Inschrijven in het stamboek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HuyanaJoy

Berichten: 58
Geregistreerd: 30-11-13

Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:52

Hoi allemaal,
Ik heb een (bijna) 2-jarige volbloed arabier. Nu wilde ik haar graag in laten schrijven in het Arabisch Volbloedpaarden Stamboek, omdat ze nog geen paspoort heeft.
We weten dat ze een volbloed is omdat haar broer, die we ook hadden, ook een volbloed is en wel in het Arabisch Volbloedpaarden Stamboek is ingeschreven. Het is een volle zus dus ze hebben dezelfde ouders. Alleen is de vader al ± 7 jaar niet meer ingeschreven. Als we haar toch in het stamboek willen inschrijven, wat we willen, moeten we met terugwerkende kracht het "inschrijvingsgeld" (hoe heet zoiets?) over die jaren betalen, en dat komt neer op een fiks bedrag :=
Nu vroeg ik mij af of we haar ook op een andere manier in kunnen laten schrijven, d.m.v. een keuring of zo :?
Alvast Bedankt!

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:19

Helaas zit er idd een flinke boete aan te late registratie. De enige manier om alsnog in te schrijven is middels de dna-registratie ed, er is geen andere ''route''. Stamboekopnames oid is bij het AVS geen sprake van, iedere Arabier die middels DNA aantoonbaar afstamt van volbloed ouders wordt opgenomen.

T is jammer, maar er zit helaas weinig anders op dan het fikse bedrag te betalen..

HuyanaJoy

Berichten: 58
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 08:47

Oké, bedankt!
Ze staat nu inschreven in het "gewone" paarden stamboek, maar dat is wel jammer. Dan kan ik zeker ook geen Arabier keuringen gaan doen?

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:03

Nee helaas. Om mee te doen moet je bij het avs geregistreerd staan. Er is nu wel de European Amateur Cup Challenge, dat is internationaal dus kunnen ook andere stamboeken aan meedoen, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe de regelgeving precies is. Zou je het avs het beste een berichtje voor kunnen sturen :)

HuyanaJoy

Berichten: 58
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 12:49

Oké, bedankt voor je reacties! :D

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:15

Is het niet strafbaar dat ze geen paspoort heeft? Je mag er zo in elk geval niet het erf mee af volgens mij. Niet bepaald handig, je zou er maar mee naar een kliniek moeten bijvoorbeeld. := Wat bedoel je met 'het gewone paardenstamboek'? Het lijkt me dat het AVS stamboekbureau je het beste kan helpen met deze vragen. Als het echt zo duur is zou ik het als ik jou was alleen doen als je denkt dat ze hoge ogen gooit op de keuring of als je van plan bent met haar te fokken. Beetje zonde van het geld anders, maar dat moet je zelf weten natuurlijk. Het paspoort zou ik in elk geval wel zo snel mogelijk gaan regelen als ik jou was.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:16

@Goeore
Het paard heeft wel een paspoort, alleen niet 1 van het AVS.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:18

Dat is niet wat TS schrijft, maar bedankt voor de informatie. :)

HuyanaJoy

Berichten: 58
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:37

Brainless schreef:
@Goeore
Het paard heeft wel een paspoort, alleen niet 1 van het AVS.



Klopt, toen duidelijk werd van dat inschrijvings geld van de hengst hebben direct een NL-paardenpaspoort geregeld. In dat paspoort kun je elk paard inschrijven als ze een chip hebben en een erkende dierenarts een signalement van het paard heeft opgenomen. Het is alleen jammer van haar afstamming en dat het gewoon een volbloed arabier is. We wisten dat het strafbaar is om een paard alleen al te vervoeren zonder paspoort dus die hebben we meteen nadat we haar kochten geregeld. :)

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:37

Laks van de fokker, die hoort te zorgen dat er een paspoort bij jouw paard zit...

HuyanaJoy

Berichten: 58
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Inschrijven in het stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:24

We kennen de fokker al langer (we hebben contact gezocht toen we haar broer kochten), en er zit een heel verhaal aan vast. Wij wisten lang voordat we haar kochten al dat ze geen paspoort had en dat heeft de fokker ook duidelijk gemaakt. Ze is nog heel jong en nu konden we zelf haar naam verzinnen!!! <3