[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:53

Cemlys schreef:
Er zat ook zo achterlijk veel, zelfs dit is nog meer dan genoeg. pluk was ook langer dan zn neus, maar dat wordt zo snel vies, hangt in waterbak, in voer,... eraf is mooier. En nu zie je tenminste zn hals ook weer.

Dat wordt een mooi span Dieke! Knappe merries.


Ja de manen moeten wel mooi en schoon blijven vind ik ook hoor!
Anna had ook lange manen maar het zag er zo onverzorgd en lelijk uit dat ik het er maar af had geknipt }:0

Hoop ik ook :) kan haast niet wachten om ze van de zomer naast elkaar te zetten *\o/* nou ja eerst de keuring en richting de keuring trainen en daarna mag Anna voor de kar :)
Dankje <3

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:02

Spannend. Hier straks ook weer opbouwen met mennen. Mn oudste merrie is leeg dit jaar en beleerd, alleen vorig jaar helemaal niet voor de kar gestaan, veulen wordt 6 maand dus straks als (mijn) baby eruit is gaat ze naar de (sportstal) om af te spenen en dan gaan we rustig aan wat opbouwen met longeren (want ze begint nu wel wat lijden onder het veulen, straks even lekker bijvoeren, want alles wat er nu ingaat gaat toch naar dat kleine dikkertje) en dan stilaan weer voor de wagen. Eigenlijk moet mn hengst ook beleerd maar eerst merrie weer even opnemen. Twee zal ik qua tijd niet redden. Maar alweer helemaal zin in.

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:05

Cemlys schreef:
Spannend. Hier straks ook weer opbouwen met mennen. Mn oudste merrie is leeg dit jaar en beleerd, alleen vorig jaar helemaal niet voor de kar gestaan, veulen wordt 6 maand dus straks als (mijn) baby eruit is gaat ze naar de (sportstal) om af te spenen en dan gaan we rustig aan wat opbouwen met longeren (want ze begint nu wel wat lijden onder het veulen, straks even lekker bijvoeren, want alles wat er nu ingaat gaat toch naar dat kleine dikkertje) en dan stilaan weer voor de wagen. Eigenlijk moet mn hengst ook beleerd maar eerst merrie weer even opnemen. Twee zal ik qua tijd niet redden. Maar alweer helemaal zin in.


Leuk!! :D
Ga je der sport in met der? :) of Ibop?
Je hengst is ook wel echt leuk om voor de kar te zetten! Zal een gaaf plaatje worden.

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:20

Hmm sport weet ik niet, ik denk niet dat ik de tijd heb om al te fanatiek te trainen, maar we zien wel, eerst weer even wat lesjes nemen, en mss in de buurt wel eens wat dressuur meenemen. Ibop voegt weinig toe dus dat heeft weinig zin. Merrie heeft ook een pesthekel aan keuringen, mag al blij zijn dat ze ster is, verder dan dat krijg ik haar nooit vrees ik, tegenwoordig als ze de ring ziet loopt ze nog net niet hard gillend weg :')

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:31

Cemlys schreef:
Hmm sport weet ik niet, ik denk niet dat ik de tijd heb om al te fanatiek te trainen, maar we zien wel, eerst weer even wat lesjes nemen, en mss in de buurt wel eens wat dressuur meenemen. Ibop voegt weinig toe dus dat heeft weinig zin. Merrie heeft ook een pesthekel aan keuringen, mag al blij zijn dat ze ster is, verder dan dat krijg ik haar nooit vrees ik, tegenwoordig als ze de ring ziet loopt ze nog net niet hard gillend weg :')


Ik ken genoeg menners die 1x per week op de kar zitten en zo op wedstrijd gaan haha ;)
Heerlijk zo'n pony haha ik kan daar altijd wel om lachen als ze denken ga zelf dat stomme keuringsrondje maar lopen :')

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:15

Ja dat kan, toen ze 3 was reed ik ook maar een of twee keer in de week, maar ik ken mezelf, beetje te ambitieus dan haha.

Ja ze is niet meer te motiveren voor een rondje keuring baan (of ze moet dusdanig hoog in het voer, maar je kunt er een zak haver per dag instoppen, het interesseert haar niks), er komt gemiddeld een diepe zucht en der hoofd zakt tot op de grond :') vervolgens valt ze nog net niet over der voeten. S zomers hier in het land kan ze lopen showen als de beste haha. Ah dit jaar de beurt aan haar dochter.

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:27

Cemlys schreef:
Ja dat kan, toen ze 3 was reed ik ook maar een of twee keer in de week, maar ik ken mezelf, beetje te ambitieus dan haha.

Ja ze is niet meer te motiveren voor een rondje keuring baan (of ze moet dusdanig hoog in het voer, maar je kunt er een zak haver per dag instoppen, het interesseert haar niks), er komt gemiddeld een diepe zucht en der hoofd zakt tot op de grond :') vervolgens valt ze nog net niet over der voeten. S zomers hier in het land kan ze lopen showen als de beste haha. Ah dit jaar de beurt aan haar dochter.


Ik ook hoor haha ik zeg altijd als ik verwacht dat mijn pony presteerd moet ik er zelf ook hard voor werken!
Nou dat doe ik dus ook ;)

Haha Oke nou hopen dat der dochter er anders over denkt ;)

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:48

Ja wie weet. Ze is alleen een keer als jaarling op keuring geweest en als veulen natuurlijk. Stond toen netjes tweede geplaatst met een eerste premie. Als jaarling vierde, maar miste wat conditie en was Engelse show.

Eilinora

Berichten: 11932
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:20

Ach soms zit het er niet meer in he.

Pepper vond het ook niet meer leuk dus ze hoeft zelf ook niet meer.

Ze is nu voorlopig keur en dat vind ik prima.

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:33

Uiteindelijk maakt het ze niet minder goed. Is en blijft een super veelzijdige pony, superbraaf karakter en fokt niet raar. Nog een beetje voor de wagen nu em dan sta ik em af aan mn kind :D

Afbeelding
dit weekend weer even kinderpony gespeeld. :D

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:38

dadabo schreef:
Ik heb ooit van mijn dierarts het advies gekregen; iedere week ontwormen tot er geen wormen meer in de mest zichtbaar zijn.

Dit onderwerp heb ik met jou al eens besproken, het was ook mijn gedachte om er flink tegen aan te gaan, maar kreeg toch weer twijfels, ivm opbouw resistentie of overdosering. Dit kan ook schadelijk zijn voor de bekleding van de darmen.
Ik heb nu wormkuren van meer dan 30 euro per stuk, die o-ver-al goed voor moeten zijn. Dierenartsen kunnen uiteraard wel advies geven, zij hebben er voor geleerd, maar zij volgen ook vaak de adviezen op de verpakking ( en die kan ik ook zelf lezen)
Ik ben juist benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.
Ik heb de 3 hengstveulens allemaal apart staan, tegen mijn gewoonte in, en dat houd ik zo tot ik geen wormen meer tegenkom. Ik ga niet onnodig ontwormen, maar wil ook niet dat "gezonde"dieren besmet worden, terwijl groepshuisvesting makkelijker en ook veel gezelliger is.
Iedereen bedankt voor het meedenken! En een rustige, veilige jaarwisseling!

dadabo

Berichten: 577
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Nieuw Weerdinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:22

Die ervaring uit de praktijk heb ik ook, met 3 keer ontwormen was de pony er van af.
Je kunt het goed tegen het kwaad gaan afwegen, blijft altijd moeilijk.
Zo'n heftige wormbesmetting is ook slecht voor de gezondheid van de pony.
Onze pony leed zichtbaar onder de besmetting en is van deze methode zo opgeknapt en heeft er niets aan overgehouden.
Welk advies had je eigen DA?

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:04

elke week heeft eigelijk weinig zin, omdat de stof langer werkt. Je moet weten hoe zo n wormcyclus werkt en wat je bestrijdt met welke ontworming, als je dat snapt dan snap je ook hoe je ontwormen moet. Dus wil je eitjes, volwassen wormen of (ingekapselde) of larves doodmaken. Juist doordat mensen dit niet snappen krijg je dus veel resistentie, omdat er onnodig op verkeerde momenten wordt ontwormd. Tegen horzellarven moet je dus half december gaan ontwormen, want net dan zijn die dingen bereikbaar, vandaag dat je er nu veel zag, doe je dat een maand te vroeg dan vind je niks, lintworm zie je niet in mestonderzoek en eigelijk ook niet in de mest, tenzij die dood is. Maar lintworm komt voornamelijk voor op vochtige weides waar veel mos staat, enzovoort. Snap dat niet iedereen alle ins en outs kent, maar is soms wel handig. Ik begin altijd met ivermectine, kun je rustig wat van overdoseren, daarna neem ik rond de goede periode pyrantel, want dan krijg je spoelwormen en die zijn veelal resistent tegen ivermectine. Veel mensen ontwormen in het voorjaar met moxidectine tegen ingekapselde bloedwormen (maar net dan komen ze eruit ;)) dus dan is ivermectine ook efficient. Als ik bloedworm vermoedt (en dat zie je veelal aan een paard/pony) dan geef ik ze in het najaar op het goede moment moxi, zodat ook die ingekapselde bloedwormen weg zijn. Ik heb ook nog veulens met bloedworm/spoelworm gehad, uiteindelijk heb ik ze altijd schoon, zonder dat ik overmatig ontworm. Als ik twijfel doe ik een mestonderzoek.
Dus Jenny je hebt niet zomaar een middel wat tegen alles werkt ;) maar je hebt wel middelen die tegen veel werken en dan de meer selectieve middelen. gewoon de goede op het goede moment. Dat niet alles na een spuit schoon is is normaal.

LaDonna75

Berichten: 2184
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:47

Kimm4 schreef:
LaDonna75 schreef:
Ik wens iedereen hetzelfde!

Een vraag: onze welsh A-pony laten dekken door een D-pony (NRPS of Welsh partbred), doen of niet doen? Met het idee een leuke rijpony voor de toekomst te fokken, die best een C of kleine D pony mag worden.


Heeft ze eerder een veulen gehad?

Ja, meerdere. Wel allemaal van welsh-A's.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:08

Ik zou zo'n kruizing niet doen hoor, teveel verschil. Je kan geluk hebben en er een mooie uit krijgen, maar vaak zie je ze toch wat uit verhouding en om dat te gokken vind ik niet zo handig. De nakomeling eeuwig houden, kun je nooit van te voren zeggen. Dus vind ik fokken waar markt voor is, best belangrijk. Zou dan eerder een leuk veulen kopen met de juiste maat.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:14

Ik zou gewoon zuiver A blijven fokken en anders idd een veulen wat die maat wordt kopen.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:47

LaDonna75 schreef:
Kimm4 schreef:
Ik wens iedereen hetzelfde!

Heeft ze eerder een veulen gehad?

Ja, meerdere. Wel allemaal van welsh-A's.


Dan zou het misschien wel kunnen. Ken er meerdere die een cob op een a pony zetten, en iemand die jaarlijks een d rijpony op een a zet en dat zijn echt prachtige veulentjes hoor. Of ik het zelf zou doen is iets anders maar altijd kijken wat je zelf graag wil :)

JustHorses

Berichten: 1295
Geregistreerd: 20-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:31

mag ik jullie om een advies vragen? :o

Ik zit een beetje te dubben om onze 6 jarige merrie dit seizoen weer te laten dekken en ik ben dus aan het zoeken naar een geschikte hengst.

mijn eisen zijn: een NWR hengst, geen zware hengst vooral een leuke chique hengst. Uiteraard met een braaf karakter eentje met een beetje spring aanleg is zeker welkom :)

er zijn al een aantal hengsten afgevallen ivm inteelt.
vader van de merrie is Wengelo's Ricardo
moeder leunsveld's Norelja (Leunsveld's Heidi x Abul OX)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


1e 2 foto's zijn al wat ouder.

racinggirl
Berichten: 1291
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:38

Hoi,
Ik meld me ook hier als dat mag :)
Wij zijn sinds vorige week de trotse eigenaars geworden van een 3 jarige nwr hij is van Coelenhage's purioso.
Voorlopig mag hij het komende jaar nog lekker groeien, hij meet nu al 1.52

Zijn er hier mensen die nakomelingen kennen van Purioso?

Gr Chantal

JustHorses

Berichten: 1295
Geregistreerd: 20-02-13

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:30

De vader van mijn merrie is van Purioso, fijne en bewezen hengst.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:43

Ik heb een merrie van Coelenhage's Purioso. Het is een sport-stermerrie en heeft bij de fokker twee veulens gehad.
Ik heb er vorig jaar een veulen bij gefokt en ze is nu weer drachtig van Goldwin's Hoeve's Valerion.
AfbeeldingAfbeelding

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:12

Foto van het hengstveulen, nu jaarling dus.
Afbeelding
Ik ben erg benieuwd naar zijn ontwikkeling de komende zomer!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:21

regtur schreef:
Foto van het hengstveulen, nu jaarling dus.
[ [url=m/hgtzv1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben erg benieuwd naar zijn ontwikkeling de komende zomer!


Zo te zien ziet hij er zeker niet slecht uit!

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:50

Kimm4 schreef:
regtur schreef:
Foto van het hengstveulen, nu jaarling dus.
[ [url=m/hgtzv1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben erg benieuwd naar zijn ontwikkeling de komende zomer!


Zo te zien ziet hij er zeker niet slecht uit!

Nee, dat zeker niet, maar dat er 2 weken na de wormkuur nog wat af bleef komen verontrustte mij wel. Hij heeft intussen en herhaling gehad, net als onze eigen 2 hengstveulens, maar heb nu geen gekke dingen meer gevonden. Merrieveulens ( ook al jaarlingen intussen :D ) zijn vandaag gespeend en ontwormd. Nu de taak om ze halstermak te maken. t Is gedaan met de vrijheid.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:05

Ziet er voor de rest goed uit Regtur, je kunt wel zien dat er iets aan de hand is of net is geweest ... vind zijn oogopslag nog niet helemaal lekker. Komt bij jou vadt helemaal goed !