[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:11

Wij hebben onze eerste ervaringen met Ki dekken met Willie Wortel ook achter de rug. Op de bok springen, nee. Terug naar huis , hengstige merrie gepakt, sperma gevangen, lukte prima. De merrie lijkt er niet drachtig van te zijn geworden, dus moet het misschien overnieuw. Als er dan tenminste ook een hengstige merrie staat en een die dit gefrommel op en naast haar goedvindt. ( Niet die met dat jonge veulentje, denk ik ) Ik hoop natuurlijk dat beiden dragend zijn, zowel de geinsemineerde als de andere gastmerrie. maar als het dan niet gelukt is, dan die gastmerrie ook niet, ( beetje egoistisch). Sperma is gelijk al onderzocht en was goed.Als het wel lukt, hebben we al meer liefhebbers voor dit projekt. Volgend jaar dan.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:20

VivianHesen schreef:
Wie gaan er zaterdag naar de keuring in Heteren? Ik zoek nog enkele slachtoffers om mijn nieuwe camera en lens uit te proberen :)


Wij gaan met onze 2-jarige A merrie. We zijn als eerste van de 4, dus ga je gang zaterdag :D

truselientje
Berichten: 944
Geregistreerd: 23-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:39

Sanex, bij welke hengst gaat Nanci eigenlijk? Heb ik denk ik overheen gelezen, en was er wel nieuwsgierig naar.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:35

We hebben haar bij Llanfihangel Comet
Afbeelding

Toevallig stond er nadat we deze keuze gemaakt hadden, in het welshnieuws een uitgebreid artikel over hem. (2 nrs terug geloof ik)

Heb haar net weer afgeleverd, en ze leek al haast een beetje hengstig. Volgens de stalboer (en mede-eigenaar) bleef ze vanmiddag toen ze binnenkwam ook bij de box van ons hengstje staan, terwijl ze dat nooit doet. Toen ik haar net bij de hengst afleverde ging ze 2 x wijdbeens staan en deed kleine plasjes. Lijkt me sterk dat het nu al door het spuitje komt, die heb ik gister pas gegeven en er staan 3-6 dagen voor maar daarentegen lijkt het me ook raar dat ze nu ineens 'gewoon' volgens haar eigen cyclus hengstig is, terwijl ze dat nog nooit geweest is en ook de vorige keer na dekking niet heeft laten zien. Misschien dat het scannen iets heeft wakker geschud, of dat ze toch wel fel op de spuit reageert. Ik heb 'm erin geknald, heb superinjectiepower misschien :D

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Regtur, oh dus WW laat zich niet neppen :+ Geef 'm eens ongelijk ;-)

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:39

Sanex, nee dus, op het laatst stond -ie er gewoon naast te gapen, bijna genant. Die merrie vertoont dezelfde trekjes als jouw Nanci, geen zichtbare tekenen, behalve dat ze de oren zo plat legde, dat ze niet meer te zien waren. Ze heeft ook nog nooit een veulen gehad, nooit eerder gedekt, dus ook dat maakt het allemaal een beetje anders dan anders.Als die merrie gewoon goed wilde staan, was sperma vangen ook geen probleem. Ik denk zelfs dat het nog wel "natuurlijk"zou lukken, mits de merrie kei-hengstig zou zijn. Maar we wachten het af, zou mooi zijn,mocht het lukken. Bij jou trouwens ook. Als je eenmaal het plan hebt om een veulen te fokken, dan "moet"het ook lukken, he?

Rivendell

Berichten: 6838
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:23

Damon heeft een keer een cob mereie van 1.46 m gedekt. Zij in een kuil en hij op een bergje.

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:07

@Diana_Basje, wat erg, heel veel sterkte, dat valt niet mee na zolang samen te zijn geweest!

V.w.b. fokken zonder papieren, ik zou het zelf nooit doen, de enige pony die wij ooit gehad hebben zonder papieren was een shetlandruintje :D

Je weet nl. nooit wat je hebt/koopt/fokt..... er zijn nl. zoveel (onzichtbare) erfelijke gebreken en meestal kom je er via de bloedlijnen van een pony met papieren wel achter of die een rol spelen ja of nee.

Zomerexceem wordt nog steeds niet serieus genoeg genomen. Onze papierloze shetlandruin had het en het is niet alleen voor de eigenaren afzien, maar vooral voor de arme pony die het heeft, wat doen goedwillende mensen ook nog, ze zetten ze tussen stroomdraad zodat ze niet kunnen schuren! Paardenmishandeling vind ik dat, heb zelf maar eens flink jeuk. Helaas is de ideale oplossing hiervoor nog niet gevonden :n

Dus ik (als niet hengstenhouder :D ) zou nooit een merrie aannemen met zomerexceem en als ik nu een pony zou hebben met zomerexceem, helaas al had ze nog zo'n goed papier, ik zou haar nooit als fokmerrie gebruiken!

Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:18

Tot nu toe bedankt iedereen voor jullie mening hier over!
Uiteraard mogen nog velen hun mening hier over geven :D

Ik ben BIJNA bijgelezen.. Alle 500 pagina's van het vorige topic bijgelezen en nu aan het begin van dit topic bezig... :')

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:07

Helaas merrie niet drachtig voor 2014 door verschillende factoren. Wij maken volgend jaar een nieuwe start, het is gewoon mijn jaar niet denk ik.

dadabo

Berichten: 577
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Nieuw Weerdinge

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:38

Diane: Heel veel sterkte met je verdriet en tegenslagen.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:06

Het ziet niet mee Diane... Hoop dat het volgend jaar wat positiever gaat allemaal!

Mocht ik degene niet meer spreken, heel veel succes morgen in Heteren! Hoop dat we een beetje mooi weer hebben... 21-30 graden met 60% kans op neerslag en onweersbuien... Kleed je daar maar eens op :D

Rivendell

Berichten: 6838
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:35

Ik denk dat rosa ook haar jaar niet heeft. Damon is prima vruchtbaar. Volgend jaar gaan we gewoon opnieuw proberen.
En Boothsdale Dolly gaat binnenkort verhuizen naar een nieuw huisje.
Hier heeft het nog steeds.niet geregend helaas. Wei lijkt wel een.woestijn.

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:45

Hier wordt alles weer mooi groen na het hooien. Flinke buien gehad.straks verhuizen we. Het weiland aan huis is bijna af. Wat een luxe zo. Volgende project de stallen. Ik zoek mss nog een hengstveulen. Alleen nog niet uit of ik een sectie a of b of mss rijpony wil. Iets aparts meld zich vanzelf wel.

Zonde dat je dolly verkocht hebt.

Rivendell

Berichten: 6838
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:44

Sja ik moet er wat kwijt en ze.krijgt het super.

truselientje
Berichten: 944
Geregistreerd: 23-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:24

Leuk Sanex, ben benieuwd wat er uit deze combinatie komt. Hopelijk is ze dan na deze hengstigheid wel drachtig.

Wat betreft zomerexceem, ik zou nooit met een merrie fokken welke het heeft. Vroegah, toen we aan onze eerste pony begonnen, kochten we een 3-jarige merrie, gezond en niks mis mee. In de loop van het jaar kreeg ze zomerexceem en het werd elk jaar erger. Van alles hebben we geprobeert en erop gesmeert in een poging het beter te maken voor de pony, maar deze had het zo extreem. Als je bij haar kwam, drukte ze je zowat omver om zich aan je te schuren. Ik heb gezien wat het kan doen met een pony, en zou daarom ook nooit met zo'n pony fokken.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:19

Sterkte nog Diane_basje met het verlies van je ruin. En wat jammer dat Rosa niet drachtig is. Hopelijk wat dit het en gaat het weer beter worden voor je.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:00

Bedankt voor al jullie lieve woorden, doet me goed. Hoop nu ook echt dat het een keertje klaar is met de ellende, dit was nog niet de helft van wat er allemaal is gebeurd de laatste tijd, maar dat zal ik jullie besparen. Tijd voor wat goede berichten.
Vandaar dat Boothsdale Dolly Mixture binnenkort (mag nog even bij Melanie blijven zolang ik nodig heb) naar ons verhuist om Rosa gezelschap te gaan houden (die mist haar maatje ook zo verschrikkelijk) en met mij een nieuw hoofdstuk te gaan beginnen. Voelt nog beetje raar, maar ben o zo blij met haar en ben Melanie heel dankbaar voor Dolly. Dus ik hoop dat zij het lichtpuntje is dat ik al zo'n tijd nodig heb.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:06

Rivendell schreef:
Sja ik moet er wat kwijt en ze.krijgt het super.


:o
Thx, ik ga dr een superleventje geven. <3

Rivendell

Berichten: 6838
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:58

Diane_Basje schreef:
Rivendell schreef:
Sja ik moet er wat kwijt en ze.krijgt het super.


:o
Thx, ik ga dr een superleventje geven. <3


Daar twijfel ik ook absoluut niet aan :D
Ik hoop dat zij de start is van een betere en mooiere periode voor jou.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:21

Toch wat positiefs dus! Fijn Diane! Hoop dat je met je nieuwe aanwinst de positieve drive weer aan kunt halen. Het nieuwe jaar begint voor jou gewoon per 1 augustus ;)

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:21

Nou ze hebben een paar foto's op facebook neer gezet van tolbert waaronder mijn pony ... de merrie Lakeway's Glorious Hazel alias Schimpie bekroond met een 1A premie en uitnodiging voor het CMK.

Afbeelding

Veulentje helaas nog geen foto's van .

Eilinora

Berichten: 11931
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:32

Echt een mooie merrie!

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:49

Mooie merrie Chantall :D

Gisteren naar Heteren gaan kijken, was erg gezellig, fijn lekker druk en mooie pony's gezien, helaas moest er een onderbreking ingelast vanwege het slechte weer, verder een topdagje gehad, ik kon me niet altijd vinden in de keuze van de jury, maar vaak wel :j

Gelukkig mag iedereen zijn eigen smaak pony weer mee naar huis nemen dus..... een geslaagde dag voor de meesten!

Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:00

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten van gisteren ! :-)

Ik kon me weer niet inhouden... Tijdje terug (heel tijdje terug ondertussen) onze kleine man nog eens gaan opzoeken en moest er toch een topicje van maken. Hopelijk kan ik hem snel terug gaan opzoeken...
De laatste keer (dus dit topic) was hij 1,5 maand, nu is hij ondertussen ongeveer 2 maand..
[ITP] Royalty, de valk Welsh- man

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:49

Mooie merrie Chantalll!

Chary_Xx, je veulentje is leuk!

Klopt Abba, juryleden hebben ook hun voorkeuren en die geven dan een oordeel over andermans fokproduct. Is niet altijd met elkaar op 1 lijn. Zolang een jury zich goed kan verklaren, vind ik het nog niet zo erg. Dan kan ik als fokker/gebruiker beslissen of ik de kritiekpunten ook als verbeterpunten zie, of dat dat niet in mijn plaatje past. Maar vage omschrijvingen van juryleden, zoals ik soms ook op de HK hoor, daar kan ik niks mee.