welsh probleempjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

welsh probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:16

Ik heb hier al eerder iets over gepost maar in een ander forum
nou dacht ik ik zet het hier maar neer
zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met een welsh met een heel klein hoofdje waardoor ze een open gehemelte heefd?
greeetz

ponyta

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-11-05

Re: welsh probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:44

warom wil jij dat weten

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: welsh probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:38

Zoals bij ieder ras zijn we wel wat probleempjes die voorkomen voornamelijk omdat ze het koppie zo klein en compact mogenlijk willen fokken. Hierbij moet je denken aan bv te kleine neusvleugels, te weinig plek in de kaak, geregeld een traanoogje (doordat ze zo groot moeten zijn) en vast nog wel meer.
Open gehemelte heb ik nooit van gehoord maar ongetwijfeld is dit mogenlijk, maar niet enkel bij welsh pony's neem ik aan.

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: welsh probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 08:49

als jullie mijn profiel bekijken zie je dat ik een welsh a heb met dit probleen en ik ben dus op zoek naar zoveel mogelijk informatie hierover
ps:ik heb haar al 3 jaar en ik ken haar vanaf dat ze een veulen is ik heb haar gekregen van mijn oom ,die fokt welsh a pony's en kon met haar niet verder en ze heefd gewoon heel veel individuele aandacht nodig,dus alle info hierover is welkom
groetjes madrieka

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: welsh probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:05

Tja...vorig jaar bracht iemand een merrie bij ons om te laten dekken. Merrie had een veulen van haar eigen zoon (inteelt dus). Merrie had een flinke dish in de neus, ik vermoed dat de zoon dit ook had (fokker hield van hoofdjes met rasuitstraling).
Het veulen had een open gehemelte. Verslikte zich voortdurend en is uiteindelijk aan een longontsteking overleden.
Een volle broer van het veulen had ook een open gehemelte en is op dezelfde wijze aan zijn eind gekomen.

Het fokken van pony's met kleine hoofdjes wordt tegenwoordig gelukkig wat minder overdreven. Ik zie overigens wel een nieuw probleem met het feit dat jonge pony's te snel tot ontwikkeling moeten komen (een enter die eruit ziet als een volwassen pony).

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: welsh probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 13:56

Westernfreak schreef:
Tja...vorig jaar bracht iemand een merrie bij ons om te laten dekken. Merrie had een veulen van haar eigen zoon (inteelt dus). Merrie had een flinke dish in de neus, ik vermoed dat de zoon dit ook had (fokker hield van hoofdjes met rasuitstraling).
Het veulen had een open gehemelte. Verslikte zich voortdurend en is uiteindelijk aan een longontsteking overleden.
Een volle broer van het veulen had ook een open gehemelte en is op dezelfde wijze aan zijn eind gekomen.

Het fokken van pony's met kleine hoofdjes wordt tegenwoordig gelukkig wat minder overdreven. Ik zie overigens wel een nieuw probleem met het feit dat jonge pony's te snel tot ontwikkeling moeten komen (een enter die eruit ziet als een volwassen pony).


Mijn pony is nu gelukkig al 4 jaar ermee geworden en bij haar had het ook niets met inteeld te maken aleen de combinatie merrie/hengst was verkeerd, allebei een klein hoofdje ebus serena en revel paul jones
groetjes madrieka
maar wat jammer van dat veulen ik ken ook mensen met een veulen wat ze hebben moeten laten inslapen want die had het door het open gehemelte steeds erg benauwd