Fokkerij en afstamming

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:25

Nee zowiezo niet als ze nog aan de voet lopen.
Stamboek adviseert vanaf 6 maanden te enten.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:30

Woogy schreef:
Citaat:
Ieder paard moet een basisvaccinatie van twee entingen hebben gehad. Deze twee basisentingen moeten minimaal 21 - tot maximaal 92 dagen van elkaar gegeven zijn. Bij veulens wordt aangeraden om de basisvaccinatie op te starten vanaf de leeftijd van 6 maanden. Het showen van veulens zonder correcte basisvaccinatie is geheel voor risico van de eigenaar.


Dit stuk is mij NIET duidelijk. Moeten veulens nou wel of geen 2 entingen hebben??


ja.....en die van jou moet de booster wel krijgen (3e enting) aangezien hij geboren is na 2009 ;) paarden geboren voor 2009 hebben ontheffing

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:30

wat een gedoe...ga haar wel gewoon ook maar die drie entingen geven better safe than sorry

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:36

Ik begreep van de DA dat (ongeacht ras of showambities) zon booster
/ 3e enting aanvankelijk altijd werd gegeven. Maar omdat t in de praktijk niet verplicht was en het ook wel met twee entingen ging is die er dus vanaf gegaan voor veel paardeneigenaren. Bij mij hebben/krijgen ze die 3 in ieder geval standaard wel (alleen Tie niet maar die heeft ontheffing, van voor 2009;)). Vind t ook niet verkeerd hoor die regel.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:38

ontheffing klopt geen barst van. Gong had een booster gehad omdat hij er ooit een gemist had en daar maakten ze problemen van. uiteindelijk hebben we hem er dus maar 3 gedaan en nu is alles wel jofel..

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:01

Edit: ik lees weer es niet goed.... 8)7
Wat Natascha zegt idd in onderstaande.
Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 06-11-14 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:12

Woogy schreef:
ontheffing klopt geen barst van. Gong had een booster gehad omdat hij er ooit een gemist had en daar maakten ze problemen van. uiteindelijk hebben we hem er dus maar 3 gedaan en nu is alles wel jofel..


als een paard geboren voor 2009 ene enting mist hoef je alleen de basisenting te doen

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:02

Joh ze weten het af en toe zelf ook niet meer hoor. Met umoyax was het nog heel gedoe op de amateur. Toen ik zei dat hij 2 weken daarvoor met dezelfde entingen mee mocht doen in Deurne werd het reglement er bij gepakt en klopte het ineens wel :+

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:06

Ailill schreef:
amyz schreef:
Maar in hoeverre kun je stellen dat een premie inherent is aan correctheid voor het ras? En daarbij vormt het in mijn ogen een enorme valkuil, er zijn 1e premiehengsten waar ik nog niet mee zou dekken als ik geld toe kreeg.. Als je puur af gaat op dat cijfertje weet je eigenlijk nog niets. Heeft ie een premie vanwege het goede smoelwerk? Of is ie zo correct? Daar heb je dan eigenlijk weer het scoreformulier bij nodig maar die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden...
Daarbij is een premie ook weer subjectief... Ik ken paarden met een keurige premie die bij herkeuring blij mochten zijn dat naar beneden schroeven niet meer wordt gedaan. Wie heeft er dan gelijk? De eerste jury of de tweede?
Shows zijn, uiteraard, ook heel subjectief maar ergens wel weer rechtlijniger omdat een paard vaker op show komt dan op een premiekeuring. Echter zit je daar weer met het punt dat die punten bar weinig zeggen over de eigenlijke kwaliteit van een paard.

En al met al kom je dan uit op jouw laatste zin; het is inderdaad interessant voor het commerciële aspect. Idealiter heb je een dekhengst die een 1e premie heeft en dik scoort op internationale shows. Maar zelfs als je zo'n paard zou hebben (wat in de praktijk zelden of nooit voorkomt omdat er maar enkele landen zijn die premiekeuringen hebben), heb je dan ook automatisch een góed paard? Ik denk dus van niet....

Hier kan ik me aardig in vinden, is deze visie - in jouw optiek, van toepassing binnen ieder ras?


Weet ik niet... Ik denk dat dat heel afhankelijk is van het stamboek. Ik denk dat er binnen ieder stamboek wel sprake is van corruptie hoor dus in die zin moet je altijd je eigen visie blijven volgen. Maar ik denk ook dat in de Arabierenfokkerij dubbel lastig is omdat er zó veel fokrichtingen en -doelen mogelijk zijn. Een goed Al Khamsa-gefokt paard moet je maar liever niet mee naar show. Maar een goed showpaard heeft weer geen behoud van de klassiekere bloedlijnen.

Ik heb me niet in alle stamboeken verdiept maar ik heb wel altijd het idee dat bijvoorbeeld het KWPN weer een stuk ''betrouwbaarder'' is als het aankomt op premies, predikaten, etc. Dat is natuurlijk ook een prestatiestamboek dus het fokdoel is simpeler... Springen, dressuur of allround. En als ik me niet vergis hebben ze ook nog een Gelderse tak. Je weet gewoon waar je aan toe bent als het ware, terwijl de definitie van een goed paard binnen de Arabieren zó veel meer afhankelijk is van je eigen visie.

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:14

Zo rosekleurig is het bij de andere stamboeken ook niet hoor ook t kwpn niet, gebeuren overal dingen waarbij je achter je oren kan krabben wat is de reden achter bepaalde beslissingen geen idee maar we moeten t ermee doen

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:36

Lisa; jij had het laatst over die hengst Kann toch? Die was Frans oid? Ik kwam hem tegen in de pedigree van Umoyax, nu toch wel benieuwd hoe het zit met die hengst. Sowieso ken ik de lijnen waar jij mee fokt niet heel goed, jij gebruikt veel Frans bloed toch? :)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 09:20

Kann was ene naar Rusland geëxporteerde Franse hengst. De Tersk stud vooral combineerde veel tussen Frans, Egyptisch(via onder andere Aswan), Pools(via onder andere Arax), Crabbet en hun eigen Russische foksels en daaruit zijn de winter harde Russen gekomen zoals we die nu kennen.
De Russen fokten enkel op snelheid en hardheid, iets waar de Fransen de tijd ver mee vooruit waren. Exact de reden waarom Franse arabs van 100 jaar geleden er al zo anders uitzagen dan de arabs die we nu kennen. Looks waren niet relevant, hij moest hard zijn en hard gaan.
Er is op youtube en rete interessant filmpje te vinden over de Tersk Stud in de afgelopen 100 jaar geloof ik. Waarin wordt uitgelegd waar de paarden vandaan kwamen en hoe ze in Rusland zijn beland. Zal hem er eens bij zoeken

Dit is wat er op Kavkaz Bloodstock & Racing facebook staat over Kann.

Kann (FR) 1927 - bay stallion - by Denouste ex Kita by Mourgadek.
http://www.allbreedpedigree.com/kann
Measurements: 156-180-20
Kann, was described as "exceptionally strong with a wide and deep chest, a long, very wide croup, having excellently developed muscles and dry, strong, correctly placed legs".
During 13 years at stud at Tersk, Kann was the leading sire of purebred foals. He crossed exceptionally well the mares brought with him from France, and the resultant offspring were of high quality. Seventeen of Kann's daughters were incorporated into the program at Tersk and greatly influenced the productivity of the farm during its early years of operation. Unfortunately, Kann was not fully utilized. He had limited breedings with the mares later brought in from England and Poland. Kann's best son, KOREJ, was a French-English cross.
Afbeelding

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:05

ben nu 45 minuten verder...filmpje hou je te goed van mij :)

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:17

:o das een hoop informatie, thnx!

Ik blijf het bijzonder vinden zoals de Russen eigenlijk een soort vergaarbak van lijnen zijn :+

In Umoyax zn pedigree zit het achter Mirkana (Monogramma - Knippel - Korej - Kann) en is het gecombineerd met het Egyptische lijntje van Aswan.

Hoewel ik een paard als Kann beslist kan waarderen oogt hij weinig Arabisch. Zijn zoon Korej echter is alweer een heel ander type paard. Via zijn moederlijn zie ik dan weer een hoop Egyptisch bloed (en met name veel Mesaoud), wellicht heeft dit verfijnend gewerkt.

Ben erg benieuwd naar het filmpje in elk geval :D

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:38

https://www.youtube.com/watch?v=NXXRakPFZ4I dit is niet degene die ik specifiek zocht, maar kreeg hem doorgestuurd door iemand die ik vroeg om het andere filmpje. Eveneens uiterst interessant. De overige 7 delen kun je ook vinden via youtube :)

Het is alleen maar zo logisch dat een zuivere Rus reinste lariekoek is ;) Egyptenaren zijn eventueel nog het meest zuiver gefokt, al heb ik begrepen van een vriendin dat er meer dan genoeg is gerommeld toen ze de SE sneller wilden hebben voor koersen, daarom worden er zelfs nu nog lijnen uitgegooid bij de stamboeken die geen SE zijn of zelfs totaal niet Arabisch.

Het is juist het combineren van lijnen wat een Arabier tot een sterk veelzijdig paard maakt. Voor mij zou het ideaal zijn om : de ijzeren benen van een Rus, het volhoudende karakter en de snelheid van een Franse, de klasse en elegantie van de Egyptenaar, de tijdloosheid van de Pool te combineren en zo een ultieme Arabier te maken...echter geschikt voor niets ;)

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:18

Dan kom je denk ik idd op het asil-verhaal. Er schijnen idd in bepaalde lijnen nogal wat 'desert breds' te zitten die misschien dan wel waren gefokt in de woestijn maar niet erg Arabisch waren :+ Er staat me vaag iets van bij dat dit voor skorownek iig was maar pin me er niet op vast want ik ben er niet zeker van..

Ik ben inmiddels echt wel fan van de egyptenaren, zuur alleen dat er zo veel zijn die slecht in elkaar zitten. Hoewel er richting de zandbak wel een heleboel pareltjes zijn hoor <3

:') Hoe kan je dat nou zeggen, houd het dan op geschikt voor alles maar blinkt nergens in uit :+

katjen
Berichten: 261
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: schwerinsdorf

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:21

Net even de filmpjes gekeken zijn erg intressant weer wat geleerd :) .
Vind zelf de SE lijnen ook altijd wel intressant.
Heb er zelf paar lopen die half egyptisch zijn met rus .
En een met beetje frans er nog bij en die is inderdaad niet kapot te krijgen zowel onder zadel niet ,
of met ze eigen domme actie`s hoe vaak hij al niet een koprol heeft gemaakt.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 23:55

Showronek is op papier een Pool maar was volbloed x SE(vermoedelijk dan), geaccepteerd als arab.
Zo zijn er vreselijk veel, binnen alle arabs maar laat ik het zo zeggen. Wat nu op papier arab is, zie ik als arab. Alles van zo'n 100 jaar geleden kun je niet serieus nemen en helaas wordt er in de zandbak ook even te veel gerommeld met 'desert breds' :(

Set_Elkol
Berichten: 14851
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:54

De fokster van Set geeft nu een veulen lopen Egyptisch x Spaans, wordt die combi nog veel gemaakt? Is dat nou een Golden Cross of is dat weer iets anders?


Afbeelding

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:09

set_elkol schreef:
De fokster van Set geeft nu een veulen lopen Egyptisch x Spaans, wordt die combi nog veel gemaakt? Is dat nou een Golden Cross of is dat weer iets anders?


[ Afbeelding ]


Spaans x egyptisch is inderdaad Golden cross, deze combinaties worden nog vrij vaak gemaakt, ontstaan via Om El Arab, welke hun spaanse merrie Estopa kruisde met de SE hengst Shaker el Masri, en hieruit werd oa geboren El Shaklan.
Als ik me niet vergis is het kruizen vanPools x egyptisch diamant cross

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 11:10

pools x SE is diamond inderdaad.
Frans x Russisch noemen we bij de renners ook golden cross trouwens

Set_Elkol
Berichten: 14851
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:11

Oh dat was het Lisa, ik herinnerde me al het bestaan van een 2e Golden Cross.

Bedankt voor de antwoorden!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:59


YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:15

Bedankt voor het delen! Vanavond op m'n gemakkie even doorlezen.

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:11

Leuk! Staan ook oude foto's van stamboomdieren van mijn paard.
Thnx voor het delen!