Ideale stokmaat Arabier, wat vinden jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 01:08

Ligt eraan wat je 'vroeger' vindt pleiada :D

Ten tijde van de exports naar de vs/Europa waren ze wel kleiner. Vooral door de schaarste in de oorspronkelijke gebieden bleven ze kleiner. Babolna heeft ooit nog eens een 'experiment' (al dan niet bewust, dat stond er niet bij :+ ) gedaan. Ene groep jonge paarden op rijke weides en andere groep op armere weides. Die op de rijke weides werden uiteindelijk toch wat groter.
Dan heb je van oorsprong ook nog verschil tussen noordelijk en zuidelijk type; de een groter, atletischer en meer aftekeningen dan de ander.
Juist de noordelijke types werden graag gezien door de Europeanen, die vooral zochten naar grotere paarden met veel atletisch vermogen, rijpaarden...De prestatie-types. Daar zit dus ook al een stukje selectie.
Veel stoeterijen hanteerden wel een max stokmaat (ik meen dat Tersk 1.55m aanhield voor hengsten) omdat ze geloofden dat te veel maat ten koste ging van type en hardheid.

Of er per fokrichting nu nog een echt verschil is in maten zou ik niet durven zeggen...nooit echt op gelet. Mijn dame is zuiver Egyptisch en dus groot zat :D

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:19

Die van ons zijn ook klein tussen de 150 en 153. Ik heb ook nog twee twee jarige staan waarvan ik eigenlijk wel hoop dat ze richting de 155 gaan want dat vind ik voor onder het zadel net even mooier. Veel groter hoeft dan van mij weer niet dat vind ik zelf niet zo bij een arabier passen al verschild het uiteraard wel per paard want er zijn zeker ook mooie groteren arabieren.

BabiiVeeraa
Berichten: 1004
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Idiale stokmaat Arabier, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:25

Even foto's voor het beeld onder het zadel :)

Met Cuba (1.63)
Afbeelding

Met N.D.'s Pirouette (1.46)
Afbeelding

Ik ben zelf 1.69

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 17:04

Gillbo schreef:
ThreeFingers schreef:
Persoonlijk vind ik een stokmaat van ca 1.50 prima.
Maar ik zie de laatste tijd dat de stokmaten omhoog gaan.

Het is Ideale :o


Haha Oops :D

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:46

Zelf vind ik tussen de 1,50 en 1,55 het mooiste.

Volbloed Arabieren die bewust groot gefokt zijn laat ik staan, want ik vind het tig keer niks.

Die van mij was 1,55 m hoog, perfect voor mij.

Ik kocht hem als jaarling, toen was hij 1,44 m en 3 maanden later toen hij 15 maanden oud werd was hij 1,48 m hoog.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:55

Amy: bij de tersk staan ze op armere weides en die hebben zowel maat als kleintjes lopen. mijn beide veulens hebben op onbemestte weides gelopen en 's winters hooi en die zijn ook joekels geworden.

Waar het exact in zit weet ik niet, denk dat inteling heel veel verschil maakt op maat en qualiteit. Al ken ik dan ook weer een ingeteelde hengst van 1,60+...

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:01

Haha amyz ik bedoel 20 a 30 jaar geleden..
In de tijd dat je nog die veiling had bij de kossack stud zag je ze veel rond de 1.50/1.55,ook de wat oudere paardjes..

Die foto van drug had ik nog niet gezien,wat was hij ook gaaf zeg <3 Ik heb een 22 jarige merrie van hem :)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:05

BabiiVeeraa schreef:
Even foto's voor het beeld onder het zadel :)

Met Cuba (1.63)
[ [url=m/X6rTLc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met N.D.'s Pirouette (1.46)
[ [url=m/G68X7S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben zelf 1.69


Ik vind het eigenlijk op beide paarden een prima beeld. :j Cuubs is wel groot zeg! :wow:

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:06

Ik weet ook niet wat 'arm' was, maar vond het wel interessant en opmerkelijk om te lezen. Ik weet natuurlijk ook niet of de 'kleine groep' niet later alsnog een groeispurt heeft gehad :D
Iig zijn de auteurs van m'n boeken het er wel over eens dat de rijkere omstandigheden op lange termijn voor grotere paarden zorgen (daar zie ik de logica wel van in), maar ik denk wel dat erfelijkheid/selectie zwaarder weegt. De invloed van het voedsel zal waarschijnlijk ook pas over meerdere generaties echt zichtbaar worden.

Inteelt en maat nooit in verdiept, wel een interessante!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Idiale stokmaat Arabier, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:20

Verbaasde me in Japan. Daar is geen geld voor opfok en lopen de jaarlingen op de bergen, het groenste onbemestte onbespoten gras te kauwen. We hebben het over Engels volbloed jaarlingen van 1,65m...De kleintjes die op het trainingcentrum liepen kwamen bij opfokken vandaan waar ze in loopstallen gingen in de winter, gepast voedsel, hooi en eventuele supplementen...Met kleiner bedoel ik jaarlingen van tussen de 1,45 en 1,55m...Een heel groot verschil dus. Typische was dat de dieren uit de bergen één en al spier waren, beren van beesten met longen zo groot. De kleintjes zagen er dan ook echt uit als jaarlingen zoals wij ze gewend zijn om te zien. Lelijke slappe vaatdoeken ;)

Ik denk dus zeker dat de totale omstandigheden moeten worden meegerekend. Genetica uit beide ouderdieren, voedsel, beweging, weersomstandigheden etc etc etc.

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:06

Djuun 1.52m en ik 1.69m
Afbeelding

Leuk om dit te lezen trouwens. Ik had het gevoel dat iedereen grotere AV's had dan Djuun, maar zo te lezen is ze dus gewoon heel gemiddeld qua hoogte :)

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:53

ik heb gisteren mijn beesie gemeten op de zigeunersmethode, het verhaal zou moeten wezen dat je dan de uiteindelijk eindgroei zou moeten weten.
wat ik heb opgezocht is dat je halverwege de voorkogel het einde van een (stro) touwtje doet en deze omhoog trekt tot begin van de elleboog, dan hou je die bij de elleboog op de plaats en die je op de kogel had verplaatst je naar zijn schoft toe, hoever dan het touwtje dan boven zijn schoft uitsteekt, zo groot zou ie moeten worden.

Ik heb het gisteren zowel bij mijn arabier gedaan als onze draver, die in leeftijd 1 maand schelen, nou zou volgens deze methode mijn arabier niet meer moeten groeien en onze draver nog ongeveer 7 cm 8)7

Wie heeft deze methode wel eens gebruikt :D

nadertijd heb ik het einde van het touwtje op de grond gehangen en ongeveer op schoft hoogte gehouden, dan meet ik 1.51 m nu, maar goed touwtje hangt niet helemaal strak dus zeggen we 1.50 m
. Ik heb hem toen der tijd ergens halverwege december gemeten en toen was ie 1.47 m. , dus hij is toch al 3 cm gegroeid :D :D

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Ideale stokmaat Arabier, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:08

Nee ik ken de methode niet.
Maar ik kan me wel voorstellen dat bepaalde paarden rassen "anders" groeien of langer doorgroeien.
Alhoewel ik denk dat de eindmaat in de genen zit.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ideale stokmaat Arabier, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:21

hoe oud zijn zowel arab als draver? Dravers groeien sowieso lang door, mijn moeder kocht er één van 1,63 en 4 jaar oud en is uiteindelijk 1,67 geworden

Al_Zawraa

Berichten: 2357
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:32

Ik vind een Arabier tussen de 1.48m en de 1.53m eigenlijk ideaal, zeg maximaal 1.55m.
De grotere Arabieren vind ik vaak toch wat minder Arabisch ogen. Al moet ik zeggen, bij vrienden van me met een grote fokkerij zijn vrijwel alle paarden 1.55m+ en daar stoort het me dan weer niet. Maar die zijn ook allemaal in verhouding, en ruim voldoende typisch, maar daar moet ik ook bij zeggen, dat zij juist helemaal niet op grootte fokken.

Nu is mijn kleinste merrie net geen 1.45m, maar zij is met de fles groot gebracht, en daardoor waarschijnlijk iets kleiner gebleven. Mijn grootste merrie was 2 jaar geleden 1.53m, eigenlijk zou ik haar nu nog eens moeten meten. Ik ben zelf 1.73m, maar ook op mijn kleinste merrie pas ik best. Qua plaatje misschien niet het mooiste, maar we rijden (als we rijden, ze is grotendeels fokmerrie) toch alleen buiten.

Ik heb van alle veulens/jonge paarden die ik gefokt of gehad heb een groeitabel bijgehouden, allemaal op dezelfde leeftijden gemeten. Dat vind ik altijd wel erg leuk om te vergelijken, maar ook daarin zie je dat ze allemaal verschillend groeien.

Merrie 1.45m

Afbeelding
Afbeelding

Merrie 1.47m

Afbeelding
Afbeelding

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:04

Woogy schreef:
hoe oud zijn zowel arab als draver? Dravers groeien sowieso lang door, mijn moeder kocht er één van 1,63 en 4 jaar oud en is uiteindelijk 1,67 geworden


Mijn Arabier is in juni 2014 geboren en onze draver in mei 2014.
Dus mijn Arabier is nu 1 jaar en 9 maanden ongeveer. Ze schelen maar 2 weken.
Maar dravers groeien altijd overbouwd, het valt mij heel erg op dat dit niet tot echt minimaal bij mijn Arabier is.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:25

Al_Zawraa schreef:
Ik vind een Arabier tussen de 1.48m en de 1.53m eigenlijk ideaal, zeg maximaal 1.55m.
De grotere Arabieren vind ik vaak toch wat minder Arabisch ogen. Al moet ik zeggen, bij vrienden van me met een grote fokkerij zijn vrijwel alle paarden 1.55m+ en daar stoort het me dan weer niet. Maar die zijn ook allemaal in verhouding, en ruim voldoende typisch, maar daar moet ik ook bij zeggen, dat zij juist helemaal niet op grootte fokken.

Nu is mijn kleinste merrie net geen 1.45m, maar zij is met de fles groot gebracht, en daardoor waarschijnlijk iets kleiner gebleven. Mijn grootste merrie was 2 jaar geleden 1.53m, eigenlijk zou ik haar nu nog eens moeten meten. Ik ben zelf 1.73m, maar ook op mijn kleinste merrie pas ik best. Qua plaatje misschien niet het mooiste, maar we rijden (als we rijden, ze is grotendeels fokmerrie) toch alleen buiten.

Ik heb van alle veulens/jonge paarden die ik gefokt of gehad heb een groeitabel bijgehouden, allemaal op dezelfde leeftijden gemeten. Dat vind ik altijd wel erg leuk om te vergelijken, maar ook daarin zie je dat ze allemaal verschillend groeien.

Merrie 1.45m

[ [url=m/8Jv62E.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ryr9hs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Merrie 1.47m

[ [url=m/6OnvaH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/v9x62u.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zelf ben 1.74 m. Ben zelf altijd dravers gewend en deze zijn heel anders gebouwd en hebben voornamelijk een langere rug waardoor het allemaal anders lijkt, want als ik dan op de van 1.52 m zit vind ik dat geen raar gezicht. Maar Mahrani is heel anders gebouwd, vooral heel iel en fijn.
Ben erg benieuwd over 6 maanden, of ie dan ook de breedte wat in gaat

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:07

Afbeelding


Ik ben zelf best lang 1,74, mijn hengst is 1,54. Toch vind ik het niet misstaan. Ik rij ook alleen maar recreatief hoor dus geen gedoe met jurys en hun meningen met dressuur ofzo. Mijn ruin is wel tegen de 1,60 een rus (vatican x poloneze)

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Ideale stokmaat Arabier, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:18

Dat past heel mooi!

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Ideale stokmaat Arabier, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 18:59

Past prima :j