welke sectie meest geschikt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:20

Hallo,

Ik wil over een paar jaar een pony kopen en daarmee gaan fokken.
De pony moet minimaal 1.29 zijn (daar kan ik zelf nog op rijden) en niet groter als 1.45
Ik wil graag een kindvriendelijke pony die koel in z'n koppie is en niet snel onder de indruk is, maar niet sloom. Kwa bouw wil ik geen rank type, maar een mooie stevige pony (new forest/connemara type)
Verder moet de pony sober Zijn (24/7 buiten zonder ingepakt Te hoeven worden onder dekens). Een leuk kleurtje vind ik ook leuk en begreep dat bij de welsh alle kleuren zijn toegestaan (ook cremello en perlino) behalve bont.
Wat voor 1 past het beste bij mijn 'wensen'
Alvast bedankt!

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 01:23

Mijn eerste ingeving? Klinkt als een Welsh Cob.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 07:16

Ik zat zelf aan sektie c te denken, net een maatje kleiner als de cob.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:46

Qua koelbloedigheid zou ik eerder voor een cob kiezen. Uiteraard verschilt het karakter en heetheid per individu, dat is met alle rassen en niet-rassen zo, maar de meeste Welsh A/B/C'tjes zijn toch behoorlijke 'heethoofdjes'. Ik merk een enorm verschil tussen mijn Welsh A merrie en mijn 2 shetten, zowel in training als in omgang. Van mijn Welsh heb ik dan ook heel erg veel geleerd.

Het is natuurlijk maar net wat voor jou belangrijker is. Persoonlijk zou ik de karaktereigenschappen verkiezen boven de maat, want het kan maar enkele cm's schelen. Cobs zijn toch vaak ook wat grover gebouwd en neigen echt meer naar een koudbloed dan de (vaak 'heethoofd') Welshjes.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:56

Maar de echte cob heb je pas vanaf 1m37... ik ben me nu aan het verdiepen op de welsh a (merrie) en daar dan een veulen van een cob uit te fokken en op die manier m'n eigen Ctje te fokken

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:01

Mij schoot ook direct de Welsh Cob te binnen om eerlijk te zijn :j :o

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:02

idylle schreef:
Maar de echte cob heb je pas vanaf 1m37... ik ben me nu aan het verdiepen op de welsh a (merrie) en daar dan een veulen van een cob uit te fokken en op die manier m'n eigen Ctje te fokken


Een Welsh a is tot ongeveer 1.15 en de cob begint bij 1.37. Mij is altijd geleerd dat de maximale grote tussen een hengst en een merrie maar 20 cm mag zijn. Geen idee of dit echt waar is maar dat zit bij mij wel in m'n achterhoofd :o

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:03

Zelf fokken is altijd leuk, maar je weet nooit zeker wat je krijgt. Je zoekt een pony die koel is in zijn hoofd. Maar met fokken weet je het nooit. Daarbij staan er genoeg leuke pony's :)

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:04

ArroNnie schreef:
idylle schreef:
Maar de echte cob heb je pas vanaf 1m37... ik ben me nu aan het verdiepen op de welsh a (merrie) en daar dan een veulen van een cob uit te fokken en op die manier m'n eigen Ctje te fokken


Een Welsh a is tot ongeveer 1.15 en de cob begint bij 1.37. Mij is altijd geleerd dat de maximale grote tussen een hengst en een merrie maar 20 cm mag zijn. Geen idee of dit echt waar is maar dat zit bij mij wel in m'n achterhoofd :o



Een welsh a is tot 1.22 (maar ze zijn ook wel iets groter te vinden)

Het welsh stamboek werkt met andere maten dan in de sport gebruikt worden

Jildau

Berichten: 9411
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:05

Inderdaad een Welsh Cob! <3

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:53

Waarom het wiel opnieuw uitvinden en zelf je eigen C'tje fokken met een A en een Cob, terwijl er zat leuke beestjes te koop staan? Fokken is en blijft gokken. Tel daarbij op alle kosten en alle risico's.

Uiteraard moet je het helemaal zelf weten ;) maar je vraagt hier om advies. Ik zie dan niet in waarom je een C'tje boven een Cob zou verkiezen. De meeste Cob's vallen perfect in de door jou gevraagde maat en voldoen perfect aan jou beschrijving. Dat in tegenstelling tot de C's.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:36

De C loopt tot 1m37 dacht ik en dat vind ik wel een mooie maat. Vanaf 1m37 vind ik weer net aan de grote kant.... ik wil heel graag gaan fokken en als ik dan kijk naar wat ik wil, lijkt het me dus super om m'n eigen C te fokken. Daarbij heb ik gelezen dat je dan beter A merrie x Cob hengst kunt doen ivm de stevigere bouw. Als je het andersom doet krijg je over het algemeen wat slankere pony's en dat schijnt niet de bedoeling te zijn. Verder werd deze combi heel veel gedaan en schijnt het veulen zich aan te passen aan de baarmoeder en er als A grootte uit te komen en de eerste 2 maanden de lucht in te schieten. Maar goed dit is wat ik tot nu toe gelezen heb.
En inderdaad, ik vraag advies en neem het absoluut serieus en ben blij met de adviezen die gegeven worden. Door de adviesen en hun onderbouwing kan ik een goede keuze gaan maken voor mezelf. Vandaar dat ik ook vertel wat ik nu denk, wellicht dat iemand van jullie me op andere gedachten brengt. Maar voor nu lijkt me dit voor mij de juiste keuze voor nu. Het duurt nog zeker 3 jaar voor het zover is vandaar dat ik er alvast over denk wat ik wel en niet wil

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:37

Toch maar geen New Forest?

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:07

Nee denk het niet. Ik weet nog niet wat ik wil... heb nog 3 jaar, dus wil alles wat een optie is goed overdenken en info over. NF, welsh, connemara, fell pony Zijn de rassen waar ik naar kijk/gekeken heb.connemara en fell vallen echt af. NF vindt ik nog steeds een top ras,alleen zit ik dan net tussen kleine maat en grote maat. Dus vandaar dat ik nu meer info wil over welsh. Op dit moment lijkt NF Af te vallen, maat wat ik in het andere topic ook al zei, ik wil alles overdenken en alle opties staan open wat dat betreft

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:12

Welsh cob!
Ik heb een sectie c, vind ze ook helemaal top.
super werkwillig en heel slim :D

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:18

Welsh cob en sektie c zijn verschillende types toch?

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:22

Ik heb een Welsh K gehad, die zou ook een aan je beschrijving kunnen voldoen.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:35


VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:46

Met een Welsh cob bedoelen ze de welsh d

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 07:14

Ja dat dacht ik ook. Cob is sektie D.. sektie C is kleiner en breder gebouwd als een welsh B (C noemen ze van het Cob type toch)

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:19

Haha, nou lekker verwarrend
maar maakt niet uit...Welsh it is!! :D

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30654
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:45

Ik zou voor een Welsh sectie C kijken. Die voldoet wel aan je eisen. Qua karakter gewoon goed kijken bij aankoop. Zelf heb ik een kleine D. Ik ken ook wel Ds die wat klein bleven en dan zijn ze C.
C fokken zou ik liever met C doen dan A x D..

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 07:12

Bedankt voor alle reacties!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:26

Wij hebben ook cobs gefokt altijd en sinds 2/3 jaar vinden we de C's toch wel erg interessant.
Wij hebben tot nu toe 1 keer C x D gedekt. (Vader een sectie C en moeder een sectie D) dat is super bevallen en hebben we een super dochter van over. (Met een super karakter!)
En vorig jaar de cobmerrie gedekt met een A hengstje en ook daar is een super leuk C'tje uitgekomen. En ook zij had een fijn karakter.
Het wordt wel vaker gedaan dat je een a met een D dekt. Geen probleem dus.
ik zou gewoon voor een C gaan :)

De merrie met veulen is toevallig gister verkocht.

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Re: welke sectie meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:28

A x D wordt in Wales vaak gedaan om sectie C's te fokken.
(omgekeerd minder).
Onze cob hengst heeft ooit ook een merrie van 1m20 gedekt en alles is zonder problemen verlopen.

Een C (die aan de eindmaat zit) of een kleine D lijkt me voor jou idd de beste keuze.