arabieren op de manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marit_xx

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Goor

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:38

CtjeLief schreef:
het heeft niet zozeer met het drukker te maken, maar met het zeer gevoelige en intelligente karakter van een arabier. Je moet het vertrouwen van dit ras voor je winnen, een arabier bepaalt of ie jou toelaat of niet.. en dat is het verschil met andere rassen die daar makkelijker in zijn. (uitzonderingen daar gelaten) Dat is waar de arabier ook bekend om staat.

Een Nrps kun je overigens niet vergelijken met een AV, wat (helaas) wel veel mensen doen.

Tuurlijk zullen er wel AV's zijn die het prima doen op een manege, maar over het algemeen is dit ras denk ik niet geschikt voor Jan en alleman in lessen mee te lopen..


ben ik mee eens! =).
vooral dat laatste. Veel mensen denken al snel dat ze weten hoe ze een arabier moeten rijden (heb het over van die kleintjes van 9 jaar ofzo). en lopen te roepen en te gillen in die stal, ze hebben dan niet door dat arabieren meestal gevoeliger zijn dan andere manege pony's. Kan me der wel vaak aan ergeren. (ik weet niet of je me verhaal snapt hoor, leg het een beetje vaag uit xD)
En ook met rijden denkt iedereen o leuk! die galopeert tenminste. dat vind ik ook zo'n poedersuiker opmerking!
maar vervolgens kunnen ze haar niet houden en platen ze haar achter een ander paard, die dan soms weer een hoek naar achter geeft. Soms houd ik echt me hart vast omdat Kido (mijn verzorgpony) al vaker problemen met der benen heeft gehad.

Alexandraa

Berichten: 22
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Berkel

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:07

Ik heb der ook nooit eentje in manege lessen zien lopen
denk dat het er ook wel aan ligt dat Arabieren best wel
prijzig zijn.

ChristyT

Berichten: 1699
Geregistreerd: 19-05-07
Woonplaats: Wesepe

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:48

Wij hebben op onze manege wel 2 volle arabieren in de lessen lopen

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:41

Citaat:
denk dat het er ook wel aan ligt dat Arabieren best wel
prijzig zijn.


Valt wel mee hoor, je kunt in Nederland (helaas) zat arabieren voor een appel en een ei kopen..
Maar over het algemeen gesproken is het karakter (de intelligentie en het fijngevoelige) gewoon niet geschikt als allemanspaard in manegelessen.

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:39

Ik heb jaren geleden op een ponykamp op een arabiertje gereden die daar ook de lessen meeliep.
Was ook zeker wel een paardje voor de gevorderden ruiters maar ik had er echt een goede klik mee,ook volgens de manege eigenaar daar.
Was de eerste keer dat ik op een arabier reed had toen nog geen eigen paarje en dacht zoals zoveel mensen dat ze lastig waren (en te moeilijk om te rijden)
maar na dat kamp was ik zeker een liefhebber!

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:54

Dit vindt ik nou zon lekkere "discussie" Knipoog

Mij AV heeft voorheen op een manege gestaan, echter door de eigenaar gedumpt met de verkeerde instellling (de hoop dat ie gemakkelijker onder het zadel zou worden). Echter is dit al zon typisch AV wat het niet op jan alleman heeft (slecht behandeld geweest) Vervolgens komt ie op een manege waar de gevorderde ruiters geen weet mee wisten. Er zijn een hoop (gevaarlijke) valpartijen geweest. Echter heb ik er nooit dol mee gehad, een AV moet je in zn waarde laten, een scherper bit inwerpen, of sporen aantrekken en flink porren werkt averechts.

En ben helemaal eens met de stelling dat een NRPS niet te vergelijken is met een AV, zijn overigens 2 verschillende rassen (nrps is mengelmoesje, ondanks het zoveel % AV bloed)


Daarnaast blijf ik hard bij mening dat een AV absoluut geen manege paard is, puur door het karakter, alleen personen met de juiste feeling voor het ras behoren erop te rijden.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:20

Citaat:
Daarnaast blijf ik hard bij mening dat een AV absoluut geen manege paard is, puur door het karakter, alleen personen met de juiste feeling voor het ras behoren erop te rijden.


Afgod

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:31

Maar wat is dan wel een goed manegepaard?
Er lopen zoveel rassen rond waarvan ook gezegd kan worden dat ze niet op een manege thuis horen vanwege het gevoelige karakter. Wat dacht je van die 'leuke' Welsh A-tjes? Dat zijn vaak echt hete donders, maar toch zie je ze vaak in de lessen of aangeprezen als de kinderpony bij uitstek. Ik denk dus dat je niet kunt zeggen: dit of dat ras is niet geschikt voor het manegewerk, maar dit individu paard wel of niet.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:31

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, in die zin dat een AV toch wel specifiek heel anders is. De fijngevoeligheid en intelligentie die een AV bezit vind je niet bij een ander ras. En daarom is dit ras (over het algemeen) in mijn ogen bij uitstek niet geschikt als allemanspaard. En ja welshjes zijn hete donders maar niet zo fijngevoelig en emotioneel (want zo zie ik een av) als een arabier.. Zo zie ik het althans. En tuurlijk zijn er paarden van andere rassen soms ongeschikt als manegepaard, maar dat is dan denk ik meer karaktergebonden als rasgebonden, maar bij de AV zie ik dat toch anders..

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:34

Ik hoor heel vaak mensen zeggen ik houd niet van Arabieren ze zijn zo druk en snel.
Dan geven ze de vergelijking kijk maar naar Anoek...
Dit is een nrps en absoluut dus geen arabier.

Een arabier is geen manege paard.
Ze hebben hele gevoelige mondjes en zijn er sensible om te rijden.
Een ruiter met weinig geduld en te veel overmoed en die het even wel zal laten zien....zal menig keer in het stof bijten,of alle hoeken van de bak zien..
Als ik op die van mij rijd ben ik constant aan het denken van wat als ik dit doe hoe reageert hij dan.En als ie een keer zich een houd gaat ik eerst denken van zit er mischien niet iets lekker bij hem...Hoe vaak zie je niet ow hij is vervelend zweep er over heen(manege mentaliteit over het algemeen)Maar er wordt nooit echt gevoeld of verder nagedacht..

Op een AV leer je meer te rijden en te kijken en te voelen....



Wat is dan wel een manege pony/paard??

De laaste tijd zie je toch veel koudbloed achtige kruisingen types op zo manege..

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:10

CtjeLief schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, in die zin dat een AV toch wel specifiek heel anders is. De fijngevoeligheid en intelligentie die een AV bezit vind je niet bij een ander ras. En daarom is dit ras (over het algemeen) in mijn ogen bij uitstek niet geschikt als allemanspaard. En ja welshjes zijn hete donders maar niet zo fijngevoelig en emotioneel (want zo zie ik een av) als een arabier.. Zo zie ik het althans. En tuurlijk zijn er paarden van andere rassen soms ongeschikt als manegepaard, maar dat is dan denk ik meer karaktergebonden als rasgebonden, maar bij de AV zie ik dat toch anders..


En hier ben ik het dan weer niet mee eens Knipoog . Ja, Arabieren zijn fijngevoelig en emotioneel, maar om te zeggen dat je dit in die mate alleen in dit ras vind en niet bij Welshes, vind ik klets. Sterker nog, ik ken veel Arabieren die makkelijker zijn dan Welshes: veel meer op mensen betrokken, veel vergevingsgezinder (beide hebben te maken met fijngevoeligheid) en minder van die binnenvetters (emotionaliteit). Als je mijn Welsh Cob eens goed voor d'r flikker zou slaan, kijkt ze je een week niet aan - en zo ken ik er wel meer! Uiteraard is dit mijn ervaring, en dus niet algemeen geldig, maar dat is jouw uitspraak ook.
Ben het er wel mee eens dat een Arabje geen allemanspaard is, maar dat zijn zoveel rassen niet: Engels volbloeden, Welsh ponies en Cobs (die laatste worden als familiepaarden aangeprezen, maar de echte fokkers kunnen je vertellen dat ze dat echt niet zijn!), hoog in het bloed staande sportpaarden enz.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:40

ik bedoel ook absoluut niet te zeggen dat de AV het enige ras is wat niet geschikt zou zijn als manegepaard, er zullen er vast meer niet geschikt zijn qua ras, dat beaam ik hoor! Ik heb zelf met 100den arabieren gewerkt en dit is gewoon mijn beeld ervan.. ik vind ze gewoon te fijngevoelig en te emotioneel om als manegepaard in te zetten. En mijn ervaring met welshjes is anders, maar kan goed zijn dat jij een ander beeld hierover hebt.

Anoniem

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:05

Ik ben het helemaal eens met CtjeLief.
Een arabier is niet een van de makkelijkste paarden die ik ken.
En als er dan mensen op gaan rijden die geen bal verstand hebben van een arabier dan gaat het goed mis.
Tuurlijk zitten er av bij die super zijn en het gewoon hebben geacepteert.
Maar er is ook nog een groepje die dat niet pikt en dan krijg je de raarste ongelukken.
Toen ik naar mijn meisje ging kijken was de klik er heel snel.
Ik wist dat een arabier als die iemand vertrouwt voor die genen door het vuur zou gaan.
Ik ben heel vaak naar haar toe gegaan voor dat ik besloot haar te kopen.
De klik was er ik heb daarvoor een haflinger gehad totaal ander ras.
En geloof me ik heb het echt moeilijk gehad maar ik paste me aan.
Dat had ze snel gezien en leerde mij plaats dat ik haar dingen leerde leerde zij mij meer geduld te krijgen voor haar.
Iedere keer dat ik te snel ging deed ze me negeren.
Toen ik naar een tijdje achter kwam dat ik iets fout deed begreep ik haar steeds en steeds meer.
En nu zijn we de beste m,aatjhus en ik zou der voor geen goud weg doen.
En gelof me ik heb veel tegen slagen gehad maar heb mijn doel wel bereikt met mijn maatje ik heb haar op 17 jarigen leeftijd ingereden.
Soms kruip ik erop en dan stappen we lekker een rondje door de bak of net wat ze wilt.
Een arabier is echt niet voor iedereen ik heb het geluk gehad dat ik een goede vriendin heb die mij dingen heeft geleerd.
Tuurlijk heb ik haar ook dingen geleerd maar zij heeft mij meer geleerd en ik ben heel veel van dit ras gaan houden ik wil niks liever dan nog een arabier.
een geweldig ras eerlijk en betrouwbaar en super slim

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:48

Afbeelding
Onze manegearab Vork
Is niets anders te rijden als de andere manegepaarden, hoewel elke manegeruiter natuurlijk gilt dat ze o zo wild is, want tja, het is natuurlijk een arabier. Koe

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:24

Ik geef twee dagen in de week paardrijles aan kinderen bij ons op stal.
En dat is (op 1 merrie na) allemaal arabisch. Inderdaad , ik ben streng in zachte hand en rustig met het been, maar dat zou iedereen moeten zijn die zuinig is op zijn paarden.
Mijn leskindjes passen wel op het dier een schop in de ribben te verkopen, want ze belanden keurig aan de andere kant van de bak.

Arabieren kunnen prima in de les, je moet ze echter met respect behandelen en daar ontbreekt het in menig manege nogal eens aan.
Scheelt ook dat ik max. 4 kinderen in de les heb en geen 20, dus meer aandacht per paard/ruiter combi.

Anoniem

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:31

joelledsr dan zou het wel makkelijk kunnen idd.
Ik heb toen ik 5 jaar was heb ik op een mange gereden waar 21 a 22 kids mee reden op paarden op pony's heel gevaarlijk dus.
Ben dus naar een halfjaar mooi weg gegaan uit die les en heb prive les gehad 1 op 1 veel fijner.
Als een kind valt of zo moet er niet aan denken kan die genen die les geeft nooit op tijd bij het kind zijn omdat 5 meter veder nog een valt.

Valeriej

Berichten: 1121
Geregistreerd: 16-12-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:41

Wij hadden op de manege ook een kruising Arabier staan, hij is nu verkocht (en niet omdat hij te wild was ofzo)
Het was een schat van een paard maar had een eigen karakter. Je vond hem leuk of je kon er helemaal niet mee overweg!
(Zie profiel : Joost)

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:42

Bedoel je 21/ 22 in 1 les?

Anoniem

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:43

21 a 22 kids in een les

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:47

Wauw dat is erg veel, het kan ook gebeuren dat kind nr. 1 van een pony valt en 2 seconde later kind nr. 2 ( al heb je maar een lesje van 5. Maar zo blijft het haha

Bij ons staat 1 arabier, niet voor de lessen maar wel van mij Lachen

Voor de rest allemaal kruising paarden (nrps, kwpn, kruising wehls, halflinger en ga zo maar door)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:47

Bij ons is het altijd maximaal 8 geweest. Hoeveel paarden moet je wel niet hebben, wil je 21/22 kinderen in een les kunnen laten?

Anoniem

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:52

Daar geld heb je geld kun je die les mee rijden en anders heb je pech. een los kaartje kost 7 euro toen die tijd daar.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:26

Citaat:
Wij hadden op de manege ook een kruising Arabier staan


niet vergelijkbaar met een AV

xxxdonja

Berichten: 2651
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: www.bokt.nl

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:28

Wij hebben een 80% arabier op de manege, nou idd, wat jullie zeggen, niet iedereen kan erop. Knipoog

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: arabieren op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:41

ja maar dan nog is dat niet te vergelijken met het karakter van een av Knipoog