hulp met lange manen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:54

Hallo bokkers,

Ik hoop dat het hier goed staat. Ik ben sinds 4 weken in bezit van mijn Arabier Hakuna Matata. Hij is heel mooi en lief het enige nadeel/voordeel is.. Hij heel hele lange manen die steeds in de klit raken. Wat kan ik hier tegen doen. Welke spray is hier het beste voor. Of kun je zelf iets maken?

Alvast bedankt


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XGabyvkeulen op 16-03-16 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:55

ik zou het in vlechten doen :
edit: nu een andere foto :+ ja gewoon met anti klit van cowboy magic
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-03-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

doornrooss
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:55

wat wij doen bij lange manen is een paar enkele vlechten maken of een hengstenvlecht, zo raken de manen niet in de klit en worden ze minder vies.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:56

Ik zweer bij Cowboy Magic!
De manen worden er wel glad van.
Het is wel wat prijzig, maar je hebt maar een beetje nodig. Met een kleine tube doe ik bijna een jaar!
Laatst bijgewerkt door Janneke93 op 16-03-16 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:57

Hebben jullie het dan altijd in een vlecht? Want juist in de stal en wei gaat het fout.. Ik vermoed dat dit komt door zijn deken

doornrooss
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-15

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:58

Ja, bij mij zit het er ongeveer een week erin soms 2 en dan haal ik de vlechten eruit, goed doorkammen en eventueel spray. Daarna wordt het weer gevlochten.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:58

Als hij dezelfde soort manen heeft (licht, dus bij elk zuchtje wind in de knoop) als mijn Arabier begin je aan een gevecht zonder einde. Ik heb hem gewoon maar in de vlechten staan, ik was het borstelen zat. Een keer per maand haal ik het los en borstel ik het uit.

Dit is hem met los haar (en knopen :') )
Afbeelding

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:01

Gewoon altijd in een stuk of 5 vlechten of een hengstenvlecht. Eens per week alles uitkammen en meteen weer nieuwe vlechten erin.

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:26

In het weideseizoen hangen ze bij ons gewoon los, maar idd in de winter en op stal (lees: Djuun gaat altijd met precies dr manen-kant in de pies liggen) in een hengstenvlecht. Eén keer per week eruit, met vingers doorkammen en eens in de zoveel tijd goed ontklitten. Cowboy Magic is inderdaad fijn spul ervoor. Daarna weer vlecht erin. Heb trouwens wel twee hengstenvlechtjes achter elkaar, want dat blijft beter zitten.

Xsuus24
Berichten: 50
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:18

Ik dacht ook aan vlechten, maar dat was al genoemd :D

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 09:29

Dankjewel, hebben juliendan nooit de manen los? Is dat niet slecht voor de manen?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:44

Ik vlecht dus nooit, ze breken al af als ik er naar kijk laat staan in een vlecht!

Was de manen eens in de zoveel tijd, smeer er een berg cowboy magic in en borstel het daarna goed uit. doe ik er heel lang niets meer aan tot het er echt niet meer uit ziet en doe ik het opnieuw.

Deze winter maar 3 keer geborsteld dus.

Als jou manen sterker zijn kan je makkelijk veel anti klit erin doen en kijken wat voor jou prettig werkt: wel of niet vlechten.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 17:07

Ik heb nu van die anti-klit die je ook voor jezelf kunt gebruiken. De enige optie die ik bij de hand heb.. Het is wel waar dat ze met vlechten sneller afbreken tenminste heb ik zelf altijd het idee. Zijn manen zijn niet mega sterk

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:48

Jawel, heb ze wel los. In de zomer :P Maar in de winter ligt ze 's nachts in dr stal en hoe schoon dr stal ook is, ze gaat altijd precies met dr kop liggen waar dr pies en poepvlekken liggen. En bij een vlecht blijft dat toch echt een stuk minder erin zitten dan los. Anders hangen de knopen er binnen een week in en dan breekt het echt sneller af :')

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:03

Fawkiah heeft ook erg lange manen. die behandel ik met manenspray en daarna vlechten erin :)

Afbeelding

daisyxdiesel
Berichten: 3
Geregistreerd: 15-03-16

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:18

mijn verzorg pony ( tinker) heeft ook erg lange maar vooral ook dikke manen, die ook altijd in de klit gaan. ik gebruik gewoon een anti klit spray van de action, de naam weet ik niet precies meer maar het is een roze achtige vloeistof. dit werkt super! je moet wel wat meer spuiten ( dat heb ik er wel voor over) en het is nog een super goedkoop ! nadat ik het er in gespreed (of hoe je het ook schrijft) hebt doe kam ik het door en doe ik er wat baby olie in, ook gewoon van de action. En daarna gooi ik er een vlecht in. Werkt super !

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:24

eens in de 2 weken goeie borstelbeurt erdoorheen , dan invlechten. elke keer als ik ga rijden enz haal ik de vlechtjes er uit en doe ik ze doorkammen met een zachte borstel . daarna gaat er een zelfgemaakt mengsel van conditioner babyolie en water in . als het dan weer tijd is voor de grote ontklitting gaat er heel veel anti klit in , en worden ze helemaal uitgepluist.
het is een werkje , maar ze blijven er wel mooi lang door.

nog een tip , doe het voorste stukje manen in een hengstevlecht , dit blijft vaak kort doordat ze met grazen er op kauwen of er op gaan staan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:35

Tinker nu heeft gewoon een losse bos. Knoopt wel snel maar met een goede antiklit kom je een eind mee. En vooral uitplukken met de hand. Vlechten staat bij hem gelijk aan afschuren.

Maar oude wedstrijdpony Roland 3/4 arabier met bijbehorende manen die of geknoopt zaten of afbraken of bij vlechten die er gewoon altijd afschuurde dan op wedstrijd heb ik heel drastisch en brr schaar gepakt en hem van een hanekam voorzien. Antiklit was er helaas niet toen. Had graag een goede antiklit gehad maar op wedstijd was dit wel gemakkelijker.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 11:19

Super bedankt!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:49

Heb m'n manen geprobeerd in de vlechten te hebben, maar raakte uiteindelijk meer kwijt dan dat ze mooi bleven. Nu doe ik er weinig aan, sprayen en borstelen een keer in de week.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:55

Woogy schreef:
Heb m'n manen geprobeerd in de vlechten te hebben, maar raakte uiteindelijk meer kwijt dan dat ze mooi bleven. Nu doe ik er weinig aan, sprayen en borstelen een keer in de week.


Idd hier hetzelfde! Nooit nie meer vlechten in toen ik een dikke, lange vlecht midden op de manenkam mistte (hek? Knabbelaar? Geen idee maar t was er wel af... |( )

Bij 1 vd merries klit t ook vrij snel. Als ik met enige regelmaat (nog niet eens 1 keer per week) met CM insmeer geen last.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:05

Mijn paard heeft behoorlijk lange en ook dikke manen.Ik borstel ze regelmatig met zo'n manen borstel van oster en wat cowboy magic.Ooit vlocht ik ze ook wel ,maar daar ben ik mee gestopt toen één van de andere paarden er een vlecht vanaf heeft gebeten.
Als ik nu merk dat er aan gebeten word spray ik er wat anti pik op,bedoelt voor kippen.Het stinkt wel maar het stopt het bijten aan de manen toch.

Poppy70
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-07-11
Woonplaats: Gouda

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:12

Mijn paard heeft ook hele lange manen van meer dan een meter. Altijd hengstenvlecht anders staat ze er op met eten. Wel altijd losjes omdat het anders niet lekker aanvoelt. ongeveer 1 a 2 keer per week maak ik het los, even beetje spray en dan weer opnieuw vlechten.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:15

Leovet Silkcare Anti Klit, gebruikte ik altijd voor mijn toenmalige hengst met een weelderige manenpartij :j

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: hulp met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:25

Om de groei te gevorderden en klitten te voorkomen vlecht ik ook de manen van mijn Drumhorse. Ik merk dat ze minder snel afbreken en langer worden :)

Ik spray in met anti klit en dan ik mijn vingers er doorheen als een kam en haal de dode haren eruit zonder de gezonde haren mee te trekken. Dan invlechten.. laat ik het zitten voor een halve week. Haal ik ze eruit, weer sprayen en laat ik het een dag of 2 luchten en dan vlecht ik ze weer in.