[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3 de knapste friese enter op bokt

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:20

Hoe gaat het bij jou ynekes, al veulen nieuws?

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:22

Hoi Zonnebloem

Nee het zit nog veilig in mama's buik. De merrie heeft al twee weken een uier wat er klaar voor lijkt dus rustig slapen is er niet meer bij. Ik zet op dit moment om het uur de wekker {:)-:(
Maar wie weet houdt ze ons nog weken zo bezig :=

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:30

Absolom.. wat een knapperd <3

Er was nog iemand die vroeg waar zij verbeterpunten zou kunnen vinden. Wanneer je paard al eerder als volwassen paard is gekeurd is hij of zij lineair gescoord. Wanneer je lid bent van het KFPS kun je de score opzoeken in de database van het kfps. Daar kun je zien hoe de jury jouw paard heeft beoordeeld en kun je ook wel een inschatting maken of het zin heeft voor graadverhoging naar de keuring te gaan.
Voor het krijgen van een 1e premie wordt er streng gekeurd.
Wanneer iemand zijn paard wil opzoeken maar geen lid is van het kfps; stuur ff een pb met volledige stamboeknaam en afstamming. Dan wil ik je paard wel opzoeken en de info door appen.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:30

Leuk Absolem he, zo'n jonkie :))

De laatste weken op een veulen wachten zijn spannend. Hopelijk gaat alles goed Ynekes +:)+

Hier is een van onze jaarlingen. De andere staat in de opfok met vriendjes hengstjes <3
Afbeelding

Ze is niet naar de keuring geweest als veulen en gaat pas als ze drie is.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:01

Leuk om de keuring te volgen trouwens bij de Nieuwe Heuvel :D +:)+ Dank voor de tip hier :D Leerzaam, en ik geloof dat ik Dije maar thuis houd _O- Als ik zie wat voor prachtpaarden hier allemaal een 3e premie krijgen :')

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:25

Hihi, je kunt je ook afvragen waarom je naar de keuring zou gaan. Wij gaan met de hengsten om de ster te halen voor de moeder. Na 4 sternakomelingen wordt de moeder preferent. Maar verder heeft die ster voor de hengsten geen meerwaarde voor ons. Het zijn dan nog altijd geen dekhengsten en dus voor de fok niets waard voor ons. (even kort door de bocht)

Ik ga mij eind mei eens wagen aan een online proefje met mijn merrie. Had net een startkaart aangevraagd en toen brak corona uit :(

xHylkje

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:01

Zo, ik loop ook nog wat achter, wat leuk dat er zo veel liefhebbers zijn! :D

Lys_PPA wat een lieve foto met het veulentje wat even komt koekeloeren!

Appaloosa9, ik heb inderdaad precies hetzelfde. Vind het altijd leuk om alle fokwaarden, inteelt en verwantschap te vergelijken op basis van de cijfertjes. Vanuit daar zoek ik dan iets gerichter naar een hengst die ook nog het juiste gevoel geeft, erg leuk proces vind ik!

Zonnebloem92, nee ze heeft twee jaar terug bij de fokker ook een veulen gehad van Tsjalle! Dit ging toen erg goed allemaal, ze was toen drie weken te vroeg... Ik hoop dat ze het nu nog even laat zitten, ik zou van de week nog even met haar een stap-buitenritje doen maar daar was ze het niet mee eens :+ Dus nu de laatste loodjes lekker er naast wandelen, en rustig aan het veulen afbakken!
En wat vervelend voor het paard ook... Heeft hij dit eerder niet vertoond?

Nadia, erg leuk ook met de afstamming! Heel veel succes ermee!

Timmie06, wat een lieve uitstraling hebben ze beide! Spannend voor de keuring, hebben jullie haar als veulen ook daarheen gehad?

Jinthe1, wat leuk, welkom! Een hele stal vol, en heel veel succes met alle aankomende geboortes! En wat een mooi gebouwde jaarling al! Die is al best goed in verhouding haha! Balen van je startkaart... ik hoor van best veel dat ze zo'n online proefje erg leuk vinden om te doen! Het zou voor mij ook schelen dat ze niet in een onbekende omgeving hoeft, zonder die extra spanning gaat het heel wat beter haha..

Sannahtris, gefeliciteerd met dracht! Succes met het wachten en ik hoop voor je dat alles goed gaat!

Kusvoorjou, wat een mooie poetsplaats, en wat ziet Floris er goed uit! Stoer dat 'ie niks om het singeltje geeft.

Absolem, wat heb je hem er netjes bij staan! En wat is 'ie braaf voor zijn leeftijd zeg.

Ynekes, nog even geduld dus... Sterkte met het waken. Ze had al wel (bijna) de 320 dagen gepasseerd toch? Dat moet vast een gerust gevoel geven!

xXutopiaXx, aan de andere kant heb je ook weinig te verliezen op zo'n keuring natuurlijk, behalve dan de kosten! Maar ik moet zeggen, ik schrik ook wat van de 'strenge' jurering ;) Wel erg leuk en leerzaam om mee te kunnen kijken en het commentaar er naast te kunnen houden vind ik zelf!

Zo, alles weer bij :+
Hier wachten we rustig af tot begin juni, dan hopelijk een gezond veulentje ernaast :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:07

Voor mij, in het geval van Dije, zou het alleen maar zijn om een mooiere titel voor z'n verkoopadvertentie te kunnen maken.. := In plaats van hengst, zou je er ster-hengst van kunnen maken. Maar uiteindelijk gaat het mij er toch om dat hij naar een 5-sterrenhuisje gaat en de match gewoon super is, dus misschien trekt het alleen maar de mensen aan die ik niet bij m'n stal wil hebben _O- En gewoon, omdat 't leuk is inderdaad haha. Interessant om te horen wat zij erover denken, na wat ik allemaal van Dije heb gezien. Maar daarom is het juist zo leuk om nu mee te kunnen luisteren en te kijken of het commentaar klopt bij wat jij zelf ziet! :D

Leuk Jinthe, een proefje thuis rijden! Ben benieuwd! :D Zo'n systeem zou het voor mij ook veel aantrekkelijker maken. Ben echt totáál niet van het wedstrijd rijden, maar dat komt met name door de sfeer op een wedstrijdterrein :P Iedereen zwaar in de stress, en ben daar zó gevoelig voor, neem dat gelijk over _O- Ook al ben ik zelf totaal niet gespannen voor m'n proefje, kan echt niet tegen allemaal zulke mensen om me heen :')

Lekker bijgelezen Hylkje :D _/-\o_

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:23

Knappe jaarlingen voorbij zien komen -<3

Succes met de laatste loodjes van jullie drachtige merries!

Het trekt mij ook nog wel over een paar jaartjes een veulentje bij mijn paardje.

Hier weer een indoor wedstrijd competitie opgegeven.. ben benieuwd wanneer de concoursen weer van start mogen..

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:24

Voor de echte kenners hier , zou mijn Véline het goed doen qua exterieur?

Afbeelding

Voor een keuring zeg maar :)

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:31

Oh jinthe wat leuk, laat je weten hoe het proefje online gegaan is?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:58

Kusvoorjou, ik zal het laten weten :)) . Het duurt nog wat weekjes. Helaas wordt er aan de buitenbak gewerkt en komt er een nieuwe omheining. Hopelijk staat die dan niet pas voor de helft :+

Evelien, dat is vanaf een foto moeilijk te beoordelen, zeker als deze niet helemaal van opzij gemaakt is. Eventuele beengebreken zijn ook niet altijd te zien vanaf een foto. De punten van de beweging tellen trouwens dubbel op een keuring dus zijn minstens zo belangrijk. Is je paardje nog helemaal niet op de keuring geweest?

Hylkje, jee wat een knappe bijleespost +:)+

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:23

Als veulen is ze alleen gekeurd.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:08

Jelske heeft last van mijten. Ik heb vorige keer alleen zijn voorbenen behandeld. Maar nu heeft ie er achter ook last van. Nu alle vier de benen in de emmer gezet. En over tien dagen mag hij nog een keer :\

Ik ga ook maar even pipetten advantix halen. Die werkten bij Titus ook de vorige keer. Heb de stallen net allemaal schoon. Maar jeetje wat een gedoe dit altijd.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:17

Wat balen zeg, enorm veel werk en blijkbaar kan het hardnekkig zijn om eraf te raken. Hopelijk heb je er genoeg aan gedaan om de beentjes in een emmer te zetten!

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:00

Wat vervelend die mijten hè !

Mijn vorige fries heeft ook mijten gehad, wat een ellende..

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:07

Mag ik mij hier ook melden? Sinds mijn paard drachtig was heb ik bokt weer een beetje opnieuw gevonden zeg maar, na er jaren niet meer opgezeten te hebben en kom nu net dit topic tegen. Leuk om met andere Friezen-eigenaren/liefhebbers te praten en verhalen te delen en te volgen.

Ik ben in het bezit van Sierou, een 15 jarige merrie van Olrik x Olof.
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen vrijdag (1 mei) is zij bevallen van Nanne. Een hengstveulen van Tsjalle. Ook hij blijft bij mij.
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot 2 foto’s met waar ze beide op staan.
Afbeelding
Afbeelding

Met Sierou rijd ik voornamelijk recreatie en af en toe een wedstrijdje. Grondwerken vinden we beide ook erg leuk. Nanne heb ik gefokt voor opvolger van Sierou.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:16

Wat een mooie merrie :+: En heerlijk zo'n veulentje, leuk dat ie mag blijven <3

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:22

Mooie merrie en veulentje <3
Leuk dat je het veulen aanhoud.

Mijn merrie is bijna 6 maar als ze een jaar of 12 is gaat ze denk ik ook bij de hengst. Hoop dat er dan ook een mooie opvolger voor mijn merrie wordt geboren:)

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:24

Wat een leuk veulen zeg, en knappe mama!

Hebben jullie paarden ook last van teken? Floris had er vanavond 2! Ik heb hem daarna heel goed geborsteld en mooi gemaakt, want we hadden een fotoshoot vanavond! Als ik wat foto’s binnen heb zou ik er zeker wat posten. Pfoe, als ik hem dan zo zie staan... wat kan je dan trots zijn op je paard hè!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:39

Heb ze nu nog niet bij de paarden gezien, maar vorig jaar wel. En heb er wel al een hoop van de hond en katten afgeplukt, rondlopend weliswaar, want die worden allemaal behandeld. Nu zijn ze gisteren voor het eerst op de wei geweest, dus ik verwacht wel wat teken de komende dagen...
Fijn gevoel is dat hè :+: Kan daar ook zo van genieten... zo heb ik gisteren kwijlend in de wei gestaan omdat m'n knappe Tamme lekker rond aan het lopen was :') Was zo idyllisch! Sinds we hier zijn komen wonen was het ook de eerste keer dat hij daar in die wei rondliep <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:19

Zo te zien geniet Tamme er ook van :D
Mooie foto’s ;)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:42

Lekker rennen.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:47

Pff vervelend Absolem, hopelijk is hij er snel vanaf. Mijn paard heeft ook iets van schilfers in zijn voorbenen, dacht eerst dat het horzellarves waren, maar begin nu toch wat te twijfelen. Binnenkort eens laten nakijken bij de DA.

ThornForest leuke merrie en dat veulen <3
Heel speciaal om je paard van veulen af aan op te zien groeien..

En die Tamme, blijft een mooie kerel! Machtige foto die laatste. Heeft hij nog niet door dat er geen stroom staat op het achterste hekwerk (althans zo ziet het eruit op de foto, misschien staat er wel iets op)? Mijn ontdeugende minis waren al weggeweest denk ik haha, Picasso daarentegen heeft wat meer manieren en zou minder snel op onderzoek uit gaan.