inrijden fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 19:11

Wij zijn momenteel bij ons bezig met het inrijden van een 5-jarige fjord. Al enige tijd gelongeerd en gehangen. Gisteren voor het eerst iemand echt erop gezeten, Vandaag met iemand erop gestapt en gedraafd aan de longeerlijn en daarna ben ik erop gestapt om te stappen, draven en galopperen.

Zijn fjorden altijd zo gemakkelijk onder het zadel te krijgen. Het is namelijk pas de 2e dag dat er iemand op zat en je kon er alles al mee (hier en daar nog een stuurprobleempje)

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:43

Elke paard is anders, en dus ook elke fjord.
Over het algemeen zijn fjorden wel heel nuchter, dat kan in je voordeel werken. Maar ik vind niet dat je kan zeggen dat alle fjorden makkelijk zijn bij het inrijden. Er zullen hier vast genoeg mensen zijn die het tegendeel bevonden hebben. Haha!

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:46

ik ben nu ook bezig met 2 paardjes 'in te rijden'mer het doorrijden! En op die ene heb ik na 3x opgezeten al heel veel meegedaan inmiddels heb ik er nu 6 x opgereden! En die andere heb ik nu 3,5 maand onder het zadel daar ging het ook heel vlot mee! Het verschild gewoon per paard!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:48

idd fjorden zijn vrij nuchter in hun doen en laten,maar uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

ben jij trouwens degene die de 5 jarige merrie op marktplaats en hippios te koop heeft staan,TS?

jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 22:42

je bedoelt die uit etten-leur? nee dat ben ik niet maar mijn staleigenaar. maar dat is wel de merrie waar we nu mee bezig zijn

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:47

ik heb ff de link opgezocht van een topic dat ik hier eerder over heb geplaatst, daaruit blijkt dat veel fjorden zo makkelijk zijn ja!
viewtopic.php?f=153&t=603373

jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:18

ok thnx, die zoekfunctie doet het niet en heb niet echt de tijd om alle pagina's door te spitten.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:22

nee logisch toch, en zoekfunctie is geloof ik uitgeschakeld.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:34

jacco_h schreef:
je bedoelt die uit etten-leur? nee dat ben ik niet maar mijn staleigenaar. maar dat is wel de merrie waar we nu mee bezig zijn


he leuk zeg,ik ben namelijk wel geintresseerd in die merrie

Anoniem

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:19

mijn fjord was ook heel nuchter, nooit tegen gewerkt ofzo

jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 23:34

we gaan nu rijden en kijken hoe dat blijft gaan. als alles goed gaat gaan we over 2 weken (als ze dan nog niet verkocht is) een klein sprongetje proberen te maken. Met balkjes heeft ze nu al geen problemen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:15

Fjorden zijn over het algemeen, vind ik, vrij gemakkelijk. Her en der zit er een 'wijze tussen, maar heb tot nu toe in de afgelopen maanden er hier 2 zelf gedaan en die waren enorm makkelijk. Zat ik ook zo'n beetje de tweede keer longeren met zadel al op.

Verschil zit er overigens wel in. Heb een 3 en 8 jarige dan beleerd, maar die 8 jarige was gewoon veel sneller. Die drie jarige moest (en moet nog) ik gewoon rustig aan doen...die 8 jarige wist wel over alle vier de benen te lopen, dat moet die 3 jarige nog bevestigen.

Ik galloppeer trouwens nooit bewust met beleren aan de longe hier. Pak ik altijd de rechte lijnen voor, in het begin! (moet ik ook zeggen dat het anders, plat-door-de-bocht werk wordt)

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:20

ik denk dat het per paard verschilt hoor.
2 jaar geleden 4 kwpn'ers beleerd.. niks aan de hand.
daarna een fjord x fries doorgereden (was al half beleerd, misschien was dat wel het probleem) en die ging spontaan bokken toen hij bij de kant lang swieberde...

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:21

Die van mij reageerd er ook nauwelijks op eigenlijk. Heeft misschien 1 keer gebokt aan de longe toen er voor het eerst een zadel had opliggen, en dan was het nog meer een pretbokje denk ik. Daarna ben ik er vrij vlug gaan op zitten en mee gaan rondstappen en hij vond er niks aan. Lachen

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:04

Het ligt inderdaad aan het paard, elk paardje is weer anders.

Wanja

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Årjäng (Zweden)

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:44

Verschilt inderdaad heel erg per Fjord. Wanja kon ik zo op gaan zitten, maar Yette dus echt niet Duivel

elexis

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Bij de paarden

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:07

hoe mijn fjord met inrijden zelf was weer ik niet, toen ik haar kocht was ze een paar maand ( 2ofzo) onder het zadel, maar ze is daarna een half jaar ziek geweest en toen ik begon was ze zeker niet makkelijk...

zodra je iets been gaf, om bijv aan te draven kwam ze in protest, dan ging ze stil staan, achteruit lopen, probeerde ze te bijten terwijl je erop zat ...

hehe..

nu gaat het stukken beter Lachen

jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:42

Snoevie schreef:
he leuk zeg,ik ben namelijk wel geintresseerd in die merrie


ik zal wat foto's sturen zodra ik die binnen heb. als je vragn hebt of echt interesse dan pm of mail me maar. dan zorg ik wel dat het bij de eigenaar terecht komt

Nancc_Joorr
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-07-06

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:44

ik ben nu een fjord aan het inrijden..maar hij is heel erg schrikkerig..dus bij alles wat hij hoordt vliegt hij weg..en moet je in de verlichte zit gaan zitten anders bokt hij je dr af... dus het verschilt gewoon heel erg van karakter..

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:50

Ik vind dat Fjorden idd makkelijk in te rijden zijn. Waarschijnlijk is het wel toeval geweest, maar de 3 die ik heb ingereden waren super makkelijk Haha! (Vergeleken bij bijv. de Welshjes)

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:35

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zie dus wel dat het gros van de fjorden zeer makkelijk is Lachen Geeft veel goede moed voor de toekomst, mocht ik nog een keer een 2e fjord willen hebben dan neem ik een jong dier Haha!

Jasminds

Berichten: 621
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Welle (België)

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:46

Ik heb mijn fjord ook ingereden (samen met professionele hulp) en ik moet zeggen dat hij ook makkelijk leert, één rodeoshow gegeven welliswaar als het zadel erop lag, maar naar het schijnt hoort dat zo, en als ze twee keer een rodeo geven is dat zo goed als een garantie dat ie nooit meer onder het zadel zal bokken. Daarna was ie een engeltje en ging alles er doodleuk in.
Alleen het sturen is idd moeilijk (hij is moeilijk op het bit te rijden)
maar ligt dat nu aan het ras?
Mijn fjord heeft een goeie kop zei de trainer, misschien is dat wel een kenmerk voor fjorden ? (ze zeggen ook dat een fjord koppig is, en dat kan ik alleen beamen Tong uitsteken dus waarom niet ? )

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:59

Jazeker dat de meeste fjorden er een flinke kop op hebben zitten!!

Alle fjorden die ik tot nu toe heb gereden ( en dat zijn er aardig wat ) hadden allemaal wel wat grappige trekjes, waren ondeugend, maar op 1 na allemaal heel werklustig Haha!

jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 16:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding