arabieren niet springen???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:27

Jolindaa schreef:
Ondanks alle lovende berichten hier over arabieren die springen, vertikt de mijnes het nogsteeds :(

Iemand tips hoe je dit het beste aan kunt leren? Volgens mij snapt hij het niet zo allemaal...
Balkjes draven, geen probleem, maar zodra hij echt moet gaan springen, gaat hij in de ankers, gooit het balkje eraf en vervolgt dan zijn pas.... Heel hilarisch, maar praktisch is anders :Y)


@Jolinda: misschien mankeert jouw paard iets? Niet te hopen natuurlijk, maar een paard moet wel goed kunnen zien bijvoorbeeld... ook arthrose kan zorgen dat het paard niet (meer) springt. Natuurlijk kan het ook zijn dat je paard het nog niet snapt... zijn er nog meer mensen die met hun paard springen als jij ook rijdt met jouw paard? Vaak helpt dat wel, als er een schaap, eh paard, over het balkje springt, volgen er meer... nou ja eh, meestal wel.

Chariklia

Berichten: 317
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Winterswijk - Woold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:07


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:53

joysjuh1987 schreef:
Asal is een quarab mama is av en papa paint


Dat zeg ik :D
Dus geen Arabier...

momelientje

Berichten: 95
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:20

Ik sprong met mijn Dpony arabier Z en ook Zeventing dus kunnen zeker wel springen :)

Mandy66

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:45

Onze mevrouw, ik probeer met halster touw met haar te springen, vond ze vroeger heerlijk om te doen. En wat doet ze, vind ze eng. Maar dan durft mevrouw wel over een hek te springen van centimeters hoger en zelfs al een keer over het touw toen vond ik haar in de voortuin :') Ze vond springen altijd al leuk, ook nog dus met haar 25 jaren, Arabiertjes kunnen ook springen :j

laurajoy15

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:20

Arabieren kunnen zeker wel goed springen! Ik sprong altijd met een arabiertje die makkelijk de 1.20 zou halen *D

arjanne98
Berichten: 51
Geregistreerd: 17-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:57

Mijn verzorgpaardje Jewel (firenza x el amin) springt geweldig! hij springt los momenteel 1,30/1.40 en erop ben ik aan het opbouwen zit nu op de 1,10!
een cross foto :)
Afbeelding
Ik heb uiteraart weer een charmant gezicht :Y)

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: Belgiƫ, Turnhout

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:53

mijn verzorgarabier zal mss wel eens over een tak springen. Maar een gekleurd balkje... :n dat kun je vergeten

Rhaymen14
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:46

Arabieren kunnen wel degelijk springen..
Wist je dat de meerderheid van de paarden die op de olympische spelen eventing doen(cross,springen en dressuur) Arabieren zijn?
Mijn pony is voor de volle 100% Arabier en hij springt 1m10 en heeft bij zijn vorige eigenaar zelfs 1m25 gesprongen :)

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:52

Rhaymen14 schreef:
Wist je dat de meerderheid van de paarden die op de olympische spelen eventing doen(cross,springen en dressuur) Arabieren zijn?


Waar heb je dat vandaan?


Ik denk overigens dat arabieren best prima kunnen springen, de meesten zullen misschien wat minder uitblinken door hun springvermogen maar dat ze het niet kunnen is onzin.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:08

Zoolgangster schreef:
Jolindaa schreef:
Ondanks alle lovende berichten hier over arabieren die springen, vertikt de mijnes het nogsteeds :(

Iemand tips hoe je dit het beste aan kunt leren? Volgens mij snapt hij het niet zo allemaal...
Balkjes draven, geen probleem, maar zodra hij echt moet gaan springen, gaat hij in de ankers, gooit het balkje eraf en vervolgt dan zijn pas.... Heel hilarisch, maar praktisch is anders :Y)


@Jolinda: misschien mankeert jouw paard iets? Niet te hopen natuurlijk, maar een paard moet wel goed kunnen zien bijvoorbeeld... ook arthrose kan zorgen dat het paard niet (meer) springt. Natuurlijk kan het ook zijn dat je paard het nog niet snapt... zijn er nog meer mensen die met hun paard springen als jij ook rijdt met jouw paard? Vaak helpt dat wel, als er een schaap, eh paard, over het balkje springt, volgen er meer... nou ja eh, meestal wel.


Klopt, als er iemand hem voorgaat over de hindernis, dan doet hij het wel. Wel wat uit balans, maar hij doet het wel. In zijn eentje vindt hij het eng denk ik..

Ik moet er wel bij zeggen dat ik laatst een hindernis in de losgooibak had staan, want het paard van mijn moeder springt graag vrij, en Daya rende daar gezellig rondjes mee en toen ineens had hij het uitgevonden. Hij bleef over die hindernis vliegen, haha. Ik denk ook dat het bij hem meerendeels gebrek aan balans en kracht is. Gezien zijn verleden qua bespiering is hij nog altijd in aantocht om een ''echt'' paard te worden, haha.

xxdemixx
Berichten: 21
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 00:37

Mijn verzorgpaardje houd niet van springen. Als ze een balk ziet liggen rent ze weg :P

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 01:04

bijdehandje1 schreef:
Zuivere arabieren zijn niet de beste springers onder de paarden. Dat heeft te maken met de bouw en vooral de hoofd en halshouding.
Ik begrijp niet helemaal waarom je je zo kwaad maakt. Er zit wel een kern van waarheid in, wat die vriend zegt.
Arabieren zijn er niet op gefokt om te springen.

:= Je hebt gelijk dat arabieren er niet voor gefokt zijn en niet de bouw hebben die over het algemeen gewenst is voor een springpaard, maar dat heeft werkelijk niets te maken met hoofd-halshouding. Daarbij zitten springmanieren van binnen, het ene paard is geschikter qua bouw dan de ander maar of het een springtalentje is kun je er in stand niet vanaf zien. Dan zul je hem toch echt eerst eens moeten laten springen en dan kan het best gebeuren dat het niet is zoals je verwachtte.

Arabieren zijn niet gefokt om te springen en in het algemeen zijn het dan ook geen super springers, maar ik ken ook arabieren die wel bovengemiddeld springen.
En arabieren zijn wel gefokt op uithoudingsvermogen, lenigheid, snelheid, galop, scherpte en zijn bovendien moedig en slim. Dus de basis is uitstekend om er een fijn springpaard aan te hebben.

In het begin van het topic werden al enkele paarden genoemd met een sportpredicaat, wat mij betreft is Lobeke wel het ultieme voorbeeld van de veelzijdigheid van de arabier. (en Lobeke sprong gewoon tussen paarden!)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:16

Mijn pony heeft eens zichzelf bewezen als echt springpaard. We reden mee voor een vriendin die opleiding lesgeven volgde. Ik was er met Pony toen er vervolgens een meid binnen kwam met een vos, geheel in spring tuigage gestoken. Bleek een 4 jarige springer te zijn, stond op een trainingstal en die zou het wel laten zien...Na een kwartier begon zij fouten te maken en kwam op den duur helemaal niet meer uit en ging dwars door een hindernis heen. Pony hield het met grootste gemak vol en spring ruim over alles heen.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:17

Mijn mening is dat Arabieren alleskunners zijn.. Ze draaien voor de juiste eigenaar nergens hun hand (of hoef) voor om.. Ik pak met mijn nietspringende arab nu tegenwoordig ook kleine sprongetjes mee en daarmee maakt dat hem een endurance-paard, een dressuur-paard en een springpaard.. Boven dat zijn ze enorm intelligent en meewerkend en dat maakt hun ook nog eens goede paarden voor vrijheidsdressuur.. Omdat ze alles hierboven kunnen, zijn het ook goede paarden voor trec, cross en sgw. Ze hebben zich ook al lang en breed bewezen in de westernsport... Dus over een goede allrounder gesproken..... ;) Daar kan de gemiddelde KWPN-er naar mijn mening niet tegenop.

98xsophiex98

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:30

Ik heb een arabier gehad die volgens de vorige eigenaren 1.50 m met gemak sprong.
Ikzelf sprong maar een meter door angst van mijn kant door het karakter

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:31

Jolindaa schreef:
Dus over een goede allrounder gesproken..... ;) Daar kan de gemiddelde KWPN-er naar mijn mening niet tegenop.


AMEN! Jarenlang met kwpn'ers gewerkt (fokkerij, springsport) maar geen paard wat de mogelijkheden kon bieden die een arabier te bieden heeft. Ook ubertrots dat mn inmiddels ouwe bokje ook zeer goed tussen de kwpn kon meedraaien in dressuur en springen, dat voor een westernbeleerde AV!

We zijn gezegend met die bloedmooie ras wat niet alleen schoonheid en karakter laat zien maar ook de veelzijdigheid en mogelijkheden die het te bieden heeft :)

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:39

caresje schreef:
Mijn haflo-arabier kan ook goed springen, hij is dan wel geen hele arabier maar het springen heeft hij denk niet van dikke haffemama. :P


Onze Haflo springt alles waar hij voorgezet wordt. Heeft ook een goede techniek en is behoorlijk rap. Zijn lenigheid en wendbaarheid moet nog aan gesleuteld worden maar dat komt wel, hij is pas 6.
Hij vindt het ook echt leuk en springt ook graag los en uit zichzelf. Zet hem in de bak waar nog een hindernis staat, laat hem daar lekker lopen (dus zonder opjagen oid) en hij springt, haha, gek beest.

peutje
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:27

Ik heb zelf een Arabier en die kan gewoon springen hoor, op dit moment loopt hij L met de winspunten voor de M.
Wel is het zo dat het in het begin heel veel moeite heeft gekost om hem het springen te laten snappen. Eerst was het niks als stoppen enz. maar mede doordat ik al Z heb gesprongen is het toch gelukt om er wat van te maken.

Ik heb zo geen foto.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:39

Dat is heel verschillend.
Volgens mij moet je niet afgaan van het ras, de Arabier, maar met wat voor paard je te maken hebt.
De ene Arabier kan het wel en de andere niet, simpel als wat.
En zo is het bij meerdere rassen trouwens, een ras heeft meestal te maken met bouw en hoofd/halshouding, en vaak ook nog deels met wat voor karakter (eigenlijk zelfs dat al niet eens altijd), maar wat een paard wel of niet kan heeft niet zoveel te maken met het ras.
Meer met de pony zelf.

DidiK
Berichten: 105
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: Vierpolders

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:42

Ben het met de gene boven mij eens. Het ligt sowieso niet aan het ras. Heb met verschillende Arabieren gesprongen, gaat / ging zelfs super !

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:17

de vader van Mist was europees reserve kampioen springen ondanks zijn 1.56cm (Marco Polo ox) Op 28jr sprong Mist ook gewoon over de omheining van 1.20 om even een straatrace te doen (ze konden me bijna aan de zuurstof leggen!) ik heb met haar op 18jr tot 20 (alleen gestopt vanwege mijn verhuizing) bij Simon den Ekster in de springles gereden tussen de "grote" paarden- verschil was- zij/wij kwamen overal overheen, ik wel met ogen soms dicht :+ maar terwijl die grote paarden met hun tong op de grond hingen, was Mist niet eens bezweet :D ), en Simon wilde haar maar al te graag kopen. Er is veel geld voor haar geboden, helaas voor hem was ik veel te gek op haar.

Ik kan eigenlijk niet herinneren dat ze ooit een balk heeft laten vallen in de 27 jaar dat ze bij mij was(wat veel te kort is voor zo'n geweldig paard), ze was zo handig....maar oh...zo verschrikkelijk heet voor de sprong...niet normaal.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 18:33

Ze zeggen dat het niet goed is voor een arabier omdat ze zo dunne beentjes hebben, is dat onzin?

SaskiaLucia

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:25

elisedcl schreef:
Ze zeggen dat het niet goed is voor een arabier omdat ze zo dunne beentjes hebben, is dat onzin?



Hahaha.. Dat is inderdaad helemaal onzin!

maartje97
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-07-12

Re: arabieren niet springen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:31

Mooie arabieren er tussen!!