Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 22:22

Hee hee,

20 Juli ga ik bij een Arabische part-bred hengst kijken en ik zou hem graag hengst houden..

Ik heb eerder ervaringen gehad met hengsten maar het is mij nooit volledig gelukt deze koel in het hoofd te houden. Dit verschilde ook per dag. Zo kalm als dat hij kon zijn van het ene, liet het andere hem weer recht overeind staan.
Op bokt zie je vaak voorbij komen dat mensen op wedstrijd gaan met hun hengst, vaak toont dit relaxed en kalm. Mijn vraag is, hoe houden jullie je hengst koel in het hoofd?
Ik weet dat een hengst altijd hengstenstreken zal hebben maar hoe minder je het?
(Endurance) wedstrijden lijken mij bijvoorbeeld ontzettend gaaf om naartoe te werken, maar tegelijkertijd hou ik hem graag hengst. Hoe combineren jullie dit? Ik heb wel ervaring met hengsten maar ik ben altijd al ontzettend benieuwd geweest hoe mensen dit voor elkaar kregen.

Ik ben zeker geen expert op dit gebied dus wat info of tips komen zeker van pas!

Groetjes :wave:

Tinipini
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:59

Hoi,

Eerst zou ik goed bedenken of er wel een reden is om hem hengst te willen houden. Mijn paard heb ik eerst 3 jaar als hengst gehad (hij was toen 5 tot 8 jaar) en daarna moest hij geruind omdat ik geen stalling voor een hengst kon vinden waar ik toen woonde en ik zal je zeggen: wat een hoop rust. Nooit meer het halve land afbellen voor een stalletje vlak bij je wedstrijdlokatie omdat je hengst nergens welkom is, nooit meer problemen doordat anderen niet op letten en ook voor hem makkelijker een maatje vinden in het land.

Hengsten staan toch meestal alleen en een paard is een groepsdier......er zijn een aantal mensen die bij het AVS hengsten uitbrengen met veel succes maar dat zijn wel mensen met een heleboel kennis en ervaring.

Dus: is er een goede reden???? Of vind je het alleen maar gewoon leuk? Dan moet je je serieus afvragen of dat ook geldt voor je paard.

Mijn hengst kreeg van zijn vorige eigenaar een tikje op zijn penis als hij uitschachtte en dat helpt uiteraard wel tegen het gedrag dat daarop volgt, maar leuk is anders.

Succes met je beslissing

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:22

Als je stalling vindt met weidegang, en het paard heeft het Arabische karakter, dan kan het best meevallen. Arabs zijn om één of andere reden makkelijker hengst te houden dan veel andere paarden.

Wat ik zou doen: zeker zorgen dat ie voldoende contact heeft met andere paarden, zodat ie niet gaat flippen als ie er eentje ziet.

Mocht het tijdens het seizoen niet lukken, kan je altijd chemische castratie overwegen, of in lichte gevallen eventueel met kruiden (zoals monnikspeper). Da's niet zo definitief als de echte castratie, al is er ook geen zekerheid dat ie achteraf nog/weer vruchtbaar wordt.

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:28

Kijk hier eerst de foto's maar eens, en lees het topic dan maar eens door:
ervaren paarden mensen, brave hengsten, maar dan toch....

Of anders gezegd:
Als je niet de ervaring hebt met hengsten om ze ten alle tijde te laten luisteren, dan niet aan een hengst beginnen, maar gewoon laten castreren of een ruin kopen.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:36

ik wilde ook graag een hengst, en die ook hengst houden..
dit werd mij door mijn instructrice sterk afgeraden, zij reed op een stal friesche hengsten, nou zijn die vast en zeker anders als arabieren maar toch, ze vertelde mij dat ze sochtends regelmatig op stal kwamen dat hij de halve manege had gedekt inclusief de andere ruinen, en (ja dit klinkt heel heel zielig) maar ze op een gegeven moment 7 bezems hebben stuk geslagen om hem van een merrie af te krijgen die ook al half open lag door zijn ijzers, ze kon nooit is chill rustig buitenrijden met een los teugeltje met een ander paard, dier kan ook nooit in de wei bij een ander paard.... je geefd aan dat je er ervaring mee heb dus dan dan zal je er vast een fijne pensioonstalling voor hebben
maar gun je je paardje niet gewoon lekker rust een vriendjes op de wei en makkelijk overal neer te zetten..? ik het zo'n goed paard dat je aan het dekken heel veel kan verdiennen dat het het waard is om je in al die moeilijke bochten moet wringen om een hengst te houden?

Foaly

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:37

Ik zat ook al aan dat topic te denken :j

TS, wil je met de hengst gaan fokken? Dat is m.i. de enige reden waarom je hem niet zou castreren. Heb je geen fokplannen, dan zou ik m toch castreren, is een stuk makkelijker voor je paardje en voor jezelf.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:37

En als endurance je wel wat lijkt: vrijwel iedereen die met een Arabische hengst start, loopt tegen het probleem op dat ze in de vetgates vaak te opgewonden blijven om (snel) een hartslag van onder de 60 te krijgen. Op dit moment is er bij mijn weten maar één AVS (dek-)hengst die op (internationaal) klasse IV niveau meeloopt, en dat is Dahman.

En dan zijn halfbloeden nog wel eens heter dan volbloeden, trouwens.

Als je geen (fokkerij-)reden hebt je paard hengst te houden, niet doen. Paard is veel gelukkiger zonder al die hormonen die hij tóch niet mag gebruiken. En waar in principe iedere volbloed Arabier mits veterinair gekeurd, goedgekeurd wordt voor dekdienst (en vervolgens over het algemeen nauwelijks merries krijgt), zijn de halfbloedstamboeken een stuk serieuzer in hun goedkeuring, en krijg je je halfbloed dus ook niet zomaar goedgekeurd voor dekdienst.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:17

Waarom zou je hem hengst willen houden?
Een ruin is veel makkelijker, overal te stallen en ook op wedstrijden geen gedoe/aparte eisen.
En heeft daarnaast geen hormonen die hem het hoofd op hol laten slaan.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:21

Wij hebben twee pony hengsten gehad, beide hengst, en naast elkaar op stal, naast elkaar in de wei etc etc.

Beide werden gewoon in de clublessen geplet tussen de merrie's.
De ene pony op wedstrijd super braaf in de staltent stallen. Soms door foutjes, met een merrie ernaast.

Als je zelf maar nuchter blijf. Ik had niet in de gaten of ik nu de brave ruin uit de stal plukte, of de wilde hengst :p Zo wild was hij niet. Alleen als hij de wei in mocht.

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 18:37

Wat jullie mij vertellen, (of het wel eerlijk is tegenover je paard) Daar heb ik aan gedacht. Ik heb advies gevraagd aan andere mensen en die vertelde mij dat ze hem zelf nooit zouden laten ruinen. Ik zit ermee dat ik hem bijvoorbeeld nooit op de grote weides in mijn buurt zou kunnen zetten, dat ik nooit zonder enig probleem met andere paarden naar buiten kan. Als ik hem hengst zou laten zou hij met 2 ruinen op de wei komen.. Maar het liefst, zet ik hem in de groep.
Het is een super mooie hengst.. Daarom zou het zonde zijn hem te laten ruinen. Als hij zijn Palomino kleur door zou fokken helemaal.. Ik dacht dat als hij redelijk makkelijk in de omgang zou zijn dat ik hem wel hengst zou kunnen houden.. Maar helaas brengt dit alsnog de minpunten met zich mee. En tsja, wat weegt nou zwaarder?

De afspraak met de verkoper was dat als ik hem wilde, dat ik hem volgende zomer op mocht komen halen. De verkoop heeft voor haar totaal geen haast en het was niet mijn bedoeling weer aan een paard te beginnen.. Ik kwam hem per toeval tegen en was verliefd. Het komt dus allemaal wat beter uit als ik hem volgende zomer op kan komen halen, en dat is prima! Misschien is het wat om hem 1 zomer te laten te dekken en hierna een castratie? Hoe denken jullie hierover?

Ik heb nog maanden om hierover na te denken maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben :')
Gewoon vooruit denken en ik wilde graag weten wat andere hier nou voor mening in hadden

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:48

Als je niet van plan ben een dekstation/hengstenhouderij te beginnen en gewoon een paard koopt omdat je een paard wil:
Castreren. Veel beter voor de sociale mogelijkheden van het paard, makkelijker voor jou, en veiliger voor jouw omgeving.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:53

Ik zei vroeger altijd: ik zal nooit een hengst de baas kunnen. Toen mijn eerste hengstveulen 2 dagen oud was, had ik iets van: "oei, hij bokt al naar mij, ik zal hem nooit aankunnen". Terwijl ik hem 14 jaar gehad heb (was dan nog een klophengst), en dat was een schatje. Een praatjesmaker die enorm show kon verkopen, maar je kon hem aan een pinkje langs een kudde merries heen loodsen met een simpel stalhalstertje. Zat neus aan neus met de merries achter een schriklint, en kon met ruinen op de wei.

Mijn tweede hengst was een jaar oud toen ik die kocht, en ondanks dat ie soms nogal nerveus is in de wei (valt intussen goed mee), is het ook altijd een brave geweest in de omgang. Hij is nu 18, loopt achter een omheining zonder stroom van amper 1m10 hoog, vlak langs de openbare weg, en kijkt niet eens op als er merries passeren (tenzij het mijn eigen merries zijn). Op verplaatsing is ie nog makker dan thuis. Zelfs dekken deed ie zonder bit. Helaas is ie niet dol op ruinen, dus die staat alleen, maar wel met andere paarden binnen zijn gezichtsveld.

Zelf ben ik totaal geen dominant type, heb zelfs een paar merries die al letterlijk over me heen gelopen zijn, maar toch gaat het met die (Arabische) hengsten prima. Die zijn erg gevoelig, dus kan je makkelijker bij je houden dan pakweg een warmbloed of een tinker. Je kan altijd proberen, die ballen kunnen er altijd nog af, maar eens eraf, kan je ze er niet meer aanplakken.

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:48

Citaat:
dus die staat alleen


Waarom zou je dat wíllen voor je paard?
Dat snáp ik gewoon echt niet.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:00

Ik heb zelf hengsten, maar als ik afhankelijk zou zijn van een pensionstal dan had ik nu ruinen gehad. :+

Ik zo niet willen dat ze geen sociaal leven hebben en ik kan me voorstellen dat niet elke staleigenaar op een hengst zit te wachten. Het is toch net even anders dan een ruin en een merrie. Al zijn ze nog zo braaf, als een hengst losbreekt heb je hele andere risico's. Ik zou er niet gerust op zijn. Als de staleigenaar wel de kunde en ervaring heeft dan heb je misschien weer te maken met onwetende stalgenootjes.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:14

Punz schreef:
Citaat:
dus die staat alleen


Waarom zou je dat wíllen voor je paard?
Dat snáp ik gewoon echt niet.


Nou, als de Bokkers het voor het zeggen zouden hebben, dan waren de paarden allang uitgestorven omdat er geen hengsten meer waren. Ik heb een goedgekeurde zwarte Arabische hengst, gekocht om te fokken, niet om te rijden (al is ie braaf onder het zadel), als ruin had ik hem niet eens gekocht.

Hij vindt het prima zo, heeft massa's paarden rondom zich. Zijn zoon is geruind, en die glipt al vanaf zijn 2 maand onder de omheining door naar de andere weides en staat dus 90% van de tijd ook alleen als de stroom niet ingeschakeld is, en die heeft dan wel de keuze. De hengst houdt zelfs niet van 24/7 weidegang, staat liever 's nachts in zijn eentje op stal (behalve in dit weer, dan moet ie 's nachts buiten).

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:21

Ok, had niet begrepen dat je hem inderdaad als dekhengst hebt, en inzet voor de fokkerij.
Waar ik met name moeite mee heb zijn de "voor de fun"- hengsten, zoals ik dat in een eerder topic heb genoemd. Dieren die hengst gehouden worden omdat de eigenaren dat leuk vinden, zonder dat het ooit de bedoeling is dat het dier gaat dekken. Dat vind ik echt lastig, en dan denk ik echt "waarom zou je".

Ben erg tevreden met hoe de fokker van mijn ruintje het doet: goedgekeurde hengsten doen bij haar een aantal jaren dienst als dekhengst, en zodra er voldoende nageslacht is, worden ze geruind, en kunnen daarna ook gewoon in een groep, gewoon maximaal sociaal gehouden worden. Vind ik een elegante oplossing

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:27

Een hengst is net zoals ieder ander paard, zolang hij niet als 'hengst' zijnde word behandeld.. gewoon in groep met ruinen/hengsten.
Als je afhankelijk bent van pensionstal en je kunt je paard geen leven bieden met weidegenootjes,dan ballen eraf.Je plezier is niet meer waard dan de welzijn van je paard!

Raad je ook aan om hem niet te laten dekken als je hem alsnog wilt ruinen, meestal houden ze dit gedrag bij ze waardoor ze iets moeilijker in omgang zijn.

Hier meerdere hengsten gehad en kon gewoon met mijn hengsten naast merries rijden, zelf in hele groep op buitenrit geen probleem.
Paarden stonden in groep, merrie op wei/stal ernaast en nooit problemen gehad en paarden waren zo mak als een lammetje..op m'n pinken vast te houden zowel in omgang als rijden.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:30

Waarom zou je het een paard aandoen om hengst te blijven? Niet dat alle paarden nu de ballen afgesneden moeten worden, maar jij hebt zo te lezen geen ambities in de fok.
Hengsten hebben wel het reproductie-instinct ;) dus als ze een hengstige merrie zien dan gaat hun testosteron stromen (al verschilt dat per paard ofc). Je zegt zelf ook al dat je hengstengedrag niet goed onder controle hebt, en om dan een partbred arabier in huis te nemen..? Laat het paard lekker ruin zijn, zodat ie lekker in de wei met merries en ruinen kan lopen :).

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:31

Mijn bedoelingen waren ook dat ik hem ter dekking wilde zetten.. Ik ben alleen aan het kijken wat nou de voor en de nadelen zijn. Verder kunnen we vanaf ons computerscherm niet goed oordelen wat nou fout is of juist goed.. Ieder paard is anders, zoals hwn zojuist schreef.. Je kan ook een gemakkelijke hengst hebben.

Ik persoonlijk wilde gewoon ontzettend graag weten hoe mensen hengsten houden, hoe dit eraan toe gaat. Als het beter is voor het paard om hem te castreren, zal dat ook echt wel gebeuren.

Ik zou absoluut geen hengst houden voor de 'fun' Ik heb überhaupt nog nooit iemand meegemaakt die een hengst voor de fun wilde. Mijn bedoelingen waren echt de dekkingen.. Hier hoef ik toch ook geen grote stoeterij voor te hebben?

Tot nu toe heb ik het paard nog nooit gezien, het hangt van zijn karakter af en hoe hij zichzelf bij mij zal oppakken. :)

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 22:42

@ LauLauu, hij komt sowieso in een groep, wel of geen hengst. Dus dat komt wel goed! :)


Ik heb verder niet vermeld dat ik perse een hengst wilde houden.. Ik wilde weten of iemand ervaring had of iets dergelijks. Ik draai al langer in de paarden mee dan vandaag en ik begrijp heus wel dat het in het belang is van het paard. Ik heb simpelweg alleen vrij weinig verstand van het hengsten houden.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:52

Ik kocht mijn hengst op 5maanden. Hij kwam gelijk bij mijn ruin te staan. Hij is heel makkelijk in omgang, maar hij is vanaf jongs af aan streng opgevoed

Nu is hij 5jaar, goedgekeurd en zit in zijn tweede dekseizoen. Hij is een stuk heter nu hij weet wat dekken is. Je moet ze wel echt kort houden, zeker in de buurt van andere paarden. :j

Verder heeft mijn hengst denk ik een top leven!!! Wat overigens voor mij een vereiste was. Hij dekt in de kudde en aan de hand. Na het dekseizoen komt hij weer naar thuis bij zijn maatjes


Ik ben me er wel ten alle tijden van bewust wat een hengst voor schade kan aanrichten!

Dit is zijn thuis:
Afbeelding


Afbeelding

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 23:11

Wat super, ik heb je hengst geloof ik vaker voorbij zien komen! Gino toch? Ik bedoel maar.. Zo kan het ook. Het verschilt per paard. Super dat je het zo kunt combineren :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:48

Als het zijn leven beperkt, tja, dan moet je voor het paard kiezen (vind ik trouwens ook met dekhengsten, maar dan gaat geld mee tellen natuurlijk) en ruinen.

Maar Bokt geeft hengsten niet eens een kans..... Ik heb hier ook een hengstje en ik heb mezelf voorgenomen zolang het voor hem en mij geen beperking is, ga ik hem ook niet castreren.
Vooralsnog staat ie, op een pensionstal, in een groep, gewoon naast merries en geeft dit geen enkel probleem. Dier gelukkig, ik ook.

Hoe ik met hem omga op vreemd terrein?
Als ie zich opfokt, aan het werk zetten. Maar het is niet zo'n hengsten-hengst moet ik zeggen. Al laat ik hem natuurlijk niet snuffelen ofzo met vreemde paarden, maar eerlijk is eerlijk dat kon ik met mijn merrie ook niet, die vrat ze levend op dan XD Vetrouw mijn hengst nog meer eigenlijk haha.

Dat met die Fjorden is ook weer zoiets, als het een merrie was geweest die aanviel hadden we het niet eens gehoord waarschijnlijk ;-) Vroeger op de manege kan ik me herinneren dat t altijd merries waren voor wie je op moest passen, want die vlogen onderdanige ruinen en nieuwe paarden altijd aan, zelfs in de les..... Mijn merrie was ook geen lieverdje. Is mijn hengstje een stuk makkelijker.

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:17

Toydoll Dat is zeker waar, mijn merrie was ook een bitch om het zo maar even te zeggen.. Als een ander paard haar niet aanstond onder wat voor reden dan ook, dan kon hij of zij maar beter maken dat die weg kwam :')

Als het het leven van de hengst beperkt, dan inderdaad zou ik hem laten ruinen. Welke paardenliefhebber zou dat nou niet? Maar als hij hengst kan blijven, waarom dan niet?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omgang Arabische hengst (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:20

Om die reden zijn mijn paarden ook nog steeds hengst. Ik heb ze heerlijk met elkaar aan huis staan er ervaar geen problemen. Natuurlijk kunnen ze wel een stoer doen als er een leuke dame langs komt, maar ik heb ze dan zo weer bij de les.