Fokken met welshkruising zonder papieren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Fokken met welshkruising zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:53

Ik heb een hele leuke pony, zeer waarschijnlijk een welsh x shet kruising. Moeder was in ieder geval een welsh a type en vader is dus onbekend. Ik heb al van verschillende paardenkenners gehoord dat het een ontzettend leuke pony is om te zien en ze heeft ook 3 goede gangen, verder is ze erg braaf en werkt altijd goed mee.

Ik wil haar volgend jaar heel graag laten dekken door de hengst Lowland Damon (van Melanie5). En ik kan er dan wel een papier bij aanvragen maar dan is dus alleen de vaderskant bekent. Het veulen is gewoon voor onszelf en mij maakt het dus niks uit dat er maar een half papier bijzit. Maar kan je met zo'n veulen eigenlijk ook naar de keuring? En zouden jullie met deze merrie fokken?

Afbeelding

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:58

Korte opmerking eerst: Je woont in Welsh pony hemel! Waarom kijk je daar niet eventjes rond? ben je trouwens al op de Glanusk of Lampeter show geweest?

Voor de Welsh zie ik papieren aanvragen niet zo zitten. Er zijn al voldoende volgeregistreerde Welsh ponies, ze gaan er geen meer met een half papier aannemen bij de sektie A. Je zou het eerder kunnen proberen bij de miniponies/minipaarden.

Maar voor dat, zou ik eerst eens wat keuringen gaan kijken in Wales en je dan eens afvragen wat je echt wilt Er zijn iedere week wel een paar ponykeuringen..

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Fokken met welshkruising zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:03

Ik woon niet in Wales maar ben er op stage. Ik ben al bij de wilde welshpony's gaan kijken, echt heel gaaf.

En ik weet eigenlijk wel zeker dat ik een veulen van deze pony wil, was alleen benieuwd wat anderen vonden.

IloveKelly
Berichten: 290
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: provincie groningen

Re: Fokken met welshkruising zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:24

Als je het zelf wilt houden/ er een baasje voor kan zoeken zou ik het gewoon doen. Noa moet nog groeien.. Maar naar mijn idee zit er niet veel shet in, meer welsh.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:12

Als je zelf graag een veulen wilt van haar is er ook niets mis mee om haar te laten dekken.
|Je kunt haar dan inderdaad laten registeren maar zover mij bekend niet voorbrengen op keuringen.
Misschien wel bij dat stamboek voor meerdere kleine poný's? NMPRS ofzo? Hoewel ik daar de meerwaarde zelf niet zo van zie. Als het voor jou toch een leuke pony is wat zal het dan verder?

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:29

Ik vind haar er ook erg welsh-achtig uitzien!
Als er shet inzit zijn ze meestal wat 'voller'.

En als je het veulen zelf houd, waarom dan niet laten dekken?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:35

Een goede pony is een goede pony.
Daar verandert een papier niets aan. Ze gaan er niet beter van lopen.
Dus als jij een leuk veulentje wilt fokken, gewoon doe dus!

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Fokken met welshkruising zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 18:37

Dank jullie voor de reacties. Ik weet nu zeker dat ik het ga doen.
De pony's zijn bij ons toch vooral gebruikspony's en geen pony's om alle keuringen mee af te lopen.

prom
Berichten: 2339
Geregistreerd: 12-03-05
Woonplaats: Dêlft, op mijn scootâhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:01

Als je het veulen idd zelf houd, waarom zou je het dan niet doen? Het is trouwens een erg mooie pony!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:57

Sorry, maar ik zou met deze pony dus niet gaan fokken. Ook voor eigen gebruik lijkt het me handiger om, als je toch een veulen wilt, een goede te kopen. Dat is goedkoper, je hoeft geen jaar te wachten en je weet zeker dat je wat goeds hebt met meer mogelijkheden.
En zo kan ik nog wel een paar redenen bedenken om het niet te doen.

IloveKelly
Berichten: 290
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: provincie groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:33

lageveld: waarom dan niet?

Als ze er toch zelf plek voor heeft, en het veulen zelf houd?
En een veulen kopen is heel iets anders als je het fokt maak je het vanaf het prille begin mee, vanaf de dekking tot de geboorte, de eerste stapjes van veulen..

ClauDiiaa

Berichten: 110
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Wijchen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:51

Ja en hoe meer veulens de moeder krijg hoe meer de pony zelf waard word ( teminste dat las ik ergens )

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:25

Dat klopt niet Claudia.. GOEDE veulens ja. Dat betekend dat de veulens iets moeten presteren op de keuringen of in de sport.
Maar een pony zonder papieren die geen veulen heeft gehad is niets minder waard dan 1tje die 10 simpele veulens heeft gehad...