Geschikt voor dressuur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Verwijderd00
Berichten: 117
Geregistreerd: 07-08-15

Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 18:01

Hallo, Bokkers,

Even een vraagje: zijn Arabiertjes geschikt voor de dressuur?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Anthe_2004

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:06

natuurlijk zijn arabieren geschikt voor de dressuur.
ze zijn zelfs heel erg sierlijk.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:09

Ieder paard is geschikt voor dressuur, het is alleen de ruiter die het vaak onmogelijk maakt :D

Goede begeleiding is dus een must!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:10

Elk paard is geschikt om dressuur mee te rijden. Wil je echter hoog in de sport rijden, dan is een arabier niet de beste keus.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:02

Elk paard kan je dressuurmatig africhten. Basisdressuur is zelfs nodig voor buitenrijden (denk hierbij aan rem/gas en kunnen sturen) als je hoger wil komen in de dressuur(sport) hangt het van het talent van paard EN ruiter af hoever je kan komen. Een M of Z proefje zou elk paard met goede training moeten kunnen lopen, dus ook een arabier.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:17

Hier een Arabieren eigenaar. Als je nu al je ogen gericht hebt op de dressuur, zou ik niet voor een Arabier gaan.

Kunnen Arabieren dressuur? Jazeker. Maar wil jij wedstrijdgericht gaan rijden, zou ik je de frustratie willen besparen en zou ik gaan voor een NRPS met hoog percentage AV bloed of héél kritisch op zoek gaan naar een Arabier met een bouw die past bij je doel.

Waarom ik dit zeg? Arabieren zijn heerlijke paarden als je ermee kan werken: sensibel, mensgericht en intelligent (over het algemeen). MAAR hun bouw is niet optimaal voor het hoge dressuurwerk. Vaak zijn Arabieren wat neerwaarts gebouwd en hebben ze een iets 'strak' achterbeen, dit zorgt ervoor dat ze het lastig vinden om op het achterbeen te komen en daar te gaan dragen.

Daar moet je veel meer aan sleutelen om punten te rijden dan wanneer je een iets meer (dressuur)sportgericht paard wilt rijden.
In theorie is het natuurlijk mogelijk om met elk gezond paard Z te rijden, maar bij een basistype Arabier moet je toch wel een best ruitergevoel hebben wil je dat voor elkaar krijgen denk ik.

Mocht je toch voor een Arabier willen gaan, let dan goed op de bouw of het type. Dit vind ik een mooi plaatje:
Afbeelding
Ik heb een pony van het Kuhaylan type, die zijn vaak minder geschikt voor dresuur (zie hoge achterhand, korte rug). Dan kan je beter gaan voor een Dahman of Abbeyan achtig type.
Laatst bijgewerkt door balance op 15-08-15 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Copyright foto's, deze verwijderd

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:45

Ja hoor dat kunnen ze wel maar zoals geschreven door hun bouw kun je wel tegen dingetjes aanlopen echter willen ze ook graag voor je werken waardoor dit ook te verbeteren valt
Met mijn merrie Fhj Remezida waren we op haar 7e levensjaar Z geklasseerd, zij doorliep alle klasses op haar slofjes echt genieten.
Maar ook met ggk hengst Sirel kwamen zonder tegenslagen of opmerkingen van juryleden in het Z
Eerder ook kwpners gestart geef mij dan echt de arabs maar, kan ik persoonlijk veel meer van genieten en rij ik met plezier rond

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:58

Arabieren zijn echt wel geschikt voor de dressuur hoor.
De mijne kan zelfs passage en dubbele pirouette ze kunnen ook hoog in de sport mee doen hoor.
Daar heb je niet perse zon kwpn voor nodig.
De meeste warm bloed paarden zijn wel beter geworden door middel van arabisch bloed mee in te fokken kijk maar naar een trakhener.

Marrie98
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-03-15

Re: Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:03

Elk paard kan dressuur vind ik, alleen het ene ras is met iets beter dan het andere. Maar arabiertjes zijn zeker geschikt ;)

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:50

Wat een leuk plaatje Mooney, ik zie de types van mijn pony's er duidelijk tussen staan.

On topic, alle paarden kunnen dressuur. Het is de vraag hoe hoog je wilt komen.

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Geschikt voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:18

Een mooie omschrijving die ik me voor ogen wil houden:
Een paard heb je niet voor de "dressuur", maar "dressuur" is er voor je paard.

Als je het gymnastiseren, de gehoorzaamheid en alle dingen rondom dressuurmatig rijden je eigen kan maken is het voor elk paard op zijn/haar manier mogelijk!