WPCV versus NWPCS

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 04:54

Ik bedenk me opeens dat dit wel eens een interessant topic zou kunnen zijn.

Ik quote dan maar even mijn reactie op een stukje van Alane Lachen

Lageveld schreef:
Alane schreef:
is mischien handig als iemand de verschillen uitlegt tussen wpcv en nwpcs ...en ....


Lageveld schreef:
Heeeel kort door de bocht: Het zijn beide erkende stamboeken, waarbij WPCV de regels van het (Engelse) moederstamboek volgt en NWPCS hier nog wel eens mee in de clinch ligt en niet alle bij het NWPCS geregistreerde pony's ook internationaal registreerbaar zijn.
Verder is het NWPCS groot en duur en WPCV klein en goedkoop.



Hoe denken jullie hierover ?

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:12

Extreme duivel

optie 3 registreer bij de Welsh Pony and Cob Society in Engeland

Schijnheilig

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:10

Het werklijke verschil zit hem in het volgende WPCV staat voor een liberale fokkerij ipv een geleide fokkerij. Het WPCV kiest daarmee ddezelfde koers als het moederstamboek WP&CS. Dit in tegenstelling tot het zuster stamboek, het grotere NWPCS, dat de regie van de fokkerij strak in handen wilt houden, door bijvoorbeeld het keuren van hengsten en het nastreven van een specifiek type Welsh pony!
Maar is dat nu niet de charme van het Welshras, dat je binnen de diverse sectie's zoveel verschillende type pony's hebt! Voor ieder wat wils!

shadowman
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-06

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:28

PeeWij schreef:
Het werklijke verschil zit hem in het volgende WPCV staat voor een liberale fokkerij ipv een geleide fokkerij. Het WPCV kiest daarmee ddezelfde koers als het moederstamboek WP&CS. Dit in tegenstelling tot het zuster stamboek, het grotere NWPCS, dat de regie van de fokkerij strak in handen wilt houden, door bijvoorbeeld het keuren van hengsten en het nastreven van een specifiek type Welsh pony!
Maar is dat nu niet de charme van het Welshras, dat je binnen de diverse sectie's zoveel verschillende type pony's hebt! Voor ieder wat wils!


Dit is hellemaal een kolfje naar mijn hand!
Peewee dit heb je heel mooi verwoord dit is precies het verschil tussen de twee stamboeken!
Buiten de prijzen, is de WPCV een aantrekkelijke club die openstaat voor zijn leden in tegenstelling tot het grote NWPCS waar de leden van ondergeschikt belang zijn als het aankomt op communicatie en vrijheid over het beleid in ieders eigen fokkerij.
Inderdaad zou het ook nog een optie zijn, als je achter een liberale fokkerij staat, om je pony's bij het moederstamboek te registren maar hier heb je wel een probleem als je pony's al generaties lang Nederlands zijn gefokt. Hier ga ik in deze topic verder maar niet op in want dat is weer een verhaal apart.

Shadowman
Extreme duivel

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:37

De financiele consequentie van de beide stamboeken, vind ik een ondergeschoven kind. Een hobby mag geld kosten. Het gaat erom dat je een ras zo zuiver mogelijk wilt fokken, binnen de richtlijnen die opgesteld zijn door ons moederstamboek. Dus kom je in mijn ogen al snel bij het WPCV uit!
Natuurlijk zou Engeland open moeten staan voor Welshjes uit andere landen die volgens hun eigen rasomschrijving zijn gefokt.
Ik vind dit dan zeker een aandachtspunt om continue bij het moederstamboek te blijven aankaarten!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:36

Bij beide stamboeken heb je evenveel vrijheid om te fokken wat je zelf wilt.

Dat de kosten hoger zijn bij een groot stamboek lijkt mij ook logisch.

Het is een feit dat waar je ook registreert, je pony niet zomaar in Wales wordt geaccepteerd en dat is een groot struikelblok als je bijvoorbeeld naar het buitenland wil verkopen.
In feite ben je nu verplicht om je veulens overseas te registreren als je denkt naar het buitenland te kunnen verkopen.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:55

Topcob schreef:
Bij beide stamboeken heb je evenveel vrijheid om te fokken wat je zelf wilt.
Dat de kosten hoger zijn bij een groot stamboek lijkt mij ook logisch.

Het is een feit dat waar je ook registreert, je pony niet zomaar in Wales wordt geaccepteerd en dat is een groot struikelblok als je bijvoorbeeld naar het buitenland wil verkopen.
In feite ben je nu verplicht om je veulens overseas te registreren als je denkt naar het buitenland te kunnen verkopen.


Maar als daar de "vaste" jury's jouw type niet mooi vinden krijg je wel mooi 2de premies mee naar huis! Engelse systeem met constant andere jury's in de ring kan het ook gebeuren dat de ene jury wel of juist niet gecharmeerd is van jouw type! Maar wordt er geen stempel aan je pony gehangen!
Geen primering maar plaatsing en meer afwisselende juryleden zou voor het NWPCS ook niet verkeerd zijn!
Kosten hoger, waarom? Moet er winst gemaakt worden over de rug van de leden? Veel te duur huishoudboekje dat wel! Het is toch schandalig wat een kootwijk en Ermelo kosten! Dan kan vele malen goedkoper! Wordt wel betaald door de leden!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:08

De evenementen zijn inderdaad behoorlijk duur, dat ben ik met je eens.

Over de jurering kun je eindeloos discussiëren.
We zijn hier nu pas zo'n 50 jaar bezig met welshjes dus ontbreekt er bij veel fokkers de kennis van huis uit over hoe een pony of cob er uit hoort te zien. Daar komt bij dat er niet gestudeerd wordt op de rasbeschrijving en er in grote mate stalblindheid heerst in Nederland.

Het gekke is dat als er een echte goeie in de ring komt die vaak wel herkend wordt, maar over het algemeen zijn mensen veel te vergevingsgezind tegenover hun eigen dier.

Jurering heeft in principe weinig met type-verschillen te maken, je hoort als jury te kijken naar de correctheid van het dier met de rasbeschrijving in je hoofd.
Ik denk niet dat er tweede premies uitgedeeld worden aan correcte dieren die niet aan de type-wens van een bepaald jurylid voldoen.

Djahil
Berichten: 267
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Utrecht/Capelle a/d IJssel

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:12

Ik vroeg mij af: hoe zit het met de stalnamen? want om die te registreren moet je lid zijn van het WPCS toch? en moet je ook lid blijven om de naam geregistreerd te houden?

En over de primeringen: bij de WPCV krijg je alleen 1e of 2e premie, of heb ik dat verkeerd? naar mijn idee 'zegt' dat dan minder dan bv een 2e premie of een keurmerrie (wat je wel bij het stamboek hebt, maar volgens mij dus niet bij de vereniging). Of zie ik dat nou verkeerd?

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:14

Je stalnaam kun je het best registreren bij het Central Prefix Register in Engeland, dan is ie ook beschermd.

Bij de WPCV geven ze geen premies, alleen bij het stamboek.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:15

Topcob: Je hebt gelijk de jurering zou zo horen te gaan, maar ik heb nog nooit een jury gezien die zonder andere invloeden, zoals smaak, heeft staan te jureren! Dat is helaas het nadeel van een "jurysport", niet alleen op keuringen!
Mocht je dus uit meerdere jury's kunnen kiezen, heeft smaak minder invloed!

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:17

Topcob schreef:
Je stalnaam kun je het best registreren bij het Central Prefix Register in Engeland, dan is ie ook beschermd.

Bij de WPCV geven ze geen premies, alleen bij het stamboek.


En het Central Prefix kent het NWPCS niet! Dus zul je rechtstreeks zelf moeten doen of via het WPCV!

Alleen bij het stamboek Verward Frusty WPCV is ook een erkend stamboek! Dus graag benoemen zoals het hoort!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:19

Het zou aardig zijn als de juryleden per jaar zouden rouleren, dan kun je weer eens verrast worden Haha! .
Trouwens met die verstande dat de NWR-juryleden geen rasponies mogen keuren, want die hebben er echt geen kaas van gegeten Bloos

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:21

PeeWij schreef:
Alleen bij het stamboek Verward Frusty WPCV is ook een erkend stamboek! Dus graag benoemen zoals het hoort!


Sorry hoor, maar wij hebben het altijd over de Vereniging en het Stamboek.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:29

Topcob schreef:
PeeWij schreef:
Alleen bij het stamboek Verward Frusty WPCV is ook een erkend stamboek! Dus graag benoemen zoals het hoort!


Sorry hoor, maar wij hebben het altijd over de Vereniging en het Stamboek.


Wij hebben het altijd over de WPCV en het NWPCS! Het streven van de WPCV is dan ook zich te profileren als stamboek!
Welsh Pony and Cob Society vertaal dit maar eens!

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:36

Topcob schreef:
Het zou aardig zijn als de juryleden per jaar zouden rouleren, dan kun je weer eens verrast worden Haha! .
Trouwens met die verstande dat de NWR-juryleden geen rasponies mogen keuren, want die hebben er echt geen kaas van gegeten Bloos


Of eens onder de fokkers rondgaan wie eventueel zou willen jureren!
Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg fokkers rond lopen die een Welsh kunnen beoordelen. Denk maar aan de fokkers die al 25 jaar of meer fokken! Daar zitten toch wel potentiele tussen!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:41

lageveld schreef:
Heeeel kort door de bocht: Het zijn beide erkende stamboeken, waarbij WPCV de regels van het (Engelse) moederstamboek volgt en NWPCS hier nog wel eens mee in de clinch ligt en niet alle bij het NWPCS geregistreerde pony's ook internationaal registreerbaar zijn.
Verder is het NWPCS groot en duur en WPCV klein en goedkoop.


Ik denk dat dit antwoord dichterbij komt (ook kort door de bocht):

Het zijn beide erkende stamboeken, waarbij beiden de regels van het (Engelse) moederstamboek volgen. Van beide stamboeken zijn ponies internationaal registreerbaar, van beide stamboeken zijn er dieren die niet volledig erkend worden door het moederstamboek.

het WPCV houdt de minimumeisen qua registratie na, evenals het moederstamboek. Beide stamboeken houden keuringen, bij de WPCV is de keurmeester een keurmeester van de lijst van juryleden van het moederstamboek. Traditioneel maakt het NWPCS gebruik van een jurycorps dat een intensieve cursus heeft doorlopen. Beide jurycorpsen hebben de opdracht om volgens de rasbeschrijving te keuren.

Bij het NWPCS is veel meer administratie ter voorlichting van de fokker. Ieder dier (hengst én merrie) dat voor stamboekkeuring in aanmerking komt, wordt veterinair gekeurd en gemeten. Eventuele premies worden genoteerd op het stamboekbewijs en centraal geregistreerd in de database. Bij de WPCV worden volgens mij alleen hengsten veterinair gekeurd en er worden volgens Engels model geen premies toegekend.

Maar goed, een hamvraag is eigenlijk waarom we twee registratiebureau's nodig hebben. Het is jammer dat een hoop mensen niet met elkaar door een deur kunnen, terwijl we het toch allemaal over een (al dan niet uit de hand gelopen) hobby hebben. Een dubbele registratie geeft veel kans op (menselijke) fouten, zodat het risico op nieuwe fouten iedere generatie toeneemt. Om het dan maar niet te hebben over de extra kosten die het meebrengt voor de Nederlandse fokkers (hoewel, ik ben het eens met PeeWij dat een hobby geld mag kosten). Feitelijk moesten we op een wereldwijde registratie toe kunnen sturen, waarbij Aberystwyth eindelijk eens erkent dat al die dure ponies die ze geëxporteerd hebben misschien toch wel eens goede ponies verwekt zouden kunnen hebben. Dat kan het NWPCS en de WPCV niet alleen, dat zullen ze samen moeten doen.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:45

Maar zijn deze jury's die uit een intensievere jurycursus komen beter als het Judingpanel van het moederstamboek?
Of liever gezegd, hebben die door de algemenre opleiding een betere kijk op een welshje!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:54

PeeWij: er zijn juryleden die het nooit zullen leren, al komen ze nog door zo'n lange cursus. Daarom haalt ook niet iedereen het jurybrevet. De verschillen zijn wat kleiner binnen het Nederlandse jurycorps. Zo kan ik me nog herinneren dat ik lang geleden eens een merrie bij had die niet naar de nationale mocht (ze was wel eerste premie). Ik was (denk ik terecht) boos, maar goed, op de WPCV keuring keurde Peter Ward en die zette mijn merrie pardoes een plaats voor de nationale kampioene van het NWPCS. De eigenares van die pony was die dag des duivels (kan ik me iets bij voorstellen). Peter Ward had echter besloten dat de best bewegende ponies voorop stonden en dan volgen pas zaken als mooie hoofdjes, korte oortjes en mountain type.

Maar goed, die ponies waren dus beiden geregistreerd bij het NWPCS en het WPCS. Keuringen kan je altijd organiseren buiten de NWPCS om, dat heeft niks met registratie te maken. In Wales organiseert het WPCS volgens mij zelfs geen keuringen, dat zijn allemaal keuringscomitees die dat op eigen houtje doen.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:00

Joost, maar zo een voorbeeld is toch schitterend! De week erop staat er een ander Engels jurylid en die zet je op plaats 4, maar ze hangen er verder geen waarde oordeel aan in de vorm van een primering! Bij de keurmeesters van het NWPCS zou je dus over 10 jaar nog steeds tweede lopen achter die zelfde merrie, met een eerste premie!
Wat is nu interresanter voor zowel bezoekers al deelnemers?

ik heb het zelf meegemaakt dat er een merrie van mij wordt aangewezen voor de CK, maar helaas geen ster haalde! het jaar daarop kreeg ik wederom de eerste premie maar met de opmerking dat ze de pony vorig jaar veel spectaculairder was en daardoor wederom deze premie kreeg.
Ze was ook veel minder als het jaar ervoor! Maar je moet beoordelen wat je op dat moment ziet en niet hoe he de pony eerder al eens hebt gezien!

Rivendell

Berichten: 6844
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:20

Mooie uitspraken van iedereen.
Ik ben zelf lid van het WPCV en heb daar ook alles geregistreerd, ook mijn deklicenties. De reden waarom ik voor het WPCV heb gekozen destijds, is om de simpele reden dat ik liever bij een stamboek zit dat zo dicht mogelijk het moederstamboek benadert.
De manier van keuren op de Engelse manier prefereer ik, omdat het zo naar mijn idee altijd spannend blijft. Elke jury heeft een andere kijk op de ponies. Bij de premiekeuringen heb ik het gevoel dat je altijd de eeuwige 1e of 2e bent.
Ook kan ik me beter vinden in de plaatsingen van Engelse jury leden. Bij het NWPCS wordt er teveel vast gehouden aan 1 specifiek type (en bloedlijnen), terwijl er meerdere types mogelijk zijn, die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben.
Daarnaast vind ik het keuren zonder boekje een mooi gegeven. Als de jury leden bij voorbaat al weten wie welke pony is, en met name VAN wie welke pony is, zit er naar mijn idee iets teveel voorbedachte rade bij.
En ook niet geheel onbelangrijk, de prijzen van het WPCV liggen mij ook iets beter. Tuurlijk mag hobby geld kosten, maar het moet wel leuk blijven.
Als laatste vind ik dat je bij het WPCV en het moederstamboek meer vrijheid hebt in je beslissing w.b.t. het fokken. Je wordt niet zo in 1 richting gepusht met bv hengsten keuzes. Als ik kijk naar wat er bij het NWPCS goedgekeurd wordt als stamboek hengst, wordt de bloedspreiding toch wel erg smal.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:50

Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het zeker goed is om meerdere gezichtspunten te hebben op de kwaliteit van ponies. Maar kan ik wel even vooropstellen dat het NWPCS niemand verbiedt om een keuring met Engelse juryleden te houden. Desgevraagd is de NWPCS natuurlijk ook bereid om eigen juryleden te leveren. Zo zijn er de keuringen van de Vriendenkring en de fokdagen te Lierop en te Haps en bijvoorbeeld de Welsh Dragon show en eerder de show in Arcen en natuurlijk de Europese kampioenschappen. De NWPCS zal die uitslagen niet registreren, dus je bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Het NWPCS verplicht niemand om de fokmerries of dekhengsten naar de keuring te brengen, alleen moet er een deklicentie á la WPCS aangevraagd worden om de hengst in te zetten voor de fokkerij. Iedereen staat vrij om zijn of haar type te fokken.

Verder houdt het NWPCS feitelijk een systeem van merriekeuringen. Alle regionale keuringen van het NWPCS zijn eigenlijk allen onderdeel van de ene keuring, die jaarlijks worden georganiseerd. Zo kunnen merries uit Groningen uitkomen tegen merries uit Limburg, zonder dat ze daarvoor het halve land hoeven door te reizen. De besten kunnen elkaar tegenkomen op de nationale. Wat voor waarde zou het hebben als de keuring in Annen gekeurd werd door Lewis Edwards (Maesgwyn) en de keuring in Limburg door Wyn Jones (Nerwyn), waarna ze de nationale door Reynolds (Springbourne) lieten doen? Lijkt me dat je heel erg oneigenlijk vergelijk krijgt.

Voor wat betreft primeringen: dat wordt in veel landen gedaan en is heel herkenbaar voor een hoop potentiele kopers. Dat zie ik meer als een principiële keuze of je als stamboek al dan niet een waardeoordeel aan de dieren wil hangen om zo richting te geven aan de nieuwkomers in de fokkerij. En een jarenlange ervaring heeft geleerd dat fokkers het niet zo op prijs stellen als de pony vandaag een eerste premie krijgt, morgen een derde premie en overmorgen een tweede premie, terwijl ze in alle gevallen in topvorm was. In ieder geval weet je wat een eerste premie door het stamboek betekent.

PeeWij: ik heb nog een voorbeeld en dat gaat over de zus van die merrie die door Peter Ward gekeurd werd. Die had als jaarling een eerste premie op de derde plaats en mocht niet naar Kootwijk. Als tweejarige werd ze bekroond met een tweede premie. Als driejarige stond ze zesde in haar rubriek met een eerste premie, maar mocht ze niet naar Kootwijk. Als 7-jarige kwam ze op de keuring en werd algemeen dagkampioene op de lokale keuring in Schijndel en 1A te Kootwijk. Als 7-jarige werd ze reservekampioene te Kootwijk. Als voorbeeld wil ik geven dat de jury zeker in staat is om hun mening bij te stellen als de pony zich goed ontwikkelt. En dat is maar een persoonlijk voorbeeld uit vele voorbeelden die ik heb. In een ander topic worden Glenfield Chocolate Cream en Ross Fancy That genoemd, dat was in 1985 precies zo'n geval.

PS: in dit topic vertegenwoordig ik mijn eigen mening en niet die van een van de 5 stamboeken waar ik lid van ben.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:56

Natuurlijk zou het niet goed zijn als je hier een stamboek ging zitten promoten. Ik zit dan wel in het bestuur van het WPCV, maar ben ook gewoon lid van drie stamboeken. En heb ook dieren die bij het NWPCS zijn geregistreerd! Ik geef hier dan ook puur mijn eigen mening!
Ook jullie fokken in een lijn die laat rijp is en daardoor kan ik begrijpen dat ze op latere leeftijd kampioen wordt. Maar we beoordelen op exterieur en jullie kennende staan de pony's er altijd goed bij! Waarom dan een tweede premie? Op exterieur kunnen ze toch niet per jaar verschillen!
Daarnaast doe je het als jury maar voor een iemand goed en dat is de kampioen!
Helaas zullen er op dit standpunt altijd meningsverschillen zijn en mede daardoor zal het moeilijk zo niet onmogelijk zijn om tot 1 stamboek in NL te komen!

shadowman
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-06

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:22

PeeWij schreef:
Natuurlijk zou het niet goed zijn als je hier een stamboek ging zitten promoten. Ik zit dan wel in het bestuur van het WPCV, maar ben ook gewoon lid van drie stamboeken. En heb ook dieren die bij het NWPCS zijn geregistreerd! Ik geef hier dan ook puur mijn eigen mening!
Ook jullie fokken in een lijn die laat rijp is en daardoor kan ik begrijpen dat ze op latere leeftijd kampioen wordt. Maar we beoordelen op exterieur en jullie kennende staan de pony's er altijd goed bij! Waarom dan een tweede premie? Op exterieur kunnen ze toch niet per jaar verschillen!
Daarnaast doe je het als jury maar voor een iemand goed en dat is de kampioen!
Helaas zullen er op dit standpunt altijd meningsverschillen zijn en mede daardoor zal het moeilijk zo niet onmogelijk zijn om tot 1 stamboek in NL te komen!


Vooral die laatste zin, inderdaad zal het nooit tot één stamboek komen, de draagvlakken van beide stamboeken liggen mijlenver uit elkaar en hoe ieder ook zijn best zou doen geen van beide zou in bepaalde opzichten water bij de wijn willen doen om het tot een stamboek om te vormen. Ook zag ik ergens een opmerking dat het jammer was dat sommige mensen niet door een deur kunnen, dit is onzin, de meeste hangen gewoon een ander idee aan waardoor ze voor de WPCV of het NWPCS of het WPCS of meerdere kiezen. In het verleden is dit zeker anders geweest maar met het huidige bestuur van de WPCV kan ik me niet ontrekken aan het feit dat daar mensen in zitten die openstaan voor discussie, openheid naar de leden en het NWPCS. De WPCV geeft wel degelijk meer vrijheid aan zijn leden. Recentelijk nog was er een hele discussie dat het NWPCS dat ze de basisboek hengsten af wilde schaffen wat tot grote opschudding leiden onder de leden. Massaal werd er aan de bel getrokken dat, na jaren voor dit recht te hebben gevochten, ze de basisboek hengsten niet kwijt wilde. Zeg nu nog eens dat het NWPCS zijn leden de vrijheid geeft die ze willen hebben ondanks dat ze dit idee naar alle kritiek openlijk hebben teruggetrokken!
De WPCV volgt de regels van het moederstamboek en daar zou het niet een discussie zijn om hengsten goed en af te keuren. Natuurlijk zijn er altijd mensen die verkeert omgaan met deze vrijheden maar het is in de praktijk ook al meer dan eens bewezen dat de "niet bij het NWPCS goedgekeurde hengsten" het beter doen in de fokkerij dan de wel goedgekeurde hengsten.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:27

Daarnaast zul je altijd fokkers hebben, het grootste gedeelte, die niet fokken maar vermeerderen! Deze mensen hebben het al eerder aangehaalde stalblindheid. Ook deze mensen gebruiken stamboekhengsten!
Enig idee hoeveel dekkingen er paar jaar zijn. Hoeveel procent daarvan werkelijk op de keuring verschijnt, als veulen of op latere leeftijd? Ja die van de fokkers komen over het algemeen wel, maar de overige zijn hobby mensen en gaan in de meeste gevallen voor een stamboek hengst. Is dit de kwaliteit waar we op zitten te wachten!

Daarnaast, neem het Welshmagazine, mooie aanvulling op Paard & Sport! Zitten wij als fokkers op zo'n blad te wachten?