Fokkers Arabisch Volbloed voor de sport

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smaai
Berichten: 311
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:52

Er bestaat niet voor niets zo iets als een rasstandaard. Paarden die de rasstandaard zoveel mogelijk benaderen, moeten het zowel in de shows als in de sport goed kunnen doen. Forelocks o.a. bewijst dit.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Fokkers Arabisch Volbloed voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:01

Ik heb mijn Haflingermerrie destijds laten dekken door Irkalan (eigenaresse Kathleen Verswijvel, dierenarts in Scherpenheuvel-Zichem, Belgiƫ)
Louna (het veulen) wou ik ook gebruiken voor de endurance, maar heb ik twee maanden geleden helaas heel onverwacht moeten laten inslapen door een gebroken been. Ze is maar 6 jaar oud mogen worden.
Eind mei gaat L'Amour (mijn Haflinger) terug naar Irkalan om te laten dekken.

Irkalan
Afbeelding
Afbeelding

Louna
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:09

Er zijn verschillende arabieren, de egyptisch, pools , spaans en de russische..

Voor mij zijn de russische en pools gefokte arabieren, de werkers, de atletisch harmonieus gebouwde dieren. En ik herken ze aan hun type en hun kenmerkende hoofd.


De spaan en pools gefokte arabieren, zijn de show paarden, maar niet de werkers.

Ook de shagya arabier ben ik grote liefhebber van, oa door de aa ramzes gebruikte is altijd kwa lijnteelt, in mn Sportpaardenfokkerij, die voerde als vader xx, en uit moederlijn shagya ox. En die is toch een toongevende hengst in de sportpaardenfokkerij in duitsland, en dit kwam voornl door zijn moederlijn en zo zag hij er uit en zo fokte hij ook!

Ik heb zelf een 75% russische gefokte arabier gehad, en die was ook top! In zn karakter, werkvermogen en type!

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:22

Spaans/Egyptisch show bedoel je waarschijnlijk.
Shagya is geen ox maar Sha
Niet vergeten dat de diverse lijnen van Shagya Arabieren - de Polen en de Russen vaak dezelfde zijn gezien men historisch vaak hengsten en merries uitwisselde tussen de staatstoeterijen. Ik heb het dan vooral over Ox lijnen in de Shagya fokkerij. In Polen fokte men voor de WOI ook Shagya Arabieren trouwens.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Fokkers Arabisch Volbloed voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:19

Ja ik bedoelde spaans egyptische..typfout , arun

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkers Arabisch Volbloed voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:42

Iedere Arabier is een werker, das waar ze voor gefokt zijn :+
Uiteraard heb je fanatieke en minder fanatieke exemplaren, zoals bij ieder ras, maar dat zit 'm niet in de fokrichting.
In NL zijn er wel een stuk minder SE'S en Spanjaarden dan er Polen en met name russen zijn, dat kan natuurlijk vertekenen...

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Fokkers Arabisch Volbloed voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:58

Nou dat zit in wel in de fokrichting! Das mijn eigen ervaring wel...



Dus op de renbaan lopen de egyptische en spaanse arAbieren ook stuk sneller dan de russen en pools gefokte arabieren?

Dus een goede kennis van mij, die jaren in de arabische rensport reed en ook fokte...
En selecteerde in zn fokkerij bleef dus uit pure pech zitten met pools en russisch gefokte ox..

En geld en km hem geen parten speelde? En nog steeds selecteert op vermogen van paard en bloedlijnen, en dit zich uitmuntend uit in fokkerij en sportpaarden presteren op hoogste nivo.



En bij toeval zijn de egyptische en spaanse arabier percentage hier in nederlAnd ietwat trager....?


Ik ben het uiteraard met toeval, oneens met jou mening...

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkers Arabisch Volbloed voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:41

Vlak dan ook de Fransen niet uit op de baan ;)

Je had het bovendien over werklust, niet over snelheid. Het spreekt voor zich dat lijnen die zijn geselecteerd op snelheid sneller zijn dan lijnen die dat niet zijn. Desalniettemin worden/werden ook zeker SE's gebruikt voor de rensport. Echter doordat in Polen en Rusland het lopen op de baan een test en selectiecriterium is geweest dat voor de andere fokrichtingen niet op een dergelijke schaal is ingezet spreekt het voor zich dat heden ten dage de polen en russen harder gaan (maar nogmaals...vlak de Fransen niet uit, die hoefden niet eens meer ook mooi te zijn :D ).

Echter in werklust doen ze niet voor elkaar onder, das nogal iets anders dan snelheid natuurlijk...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkers Arabisch Volbloed voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:23

Russen en Fransen worden al generaties lang gefokt op snelheid. De Polen eveneens, alleen hebben die de combinatie tussen schoonheid en snelheid beter weten te combineren.
Fransen hebben volbloed invloeden en hebben daardoor veel fysieke kenmerken van de arab verloren verloren.
Een paard specifiek fokken voor een bepaalde sportrichting zal zorgen dat er andere kenmerken uit het ras zullen verdwijnen. Een renpaard heeft een andere bouw nodig, dan een westernpaard, dresuurpaard, springpaard etc. Om op de hogere niveau's mee te kunnen doen, zul je de fysieke kenmerken die geschikt zijn moeten uitfilteren.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:55

Met de huidige trend in de showring is het vrijwel onmogelijk om Allround te blijven fokken, een heel klein aantal uitzondering daar gelaten.
Je ontkomt er niet aan dat er een splitsing is ontstaan waarbij fok voor de show ook een eigen richting is geworden, net zo goed als de verschillende disciplines van de sport.
Mijn paarden zullen in de showring geen bijzondere dingen doen of er moet eerlijk gepunt worden maar in vrijwel alle disciplines van de sport en dan vooral de endurance (waar als je kijkt naar een van de raskenmerken) ze het herl erg goed doen.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:59

sherif schreef:
Het fokken van arabs voor een bepaalde discipline heeft imo niets met fokken te maken, dat is commercieel fokken. :o
Een arab behoort naar raskenmerken gefokt te worden, betekend dus dat een goed gefokte Arabier zeker kan dienen als sportpaard, maar wel tot bepaald nivo, uitschieters daar gelaten. Een arab is van origine een oorlogspaard, en bij uitstek een super endurance paard.


Helemaal gelijk!
Maar in de praktijk zie je toch dat er verschillende fok critera's zijn.
Dat er veel op uiterlijk en ook kleur gefokt word is erg jammer.