is je merrie niet APTA dan krijgt het veulen geen PRE papier, iets wat vaak bij andere rassen wel zo is.

Je kunt met je PRE APTO hengst ook voor calificado op gaan, die keuring is wel net zo streng als bijvoorbeeld bij het kwpn. Er zijn dan ook maar weinig paarden die calificado zijn.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:24

Maar naar mijn weten zijn er nog geen calificado keuringen georganiseerd in België of Nederland.

In Spanje is de regel geloof ik ook zo dat je met een APTO hengst enkel nog de eigen merries mag dekken, en je als hengstenhouder enkel nog een Calificado hengst mag inzetten voor externe merries.

Dat zal op zich wel voor een verbetering van het ras zorgen.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:35

Ja er is er 1 in nederland, hij was op de laatste premiekeuring. paard kon goed lopen, maar werd zeer slecht gereden en was een beetje mager.

Wat ik gehoord heb, maar weet het dus niet zeker; is dat gewoon APTO hengsten een deklemiet hebben en calificado hengsten niet.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:45

Dank je dames voor jullie reacties! Echt heel interessant. Dat van calificado wist ik niet, nooit van gehoord ook. Thanx voor de info!

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:52

Bij nader inzien, weet ik eigenlijk niet of die calificado hengst hier achter gebleven is...
Hij werd wel door een Nederlander gereden, maar hij was mee met een groep Spanjaarden, ach ja, soms kan ik het ook niet meer volgen.

Je kunt nog wat meer over de verschillende keuringen lezen op www.purarazaespanola.net

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:06

Super, dank je wel. Ik ga zeker en kijkje nemen :)

amanda89

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:28

Leuk die info! :D Snapte er ook niks van. Maar met mijn ruin kan ik toch niks doen. :+ Erg
jammer.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:30

Cyrina schreef:
Wat ik gehoord heb, maar weet het dus niet zeker; is dat gewoon APTO hengsten een deklemiet hebben en calificado hengsten niet.


Nee hoor er is in beide gevallen geen deklimiet, je mag zoveel dekken met je hengst als je wilt. Of het goed voor hem is , is een tweede....

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:39

En het Campeonato ?
Dat is in eerste instantie voor de fokker om zijn hengst, merrie of nafok te tonen . En natuurlijk voor de merriehouder die een geschikte hengst zoekt.
Natuurlijk is het ook gewoon een fantastisch gezellig evenement waar je ander liefhebers kunt ontmoeten of weer eens bij te kletsen met andere leden
Verder , een paard tot en met 3 jaar hoeft nog geen APTA of APTO te hebben voor deelname aan het Campeonato, dat is pas verplicht vanaf 4 jaar.
Je mag je paard vanaf 3 jaar aanbieden voor de APTO als je denk dat hij/zij genoeg maat heeft voor goedkeuring. Soms kan de jury je verzoeken om het paard volgend jaar nog eens aan te bieden.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:41

uit welke groep bestaat deze jury eigenlijk?

Lisenka

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Onnen

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:50

Frank, de jury komt uit Spanje. Dit zijn mensen die door het Spaans stamboek aangesteld zijn. Ik heb zelf in Nederland tot nu toe alleen meegemaakt dat er 1 jurylid was die zowel de morfologie (aan de hand) als de functionaliteitsproef beoordeeld.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:52

Cyrina schreef:
Bij nader inzien, weet ik eigenlijk niet of die calificado hengst hier achter gebleven is...
Hij werd wel door een Nederlander gereden, maar hij was mee met een groep Spanjaarden, ach ja, soms kan ik het ook niet meer volgen.

Je kunt nog wat meer over de verschillende keuringen lezen op http://www.purarazaespanola.net


Ik weet dat er in België al zeker 1 calificado hengst is, maar dat is een ingevoerde, ik bedoelde dat er nog geen keuringen worden georganiseerd. :)

Bij Licors en Terroso's fokker hebben ze ook een calificado hengst (Grado), het fijne is dat dat in de nieuwe ANCCE Libro Genealogico ook wordt aangeduid (met een rode rosette) bij de afstammelingen, bijvoorbeeld: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... BROjpNAEU=

Verder kan je alles lezen op de website van de ANCCE (http://www.ancce.com), ook in het Engels, voor wie geen Spaans kan :D
Naast Calificado (Qualified in het Engels) heb je ook Elite, dat gaat nog een stapje verder.

Citaat:
| Aptitude for Breeding

1. Horses in the Register of Births will be included the Main Register after having been evaluated (graded) that they comply with the breed prototype and that they are free of any disqualifying defects; authorized personnel will issue the corresponding certificate.

2. Horses in the Main Register will be inspected by the commissions established to this effect, at the request of the owners.

3. To be considered «qualified breeding stock» or «elite breeding stock», Purebred Spanish Horses will be evaluated (graded) to prove their locomotive, genetic and reproductive qualities, with the following types:

«Qualified Breeding Stock» | Are considered those horses, three years of age or over, both males and females, that meet the standard for basic aptitude as breeding stock, according to the criteria established for the breed prototype or conformation, and pass a functional test and examination of their reproductive system and a veterinary verification may be considered Qualified Breeding Stock. This qualification appears in the horse’s passport or genealogical card.

«Elite Breeding Stock» | Are those breeding horses, seven years of age or over, both males and females, which have already been included in the Register of Qualified Breeding Stock and that have undergone a genetic evaluation within the framework of the selection scheme. This evaluation includes the verification of conformational, functional and reproductive parameters of the horses and of their descendants and siblings. Although they have not been included in the Qualified Breeding Stock listing, those horses, whether males or females, and whose descendents have achieve outstanding competitive success within the framework of the improvement plan for the breed, can also be included in the list of Elite Breeding Stock.

4. Artificial reproduction is authorized for those horses included in the registers of qualified and/or elite breeding stock, under the conditions that are officially determined.


En op deze website kan je dan ook nog eens een lijst vinden van alle Calificado hengsten :)

http://www.certamenesecuestres.com/INDEX.ASP?ID=91

amanda89

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:15

Idra schreef:
Cyrina schreef:
Bij Licors en Terroso's fokker hebben ze ook een calificado hengst (Grado), het fijne is dat dat in de nieuwe ANCCE Libro Genealogico ook wordt aangeduid (met een rode rosette) bij de afstammelingen, bijvoorbeeld: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... BROjpNAEU=

Oke wat leuk.. dat heeft Nino zijn opa ook. Wist al niet wat dat betekende. :+

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:25

Ja Gaucho III ook
hij is de opa van Artista , ben ik best trots op , op zo'n beroemdheid *D

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:43

Goh, wat een hoop info zeg ineens :D . Echt heel interessant allemaal :j !!

Wat wordt er eigenlijk allemaal gedaan op de campeonato? Rijden & aan de hand voorbrengen? En krijg je hier dan een soort premie bij de paarden, zoals bv bij shetlanders 1e,2e od 3e premie? Of werkt dat met medailles en/of punten? En worden die resultaten dan weer toegevoegd op de website ANCCE Libro Genealogico?

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:50

Ik blijf het zo maf vinden dat de goedkeuring zo makkelijk gaat. Vinden jullie dat, als echte PRE liefhebbers, niet ontzettend zonde? Ik bedoel, als je je paard voor het KWPN goedgekeurd krijgt, kun je met recht trots erop zijn. Bij de APTO/APTA lijkt het me meer een formiliteit. Is dit ook waarom de veulens lager geprijsd zijn? Omdat het zinnetje "vader is goegekeurd" bij deze niet veel impact heeft?

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:14

Nou eerlijk gezegd is het vrij normaal. Bij quarters, welsh, enz gaat het ook zo.
Van mij zou het best iets strenger mogen, daarentegen vind ik het juist super dat ze ook zo streng zijn voor merries, want dat is minstens net zo belangrijk en dat mis ik vaak weer bij andere stamboeken.

Ilona; Ze worden op stand en in alle 3 de gangen aan de hand beoordeeld. 4jaar en ouder hengsten worden ook nog beoordeeld onder het zadel met een vaardigheidsproef.

Het gaat met medailles, dus; goud, zilver, brons en de rest krijgt niks.

De opa van mijn zus haar paard heeft ook zo'n lintje idd. Dat is de hengst Educado, ook meermalig sicab winnaar.

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:29

Het is inderdaad wel fijn dat de merries mee worden geteld, dat mis ik bij het KWPN en NRPS. Maar zijn enkel hun zo streng dan? Dat geeft toch meer profijt aan je werk?

-Sorry, als echte KWPN/NRPS muts snap ik het echt niet

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:21

Het werkt ook gewoon een beetje anders dat klopt. Er ligt meer verantwoordelijkheid bij de fokker dan bij KWPN/ fries qua hengsten. Ikzelf vind de hengstenkeuringen van KWPN/ Fries enz ook een beetje overdreven, zeker als ik het resultaat zie van de laatste jaren en hoe die jonge paarden al moeten presteren, een 3 jarige willen ze bij de PRE's niet eens onder het zadel zien, ze noemen het nog een potros (veulen).
Maar bij de PRE is het weer te ligt. Wat de Lusitano;s hebben vind ik een mooie middenweg, zo zou het van mij ook mogen gaan.

Je laatste 2 vragen snap ik niet helemaal, wat bedoel je precies?

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:37

Ik ben ook voor een strengere PRE hengstenkeuring nu worden de favoriete kleurtjes al gauw goedgekeurd ook al is het niet helemaal terecht. De APTA merriekeuring is een hele goede stap voor de fokkerij en zo blijft de vinger een beetje aan de pols. Daar kan t KWPN of NRPS nog iets van opsteken.
Er wordt toch al gauw gedacht ; een goede hengst zal de minder sterke kanten van de merrie wel opheffen terwijl de merrie ook 50% doneert aan het veulen...

Utixo,
hoezo zo zijn de PRE veulens goedkoper geprijsd ? of bedoel je misschien andalusiers of crusado's?
Een PRE veulen met papier kost al gauw zo'n € 5000,= tot € 7000,=
IK zie toch echt meer KWPN veulens van rond de € 2500,=

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe zit dat nou met APTO / Campeonato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:08

Ik had het inderdaad over anda's. sorry.

Cyrina, wat ik bedoel, om bij het PRE een paard goed gekeurd te krijgen moeten de bovengenoemde voorwaarden voldoen, en je bent klaar. Bij het KWPN/NRPS zijn er veel meer voorwaarden, het kost dus veel meer moeite. Als je dan een GGH hebt, dan heb je ook wat, snap je?