mennen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

fjord mennen

Poll eindigt op

Zelf beleren kan makkelijk!!
7 (30%)
Ik zou het nooit zelf doen
Geen stemmen
Ik zou zelf weg brengen naar mensen met verstand
16 (69%)

Totaal aantal stemmen: 23


Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 20:46

Hallo fjorden freaks!

ik zet deze topic hier neer omdat ik graag jullie ervaring en mening wil horen omdat het hier toch om een fjord gaat.
ik ben serrieus een het nadenken om mijn fjord straks voor de kar te beleren ( als hij tweenhalf jaar oud is) eerst hem leren wennen aan het tuig en na een poosje de rest.
nou ben ik nog niet zo thuis in het mennen, ondanks ik al een paar lesje mee hebt gedraait hoe ik moet optuigen en moet sturen.

nou is mij verteld dat je beter je fjord eerst voor de kar kan beleren omdat ie dan zijn achter hand er goed onder heeft en hem dan pas onder het zadel te beleren. nou is mijn vraag is dit waar?

de man waar ik nu al een paar men lesjes van hebt gehad met een haflinger heeft al 30jaar ervaring in het beleren voor de kar en wilt mij ook helpen met het beleren, maar omdat ik niet zeker weet of ik daar blijf staan is mijn vraag of ik mijn fjord zelf niet kan beleren voor de kar?

als ik hem zou weg brengen naar een men stal, moet hij in een paar dagen alles al weten? en zij mennen anders dan dat je het zelf mischien zou doen.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:41

Het is zaak dat je eerst zelf goed kunt mennen eer je met een jong en onervaren paard aan de slag gaat want dat kan levensgevaarlijk zijn. wel kan die haflingerman hem voor je beleren maar je moet zorgen dat ze er eerst zelf meer in thuis raakt eer je je eigen paardje opvoed

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:56

Ik heb zelf helemaal geen verstand van mennen, en ik heb dus ook de laatste optie gekozen.
Mijn merrie is wel beleert voor de kar, en ik heb haar ook wel is aan lange lijnen laten lopen op de baan bij ons, maar verder niet.

Ik zou er zelf absoluut niet aan beginnen als je er geen verstand / ervaring mee hebt. Lekker aan iemand anders overlaten dus. Je laat een 'beginner' immers ook geen paard inrijden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:22

In jouw geval zeker wegbrengen. Je hebt absoluut geen ervaring genoeg om veilig te beleren.
Dat ze anders mennen lijkt em stug want je leert altijd het achtnbach systeem en dat is overal hetzelfde.

Verder is het absoluut niet beter om je paard eerst voor de kar te zetten (zowizo zou ik het zelf nooit met 2,5 doen want dan zijn ze nog verschrikelijk in de groei). Als ze onder het zadel al heben geleerd wat sturen, stoppen en nageven is heb je er met het beleren voor de kar zoveel meer plezier van.

Hoe snel het beleren gaat ligt helemala aan je paard, de ene wordt ervoor gezet en loopt er zo mee weg, de ander raakt volledig in paniek dat kun je dus nooit vantevoren zeggen.

Daphne_65
Berichten: 589
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: 's-Gravendeel, Hoekse Waard

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:11

als je er geen verstand van hebt lekker wegbrengen naar een ervaren persoon. Ik persoonlijk zou het ws zelf doen, ik heb het met mijn vorige pony ook zelf gedaan. En ik heb aardig wat ervaring (al zeg ik het zelf ahum)

Mijn vorige fjord heb ik ook met 2,5 jaar beleerd, mede omdat ze ook dr energie niet kwijtkon met wandelen en loslopen. Ik heb er nooit spijt van gehad. En met 3 jaar, was ze al bitwijs en luisterde ze naar je stem, had meer conditie en meer spieren. Dus inrijden was toen ook geen probleem meer !

Kijk je moet ze natuurlijk niet iedere dag voor de kar zetten, maar 1 tot 2x in de week kan makkelijk! gewoon rustig aan beginnen.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:02

Vippie schreef:

Verder is het absoluut niet beter om je paard eerst voor de kar te zetten (zowizo zou ik het zelf nooit met 2,5 doen want dan zijn ze nog verschrikelijk in de groei). Als ze onder het zadel al heben geleerd wat sturen, stoppen en nageven is heb je er met het beleren voor de kar zoveel meer plezier van.


Of het beter is om ze eerst voor de kar te zetten weet ik niet, ze zullen waarschijnlijk al wat meer spieren gaan ontwikkelen, en een beter conditie krijgen. Maar volgens mij worden de meeste paarden met 2/2,5 voor de kar beleerd, het is immers een hele andere belasting dan weer je zou gaan rijden. Ik zou het zelf ook niet zo vroeg doen, maar volgens mij is het wel de gebruikelijke gang van zaken.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:07

Tja ben momenteel bezig de eerste fjord zelf voor de kar te beleren, maar schakel hier ook nog geregeld de hulp in van iemand die het vaker gedaan heeft. Kortom: Helemaal alleen? Nee...zou het ook nog niet willen.

Heb je geen of nauwelijks ervaring met mennen??? Zeker weten dan iemand anders m laten beleren!! Er kan zoveel fout gaan!!

Verder...tja een kar trekken over de weg (of over paden) is minder belastend, maar kan uit ervaring nu wel zeggen dat een paard die onder het zadel beleerd is, stukken sneller en makkelijker voor de kar te beleren is (onder het zadel heb je toch veel baat bij die twee benen extra te gebruiken, in eerste instantie!)!!!

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:18

Als je het zelf kan kan je best wel je paard zelf beleren voor het mennen

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:42

Het hangt heel erg van je paard af of je dit zelf moet aanpakken. Ik doe het wel zelf, maar ik heb geen haast en een volwassen paard dat erg koel in de kop is. Heb mijn kar nog niet (verhaal apart, maar goed) en had een paar maanden niks gedaan wat menachtige dingen betrefd. Heb er een paar dagen geleden een grotere band achter geknoopt en hij stapte keurig weg toen ik dat vroeg. Onderweg gestopt, en weer netjes wachten totdat ik weer weg wilde. Hij had lol en ik was heel trots.

Hulp heb ik niet, heb eens goed nagedacht, maar heb ook een eenkennig paard, dus daar wil ik liever geen andere mensen aan hebben zitten. Voor de training gekeken wat de struikelblokken zijn bij mennen nl: geluid dicht achter het paard, iets dat blijft volgen, druk op de borst en toch vooruit mogen/moeten, strengen om/tussen de benen, mens uit het zicht en dus als paard zelf voorop langs de enge dingen moeten, net uit je ooghoek het achtervolgende ding zien als je een bocht maakt. Dit alles zoveel mogelijk in aparte stapjes opgedeeld en geoefend, vervolgens de stapjes samengevoegd.

Maar nogmaals ik heb een heel braaf paardje wat erg zijn best doet (en ook steeds meer moed krijgt trouwens). Ik denk dat jouw fjordje nog te jong is om mee te beginnen. Ook op 2.5 trouwens, Fjorden hebben een vrij lange rug en die is altijd kwetsbaarder. Begin op 3.5 voorzichtig met mennen (met een licht karretje, dus geen marathonwagen) en ga pas met 4 - 4.5 erop.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:08

Sabbel schreef:
[. Ik zou het zelf ook niet zo vroeg doen, maar volgens mij is het wel de gebruikelijke gang van zaken.
[/quote]


Voor mensen die geen geduld hebben wel ja.

Bedoel wat is gebruikelijk, mijnes is met 3 jaar beleerd ohz zonder problemen en is vorig jaar toen ze 7 was pas voor de kar gegaan. beleren duurde welgeteld 15 minuten, even rondje aan de lange lijnen inspannen en wegrijden maar en nooit gen trammelant en voor de menner super te rijden omdat ze alles al kende van onder het zadel (stuk veiliger ook op de weg).

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:15

Sabbel schreef:
Vippie schreef:

Verder is het absoluut niet beter om je paard eerst voor de kar te zetten (zowizo zou ik het zelf nooit met 2,5 doen want dan zijn ze nog verschrikelijk in de groei). Als ze onder het zadel al heben geleerd wat sturen, stoppen en nageven is heb je er met het beleren voor de kar zoveel meer plezier van.


en daar ben ik het niet mee eens Vippie
Je moet gewoon goed weten wat je kunt en wat je paardje aan kan en met verstand en beleid kom je een heel eind.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:38

Helaas ontbreken die laatste 2 vaak bij velen Haha!

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 13:36

even kom ik terug op de haflinger man, die man is nu toevallig bezig met een haflinger voor de kar, hij heeft 30 jaar lang fjorden zoal onder het zadel als onder de man beleerd, deze paarden werden gebruikt voor de gehandicapte dus dat zegt wel genoeg lijkt mij. ik ben het helemaal eens met flurk, als je weet wat je paardje aan kan en wat niet kom je id een heel eind. en vippie ik vind jou manier van beleren onder de man ook niet echt goed.
heb je zo ook je paardje in gereden, hoofdstel in, zadel erop en zitten maar!, gas geven en weg rijden? in 15minuten?
Ik heb altijd geleerd om rustig aan op te bouwen, waneer een dier iets begrijpt, waneer een dier toe is aan iets nieuw ga je een stapje veder.. geduld is een schoone zaak! en geduld heb ik zeker, ik doe iets liever langzaam en goed dan snel en verkeerd.

maar voor de mensen die hun paard hebben laten weg brengen om te beleren wat waren jullie hier voor kwijt en hoe pak je zoiets op nadat je paard terug komt?

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:17

Ik weet niet wat het kost heb het vroeger met Jens zelf gedaan en perfecte resultaten mee behaald. We gaan het nu ook weer zelf doen en hopen op zo'n zelfde resultaat

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 16:02

iemand anders nog?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:21

Missbambie schreef:
en vippie ik vind jou manier van beleren onder de man ook niet echt goed.
heb je zo ook je paardje in gereden, hoofdstel in, zadel erop en zitten maar!, gas geven en weg rijden? in 15minuten?
Ik heb altijd geleerd om rustig aan op te bouwen, waneer een dier iets begrijpt, waneer een dier toe is aan iets nieuw ga je een stapje veder.. geduld is een schoone zaak! en geduld heb ik zeker, ik doe iets liever langzaam en goed dan snel en verkeerd.

maar voor de mensen die hun paard hebben laten weg brengen om te beleren wat waren jullie hier voor kwijt en hoe pak je zoiets op nadat je paard terug komt?


Eeehh sorry, maar wat weet jij van mijn manier van beleren af???? Volgens mij geen ene donder (kan me iig niet herinneren je naast me te hebben zien staan), sorry maar nu ben ik echt pissed. Als er iemand zn paard met beleid beleert ben ik dat (ben eerder te voorzichtig dan te overmoedig).
Mijn paard wordt alles met geduld en beleid aangeleerd, dat ze toevallig alles snel en makkelijk oppikt zonder drama taferelen (die niet voorkomen omdat ze ons voor de volle 400% vetrouwd in alles wat we met haar doen) dat is volgens mij alleen maar een gewin. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dr maar afrag zoals jij het doet voorkomen.
Vraag me toch stellig af waar je dat op baseert. Verward
Er staat dat ze binnen 15 minuten voor de wagen stond, niet ohz (waarsch bedoel je dat?). En dat was alleen omdat ze een superdegelijke basis en conditie heeft meegekregen in de afgelopen 7 jaar en in 1x met de wagen weg liep of ze nooit anders gedaan heeft, een win win situatie imo als je daarna maar met beleid te werk gaat.

Als we het dan toch over beleid en geduld hebben, waarom dan niet wachten tot hij uitgegroeid is? Knipoog Als ik de foto's in je profiel bekijk is het iig geen vroeg rijp type, hij gaat nog behoorlijk de hoogte in gok ik.

Maar om op je onderste vraag terug te komen, onder het zadel beleren hebben we zelf gedaan, netjes toen ze 3 was, beleren voor de wagen hebben we de basis zelf gedaan (lange lijnen en betuigen) en een goede vriendin van ons heeft het afgemaakt en daar heb ik nog geen spijt van gehad. Thuis was het inspannen en wegrijden (heb zelf 10 jaar ervaring met mennen en manlief heeft daar en thuis priveles gehad. Koste me overigens niks.

Dus nogmaals, als je zelf geen ervaring hebt laat het dan iemand doen die wel weet hoe het moet, als er wat mis gaat weet diegene iig hoe hij het op moet lossen en kan hij jou dat ook leren. Die man zal je vast ook wel willen helpen als je daar niet meer staat, toch?

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:02

Ik heb voor de laatste optie gekozen. Nou is mijn fjord waarschijnlijk al beleerd, met tuig loopt hij zo weg. Maar ik vermoed zelf dat er een trauma achter zit. Dus iemand anders die 1000x meer ervaring heeft als mij wil het proberen met hem Haha! Lukt het niet dan jammer, het is geen moeten. Lijkt me gewoon ernstig leuk als het wel lukt hoor, maar moet er (met weinig menervaring) thuis ook wat mee kunnen.... Dus als je weinig ervaring hebt zou ik het zeker uitbesteden!!

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 20:24

Vippie schreef:
Missbambie schreef:
en vippie ik vind jou manier van beleren onder de man ook niet echt goed.
heb je zo ook je paardje in gereden, hoofdstel in, zadel erop en zitten maar!, gas geven en weg rijden? in 15minuten?
Ik heb altijd geleerd om rustig aan op te bouwen, waneer een dier iets begrijpt, waneer een dier toe is aan iets nieuw ga je een stapje veder.. geduld is een schoone zaak! en geduld heb ik zeker, ik doe iets liever langzaam en goed dan snel en verkeerd.

maar voor de mensen die hun paard hebben laten weg brengen om te beleren wat waren jullie hier voor kwijt en hoe pak je zoiets op nadat je paard terug komt?


Eeehh sorry, maar wat weet jij van mijn manier van beleren af???? Volgens mij geen ene donder (kan me iig niet herinneren je naast me te hebben zien staan), sorry maar nu ben ik echt pissed. Als er iemand zn paard met beleid beleert ben ik dat (ben eerder te voorzichtig dan te overmoedig).
Mijn paard wordt alles met geduld en beleid aangeleerd, dat ze toevallig alles snel en makkelijk oppikt zonder drama taferelen (die niet voorkomen omdat ze ons voor de volle 400% vetrouwd in alles wat we met haar doen) dat is volgens mij alleen maar een gewin. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dr maar afrag zoals jij het doet voorkomen.
Vraag me toch stellig af waar je dat op baseert. Verward
Er staat dat ze binnen 15 minuten voor de wagen stond, niet ohz (waarsch bedoel je dat?). En dat was alleen omdat ze een superdegelijke basis en conditie heeft meegekregen in de afgelopen 7 jaar en in 1x met de wagen weg liep of ze nooit anders gedaan heeft, een win win situatie imo als je daarna maar met beleid te werk gaat.

Als we het dan toch over beleid en geduld hebben, waarom dan niet wachten tot hij uitgegroeid is? Knipoog Als ik de foto's in je profiel bekijk is het iig geen vroeg rijp type, hij gaat nog behoorlijk de hoogte in gok ik.

Maar om op je onderste vraag terug te komen, onder het zadel beleren hebben we zelf gedaan, netjes toen ze 3 was, beleren voor de wagen hebben we de basis zelf gedaan (lange lijnen en betuigen) en een goede vriendin van ons heeft het afgemaakt en daar heb ik nog geen spijt van gehad. Thuis was het inspannen en wegrijden (heb zelf 10 jaar ervaring met mennen en manlief heeft daar en thuis priveles gehad. Koste me overigens niks.

Dus nogmaals, als je zelf geen ervaring hebt laat het dan iemand doen die wel weet hoe het moet, als er wat mis gaat weet diegene iig hoe hij het op moet lossen en kan hij jou dat ook leren. Die man zal je vast ook wel willen helpen als je daar niet meer staat, toch?


Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dr maar afrag zoals jij het doet voorkomen.
Vraag me toch stellig af waar je dat op baseert. Verward

( komt allemaal een beetje over of alleen jij zoiets kan en een ander niets misschien een beetje te persoonlijk opgevat?)

Als we het dan toch over beleid en geduld hebben, waarom dan niet wachten tot hij uitgegroeid is? Knipoog Als ik de foto's in je profiel bekijk is het iig geen vroeg rijp type, hij gaat nog behoorlijk de hoogte in gok ik.

juist omdat ie nog de hoogte en hopelijk de breedte in groeit zal het nog wel een tijdje duren voordat ik hem in kan rijden, en dat je best wel met 2,5jarig wat kan gaan doen zonder te veel van hem te vragen
En ik heb ook geen haast met hem ik heb nog een ander paard waar ik op kan rijden dus het is voor mij geen must! wel is het een diertje was graag wat wil doen. inrijden doen ik pas waneer hij uit gegroeit is!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:17

Missbambie schreef:
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dr maar afrag zoals jij het doet voorkomen.
Vraag me toch stellig af waar je dat op baseert. Verward

( komt allemaal een beetje over of alleen jij zoiets kan en een ander niets misschien een beetje te persoonlijk opgevat?)


Nogmaals kan ik ook dit nergens uit opmaken, ik vertel alleen mijn ervaring. En volgens mij (als je beetje goed mijn topics bij aangespannen hebt gevolgd) beweer ik verre dat alleen ik zoiets kan, sterker nog ik vertel overal dat ik het beleren voor de kar heb uitbesteed ondanks mn eigen ruime ervaring.
Idd misschien beetje te persoonlijk opgevat, voor je zulke opmerkingen plaatst, tsjek eerst iemands profiel, scheelt een hoop frustraties Haha!

Missbambie schreef:
juist omdat ie nog de hoogte en hopelijk de breedte in groeit zal het nog wel een tijdje duren voordat ik hem in kan rijden, en dat je best wel met 2,5jarig wat kan gaan doen zonder te veel van hem te vragen
En ik heb ook geen haast met hem ik heb nog een ander paard waar ik op kan rijden dus het is voor mij geen must! wel is het een diertje was graag wat wil doen. inrijden doen ik pas waneer hij uit gegroeit is!


Ik vind dat (persoonlijke ervaring) mensen mennen teveel onderschatten qua wat het aan energie en conditie vraagt van een paard. Die energie hebben ze op jongere leeftijd nog nodig om te groeien, dat lijkt mij persoonlijk iets belangrijker.
Als ik zie dat Tjo als ervaren endurancepaard het in het begin toch best zwaar had conditioneel gezien.
Als hij graag wat wil doen waarom ga je dan niet freestylen of in hand trail doen, worden ze lekker mak van en zijn ze toch lekker aan het werk. Neem hem mee naast de fiets om alvast conditie op te bouwen of ga lekker lange stukken wandelen. Is ook goed voor de pezen en botjes. Zomaar wat ideetjes hoor.
De breedte zal wel goedkomen, Tjo was ook zo'n strijkplank op die leeftijd, gewoon geduld hebben.

Succes met de opvoeding Haha!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:11

Ik sta op een wedstrijdstal met allemaal menners[ook de nederlands kampioen vierspannen Koos de Ronde]en bij ons gaan de paarden die beleerd moeten worden op twee en een half voor de wagen,ik ben mijn bonte merrie nu ook al licht aan het beleren,dat kunnen sommige paarden al makkelijk.

Viking is een ander verhaal,die staat nu een jaartje voor de wagen en toen hij 3 was heb ik hem beleerd onder het zadel,dat was zadel erop,2 keer aan de longe op de wei....en daarna...hup gelijk naar buiten.
Ik heb er een super fjord aan over gehouden Haha!

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 09:56

Als hij graag wat wil doen waarom ga je dan niet freestylen of in hand trail doen, worden ze lekker mak van en zijn ze toch lekker aan het werk. Neem hem mee naast de fiets om alvast conditie op te bouwen of ga lekker lange stukken wandelen. Is ook goed voor de pezen en botjes. Zomaar wat ideetjes hoor.

Bedankt voor je ideetjes, freeystylen of parellie is niet echt iets voor mij, wel heb ik boeken gelezen er over maar het past niet bij mij
mijn fjordje is maandag gecastereerd op tafel, en ik kan hem morgen ophalen, ik moet dan 14 dagen veel met hem lopen i.v.b. zwelling dus lopen moet ik zeker veel met hem doen, en mischien wel een leuk en goed idee om hem mee te nemen aan de fiets straks.

viking Haha! zijn die foto's niet gemaakt in warmehuizen? Haha! Pling ? ik heb je profiel eens bekeken en de achtergronden van foto's komen mij bekend voor

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:45

kunnen mennen en kunnen beleren zijn nog 2 totaal verschillende dingen!
onder het zadel rijden precies het zelfde,kunnen ridjen en inrijden vind ik echt heel wat anders.
zolang het allemaal gaat zoals het hoort te gaan is het leuk,maar als er problemen komen......
en krijg het er dan nog amar eens uit.
ik ben altijd voor prof. laten beleren.

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:27

Lees de FAQ eens op AR, daar staan een hoop goeie tips in.

Of het een Fjord of een Arabier of een KWPN tuiger is maakt geen fluit uit: beleren laat je door een vakman/vakvrouw doen, tenzij je zelf heel veel ervaring hebt.

Ik dacht 20 jaar geleden ook dat ik mijn Fjord zo voor de kar kon knopen. Ze is wel in volle galop 3 km drukke polderweg overgerend. Gelukkig goed afgelopen, en naderhand probleemloos alsnog voor die kar geknoopt (ik was jong en onbevangen en zag geen gevaar). IK zou het nu nooooit meer aandurven.

Doe het dus niet, maak niet dezelfde fout die ik ook gemaakt heb, en die beroerd had kunnen aflopen.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:40

Missbambie schreef:

viking Haha! zijn die foto's niet gemaakt in warmehuizen? Haha! Pling ? ik heb je profiel eens bekeken en de achtergronden van foto's komen mij bekend voor


Alle foto's uit mijn profiel zijn in de omgeving van Rotterdam genomen Knipoog