welsh sekties BxC en BxD

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

welsh sekties BxC en BxD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:33

TER INFO
°°°°°°°°

Stud Book Changes

The Welsh Pony and Cob Society Council met recently and one of the discussions related to the past decision of Council not to accept foals as from 2006 begot from the crossing of:

Sections B x C
Sections B x D

After careful consideration and taking into account the views expressed by several members of the Society, the Council have agreed to rescind this ruling and return to the status quo.

I therefore wish to confirm that foals begot from the crossing of Sections B x C and Sections B x D will be accepted for registration in the normal way in the Welsh Stud Book.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Vrij vertaald worden vanaf nu dus terug producten uit deze kruisingen terug
ingeschreven.....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: welsh sekties BxC en BxD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 02:21

Goed besluit. Hoewel het inderdaad niet de manier is om goede C's en D's te fokken, waren die ponies anders onregistreerbaar geworden, hoewel ze 100% Welsh zijn.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30654
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: welsh sekties BxC en BxD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:19

Ik ben niet zo goed in Engels.
Maar worden ze dan ook gewoon als sectie C/D opgenomen?
Naar mijn idee zijn ze meer op een plek dan in het WPBR als men er toch papier bij wil hebben.
Ik denk niet dat er met B-bloed in de sectie C/D gefokt moet worden.
Ik vind het wel goed dat je bij deze kruising papier kunt krijgen.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:54

Even vrij vertaald!

Bezaai Boek Veranderingen

De Welse Pony en Maïskolf Maatschappij Raad ontmoetten onlangs en een van de besprekingen had betrekking op de voorbije beslissing van Raad om veulens aan te nemen niet als van 2006 voortgebrachte van de kruising van:

Onderdelen B x C Onderdelen B x D

Nadat voorzichtige overweging en rekening met de overzichten houdend die door enkele leden van de Maatschappij uitgedrukt worden zijn, is de Raad akkoord gegaan om dit regerende en terugkeer naar de status-quo te herroepen.

Ik wens daarom te bevestigen dat veulens van de kruising van Onderdelen B x C voortbrachten en de Onderdelen B x D zal voor inschrijving in de normale weg in het Welse Dekhengst Boek aangenomen worden.
---------------------------------

Ik vind het wel een goed besluit

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30654
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:08

Ja, zoiets maak ik er ook van. Maar dan mag er dus ook weer BxD/C gekruist worden voor de sectie C bijvoorbeeld. Dat vind ik eigenlijk geen vooruitgang.
Ik zou zelf deze kruising niet snel doen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: welsh sekties BxC en BxD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:28

een Cob is ook een Maiskolf, maar hier wordt toch wel degelijk een paard bedoeld, dat Cob heet

De regel is teruggedraaid omdat BxC en BxD toch wel 100% Welsh ponies zijn. Die registreren als partbred of iets anders raars zou wel erg krom zijn. Ze worden dus wel geregistreerd, of ze ook goed zijn is een tweede.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30654
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:56

Ok, nou ja, we zullen wel zien. Ik denk dat veel Cobmensen niet zo gauw dit kruisen.
Maar het zijn idd 100% Welsh pony's.

Ik vind alleen AxD een veel mooiere kruising als je C wilt fokken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: welsh sekties BxC en BxD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:25

Dyonne: je hebt gelijk. Toestaan is een ding, het aanmoedigen een tweede.

Bij de A zijn we nog strenger, daar staan we helemaal niks vreemds meer toe. In een vroegere tijd was het nog mogelijk om te kiezen waar een BxD naartoe moest. Op grond van type en maat, kon dat dan B, C of D zijn (en theoretisch zelfs een A).

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:27

Maar ik begrijp hier dus wel uit dat A x D wel mag?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30654
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:07

Ja, AxD mag, en dat vind ik op zich ook geen vreemde kruising als je een sectie C wilt fokken. Dat wil ik zelf misschien ook weleens doen.
Maar tegenwoordig mag je ook weer BxC/D doen, en dat vind ik iets wat je niet moet aanmoedigen, al kan het leuke sportpony's opleveren.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:22

Weet niet of sectie C fokkers de welsh B zo snel zullen gebruiken hoor, denk namelijk niet dat het fijne van de sectie B de welsh C vooruit doet gaan.
Maar...het is inderdaad wel fijn dat het product wel geregistreerd kan worden. Het is immers een 100% welsh pony

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: welsh sekties BxC en BxD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:06

De sektie C geldt als kleinere versie van de sektie D. De beste C's worden nog altijd gefokt uit A x D. En dan met name uit de groffere A's.
Zie zelf B x D niet zo zitten. Dat wordt te rij typisch en dat is nou weer net niet de bedoeling van de C's.
Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat deze regel is terug gedraaid. Een B past imo niet bij de C en D. Zie niet een meer waarde in deze beslissing. Behalve dan dat je er nu wel papier bij krijgt.