Zilverappel Welsh Ponies

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 02:12

Alle kleuren zijn toegestaan, maar toch zijn er een paar die je vrijwel nooit ziet, een daarvan is Silver. Het gen heeft generaties lang verscholen gezeten en is verkeerd benoemd geweest maar de laatste tijd zie ik ze toch meer verschijnen :j .

Een mooi voorbeeld is deze pony:

Afbeelding
ShellCrest Dusty Gold - een 5 jarige welsh hengst uit canada, de eerste welsh die positief is getest op het zilvergen.
Hoe komt dat zo ineens? Moeder is bruin, vader is palomino, palomino = vos + creme en vos + zilver is niet zichtbaar. Zo heeft het zilvergen zich dus generaties verscholen in voskleurige ponies en komt gekruist met zwart/bruin toch ineens weer aan het licht.
http://www.indianheadwelsh.com/shell-cr ... ountry.php dit is overigens zijn vader, ook drager van het zilvergen dus maar niet zichtbaar.

Enkele andere welshponies waarvan bekend is dat zij zilver dragen:
Fronbach Hello Charlie - zilverappel bruine welsh A hengst, helaas vorig jaar overleden maar heeft een hele hoop nakomelingen achter gelaten, waaronder aardig wat vosjes en palomino's dus dus ook weer drager kunnen zijn. Zijn zilver kwam van moeders kant, een vos merrie uit 2 schimmels.
Fronbach Hello Casanova - vos kleurige welsh A hengst, volle broer van Fronbach Hello Charlie, staat momenteel in denemarken: http://www.meravigliosacreatura.dk/Hell ... 20ENG.html
RosMel's Crème de Mint - cremello welsh A hengst van http://www.welbreds.com/

Uiteraard zijn er nog veel meer, oa. nakomelingen van deze hengsten natuurlijk.


Nu ben ik wel benieuwd of er in nederland ook welshponies zijn die deze kleur hebben of dragen maar waarvan het (nog) niet bekend is of die er juist op getest zijn. Of misschien zijn er mensen die na aanleiding van dit topic denken dat hun pony toch een andere kleur heeft dan eigenlijk gedacht.

Thorstensen

Berichten: 178
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 03:35

Zijn zilver kwam van moeders kant, een vos merrie uit 2 schimmels.
_________________________________________________

Zou dat dan niet betekenen dat zijn moeder dan 2x de silver-gen heeft? (van beide kanten) Raar dat die merrie ondanks toch vos is geworden.

Weetje zeker dat de "Silvergen" niet gewoon een ander naam is voor the gen die schimmel "maakt"?


Wel super intressant stukje!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 05:06

Wat een mooie kleur, die heb ik nog niet voorbij zien komen !
Althans niet dat ik me herinner..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:07

Bij mij komen minimaal twee ponies in gedachten: Marrenk's Herby en Varpullan Merle

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:34

Over mijn pony is weleens de opmerking gemaakt, omdat zij op papier bruin roan heet, maar toch niet alle 'bruine' kenmerken (zwarte benen, zwarte manen, zwarte randjes aan de oren) draagt. Doordat zij roan is, is het sowieso moeilijk te zien. Ze heeft daarbij ook nog eens grijze manen en staart (met blond erdoorheen). Ze heeft geen aftekeningen (afhankelijk van het seizoen en dus haar kleurstelling verschijnen er soms 3 witte haren op het hoofd), ze heeft één blauw oog en ze heeft blonde kroonranden.
Het is dus al eens al mogelijkheid genoemd, maar nooit getest. Eerst dacht ik het er ook in te zien, toen weer niet en ik had het al een soort van opgegeven. Tis bij haar zo moeilijk te zien. Volgens het stamboek komt het inderdaad voor bij welsh ponies.

Hier foto's van mijn pony;

Afbeelding
Oude foto, manen zijn nu lang. Sokken zijn niet vies, zijn echt zwart. Spronggewrichten zijn ook donker.

Afbeelding
Manen grijs met blond

http://94.100.118.97/840950001-84100000 ... _lh0J.jpeg
Recente foto, bovengenoemde kenmerken nauwelijks zichtbaar. Neusje ook donkerder dan bovenstaande foto's.

http://94.100.122.145/709550001-7096000 ... _zzwJ.jpeg
Benen en manen close-up. Hier lijkt ze weer meer vosroan.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 21-01-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overigen in link geplaatst.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:41

Dus ik twijfel er sterk aan (neig dus naar niet), maar bij zo'n topic als dit wil ik haar toch even voorbij laten komen, i.v.m. mogelijke experts op dit gebied.
Ouders waren beide schimmel, geboortekleur onbekend.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:41

Diane_Basje, daar heb ik in een eerder topic van jou ook al op gereageerd, jouw pony is bruin roan ('wild bay' om precies te zijn, vandaar de lichtere punten) roan kan zwarte manen ook grijs maken. Voor zilver zijn de manen te zwart, dan hadden ze blond geweest en met name de staart een heel stuk lichter.
Als je het écht 100% zeker wil weten kun je haar op silver laten testen, kost je een euro of 30 en dan heb je het zwart op wit of ze het wel of niet is. Maar ik ben er vrij zeker van dat ze het niet is ;) .

joostvangestel, heb je toevallig foto's of meer informatie over deze ponies? Ik ken ze niet en kan er ook weinig over vinden.

flickr, silver en schimmel hebben niets met elkaar te maken. Even heel simpel kleuren uitgelegd: ze hebben allemaal een vos of zwart basiskleur, al het andere komt daaroverheen en veranderd de kleur en dat kan zich op blijven stapelen. Schimmel maakt de pony wit, zal altijd helemaal wit worden, ongeacht de oorspronkelijke kleur, vandaar ook dat er zoveel kleuren verborgen kunnen zitten die niemand kent.
Silver zie je enkel op een zwarte basis, alle voskleurige is van de buitenkant dus niets op te zien.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:44

Ik heb al een aantal keren de discussie of wel gesprekken gehad met mensen die beweren dat het zilvergen niet voorkomt bij de Welsh. Ik ben eens gebeld door een NWR fokker, die een zwart hengstveulen met witte staart en manen had, wat mij de indruk gaf dat dit een zilverappelzwarte moest zijn.Hij vroeg zich af wat het zijn kon, de moeder was gewoon vos. Helaas ben ik niet erg thuis in deze sectie.
Ik weet dat er van High Chapparals Timber een bruin hengstveulen met vrijwel witte staart en manen en grijzige benen geweest is. Zou dus ook maar zo kunnen.Van deze hengst zijn ook enkele kinderen met een 'wildkleur".
Van Herby werd het zilvergen wel meer gedacht. Hij had ook wel een speciaal kleurtje, maar leek mij toch meer een zweetvos. Het verschil in tint bruin, van een vos en een bruine, is wel te onderscheiden.Zijn manen waren ook erg donkergrijs, zeker niet wit.
Jammer dat daar nooit kinderen van gekomen zijn, die hadden waarschijnlijk wat duidelijkheid kunnen geven. Misschien dat zijn vreemde kleur ook te danken was aan Cupido, die naar ik meen toch een verdunningskleur had, onder zijn witte jas? Je komt dan weleens vaker rare dingen tegen, zoals aalstreep en zebrastrepen op de benen, en amberkleurige ogen.
Het zou heel interessant zijn als er mensen foto's zouden plaatsen van "andersgekleurde" ponies met hun afstammingsgegevens.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:04

Ik heb wel een welshje geweten met een beetje een speciale voskleur, deze had ook grijs in de manen en staart. Afstamming van deze pony heb ik helaas nooit geweten, maar vond ik wel geen gewone voskleur. Dus als ik het goed heb kan een silver uit een vosX zwarte/bruine komen? Wel een heel leuke kleur dat silver!

http://s240.photobucket.com/albums/ff16 ... tan041.jpg

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:33

Ik zit die eerste foto in dit topic nog weer eens te bekijken, en vind dat een fokprodukt van ons er heel veel van weg heeft, van de kleur dan.
Hij is palomino, geboren uit een palomino moeder, en een schimmelvader. (vm bruingeboren)
's Winters is-ie heel licht, maar in de zomer vrijwel gelijk aan de pony op de foto.Hij heeft veel volle broers en zussen, maar geen enkele met een opvallende kleur. Gewoon saai: bruin, vos, valk en grijs.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 23:47

Klinkt interessant de ponies die beschrijft regtur.

Het eerste veulen kan verschillende kanten op, hoe oud was hij, hoe zwart, was de vader schimmel? Bij veulens is het vaak lastig met de veulenvacht nog.

Wildkleur is ook een moeilijke om te zoeken omdat deze zo vaak verkeerd benoemd wordt. Vooral buckskin wordt heel vaak als 'dun' beschreven en echte wildkleuren weer gewoon als vos of bruin :+ .
Champagne is eigenlijk de enige die ik nog helemaal niet ben tegen gekomen, jammer want zo'n gouden pony zou toch geweldig staan in de ring :D .

Zitake, jammer dat de foto zo klein en je geen afstamming weet. Vos met grijze manen komt wel vaker voor, maar het gen wat dat weer veroorzaakt, sooty, maakt ook de vacht wat donkerder. maar deze pony heeft wel een heel lichte kleur vacht, ook de voorbeentjes lijken vervaagd zwart te kunnen zijn maar de hakken achter weer niet terwijl de manen wel weer blonde punten lijken te hebben.

Silver kan idd uit een vos x zwart/bruin komen :j .

dion1anouk

Berichten: 239
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:03

Ik heb ook een zilverappel Cob deze komt uit een zwarte vader:Hendrewen Prince en een zwarte moeder:Rouwkuilen's Uniset

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 00:33

Zwart x Zwart kan geen zilver geven. Dan zijn er 3 mogelijkheden: moeder wat niet zwart (deze ken ik niet, vader is zeker wel zwart), Hendrewen Prince is niet de vader, ze is een vosje

En ik denk dat het die laatste is. Een hele donkere vos met lichte manen :) .

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:39

Ice princess: champagne komt toch ook in verschillende kleuren voor. Is dat in feite ook niet weer een bepaalde vorm van verdunning? Ik heb op de Rowfantina een palomino gezien, die mij aan champagne deed denken, maar da's alweer jaren terug. Het was een volwassen pony, en dus volledig op kleur.heel apart. Maar ik weet niet zo net of het Champagne wel bij de Welsh voorkomt.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:43

Het NWR veulen wat ik net noemde was in Heteren op de keuring geweest, dus eind juli en zal al wel aardig op kleur geweest zijn. Jammer dat ik me de naam niet meer herinner, wel weet ik dat de beller toen zei, dat uit dezelfde merrie een keer een palomino geboren was.Van het Timberveulen heb ik misschien nog wel een foto. Maar ja, dan kan ik hem nog niet plaatsen...

Bij de gebr Poortier heb ik zeker weten een merrie met wildkleur gezien, maar da's ook alweer een jaar of 6 geleden. Ik weet niet of zij van Timber was, maar zou wel kunnen. Zij was toen al wel behoorlijk op leeftijd.

polly26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: in een paardenbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:54

vorig jaar metb de hengstenkeuring liep er ook een hengst by,
die zilverappel zwart was weet niet meer hoe die hete NWR was het.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:58

zilver kan ook op bruin
zilverappel bruin

komt bij ijslanders net als de zwart variant regelmatig voor

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 01:23

polly26 schreef:
vorig jaar metb de hengstenkeuring liep er ook een hengst by,
die zilverappel zwart was weet niet meer hoe die hete NWR was het.

Het zou best kunnen dat dat de hengst was , waarover ik gebeld ben. Ik zoek even de catalogus erbij, dan herinner ik me de naam misschien weer. bedankt.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:52

Ik volgde dit topic al even stil met veel interesse.

regtur schreef:
Ik zoek even de catalogus erbij, dan herinner ik me de naam misschien weer. bedankt.

Kan het zijn dat het 'stal Miracle' was?
In 2008 keuring te Heteren kan ik me herinneren dat er nog onduidelijkheid was over de kleur van dit veulen:
[WPC] Foto's van Foxy's Miracle in Heteren op de keuring

En wat betreft de aparte kleur vos; dat komt vaker voor dat de manen/staart grijs haar hebben.
Mij is verteld dat het een 'gewone' vos was, en niks met zilver te maken had.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:22

Ik heb het opgezocht. Het is nr 22 uit de catalogus. Goldwind Empire's Power of Nature. Jammer dat ik de hengst niet zelf in de ring gezien heb. Als het een aparte geweest is, zijn er misschien mensen die er een foto van hebben??? Hij zal dus in 2007 als veulen op de keuring geweest zijn. meen me te herinneren dat de fokker toen zei, dat hij een 1a premie had, maar nogmaals, NWR is niet mijn sectie.
Buster: Weet jij misschien wie de fokker van het veulen van jouw foto is? Ik zou denken dat het een smoky is, gezien de merrie palomino is.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:27

Ik heb een merrie van High Chapparal's Timber, gekocht als bijna jaarling en toen leek zij echt zilverappelbruin, zilveren manen en staart, ze leek zilver te dragen. Nu, 4 jaar later is zij "gewoon" bruin met splash, veel wit en blauwe ogen.
Ik heb indertijd nog naar een dekking van de Canadese hengst geinformeerd, dat werd wat prijzig.
Fronbach Hello Charlie heeft nog1 of 2 broers als ik het me goed herinner die ook zilver dragen.

Voor iedereen die een goede uitleg over silver en de vererving wil lezen: (in Engels)
http://www.silverequine.com/

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:11

Wij hebben ooit eens een merrie gefokt waarvan we nog steeds de kleur niet duidelijk hebben. Wij noemen haar een echte toverbal omdat ze maar blijft veranderen van kleur.

De moeder is bruin, oma een valk. We hebben meerdere pony's gefokt met deze merrie en allemaal blijven ze veranderen van kleur. Ook een keer een veulen gefokt waarvan we dachten dat ze gewoon bruin zou zijn. Uiteindelijk was ze op haar schouders zwart, aan de binnenkant van haar achterbenen heel licht bruin/blond.

Even terug naar de vos, of wat voor kleur het ook mag zijn.

Afbeelding
3 jaar oud.

Afbeelding
Hier een jaar of 8, echte zilveren manen en een donkere basis kleur.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:23

Ik vind dit ongelooflijk interessant! Er zouden meer mensen foto's moeten plaatsen.Ongeveer 10 jaar geleden had de fam. v Elk uit Valburg 2 merries gekocht van Poortier, die ze later weer doorverkochten. Een van deze was een "palomino" en daar hielden deze fokkers niet zo van. Ik heb er toen niet veel aandacht aan besteed, maar herinner me wel dat die bewuste pony meer een lichte vos leek, met een duidelijke aalstreep.
Als ik me niet vergis had stal Ciejan in die tijd ook een merrie met een soortgelijke kleur/aalstreep. En het zou me niet verbazen, als dit een Timber zou zijn, daar ze nogal eens met deze hengst gedekt hebben.
Het veulen van Timber waar ik al eerder over sprak, is geboren bij stal Steenzwaanshof. Maar daar hebben ze, door de invloed van O.a Rowfant Saul wel meer aparte kleuren.
Annet B, weet jij wat voor kleuren de voorouders van je pony hadden?
Een mooi voorbeeld overigens, maar ik zou er geen raad mee weten.
Elke keer als bij ons de veulens geschetst worden, wordt de helft van de tijd besteedt aan kleurvererving. Je raakt er niet over uitgepraat.
Het zou mogelijk moeten zijn wat meer te achterhalen van deze bijzonderheden.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 01:22

Champagne is idd ook weer een verdunning, geeft een schitterend gouden paard op vos, op bruin een gouden buckskinachtige kleur en op donkerbruin of zwart is het meer een grijzige bronskleur, eigenlijk is de kleur niet echt te omschrijven, heel apart en met elke lichtval lijkt het een andere kleur.
Ik verbaas me er ook eigenlijk een beetje over dat ik deze kleur nog niet heb gezien want ik weet zeker dat het op een welshpony echt een schitterende kleur zal zou. Maar ik heb ook echt nergens ook maar een beschrijving gevonden van wat erop lijkt dus ik denk dat dit wellicht de enige kleur is die niet voorkomt (samen met pearl maar hiervan zijn sowieso nog maar een handje vol paarden gevonden en alle met ibirische achtergrond dus ik neem eigenlijk aan dat dit ook helemaal niet voorkomt).
Een gouden palomino kan wel een mooie champagne achtige glans geven, maar een echte champagne kleurig paard heeft een gestippelde huid en lichte ogen wat zeker van dichtbij wel op moet vallen.

AnnetB, de pony van deze foto's is wel een vos, daarbovenop zit 'sooty', dit geeft een soort viezige deken over de vacht van zwarte haren, als de manen van een vos blond zijn (flaxen) dan komen hier zwarte haren doorheen en lijkt het grijs. De donekre haren verspreiden zich van boven naar beneden, daardoor blijven de flanken ed. lichter. Vaak verspreiden de donkere haren zich ook op een manier dat het lijkt alsof het paard appeltjes heeft.
Het komt geloof ik niet vaak voor dat ze donkerder worden, of in ieder geval niet zo snel, vaak is het wel afwisselend met het jaargetijde. Maar mijn eigen pony heeft het ook. Als je in mijn profiel kijkt zie je bij de foto's als jaarling dat hij echt blonde manen heeft, dit kleurd steeds donkerder, komen steeds meer zwarte en donkerrode haren doorheen. Hetzelfde met zijn vacht, maar doordat hij daarbij ook nog eens stekelharig is en steeds meer wit haar krijgt zie je vanaf een afstand niet heel veel kleurverschil. Maar je ziet wel dat hij van echt oranje naar een wat meer verzadigde grijzige oranje is gegaan door de donkere en witte haren die erin vermengd zijn dus (en stiekem baal ik wel een beetje, vind zijn vacht heel lelijk met al die verschillende kleuren haren :+ ).

Sooty kan trouwens ook een nep aalstreep maken, Heel vervelend al die kleuren die elkaar imiteren := .
http://www.thepromisewelsh.com/images/s ... _aug08.jpg deze hengst is in ieder geval een echte wildkleur vos en zijn moeder een wildkleur bruine: http://www.thepromisewelsh.com/images/b ... d_sep0.jpg De strepen zijn vaak donkerder en scherper gelijnd dan countershading/sooty , daarbij is de vacht echt verdunt, en de strepen zijn blijven staan in de oorspronkelijke kleur, bij de imitaties is het vooral andersom, de strepen zijn donkerder dan de vachtkleur.

Het blijft een boeiend onderwerp, vooral doordat er nog regelmatig nieuwe bevindingen worden gedaan. Ik kijk ook zelden meer gewoon naar een paard, ontleed in mijn hoofd meteen de kleur :') .

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:00

Zo hebben wij op de manege een wildkleur zwarte pony staan, dus kort door de bocht gezegd grijs met aalstreep, en in haar paspoort staat bruin. Ik vind dat veulenschetsers er af en toe maar wat van maken hoor, er is gewoon nog te weinig kennis onder de mensen die dit registreren. En vind het erg jammer dat bij een schimmel niet verplicht moet worden vermeld wat de basiskleur is, zoals bijv. 'schimmel, bruin geboren', aangezien een groot deel van de welshjes (A'tjes) schimmel is.