[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14977
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:45

Ik ben er ook niet zo'n voorstander van, zijn tal van voorbeelden waar het wel goed gaat, maar je zult net die ene zijn, dat is mijn merries niet waard, daarbij de kans dat je net die goede stokmaat krijgt is niet zo groot en dan moet je toch ergens heen met zo'n pony als hij niet aan je verwachtingen voldoet.

Ondertussen al een merrie bij de hengst. Voor een jonge hengst en voor de eerste keer doet hij het heel netjes vind ik.
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2346_n.jpg
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6693_n.jpg

als het goed is kan de merrie met veulen er eind komende week bij. jaarling hengstje gaat dan ook het land op en dan staat eindelijk alles lekker makkelijk weer buiten :).

cuneracobs

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:29

er zijn heel veel theoretische problemen te bedenken in de praktijk blijkt dat geen van al deze problemen ook daadwerkelijk een probleem is , het word veel gedaan Ax D en is een goede manier om een c te fokken , er is 1 probleem wat wat in de praktijk onhandig is en dat is het dekken van een a merrie met een cob, als er geïnsemineerd word is er geen probleem!
mijn a merrie is vorige week geïnsemineerd met een cob hengst .

het veulen word geboren het formaat van een a welsh dus dat dit problemen geeft slaat helemaal nergens op je krijg gewoon een a veulen kwa formaat en deze groeit de eerste 2 maanden meer de hoogte in dan een a veulen.
ik ben begin mei in wales geweest heb daar verschillende c veulens uit a merries gezien en ze moesten het erbij vertellen anders had je gedacht dat dit gewoon a veulens waren.

A x C vind ik hoogst ongebruikelijk en slaat kant nog wal kwa fokdoel wat je dan wil , een grotere a fokken???

alle C's ( welsh) komen oorspronkelijk uit A X D een klein percentage is andersom gedaan maar volgens zeggen groeien deze combinaties minder mooi uit .
en een goed c veulen moet ook op een a lijken

hieronder zie je een c veulen van 4 weken oud uit een a merrie , deze merrie is de moeder van Nebo Golden Coin deze liep bij een a veulen in en je zag geen verschil!

Afbeelding

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:21

Ieder zijn keuze. Helaas wel wat nakomelingen gezien die niet echt gelukt waren.... Nu heb je dat risico altijd,maar ik zou het niet bewust gaan fokken. nogmaals ieder zijn keuze...

cuneracobs

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:49

in welke zin niet gelukt?

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:50

Ik heb ook al een paar 'niet zo goed' gelukte gezien en ook een paar prima gelukte.

Wat ook niet onbelangrijk is; Heeft de merrie al eens geveulend? En inseminatie bij Welsh pony's is ook niet erg gebruikelijk in NL. Kan natuurlijk wel, maar ik heb de ervaring dat het bijna nooit werkt, de natuur gaat sneller en is stukken goedkoper ;-)

Iedereen moet het voor zich weten, maar ik zou idd ook mijn merries niet met een D dekken, gewoon omdat ik 1. niet zulke grote A's heb en 2. een kinderpony moet volgens mij bijna 'bomproof' zijn en een veulen, zelfs niet als ze ermee opgroeien, is dan niet de beste keuze (uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel).

Dan kun je beter het geld dat je wil gebruiken voor de dekking, de veearts, het voer, de hoefsmid enz. enz. van 3 jaar lang opsparen en uitgeven bij een vertrouwd adres voor een goede (wat grotere) kinderpony als ze eraan toe zijn. Voor hetzelfde geld zijn je kinderen tegen de tijd dat ze iets met je veulen kunnen, de pony's spuugzat :j

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:52

@cunera;

Sommigen zijn te fijn gebouwd, of te grof gebouwd, of te véél een Atje, of te weinig C of D..... :D

cuneracobs

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:23

ja natuurlijk er zijn er veel die helemaal uit model groeien maar dat is bij gewoon cxc ook doordat er zoveel verschillende invloeden zijn .
ik ben zelf ook 3 jaar opzoek geweest naar een a merrie die in mijn ogen het juiste type had om een c uit te halen , breed, veel behang, kort en helaas vergeten veel mensen dat de gemiddelde a merrie in nederland lang niet geschikt is om een mooie C van te fokken , als je deze a merries in wales ziet dan zeg je dat zijn zelf al kleine C's van 1.22...
maar dit staat er los van of het kan, het kan makkelijk dat probeer ik aan te geven, ik denk alleen dat je om een goede Welsh pony of cob type te fokken je wel de juiste a nodig heeft kwa type en ook een niet te lange en smale cob hengst

in wales hebben ze al wel ondervonden dat volgens zeggen je het meeste kans op een mooie c heb als je een a merrie hebt ipv een cob merrie, dat vind ik dan weer wel heel opvallend.

ik denk dat fokken met a x c het bijna vast ligt dat je te fijn te klein en te weinig cob type er in fokt, dus ik vind het een verstandige keus te fokken met een cob hengst

Rivendell

Berichten: 6875
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:46

cuneracobs schreef:
in wales hebben ze al wel ondervonden dat volgens zeggen je het meeste kans op een mooie c heb als je een a merrie hebt ipv een cob merrie, dat vind ik dan weer wel heel opvallend.


Ik ben altijd van mening dat de merrie belangrijker is dan de hengst. Veel veulens lijken meer op de moeder dan op de hengst. Een hele goede merrie met een slechte hengst geeft vaak een beter resultaat dan een tophengst op een flutmerrie.
Als je uit een a merrie een c fokt, zal het veulen vaak meer een pony type hebben dan andersom.
Kijk bv naar muildieren en muilezels.
Muildier= paardenmerrie x ezel hengst
Muilezel = ezel merrie x paardenhengst
Een muildier lijkt veel meer op een paard dan een muilezel. In deze kruising is de invloed van de merrie dus groter van die van de hengst.
Ik wil mijn A merrie Sardis Purdey zeker nog eens door een cob laten dekken. Zij is groot, mooi hoofd, lengte en bot.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:20

Vandaag een stalbezoek meegemaakt o.a. bij stal Honeybee, en daar hebben ze mooie resultaten lopen van a merrie X D hengst. Kan best dus.

Cemlys

Berichten: 14977
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:41

zonde dat ik niet kon vandaag, helaas weekenddienst. volgende keer beter zullen we maar zeggen.

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:14

Ik weet dat het kan, één van de mooiste C merrie's die ik ken kwam ook uit een A merrie, maar dat was zo als Rivendell en Cunera al zeiden een grote (1.21 m.) en langgelijnde A merrie met veel bot en veel romp.

Ik moet er niet aan denken om op een merrie van 1.12-1.18 m. een flinke D hengst te zetten, zeker niet als de merrie beknopt is. En ik weet wel dat het veulen zich vaak aanpast naar de maat van de moeder, maar ik zelf zou het risico niet lopen.

Ik zou gewoon naar Cunera of een van zijn collega's gaan en daar een mooie en goed opgevoede 3 of 4 jarige C voor mijn kinderen kopen, dat kost misschien een paar centen, maar dan heb je ook wat goeds in handen! :D

Cemlys

Berichten: 14977
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:23

Afbeelding
Mijn dametje is morgen alweer 3 weken oud. flink brokjes eten als ontbijt.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:33

cuneracobs schreef:
in welke zin niet gelukt?


Geen mooie verhoudingen. Groot hoofd, korte rug etc etc etc. gewoon niet zo correct gebouwd wat soms ook niet voordelig is om mee te rijden.

Rivendell

Berichten: 6875
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:41

Wat.een lekker bekkie heeft ze ines.
Die fotos van deano met merrie zijn ook leuk. Hij is heel braaf he?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30688
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:07

Ik vind een C fokken uit A x D niet verkeerd. Volgens mij ligt dat minder goed lukken vooral aan de keuzes van diegene die fokt.
Maar ja, ik zie ook A x A pony's die niet goed lukken door verkeerde keuzes. Dus ik denk dat het in deze niet uitmaakt. Dat geldt zelfs voor alle rassen en maten.
Zelf heb ik er weleens over nagedacht mijn Cobmerrie met een kleine C of grote A te dekken. Andersom dus. Ze is namelijk wat aan de kleine kant voor een D. Maar voorlopig is het nog niet zover en waarschijnlijk is het verstandiger gewoon een D te fokken.

thea1978
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Oosthuizen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:00

Weten jullie misschien ook waar je cob hengstjes kan vinden? Ik ben totaal niet thuis in de welsh wereld wat betreft fokkerij en ben aan het zoeken via google maar ik kan maar weinig vinden. Ik wil haar graag KI laten dekken. Bij allebei mijn merrie's (kwpn en welsh) word het de eerste keer dat ze een veulen krijgen en bij beide wil ik deze heel erg graag zelf houden. Dus mocht het veulen niet geschikt blijken te zijn voor mijn kinderen geen probleem dat is ook niet mijn hoofddoel om met haar te fokken. Alleen een leuke bijkomstigheid. En om wel rekening te houden met die mogelijkheid wil ik graag met een cob fokken. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan adressen waar ik een cob hengst kan vinden welke de dekkingen via ki doet.

Rivendell

Berichten: 6875
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:14

Cunera werkt via ki

Cemlys

Berichten: 14977
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:30

Rivendell schreef:
Wat.een lekker bekkie heeft ze ines.
Die fotos van deano met merrie zijn ook leuk. Hij is heel braaf he?

Dat heeft ze zeker en dat weet ze ook haha.

Ja hij is ontzettend braaf. Altijd wel even spannend voor zo'n jonge hengst om voor het eerst te moeten dekken. Je weet niet hoe ze het gaan doen natuurlijk (en dan bedoel ik qua braafheid :+ ), hij heeft eerst uit de hand gedekt, en dat ging eigelijk vrij goed, na een paar keer gewoon beide los in het land en toen waren ze al mooi rustig. Hij heeft wel respect voor de merries, of deze dwingt het gewoon af. Als hij te snel wil, wordt ie even op zn plek gezet, maar hij kan zn ogen niet van zn merrie afhouden, hij s helemaal blij denk ik haha. Blijft gewoon een ontzettend fijne pony in de omgang, en hij is op en top hengst hoor, want bij andere paarden en merries is het echt wel een mannetje, maar wel een met manieren ;)

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:45

Mooi, attent veulen Cemlys.
Gister was ik ook aanwezig bij het stalbezoek, een leuke dag en veel mooie pony's gezien!

De keuze A x D zou niet een zijn die ik zou maken. Het veulen past zich weliswaar aan de baarmoeder aan, maar een cob is niet alleen qua grootte anders maar qua type ook heel anders. Een kennis van ons heeft enkele jaren geleden de keuze gemaakt om hun minipaard te laten dekken door een A welsh om zo beweging er in te fokken. Het is gelukkig allemaal goed gegaan maar met veel pijn & moeite, de merrie heeft er een fikse klap aan over gehouden. Maar goed, 9 van de 10 zal het wel goed gaan. Ook gister bij stal Honey Bee enkele zeer geslaagde 'kruisingen' gezien, een mooie maat ook!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:01

Puur mechanisch gezien is denk ik een A hengst op een D merrie zetten moeilijker dan omgekeerd. Uit onze (A) merriestam zijn heel mooie C's gekomen, zoals bijvoorbeeld Nebo Bouncer.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30688
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:49

Thea, via KI zijn er maar weinig Cob hengsten beschikbaar. Misschien nog wat Engelse hengsten. Maar dan ga je wel over hogere kosten praten..

cuneracobs

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:31

ik denk dat het met ki begint bij 450,-

thea1978
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Oosthuizen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:33

Ik heb een hengst uitgekozen.
Hij heet Goodlooking.

Deze gaat alleen via ki.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30688
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:34

Dat is alleen geen Cob. ;)
Als je puur voor jezelf fokt is dat op zich geen probleem. Maar bedenk dat wat je fokt voor verkoop niet echt interessant is.
Je brengt wel echt verschillende typen samen, al kan dat soms wel leuk uitpakken, dat is afwachten.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:37

Good Looking is toch geen Cob?