Vertel mij: waarom een welsh?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 19:51

Hey hallo,

Nadat we de trieste gebeurtenis hebben verwerkt ( onze oude pony is afgelopen januari overleden, is 36 geworden) wordt het tijd om verder te gaan. Ook omdat we nog een paard hebben staan en we er niet aan moeten denken om hem zn oude dag alleen te laten slijten!

We hadden en hebben nog steeds geen voorkeur wat een voor een beestje moet of moest gaan worden maar we gaan a.s. zondag kijken naar een welsh ruintje.

Nu ben ik een absolute nono met dit ras! Ik heb even @ geraadpleegd en al snel leer ik dat er behoorlijk wat arabisch bloed in zit. Dat is mooi want een half arabier hebben we dik 16 jaar gehad, dus daar hebben we wel ervaring mee :j

Maar mijn nieuwsgierigheid naar dit ras is nog niet geheel bevredigd. Wie van jullie 'welsh lovers' kan me in één zin de welsh pony en zijn karakter omschrijven?

Ben benieuwd!

:)

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:22

Misschien kun je googelen op "Ode aan de Welsh". Ik heb zelden een treffender gedicht gelezen als dit.

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:36

Bedoel je dit gedicht?

Jij rappe Welsh.

Jij zweefde over het zand.

Als een pluisje dat wegdartelt op een lentezucht

Als schuim dat wegdrijft over het ebstrand

Je raakte nauwelijks de grond.

Je tikte alleen speels en bevallig de bodem aan.

Meer om toe te geven aan de wetmatigheid

van de zwaartekracht, dan geboren uit noodzaak.

Een ondeugend spel, maar je beheerst het als geen ander.

Jij kleine danser, steelse huppelaar

( Uit: Ode aan de Welsh, Hans Kingmans)

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:42

Ik verzorg een Welsh (kan hem beschouwen als eigen) en dat is een ontzettend gevoelig en trouw beestje. Eenmaal zijn vertrouwen gewonnen, doet ie alles voor je! Al staat hij te trillen op zijn benen omdat ie het eng vindt, toch vertrouwd ie jou dat het goed is en ontspant ie daarna toch. Heerlijk diertje!

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:57

In 1 zin zou mij niet lukken als niet Welsh kenner.
Volgens mij heb ik zelfs eens op bokt geschreven dat we GEEN Welsh wilden.

In december toch overstag gegaan. Onze dochter van 10 jaar heeft een Welsh ruin van 13 jaar.

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:50

haha... mooi om te lezen huppelz, dat je je toch hebt laten verleiden door die grote bruine eigenwijze blik... ;)

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:54

In 1 zin? Hmm..
Een Welsh is een pony met een gouden karakter die graag voor je wil werken, maar ze kunnen ongeduldig, ongedurig en enorm eigenwijs zijn. Geduld is dus wel belangrijk bij welshjes!

Maar het verschilt per Welshje haha.
Leuk om te lezen trouwens dat sommige eerst zeiden; nooit een welsh en nu toch verleid zijn!

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:56

ik vind een wels echt super 'betruowbaar toch onddeugend, mak toch fris, elegant,toch volvassen, een guoden hart, toch eigenweis. conclusie een echte schat

Talindos
Berichten: 1304
Geregistreerd: 14-04-12
Woonplaats: een stad

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:06

Ik heb toen ik 8 was een B welsh ponytje gehad.
Het was zo'n lief beestje.
Mijn zusje en ik konden er alles mee.
Ze kon wel stout zijn.
Maar dat zijn de meeste kleine welsh ponytjes.

Ik ken ook een grotere welsh.
Dat net zoiets als een new forest.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:47

Rhian: in eerste instantie niet hoor ;)
Na 2 minuten wilde ik al omkeren terug naar huis.

Die van ons heeft achteraf ook echt 3 maanden nodig gehad om te kunnen wennen bijv.
Hij is nu een krappe 5 maanden bij ons en het gaat steeds beter.

Het is bijv. super aandoenlijk om te zien hoe hij steeds contact met haar zoekt als ze samen ergens lopen (langs een zeer drukke weg bijv.), hoe ze soms nog loopt te rommelen met haar handjes en hij toch braaf doet wat ze vraagt.
Qua niveau ligt hij nog wat te hoog voor haar, maar hij maakt er niet buitengewoon veel misbruik van.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:03

Wauw, mooie leeftijd hoor 36. Het verlies is natuurlijk altijd zwaar, maar je mag toch wel trots zijn dat je paardje die leeftijd behaald heeft.

Heb al 16 jaar welshes. Mijn eerste merrie is nu 24 en nog steeds in mijn bezit, mijn allereerste grote liefde wat betreft ponies <3
Veel van haar geleerd, zeker het gedeelte van geduld O:) :D
Eigenwijs, absoluut. Maar zeker nooit gemeen...

Buiten het feit dat het zeer elegante verschijningen zijn (mijn onbevooroordeelde mening O:) ) zijn ze qua karakter zeer mens gericht, zoeken altijd interactie met je.
Loyaal, en gaan absoluut voor je door het vuur als je ze vertrouwen. Dan kan je er echt alles mee :)
Het zijn grote karakters in een kleine verpakking :D

Kwam met buitenrijden eens een wegopbreking tegen (ja, midden in het duin wie verzint dat...) waardoor ze over van die ijzeren platen moest lopen (en ze zelf ook ijzers onder had). Met een klein beetje aanmoedigen ging ze er overheen, met x-benen welliswaar maar toch gedaan omdat ik aangaf dat het kon :j

Persoonlijk denk ik dat als je ervaring hebt met arabiertjes je dit ook wel gaat aanspreken. ik denk dat welshjes nog wel iets vergevingsgezinder zijn dan arbieren (die kunnen nogal snel 'beledigd' zijn naar mijn idee).

Omdat ik al snel wist dat ik in de welshjes wou blijven heb ik haar laten dekken en haar veulen heb ik ook nog (inmiddels 10 jaar). Daar heb ik ook weer een nakomeling van, maar dat is een ongelukje geweest. Kruising met een kwpnér in opfok...

Qua gezondheid zijn ze trouwens ook oersterk, mijn oudste merrie heb met 20 jaar nog M1 gelopen. Ik heb weinig gezondheidsproblemen meegemaakt met ze. Sterkte hoeven en beenwerk.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 01:19

Hier 2 welshpony's, de zwarte in mijn avatar en een schimmeltje, ze zijn mooi, intelligent, kunnen goed bewegen, hebben veel uitstraling, gaan voor je door het vuur, hebben veel uithoudingsvermogen, zijn veelzijdig.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 02:03

Ik heb twee welsh pony's.
Alleen nooit gedacht ze ooit te hebben hihi.
Een oud stalgenootje/vriendin fokte welsh pony's.
Op een dag zag ik haar staan in d'r stalletje en zei die wil ik!
Dat schattige maar ook sierlijke hoofdje met kleine oortjes en grote ogen!
En waarom weet ik niet maar zij was het. (Eerste eigen pony)

Later een veulentje van gekregen en ook aangehouden.
Ze kunnen zo sierlijk lopen en ook weer zo pittig zijn.
Verder vind ik ook dat als je hun vertrouwen eenmaal hebt ze voor je door het vuur gaan.
Verder zijn mijne ook wel mensgericht en houden alles in de gaten.

Sja wie had dat toch ooit gedacht haha. Ik de best serieuze en fanatieke ruiter met twee kleine welsh Atjes.
En weet je ik kan me geen dag zonder ze voor stellen!

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:51

Tja ; waarom een welsh.
In mijn geval heb ik 2 Mountains,ik vind het gewoon schitterende beestjes!
Groot oog kleine oortjes knappe koppies.....
Ikzelf ben vanaf m'n 10jr in aanraking met de welsh-pony's,zit er gewoon in denk ik. :o
Afbeelding
Afbeelding
Daar moet je toch wel verliefd op worden....

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:11

wow, wat een mooie posts allemaal... krijg het er helemaal warm van... :)
Ja, wij zijn toch ook voor hem gevallen.

Ja, dat voor je door het vuur gaan herken ik een beetje van mn arabier. Die had dat mesngerichte en het wille pleasen ook zo sterk aan zich. Maar indd, meneertje kon ook echt beledigd zijn als het hem niet neusde!.. Leuk, nu hebben we dus weer zo eentje...haha, heerlijk!

Swarovski heet het beste beestje ( maar we gaan nog een catchy naam voor hem verzinnen hoor ;) ).
Van Diana via bokt.nl gevonden en uiteindelijk gekocht.

Hij was lekker stuiterdestuiter toen we gingen kijken maar wel erg gevoelig voor lichaamstaal (dat is voor mij een voordeel!). Liet zich makkelijk terug nemen en ontspande eigenlijk meteen toen hij 'aan het werk' (paar rondjes stappen en draven) mocht. Erg netjes opgevoed en gewoon een lieverd. Wel lijkt ie makkelijker naar mij toe te komen dan naar mijn pa, haha... Die heeft gisteren twee uur achter hem aan gelopen om hem van de wei te krijgen terwijl hij bij mij meteen nieuwsgierig is en komt kroelen... :)

Had graag foto's geüpload maar mijn computer heeft schijnbaar kuren!!!

Die houden jullie dus nog van me te goed!

Nogmaals dank voor jullie doorleefde posts! :)

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:25

haha, de meest onduidelijke foto lukt op de 1 of andere manier wel!

bij deze:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:32

hier ook een Welsh liefhebber :) Heb zelf een Welsh ruintje van 4 jaar en al vanaf zijn geboortedag in mijn bezit. Zoals de meeste al gezegd hebben is het een heel elegant pony ras. Die met goed vertrouwen alles voor je over hebt, het zijn ontzettend slimme dieren (dit kunnen ze ook tegen je gebruiken ;) ) Daarnaast zijn ze enorm sterk en erg veelzijdig!

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:49

Wij hebben twee welshpony's (een C en een D) en hebben twee jaar geleden een welshpony (B) verkocht.

Wat mij het meest opvalt bij dit ras is de bereidheid om voor je te werken. Ze leren snel en doen ook echt hun best. Ze hebben veel temperament, als je daar mee om kunt gaan heb je een maatje voor het leven. Soms zijn ze erg gericht op één persoon, dus geen allemansvriend.

loonew
Berichten: 1029
Geregistreerd: 26-06-11

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:56

Ik ben helemaal verknocht aan dit ras!
Werklust, wendbaar, geen piepers zoals hoge pijngrens,doorzetters , gaan werkelijk door het vuur! Eerlijk en absoluut niet lastig! Rustig maar wel met een degelijk eigen wil.

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:34

hier de beloofde foto's...:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En is het wat...?

haha, geintje... ik vind hem zelf superrrr leuk... :D

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:43

Gefeliciteerd met je nieuwe pony, hij ziet er geweldig leuk uit!

Heel veel karakter eigenschappen zijn toch wel heel herkenbaar :D Mijn duo (mountain ponys) zijn wel gigantische draken :D Slim, eigenwijs, druk, speels. Maar ook dapper, werkwillig, mens gericht.

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:57

hey, dankjewel... moet echt nog tot me doordringen dat we hem echt achterom hebben staan! haha..
ja, met name dat mensgerichte vindt ik tot nu toe geweldig.. ik denk dat ik met een beetje oefenen in grondwerken best ver kan komen met deze jongen... hoe snel hij iets oppikt, super gewoon!

BlijeRuiter
Berichten: 259
Geregistreerd: 02-04-13

Re: Vertel mij: waarom een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:18

In een zin?
Lief, maar soms heeeeel eigenwijs.

arvielover
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:18

Ik heb zelf een Welsh Cob pony en een Welsh kruising, het zijn echt heerlijke dieren!
Ze zijn dapper, snel, hebben een groot hart, zijn van alle sportfronten thuis, zitten en beweging heerlijk, prachtige hoge knie actie, en af en toe komt het vurige van het arabieren bloed naar boven, ik werd opslag verliefd op hun sierlijke fijne hoofden en karakteristieke statige uitstraling <3

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 02:30