[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:18

In onze hengstenweide lopen een aantal jaarlinghengsten, van andere eigenaren, die ze te koop hebben. Ik heb beloofd zo hier en daar eens te vragen of er belangstelling voor is en nu dus ook hier.
1 schimmel die een heel mooi hoofd heeft en een mooie maat krijgt, veel Revel bloed. misschien wel een toekomstige dekhengst. 1 schimmel met ook een heel mooi koppie, maar meer het idee van "barbie"paardje. Dan een smoky, ook weer met een mooi hoofd en voldoende bot en geweldige gangen. En dan hebben we zelf nog een 2 jr palomino, aangekocht, met het idee, dat straks Drummer Boy verhuurd is. Maar de afspraken zijn wat aangepast, dus komt Drummer wel weer hier te staan, zomer 2014, en is deze jonge hengst over. Hij is niet heel erg groot, maar veel bot en goede bewegingen, een kleinzoon van Tiffwyl Melodi. Zo dat was weer een hele waslijst.

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:46

Wat is de afstamming van die eerste hengst Jenny?

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:03


Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:08

Had hem al gezien, vind hem echt prachtig !

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:37

@cemlys - wow! Prachtig!!!

@Dyonne - de moeder is een Welsh A, met alleen Welsh A in de afstamming, normaal gezien worden die nooit groter dan 1.21,9 m. dus als de vader dan een shetlander x Welsh (A?) is die zelf maar 1.15 m. is dan moet het veulen wél heel raar gaan groeien wil hij groter worden dan de moeder.

Ik heb zelf sectie A en B en ondanks dat ik soms hele grote én kleine veulens/jaarlingen heb, worden ze (als ze eenmaal uitgegroeid zijn) meestal een tussenmaat van de vaders en moeders. Ik heb een nu 4-jarige merrie lopen waar iedereen van riep toen ze een jaar was, 'dat wordt een héle grote' (vader Kiwi is 1.28 m. - moeder Dancing Queen is 1.31 m.) maar ze is nu bij de stamboekopname gewoon gemeten op 1.30 m.

Er zullen vast wel eens uitschieters naar boven of naar beneden zijn, maar de Welsh A komt zelden of nooit boven de 1.21,9 m. uit (en anders mogen ze níet in het A-stamboek worden opgenomen, dan blijven ze in het veulenregister óf ze stappen over naar de sectie B, die keuze staat de eigenaar vrij)

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:48

Prachtige foto's van Deano Cemlys! Wauw!

Even een vraagje over de show van 7 sept in Houten. Ik wilde mijn veulen meenemen, echter lijkt dat momenteel meer een klein beertje dan een veulen ( :') ). Ze heeft echt een gigantisch dikke vacht, wordt je hierop beoordeeld/aangekeken met een veulen? Daarnaast draagt ze haar manen links ipv rechts, is dat ook een probleem? Misschien stomme vragen maar ik heb nog nooit een veulen geshowd, hoop dat iemand me kan helpen. :)

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:23

Haar kun je niks aan doen, scheren mag niet. Wel is het dan verstandig om een (fleece) dekentje op te doen en pas af te doen als je daar bent. Op veel of weinig vacht mogen ze niet afgekeurd worden, maar je doet er wel verstandig aan het zo goed mogelijk te verzorgen.
Ik weet niet of je een sleezy hebt voor een veulen, maar anders een hoop cowboy magic oid erin doen zodat het wat gaat hangen.

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:47

Wat ik doe bij mijn veulens is wassen, onder de deken en al dik manen en ogen en snoetje in de olie. Ik begin één week voor de show daarmee. Ik heb de ervaring dat als je daar al ruim vóór de show mee begint, de manen beter gaan liggen en het hoofd beter geaccentueerd wordt.

Ik heb bij Binkihoods (zie FaceBook) een hood besteld speciaal voor mijn veulens, superhandig en betaalbaar :D en daar overheen een fleecedeken.

Afbeelding

truselientje
Berichten: 943
Geregistreerd: 23-12-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:54

Geweldig! Dat tijgerpatroon, hoe verzin je het :D

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:18

abba, dat klopt. Hoewel in de menwereld bijvoorbeeld verschillende te groot geworden A's lopen.

happytime

Berichten: 1248
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:58

Paybas.is jou zoektocht naar een welshspan breder wat kleur betreft dan de mijne....stekelharige merries(mag ook veulens) die 125cm zijn/worden met blonde manen/staart....
Best wel moeilijk te vinden vooral de maat :j

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:01

Ik heb Boothsdale Dylan verkocht. Maandag wordt hij gecastreerd hier en de week erop gaat hij naar zijn nieuwe huis als toekomstige kinderpony. Mensen waren helemaal verliefd op hem. Het meisje waar hij voor is stond al uitgebreid te knuffelen met hem, terwijl de andere hengsten erom heen aan het rennen waren. Hij bleef braaf met zijn koppie omlaag bij het meisje (6 jaar) om gekroeld te worden :)

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:06

Gefeliciteerd, typisch Welsh zó braaf naar kinderen :D

Ik weet het Dyonne, er zijn best wel wat A'tjes boven de maat, maar die komen vaak in de sport terecht en daar wordt niet mee gefokt of (hopelijk) met kleinere hengsten zodat de veulens weer wél in de 'juiste' maat geboren worden ;-)

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:53

Kleine ponies (Shet en Welsh bv) hebben op 1 jarige leeftijd gemiddeld 90% van hun eindhoogte behaald. De jaren erna groeien ze dus nog 10%.
Daarnaast groeit een pony ook heel anders dan een paard, dus een groeitable die voor een paard klopt, klopt niet voor een pony.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:53

Gefeliciteerd met de verkoop van Dylan, Melanie. En wat een braaffie. Wel heel gaaf dat je van hem en Reality nog een velen krijgt volgend jaar.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:53

Velen=veulen (kan post niet meer aanpassen)

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:19

Gefeliciteerd met je verjaardag Diane_Basje.
Is het de door jouw gefokte jaarling die te koop staat bij Ysselvliedt?

Fijn dat hij verkocht is Melanie!

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:33

Mooi dat Dylan een goed baasje krijgt Rivendell.
Gefeliciteerd Diane_Basje.
Ik zag ook de, door jou gefokte jaarling, te koop staan bij Ysselvliedt. Jammer dat hij toch redelijk snel weer verkocht is. Hopelijk krijgt hij nu wel een blijvend baasje en verdwijnt hij niet in de handel!

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:04

Ja ik vind het ook heel erg jammer. Als ik kon had ik hem terug gehaald. Heb echt gezocht naar een leuk baasje met een permanente plek en een goede toekomst. Kreeg ook pas een berichtje toen hij al verkocht was. Ben aan het rondkijkn in mijn omgeving of hij ergens terecht kan. Ik hoop ook dat hij een leuk baasje krijgt.

Bedankt voor de felicitaties!

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:49

Ysselvliedt heeft ook een merrie te koop die ik gefokt heb. Rivendells Eternity. Damon x belle. Helaas geen plek voor nog een pony anders had ik haar terug genomen.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:24

Rivendell schreef:
Wat is de afstamming van die eerste hengst Jenny?

Je bedoelt de eerste die ik noemde? Tillybo Top Notch X Rhosaur Venus.

Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:59

Zijn er hier Bokkers die interesse hebben in een fotomeeting met hun Welsh hengst? De meeting vindt plaats op 13 oktober op de Soesterduinen (Utrecht). Interesse of meer info, graag een PB'tje sturen! :)

Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:06

Jammer dat het zo ver is voor mij..

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:39

De kleur voorkeur hebben we laten varen [gelukkig!] gaat erom dat de pony's een goed team voor de koets vormen. Inmiddels al 1 en ander interessants via de mail binnengekregen. Mochten jullie naast Ysselvliedt ook nog andere stoeterijen/fokkerijen voor Welsh B weten waar ze ruintjes hebben staan dan verneem ik dat graag.
Ben de site van welsh.nl al aardig aan het doorspitten.

@Timo: Voor de Soesterduinen moet je toch een penning of kaart kopen qua toegang?

Lijkt me niet fijn als je een mooie pony hebt gefokt en deze komt in de handel...Lastig!

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:57

Mijn terror veulen Peredur (Damon x Purdey) vandaag. Hij is verliefd op de shetlander :)
Afbeelding

En een filmpje. Ik ben zo blij met dit mannetje. In de toekomst ga ik de combi Damon x Purdey zeker nog eens herhalen.