Wat zijn nou die beroemde hengsten? (Foto's in link!!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:21

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-03-11 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link aub

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:31

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31320
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat zijn nou die beroemde hengsten? (Foto's in link!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:43

Dit is een topic uit 2007, is er veel behoefte aan om hier nog aan verder te bouwen? Of zijn de meeste beroemde hengsten hier nu verzameld en kan het topic verder als archief dienen?

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:14

Elk jaar komen er toch weer nieuwe kampioenen bij? Dat is een proces en niet iets wat stopt. Ik vind het in ieder geval heel interessant welke hengsten grote invloed hebben op het ras cq. Fokkerij. Dus wat mij betreft geen slotje...

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:12

yildiz schreef:
Elk jaar komen er toch weer nieuwe kampioenen bij? Dat is een proces en niet iets wat stopt. Ik vind het in ieder geval heel interessant welke hengsten grote invloed hebben op het ras cq. Fokkerij. Dus wat mij betreft geen slotje...


Mee eens! Er zijn veel opkomende talenten, denk bijvoorbeeld alleen al eens aan de justice kinderen die het ook al erg goed doen. Het is wel leuk om ze hier te kunnen bespreken.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31320
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat zijn nou die beroemde hengsten? (Foto's in link!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:18

Oke, dan laten we het topic een doorstart maken. Willen jullie eventuele foto's en filmpjes wel als link plaatsen, zodat het geen foto-verzameltopic wordt? Bedankt :)

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:59

MLoeser schreef:
yildiz schreef:
Elk jaar komen er toch weer nieuwe kampioenen bij? Dat is een proces en niet iets wat stopt. Ik vind het in ieder geval heel interessant welke hengsten grote invloed hebben op het ras cq. Fokkerij. Dus wat mij betreft geen slotje...


Mee eens! Er zijn veel opkomende talenten, denk bijvoorbeeld alleen al eens aan de justice kinderen die het ook al erg goed doen. Het is wel leuk om ze hier te kunnen bespreken.


Laten we dat dan doen! Zonder twijfel heeft WH Justice een grote invloed op de fokkerij; mooi paard en prachtige nakomelingen. Maar CA drager. Zou voor mij persoonlijk reden zijn hem nooit te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:03

Mee eens! Er zijn veel opkomende talenten, denk bijvoorbeeld alleen al eens aan de justice kinderen die het ook al erg goed doen. Het is wel leuk om ze hier te kunnen bespreken.[/quote]

Laten we dat dan doen! Zonder twijfel heeft WH Justice een grote invloed op de fokkerij; mooi paard en prachtige nakomelingen. Maar CA drager. Zou voor mij persoonlijk reden zijn hem nooit te gebruiken.[/quote]


Ca drager of niet. Zolang je hem maar met een ca vrije merrie dekt is er niks aan de hand.
Ik ben z'n fan van die hengst prachtige kids en een waardevolle toevoeging aan de fokkerij.

Ik ben zo ie zo gek van de magnum psyche lijnen <3

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Wat zijn nou die beroemde hengsten? (Foto's in link!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:43

Justice heeft ook een aantal errug leuke CA vrije kinderen rondlopen. Ik zou zelf niet snel met justice dekken vanwege zijn CA status, hetzelfde geld voor papilon en andere CA dragers, maar ze hebben ook nakomelingen die vrij zijn, en het zijn wel genen die erg goed liggen op het moment. Dus ik vind dat je best met een CA-vrij justice kind kan gaan dekken. En ik zou het zonde vinden als zijn goede sterke genen verdwijnen. Ik zou alleen wel zeggen, fok dan een goede CA-vrije nakomeling van de CA hengst die goed vererft en dek dan met dat kind en niet de hengst zelf om de CA uiteindelijk uit de populatie te bannen. Op deze manier kan je over een extra generatie de goede genen behouden en toch de CA uit de populatie werken.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Wat zijn nou die beroemde hengsten? (Foto's in link!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:40

@MLoeser: jij verwoordt precies mijn denkwijze !!!!!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wat zijn nou die beroemde hengsten? (Foto's in link!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:22


Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:40


sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:55


KooArabians

Berichten: 469
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Sterksel (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:49

Ik ben natuurlijk zwaar bevooroordeeld, maar hier mijn knapperd <3

NAJJAR

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:55

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar Najjar heeft volgens mij maar weinig AV nakomelingen lopen (volgens studbook online van het avs 1), en hij dekt naar mijn weten ook over de grenzen niet. Daarnaast is hij ook niet een veel gevraagde hengst. Waarom vind je dat hij dan een beroemde hengst is?

Begrijp me niet verkeerd, hij heeft een mooi type en een mooie bloedlijn, maar dat per se maakt hem nog geen beroemde hengst.

KooArabians

Berichten: 469
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Sterksel (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:27

MLoeser schreef:
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar Najjar heeft volgens mij maar weinig AV nakomelingen lopen (volgens studbook online van het avs 1), en hij dekt naar mijn weten ook over de grenzen niet. Daarnaast is hij ook niet een veel gevraagde hengst. Waarom vind je dat hij dan een beroemde hengst is?

Begrijp me niet verkeerd, hij heeft een mooi type en een mooie bloedlijn, maar dat per se maakt hem nog geen beroemde hengst.



Staan wel meer hengsten in die (nog) niet persé beroemd zijn. Maar dan heb ik het topic vast verkeerd geinterpreteerd, dacht dat het gewoon om favo AV hengsten ging. Lees nu de titel pas. My bad ;)

Najjar staat ingeschreven bij het BAPS, dus op de AVS website zul je inderdaad weinig nakomelingen van hem vinden :)* Hij is nog jong, maar begint wel wat over de grenzen te dekken. Misschien even de website checken om je info volledig te hebben :+

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:57

Er zijn sowieso maar weinig AV-veulentjes per jaar hoor! Zo'n 200 ofzo. Dus veel 'bekende' hengsten hebben niet zoveel veulens per jaar. Het blijft dan ook wel exclusief en bijzonder.

Najjar is waanzinnig mooie en talentvol. Het enige nadeel is mss dat hij geen platte 'tuigerkont' heeft zoals eigenlijk voorgeschreven is bij de AV's. Maar verder? :)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:22

Amalarab schreef:
Er zijn sowieso maar weinig AV-veulentjes per jaar hoor! Zo'n 200 ofzo. Dus veel 'bekende' hengsten hebben niet zoveel veulens per jaar. Het blijft dan ook wel exclusief en bijzonder.

Najjar is waanzinnig mooie en talentvol. Het enige nadeel is mss dat hij geen platte 'tuigerkont' heeft zoals eigenlijk voorgeschreven is bij de AV's. Maar verder? :)



Ik heb toch nergens gezegd dat najjar niet goed is of niet talentvol is? In tegendeel zelfs! Hij heeft een heel gaaf type, mooie lijnen en beweging... dat zei ik in mijn vorige post toch al? Leuk ook dat hij sport wordt uitgebracht, persoonlijk zie ik graag dat AV hengsten niet puur op show worden ingezet.

Overigens dacht ik dat Najjar "maar" een derde premie heeft? Of heb ik dat mis? dit staat op de site
Citaat:
*3rd premium Stallion License Belgium 2007*

KooArabians

Berichten: 469
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Sterksel (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:50

@t MLoeser: Najjar heeft inderdaad als 2 jarige een 3e premie behaald op de HK in Belgie. Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan premies en zeker als de hengstjes nog puppies zijn (2jr). Wij gingen voor zijn dekboek, omdat hij al een merrie drachtig had. Wellicht zal hij in de toekomst nog weleens zijn rentree maken op de HK als VOLWASSEN hengst :Y)

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:07

MLoeser schreef:
Begrijp me niet verkeerd, hij heeft een mooi type en een mooie bloedlijn, maar dat per se maakt hem nog geen beroemde hengst.


... en Tameen (Ajman Moniscione) wel zeker ?? (die daarboven staat) dát is nog meer een broekie :?
Ik denk dat VELEN wel van Najjar gehoord hebben ;) met al zijn prestaties !!
Najjar komt er wel, en ook zijn dochter hahaha _/-\o_

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:23

Misschien moeten we dan 'beroemd' definiëren? Wanneer is een hengst beroemd en wat moet hij binnen de fokkerij betekend hebben? Hoe succesvol zijn de nakomelingen, welke titels heeft hij behaald en is hij ook internationaal van grote invloed?

Persoonlijk vind ik dat je pas over een beroemde hengst spreekt als je op alle bovengenoemde vragen een antwoord kunt geven. Primering is er niet voor niets en zou merriehouders toch zeker een leidraad moeten bieden.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Wat zijn nou die beroemde hengsten? (Foto's in link!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:44

Als je echt over beroemd heb dan kom je uit op Padron.

Maar ik den toch dat aanstormende talenten ook wel op zijn plek zullen zijn. Beroemd is een groot woord, een paard kan pas beroemd zijn als het de status legende heeft gehaald. Dan hou je nog maar een klein topje van de piramide over.

Denk dat de titel van het topic ook geheel verkeerd verwoord is. BEKENDE had beter op zijn plaats gestaan. En betreft Najjar, die gaat het heel ver schoppen!!! :D

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:28

yildiz schreef:
Primering is er niet voor niets en zou merriehouders toch zeker een leidraad moeten bieden.


De primering op zich zegt niks over hoe de betreffende hengst fokt, daar zijn weer andere predikaten voor. (in NL tenminste)
Menig wereldberoemde hengst heeft nooit een premie ontvangen! ;)
Soms omdat met die in het betreffende land niet geeft, en vaak ook omdat de eigenaren er simpelweg geen enkele waarde aanhechten en hun hengst er nooit voor aangeboden hebben maar alleen hebben laten goedkeuren.
En zelfs dat laatste is niet eens in alle landen verplicht.

KooArabians

Berichten: 469
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Sterksel (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:30

yildiz schreef:
Primering is er niet voor niets en zou merriehouders toch zeker een leidraad moeten bieden.


Primering is voor mij geen leidraad om een hengst wel/niet te kiezen en zeker niet als ze, zoals op de belgische HK als 2 jarige al gekeurd worden. Dan zijn het zelf nog puppies. Bekijk deze hengsten nog maar eens als ze een jaar of 6 zijn, dan heb je totaal andere paarden. Verder zegt het ook niks over de fokkwaliteiten van de hengst. En alleen NL, DE en BE hanteren een hengstenkeuring, dus wat dan met de hengsten uit alle andere landen?

Nee, voor mij heeft t niet zoveel waarde om eerlijk te zijn :o ;) Dat is een beetje hetzelfde als een hengst voor je merrie kiezen op basis van showresultaten :? Maar dat is ieder voor zich natuurlijk ;)

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:32

KooArabians schreef:
yildiz schreef:
Primering is er niet voor niets en zou merriehouders toch zeker een leidraad moeten bieden.


Primering is voor mij geen leidraad om een hengst wel/niet te kiezen en zeker niet als ze, zoals op de belgische HK als 2 jarige al gekeurd worden. Dan zijn het zelf nog puppies. Bekijk deze hengsten nog maar eens als ze een jaar of 6 zijn, dan heb je totaal andere paarden. Verder zegt het ook niks over de fokkwaliteiten van de hengst. En alleen NL, DE en BE hanteren een hengstenkeuring, dus wat dan met de hengsten uit alle andere landen?

Nee, voor mij heeft t niet zoveel waarde om eerlijk te zijn :o ;) Dat is een beetje hetzelfde als een hengst voor je merrie kiezen op basis van showresultaten :? Maar dat is ieder voor zich natuurlijk ;)


_/-\o_ _/-\o_ Juist!