[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:48

Dat vind ik een goede manier Rivendell ! :-)

Hier zie ik namelijk vaak hengsten (en dan niet alleen Welsh hengsten) passeren waarbij de prijs staat voor een stamboekloze merrie en een met stamboek...
Ook ken ik iemand, die had een Welsh hengstje zonder papier gekocht, 2 jaar oud, 1 balletje was zelfs nog niet volledig ingedaald en velen twijfelde of hij overbeet had en toch stond hij ter dekking ( eigenaars waren er van overtuigd dat hij 'perfect was'.
Hij heeft een Shetlandmerrie met eczeem gedekt en hij is nadien voor 850 verkocht.

Maar ze zullen vast niet de enige zijn.. Dit is maar een van de vele voorbeelden..

Maar ik persoonlijk vind het niet kunnen of ben ik de enige die zo denkt?

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:53

Veel sterkte Diane_basje.

Rhydaman wordt hoofdzakelijk aangeboden voor welsh a merries met papier. Echter, omdat ik hele mooie nakomelingen uit combinatie nmrps x welsh heb gezien, wil ik hem bij een juist passende combinatie ook aanbieden voor andere merries met papier. Merries met (erfelijke) gebreken worden uiteraard geweigerd.

Met de aankoop van een nieuw dubbelspan welshen moet ik helaas keuzes maken. Vandaar dat ik voor mijn nmrps merrie een 5* tehuis zoek. Ze is bereden & betuigd. 16 jaar & 0.97 m hoog. Kan heel goed bewegen. Ietwat dominant tegen andere paarden maar een echte 'kuddemoeder'. Gezien dit de pony is waar alles mee is begonnen en ze inmiddels al 10 jaar in mijn bezit is gaat ze uitsluitend naar een heel goed tehuis! Meer info via PB. Mocht iemand wat weten hoor ik t graag.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:47

Sterkte Diane_basje.. Zulke dingen zijn altijd moeilijk. Zeker als een dier veel voor je betekend, maakt het er niet makkelijker op. Hoop dat het verder allemaal netjes is gegaan en dat je een mooi afscheid hebt gehad.

Op de een of andere manier plaatst mijn album de foto niet... En op werk kan ik helaas niet op andere foto sites. Zal het thuis nog eens proberen. :D

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:12

WE dachten in de zomer eindelijk tijd te krijgen voor "leuke"dingen, met de ponies o.a. Of collegafokkers bezoeken.Dat is nog niet echt gelukt. En er ligt nog zoveel werk in het verschiet, dat we waarschijnlijk ergens halverwege november uitkomen. Wel heb ik vanmiddag, in de hitte, nog een paar plaatjes geschoten van de Drummertjes. En ik wordt steeds blijer van zijn nafok. En ik wordt er ook steeds blijer van dat de verkoop van deze hengst geannuleerd is.Onwijs ook dat de veulentjes ondanks het slopende weer toch hun beste beentje voorzetten.
Afbeelding
De merrie is een dochter van Willie Wortel

Afbeelding
dit veulen is net 4 weken, en daarmee de kleinste van de groep

Afbeelding
Geen "Drummer", maar een zoon van Top Notch en jippie, hij blijft bruin!!

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:27

Over wel of niet dekken van merries met problemen of erfelijke gebreken. Wij zijn fel tegen op het vermeerderen van kwalen en gebreken, zoals iedere fokker. Ik ken fokkers die een hengst opfokten uit een merrie die naderhand zomerexceem kreeg. Hij is uitsluitend op eigen merries gebruikt en daarna geruind. Dat is de keuze van de (op) fokker en te respecteren. Ik zou ze niet graag de kost geven die wel domweg zo'n hengst voorbrengen en ook goedgekeurd krijgen.
Wij hebben voor Willie Wortel meerdere merries gekregen met zomerexceem. Mijn man en ik hebben overlegd moeten we die merries voortaan weigeren? We besloten het af te wachten, daar er meestal al een paar jaargangen rondliepen, en we die fokkers niet voor het hoofd wilden stoten. Tot nog toe heeft geen enkele van de nafok dit gekregen, terwijl die merries ook alweer veulens hebben. Wijzelf zouden dus merrie s met dit probleem nooit kopen ( heb ze weleens gratis kunnen krijgen) en er nooit mee fokken. Ook heeft nog geen door ons gefokt dier dit tot dusver gekregen en zou dat het geval zijn is het finito, helaas. Maar nogmaals, iemands merrie weigeren, nee niet snel.

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:04

Ik ken ook een fokker die hetzelfde heeft meegemaakt. De hengst bleek zelf ook ZE te hebben en ik meende 4 van de 5 nakomelingen ook. Zelf denk ik overigens ook dat het vooral afschrikkend bedoelt is om als hengstenhouder te zeggen; De merrie wordt geweigerd indien ze een gebrek heeft. Ik denk dat 9/10 hengstenhouders geen merrie weigert, je loop immers inkomsten mis. Overigens kan ik me uberhaupt niet vinden in het feit dat je een merrie met (erfelijke) gebreken laat dekken.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:51

Iedereen bedankt voor de steun en lieve woorden.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:56

De laatste, eindelijk. Vanmorgen in alle vroegte, toch nog wel een beetje een verrassing hoor.De merrie maakte al uier aan in April, net als haar zus, waar ze samen mee bij de hengst had gelopen. t Is nu eind Juli....

Afbeelding
die ogen... <3

Afbeelding
Het lange wachten wel beloond, zowiezo te weten dat deze merrie normaal een veulen kan fokken en er niet wat afwijkends aan de hand is, :)

dadabo

Berichten: 577
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Nieuw Weerdinge

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:52

Gefeliciteerd!

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:22

Gefeliciteerd!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:40

Jeetje die ogen regtur *plop* :D Gefeliciteerd! Veulen op de 2e foto uit je eerste setje foto's vind ik ook erg knap.

Zonet zelf Nanci gespoten voor hengstigheid. Hou er nooit zo van omdat ik bang ben dat ik het verkeerd doe, maar zij laat het makkelijk toe dus was zo gepiept (een van mijn shetten spant alles al zo enorm aan als hij alleen maar een spuit ziet, dat die naalden meestal niet naar binnen willen)

Morgen breng ik haar weer naar de hengstenhouder, en dan als het goed is, is ze precies hengstig als zij weer terug zijn van de RW zaterdag, en kunnen ze meteen weer los met dekken.
Komt allemaal net uit hoop ik

cuneracobs

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:43

word ze onderhand dan niet gewoon zelf weer hengstig? want hoeveel dagen is het nu na het dekken?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:02

Probleem is dat ze geen enkele teken van hengstigheid vertoont. De eerste keer op 18 dagen hebben we haar niet laten scannen omdat ze toen nog maar net beter was, en de hele boel ontstoken was geweest. We hebben toen hengstigheid afgewacht maar hiervan heeft ze dus niks getoond. Maandag zat ze in de oploop van haar 2e cyclus en hebben we haar laten scannen, waar dus bleek dat ze niet drachtig was maar wel eisprong heeft gehad. Wij hebben hiervan niks vernomen, ze staat notabene naast de hengst op stal maar ze verrekt geen spier, naar zowel merrie, hengst of ruinen niet. Geen knipperen, geen sinaasappelpies, niet wijdbeens staan, noppes. Ze schopt alles wat te dicht bij haar in de buurt komt het licht uit de ogen als het aan haar ligt. En blijkbaar dus ook tijdens hengstigheid...

Ze zou dus sowieso eind deze week zelf hengstig moeten zijn geworden, maar omdat ze daar niks van laat zien en ook waarschijnlijk de dekhengst weer niet ziet staan, hebben we in overleg met veearts en hengstenhouder besloten haar nu weer hengstig te spuiten. Ze had nu nog geel lichaam dus dat kon. Op de vorige keer hengstig spuiten reageerde ze wél goed en was in 4 dagen superhengstig met alle tekenen die daarbij horen.

Het is een beetje kunst- en vliegwerk dus, baarmoeder was verder wel in orde, eierstokken ook oke, maar ze zal het zelf niet aanbieden blijkbaar. Zolang we haar nu hebben, hebben we haar nog nooit hengstig gezien

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:46

als ze goed hengstig is, na injectie laat ze zich wel goed dekken?
Hier een die zonder hengst ook niets toont, dus het is ook scannen of gissen (of schouwen).
Uiteindelijk leeg gelaten dit jaar, vnl door drukte van mijn kant. volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
en ik heb een mooi merrietje van haar, dus niet zo'n haast, ze is nog jong.
hengstig spuiten heb ik ook gedaan, maar duurde toch aardig lang voor ik eisprong kreeg daarmee, ze zeggen 3-6 dagen, maar was een stuk langer.

truselientje
Berichten: 943
Geregistreerd: 23-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:39

Gefeliciteerd Jenny met de laatste. Ziet er wel goed uit!

Rivendell

Berichten: 6838
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:59

Jenny gefeliciteerd
Sanex ik hoop dat.nanci nu wel drachtig wordt. En dan hopelijk zonder het gedoe van de vorige keer.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:02

Mocht er iemand nog wat spulletjes te koop hebben voor een Welsh A dan houd ik me graag aanbevolen.
Ben op zoek naar wat basis spulletjes. Heb alleen een halster en een hoofdstelletje.

Ben wel een beetje kieskeurig... Bij voorkeur zwart, donker of lichtblauw.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:13

Ines, de vorige keer was ze na de injectie na 4 dagen goed hengstig, met alle tekenen uit het boekje, en liet ze zich ook netjes dekken. Alleen waarschijnlijk door al het gedoe een paar dagen later, met alle medicijnen en zo ziek als ze was, is het niet gelukt.

Zij laat zich zelfs bij de hengst niet tot hengstigheidstekenen dwingen, de vorige keer heeft de dekhengst ook naast haar gestaan, maar op een gegeven moment was hij maar gestopt met opvallerig gedrag, omdat ze de stalwand aan zijn kant zo'n beetje door midden brak van woede :D Hij deed niet eens meer moeite voor het kreng... Lieve pooooownie, ze zal de centimeters die ze eigenlijk tekort komt voor haar sectie op deze manier willen compenseren vermoed ik, klein van stuk, groot in daden :Y)
Heb haar hier ook wel op diverse manieren geschouwd, ook ten tijde vanaf de 18 dagen na vorige dekking. De jonge hengst weet inmiddels ook echt wel dat hij ballen heeft en waar merries voor zijn, maar ook daar reageert ze niet op. Beetje lastig geval zo, maar goed, we gaan vol goede moed de 2e ronde in!

Ceasar, hier helaas geen restjes qua ponyspul, ik bewaar altijd alles omdat hier diverse maten pony's en paarden nog wel eens de revue passeren dus heb van shetlander tot megaknol van alles liggen (veel te veel zooi )

cuneracobs

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:14

ik ben voorstander van hengstig spuiten , begrijp me niet verkeerd maar een merrie hengstig spuiten zo snel na dat ze uit haar eigen hengstig is geweest is heel slecht voor het ritme van de merrie vooral een merrie die moeilijk is met hengstigheid etc. je had haar beter nu gewoon kunnen dekken na dat ze leeg gescand was in die hengstigheid ...

ik heb dit jaar 3 merries gehad die totaal geen hengstigheid toonde, en omdat ik niet te laat wil zijn en of een merrie proberen te dekken die niet goed hengstig is heb ik voor het eerst om de dag een veearts gehad en gescant en pas gedekt als de veearts zij dat ik moest dekken ook al waren ze al hengstig! en op 1 merrie na alles in 1 x drachtig, en ook die merrie hadden ze hengstig gespoten direct na de hengstigheid... dat is niet goed .

vergeet niet dat als een merrie natuurlijk hengstig word dat altijd beter is als kunstmatig creëren

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:45

Deels eens met je Berry, het mooiste was ook geweest om idd te scannen en dan op eisprong te doen, was in eerste instantie ook het plan. Ik hou ook van op de natuurlijke manier, maar goed, die gaat bij haar nogal moeizaam. Aantal dingen heb je verkeerd begrepen/gelezen/heb ik niet duidelijk verwoord;

-Ze is niet nét hengstig geweest, dat moet in het laatst van juni geweest zijn, geel lichaam kom na 5 dagen na eisprong en zit er dan tussen de 5 - 15 dagen. Ik denk dat ze nu dus in de laatste dagen van het geel lichaam zit. Ze heeft afgeslagen op 12 juni

-Ze is niet leeg gescand in de hengstigheid, we hebben die eerste 18 dagen overgeslagen omdat ze toen nog ziek was en de boel net ontstoken was geweest/nog deels was. Ik heb haar nu laten scannen omdat ze dus eind deze week weer hengstig zou kunnen worden maar had eigenlijk gewoon gehoopt dat ze toch drachtig was.

Komt nu helaas bij dat de timing deze keer erg slecht uitvalt. Hengstenhouder zit nu op de RW, ik ga vrijdag op vakantie dus ze moest morgen weg. Ik moet zoals je weet alles alleen doen, heb niet iemand die volgende week of in het weekend voor mij de merrie weg kan brengen of iets regelen kan. Hengstenhouder heeft normaal gesproken hulp die nu niet helpen kan met de hengst vanwege ongelukje, dus nu hebben ze een jongedame die de dieren puur basis onderhoud. Die kan niet met de dekkerij en vruchtbaarheidsbegeleding e.d bezig gaan. Dus al met al kwam het gewoon zwaar beroerd uit dat ze net in aanstaand weekend/week eigenlijk hengstig zou moeten worden en dat zij weg zijn, en ik weg ga (Wist ik dit van te voren had ik wel een andere week gepland natuurlijk om op vakantie te gaan). Dan kun je nog een keer overslaan en volgende maand op scan proberen, maar dan mis je een kans en zit ik volgend jaar met een laat veulen. Vandaar dat we dit in overleg met elkaar hebben besloten, niet ideaal, maar momenteel even de enige mogelijkheid

Zij hebben verder ook alle merries in 1x drachtig, zowel gespoten als eigen hengstigheid, Nanci is de enige uitblijver. Ik ga er gewoon maar vanuit dat we vorige keer gewoon dikke pech hebben gehad omdat ze die ontsteking kreeg, en dat nu alles gewoon netjes gaat en blijft plakken waar het hoort ;)

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:10

Sanex, ik heb een KWPN merrie gehad die ook een drama was. Na 2 jaar proberen ook niet drachtig gekregen. Zoveel KI als natuurlijk. Was ook constant aan het klieren met ontstekingen etc. En ze is zelfs een aantal weken daar geweest zodat ze echt de perfecte timing hadden qua ei. Die is uiteindelijk ook hengstig gespoten omdat niets hielp. Ik denk dat het achteraf met meerdere factoren te maken had, maar merrie werd zo link van al dat gesjor en gevoel aan der lijf dat ik zelf heb besloten terug te trekken. Welzijn paard gaat bij mij voor en zeker als ze het niet aankunnen, ben ik er snel klaar mee. Zonde geld; jammer dan.

Hoop dat er bij jou toch nog wat betere uitkomst is! Duimen maar! En ja, nu heb je een samenloop van omstandigheden die helemaaaaal niet uitkomt; maar wie weet! Gokje per dag moet kunnen!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:44

Ja bij ons is het ook uitproberen dit seizoen hoor Ceasar. Als zij nu dezelfde reactie weer krijgt en niet drachtig is,stoppen we ermee. Als ze niet dezelfde reactie krijgt maar gewoon leeg blijft,doen we het nog 1 keer en dan dus op eisprong met scan. Lukt het niet dan zij het zo, het moet niet koste wat kost en we willen de merrie wel graag heel houden. Zowel geestelijk als lichamelijk

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:36

en anders draagmerrie zoeken he ;)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:38

Ja zou kunnen, maar ik weet nu al zeker dat de mede-eigenaar geen zin in die poespas heeft. Die is dan sneller van "Na disse wer een frisse" , kortom, Nanci weg en haal maar een nieuwe :D (Oude paardenman met werkwijze van de oude stempel, geen gedoe, geen kosten )

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:30

Wie gaan er zaterdag naar de keuring in Heteren? Ik zoek nog enkele slachtoffers om mijn nieuwe camera en lens uit te proberen :)