Zilverappel Welsh Ponies

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:05

Interessant topic. Ik ben niet zo bekend met die genen, maar wil van een pony die hier gefokt is laten zien.

Deze pony is toen als vos opgenomen in het veulenboek. Komt uit een valkmoeder en een zweetvos vader. Ik vond zijn kleur zo bijzonder, na verloop van tijd kreeg hij dus witte haren door zijn vacht en door zijn manen, waardoor het een aparte kleur kreeg. Ook heeft hij de 'aalstreep' die van de valkmoeder komt.

Afbeelding

Afbeelding

http://img276.echo.cx/img276/5830/dscf95484kt.jpg

De pony is verkocht en heb er geen recente foto's van. Op deze foto's was hij volgens mij een jaar oud.

Hij heeft hier een volle zus op stal die ook een aparte wilde voskleur heeft incl. een lichte aalstreep.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 31-01-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:55

Tosadog schreef:
@regtur: das wel grappig, mijn merrie komt bij stal steenzwaanshof vandaan ja, idd rowfant saul in de voorafstamming en uit mijn hoofd stond die als smokey te boek? moeder van mijn merrie is valk dus wel aparte kleurtjes ja.


Ik heb een cremello halfzus van jouw merrie, zelfde moeder, maar dat van Wharley Pioneer. Hoe komt jouw merrie aan haar naam? Zou met een B moeten beginnen. Deze mmensen zijn altijd heel consequent met hun namen.

Wbt de kleurtjes, daar kom ik morgen op terug. Ik heb ook nog wel wat mooie voorbeelden.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:31

Afbeelding

regtur schreef:
Buster: Weet jij misschien wie de fokker van het veulen van jouw foto is? Ik zou denken dat het een smoky is, gezien de merrie palomino is.

Antwoord van de fokster:
stalmiracle schreef:
Er kwam niet uit dat ze smoky black was.
Ze blijkt gewoon zwart te zijn, maar heeft wel veel lichte haren in de staart .. misschien dat dat nog weg trekt ofzo maar ze is niet meer van mij


En wat betreft de grijze haren bij een vos: inderdaad zie ik het bij Welshjes best regelmatig, bij andere rassen over het algemeen niet...
Terecht dus dat onderzoek lijkt me :j
En 'flaxen', dat is toch een ander woord voor zweetvos, of heb ik het nu iets te 'zwart-wit' geleerd...?

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:36

@Melanie: Mijn merrie heet op de papieren Steenzwaanshof Sanne, maar bij mij heet ze Lass.
Ik heb geen idee waarom ze deze naam gegeven hebben, moeder is overigens Steenzwaanshof Beatrix.
Ik zal kijken of ik enkele fotos van Lass als jaarling kan plaatsen, we dachten toen dat ze een silverbay was maar is compleet doorgekleurd naar bruin met blauwe ogen en ze draagt zeker splash.
@regtur: mijn zwarte merrie is gedekt door een champagnehengst die ook zilver droeg en de champagnezoon uit deze merrie draagt waarschijnlijk ook zilver, dat is dus wel goed doorgegeven.
In mijn avatar zie je de champagnehengst voorbij komen, ik zal ook van hem even een fotootje gaan uploaden vanavond.
Flaxen gebruiken de Amerikanen vaak bij zweetvossen, maar ook vaak bij vossen met lichte staart en manen, dus ik denk dat flaxen meer een algemene aanduiding is van "licht". Ze worden vaak genoemd als "sorrel with flaxen mane and tail".

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:45

flax is engels voor vlas. Vlaskleurig dus, dus erg licht van kleur...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:08

Zweetvos = vos + flaxen
Flaxen is de benaming gegeven aan de kleur-gen die de manen en staart verlichten. Mogelijke tinten zijn alles van geel-achtig tot spierwit! Witte haartjes door vacht zijn bij deze niet van toepassing.
En als 'beschrijving' wordt idd flaxen gebruikt om de 'tint' van manen en staart, meestal stukke lichter dan vachtkleur, aan te geven.

polly26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: in een paardenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:28

gekeken of ik een foto had van power of nature
maar zit er niet bij beetje overdonderd geweest om een foto te maken
zeker een opvallend beestje patrick 76

lmjansen

Berichten: 100
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: duitsland/tubbergen/hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:43

wij hebben een zilverappel palomino.
Welsh a merrie: Polhaars gardenia
Vader :boreas ubbo
Moeder: rondeels gardenia

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:42

Kun je mij daar een foto van sturen? Want zij komt dan uit dezelfde lijn waar veel van onze ponies ook uit komen.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:53

@lmjansen: is je merrie getest op zilver?
Want zilver toont niet op creme, wel bv weer op valk, dan krijg je een zilver buckskin.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:16

Hier even wat fotos van mijn fokkerijtje:
dit hengstveulen kwam uit mijn zwarte A Welsh merrie (v Highflown's Viper) en mijn zilverappel hengstje.
Omdat de basis hier de zwarte vachtkleur is heb je hier de "klassieke" en meest duidelijke vorm van zilver, zilverappel zwart.

Afbeelding

Een zilverkleurig paard kan ook echt verschillende kleuren hebben:
Dit is mijn Amerikaanse merrietje: hier nog in Amerika en net geschoren, dus dan is de vacht altijd wat fletser.
Haar kleur is chocolate silverdapple.
Afbeelding

Hier als veulen, je kunt hier goed de zweem van zilver zien.
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... ulen07.jpg

Dit is haar kleur in de zomer, ik heb nog wel betere want hier zie je het niet uitstekend.
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... i20081.jpg

Hier afgelopen zomer:
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... eamMK2.jpg

En dit is Lass (Steenzwaanshof Sanne) waarvan we dachten toen we haar kochten dat ze silverbay was, maar "gewoon" bruin bleek te zien. Ze draagt wel splash.
Vader: High Chaparral's Timber, Moeder: Steenzwaanshof Beatrix (Rowfant Saul)
Als veulen:
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... veulen.jpg
Hier kun je goed zien dat staart en manen echt zilver waren. (jaarling)
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... 0_0060.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... 0_0009.jpg

Lass als 3 jarige (in te rijke conditie)
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... i20081.jpg

En dit is het champagnekleurige veulen dat ik ook uit de zwarte Welsh heb gefokt. De vader was zelf champagne en deze jongen draagt niet alleen champagne maar ook zilver.
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... i20085.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... i20083.jpg

Zo, even genoeg fotos :D
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 31-01-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:52

Tosadog, bedankt. Het zijn erg verduidelijkende foto's. In het echt zien is ws nog beter, want jouw zilverappelzwarte veulen zou ik, met mijn beperkte kennis, smoky genoemd hebben. Is het niet zo dat het op oudere leeftijd duidelijker wordt, daar de staart en manen dan witte haren krijgen?
Zou jij theoretisch kunnen zeggen of onze hengst perlino of zilversmoky zou zijn? Er zijn nu 4 smoky veulens van hem geboren, wat mij een beetje verbaast, daar ze uit vosmerries komen.Zijn V is dus ook Rowfant Saul, zijn moeder de palomino Flevozichts Willeke.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:49

Tja een echte super-kleuren expert ben ik niet, (die hebben we bij de minis wel :D ) maar ik zou wel denken dat hij dan smokey is, MITS de vosmerries geen creme in de voorafstamming zouden hebben.
Je weet het zeker als je hem op kleur laat testen, heel eenvoudig en dan weet je het zeker maar zeker omdat zijn vader Rowfant Saul is en die als (zwart)smokey te boek staat zal jouw hengst wellicht dat gen georven hebben.
Kleurenleer is ontzettend interessant maar de natuur kan je telkens weer verbazen. Ik zou als ik jou was zeker testen want dan weet je zeker wat hij in zijn genenpakketje heeft zitten.

Het zilverappelveulen van de eerste foto zag er als jaarling zo uit:
zilverappel (zwarte) paarden worden als veulen eigenlijk altijd zo geboren als mijn veulen op de eerste foto: egaal "zilver" maar idd naarmate ze ouder worden kleuren ze door en worden de manen lichter. Echter, ook hier heb je weer schakeringen: mijn hengstje is 's zomers bijna zwart, hij heeft dan een diepe "staal"kleur met zilverwitte manen, ik vind dat persoonlijk de mooiste zilverappels. Maar je hebt ook zilvers die wat fletser zijn en niet geheel zuiver witte manen en staart, dan toont het alweer anders. Neem alleen mijn chocolate silverdapple en mijn hengste, allebei zilverappel maar toch totaal anders.

Afbeelding

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:01

Tosadog schreef:
Tja een echte super-kleuren expert ben ik niet, (die hebben we bij de minis wel :D ) maar ik zou wel denken dat hij dan smokey is, MITS de vosmerries geen creme in de voorafstamming zouden hebben.
Je weet het zeker als je hem op kleur laat testen, heel eenvoudig en dan weet je het zeker maar zeker omdat zijn vader Rowfant Saul is en die als (zwart)smokey te boek staat zal jouw hengst wellicht dat gen georven hebben.
Kleurenleer is ontzettend interessant maar de natuur kan je telkens weer verbazen. Ik zou als ik jou was zeker testen want dan weet je zeker wat hij in zijn genenpakketje heeft zitten.

Het zilverappelveulen van de eerste foto zag er als jaarling zo uit:
zilverappel (zwarte) paarden worden als veulen eigenlijk altijd zo geboren als mijn veulen op de eerste foto: egaal "zilver" maar idd naarmate ze ouder worden kleuren ze door en worden de manen lichter. Echter, ook hier heb je weer schakeringen: mijn hengstje is 's zomers bijna zwart, hij heeft dan een diepe "staal"kleur met zilverwitte manen, ik vind dat persoonlijk de mooiste zilverappels. Maar je hebt ook zilvers die wat fletser zijn en niet geheel zuiver witte manen en staart, dan toont het alweer anders. Neem alleen mijn chocolate silverdapple en mijn hengste, allebei zilverappel maar toch totaal anders.

http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... jun094.jpg


Tja ben een beetje suf, als vosmerries creme zouden hebben zijn ze palomino natuurlijk :z
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 31-01-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:56

regtur: de reden dat WW smokeys uit vos merries geeft, komt gewoon doordat hij zelf dubbel verdund bruin is. Uit een vos en een bruine kan je zwart krijgen. Als hij aan een vos merrie een zwart gen geeft, krijg je smokey.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:38

Melanie5 schreef:
regtur: de reden dat WW smokeys uit vos merries geeft, komt gewoon doordat hij zelf dubbel verdund bruin is. Uit een vos en een bruine kan je zwart krijgen. Als hij aan een vos merrie een zwart gen geeft, krijg je smokey.

Ik doe mijn best het te snappen, of eigenlijk snap ik het ook wel. Maar dan nog heb je geen zekerheid over de werkelijke kleur. Want als hij zilversmoky is kan hij toch ook alle drie verdunningen geven : palomino, valk en smoky?
En hoe zit dan dan met bijv. Aladdin? Die was zelf bruinroan, maar die heeft werkelijk alle kleuren gegeven die maar denkbaar zijn in het ene jaar dat hij bij ons gedekt heeft.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:43

regtur schreef:
Ik doe mijn best het te snappen, of eigenlijk snap ik het ook wel. Maar dan nog heb je geen zekerheid over de werkelijke kleur. Want als hij zilversmoky is kan hij toch ook alle drie verdunningen geven : palomino, valk en smoky?
En hoe zit dan dan met bijv. Aladdin? Die was zelf bruinroan, maar die heeft werkelijk alle kleuren gegeven die maar denkbaar zijn in het ene jaar dat hij bij ons gedekt heeft.


Zilversmokey komt heel weinig voor. Waarom precies weet ik niet, maar cremello en perlino zijn de meest voorkomende dubbele verdunningen. Je zou een test kunnen laten doen in Amerika. Daar kunnen ze testen wat hij is.
Wat betreft Alladin, bruin is de sterkste kleur van de effen kleuren. Vos is het minst dominant, daarna komt zwart en dan bruin. Een bruine kan dus alle 3 die kleuren geven. Als een merrie schimmel is, of een verdunnung heeft, kan zij die mee geven. Zo kan Alladin dus alle kleuren geven.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:45


Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:00

Tosadog schreef:
En dit is Lass (Steenzwaanshof Sanne) waarvan we dachten toen we haar kochten dat ze silverbay was, maar "gewoon" bruin bleek te zien. Ze draagt wel splash.
Vader: High Chaparral's Timber, Moeder: Steenzwaanshof Beatrix (Rowfant Saul)
Als veulen:
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... veulen.jpg
Hier kun je goed zien dat staart en manen echt zilver waren. (jaarling)
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... 0_0060.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... 0_0009.jpg

Lass als 3 jarige (in te rijke conditie)
http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... i20081.jpg

Jeetje, wat een toverbal...
Een witte staart bij zwarte en bruine pony's als ze jong zijn ken ik wel (vaak trekt dit later wel weg)
Maar zulke lichte manen; op die eerste foto zou je zeggen dat het een lichte vos is, terwijl ze later verkleurd naar 'gewoon' bruin...
Ik had het zo nog nooit gezien!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:11

Goldwind Empire's Power of Nature kwam voorbij in het topic.
Ik kon wel een redelijke foto vinden (hij stond ergens op internet te koop):

Afbeelding

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:31

Jeetje wat een aparte kleuren schieten er zo voorbij :D Nooit geweten dat er zo veel variatie in mogelijk was hihi.

Hebben op stal ook een Welshje met amberkleurige ogen, zo apart om te zien!

Is er overigens een site oid waar al die verschillende variaties (zag oa sooty voorbij komen) enigszins worden uitgelegd? Of een topic? Iig dat ze allemaal mooi op een rijtje staan met fotootjes? :)

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:34


cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:12

Geweldig! Ik wist niet dat zilver appel ook voor kwam bij welshjes.

Keeltje135

Berichten: 921
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Herten

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:49

dit is mijn verzorgpony(een paint-mix-welsh):
Afbeelding
Afbeelding

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:12

Is er inmiddels al meer bekend over de Zilver pony's?