Welke regendeken past goed op een arabier?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:24

Moossie90 schreef:
@missfcdb & ragdollcat: hebben jullie de gewone hals of de halve hals? Ik twijfel daar tussen. Lijkt mij met de halve hals dat het minder in-regent.



Geen halsstuk, en ja het regent een beetje in de hals maar dat deert niet hoor, droogt heel snel weer op.

En zo kunnen ze een teveel aan warmte goed kwijt op de momenten dat de deken mogelijk wat te warm is, bijv. wanneer er net op het moment de zon schijnt en of ze veel hebben rondgerend/ spelen etc in de wei en of paddock.

De Paarden krijgen het niet snel koud, eerder te warm onder een deken.

Dan bestaat de kans dat de mannen eraangaan en uitvallen met een halsstuk enof halve hals, ik heb zo'n vermoeden dat het komt door te veel warmte...Want als je het af en toe gebruikt wanneer het echt nodig is (extreme kou) blijven ze gewoon geheel intact, zelfs 2 weken achtereen blijven de mannen mooi intact, maar de hele winterseizoen..........dat is teveel van het goede.

Je kan ook lekker gaan overdrijven, door ze in te gaan pakken incl. hals.

Zelfs bij geschoren paarden kan het prima af zonder halsstuk, mits ze wel savonds op stal mogen en niet 24/7 de hele winter zonder beschutting en mert te weinig ruwvoer op het land staan.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Welke regendeken past goed op een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 15:05

Duidelijk! Nu nog even bedenken welke kleur het handigste is.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:02

Ik ben ook zoekende. Heb net een amigo pony turnout light besteld, maar die vind ik aan de voorkant aan de krappe kant en ik denk toch dat ik hem terugstuur.
Gewoon in de paddock zou wel kunnen, maar als hij loopt te grazen zit het onder de hals toch wat krap.

Probleem is vaak dat de ruglengte en breedte aan de voorkant voor een arabier niet bij elkaar passen. Toch vrij korte rug en wel een redelijk brede borst. Tenminste dat geldt voor mijn Eudis.
Afgelopen winter heeft hij een Amigo Bravo op gehad (nog van mijn oude paard). Dat beviel wel redelijk.

Weet iemand of er verschillen in pasvorm zijn tussen de verschillende horseware (amigo, rhino) dekens of is het alleen een verschil in kwaliteit?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Welke regendeken past goed op een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:05

Ik heb alleen ervaring met de Rhino (zowel Original als Wug), dus ik kan je niet verder helpen. De Amigo-dekens lagen wel netjes bij de AV van stalgenoten.

Stelvio
Berichten: 822
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:28

Ik ben heel tevreden over de Rhino Wug :j
Bucas heeft ook n fijne pasvorm, maar Rhino zit nog beter.

_Margarita_

Berichten: 2336
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Welke regendeken past goed op een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:58

Dominick dekens, gegarandeerd geen schuurplekken. Google dit merk maar eens.
Ik heb nog een regendeken maat S te koop.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:51

branki schreef:
Ik ben ook zoekende. Heb net een amigo pony turnout light besteld, maar die vind ik aan de voorkant aan de krappe kant en ik denk toch dat ik hem terugstuur.
Gewoon in de paddock zou wel kunnen, maar als hij loopt te grazen zit het onder de hals toch wat krap.

Probleem is vaak dat de ruglengte en breedte aan de voorkant voor een arabier niet bij elkaar passen. Toch vrij korte rug en wel een redelijk brede borst. Tenminste dat geldt voor mijn Eudis.
Afgelopen winter heeft hij een Amigo Bravo op gehad (nog van mijn oude paard). Dat beviel wel redelijk.

Weet iemand of er verschillen in pasvorm zijn tussen de verschillende horseware (amigo, rhino) dekens of is het alleen een verschil in kwaliteit?


Bucas heeft speciale vorm in de schouders, wat ik na uren vergelijken en onderzoek heb begrepen. Misschien dat dat iets is?

Ik heb een Amigo Bravo besteld, die heeft een sterkere buitenstof en ik heb er gewoon goede ervaringen mee. Ben er nog niet uit of hij hem om krijgt want momenteel houd hij zich goed in de regen. Maar goed, je kan hem maar hebben liggen in geval van nood.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Welke regendeken past goed op een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:53

Ik heb voor mijn AV ook een Rhino Wug liggen, in winteruitvoering dan weliswaar, maar die verloor door het halve halsje helaas wel een stukje manen... Verder vond ik het een prima deken, ook op de borst goed.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:53

Hilli schreef:
Hoe een deken ligt hangt meer af van de bouw van je paard dan het ras. Maar toch: mijn AV-merrie past prima in de Rhino dekens, zeker als het een Wug is.


Maar paarden van hetzelfde ras of type hebben toch dikwijls een vergelijkbare bouw?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Welke regendeken past goed op een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:12

Dat is min of meer zo, maar toch zijn er verschillen onderling: halsaanzet, breedte van de boeg, lengte van de rug, model kont... Het is minder makkelijk te vertalen dan het lijkt.

@Rije: balen van de manen. Mijn merrie mag ze gelukkig houden van haar Wugjes. Van haar collega's daarentegen...