Fjorden duur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prenta

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Akkrum

Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:01

Hey, nu ik op zoek ben naar mijn eigen Fjordje valt het me eigenlijk heel erg op dat ze veel meer kosten als een tijdje geleden(of ze vragen er gewoon veel te veel voor Nagelbijten / Gniffelen ) , en aangezien wij niet zo heel veel geld te besteden hebben kan het nog wel even duren voor ik een geschikte Fjord heb gevonden. Maar valt het jullie ook op dat Fjorden steeds duurder worden?

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:02

Hangt er maar net vanaf wat jij ervoor over hebt? (dan bedoel ik wat jullie ervoor kunnen betalen.. Dat kan misschien te weinig zijn Lachen )
Momenteel zijn de haflingers wel minder duur als de fjorden en het valt mij op dat er enorm veel haflingers te koop staan ook.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:04

Fjorden worden steeds meer getraind voor de sport. Daardoor zal de prijd inderdaad omhoog gaan.
Je moet gewoon duidelijk uitzoeken wat je wil en of je budget daar wel aan voldoet.

Prenta

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:07

Een tijdje geleden kon je nog wel een leuke Fjord krijgen voor niet een extreem hoge prijs. Maar ik zag laatst nog een 3 (?) jarige ruin die nog bijna niks kon die kost 2000 euro omdat ie een A premie had op de keuring, nou dat vind ik echt een beetje te gek... Nagelbijten / Gniffelen

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:07

vraag gewoon een verkooplijst aan van Bon of kijk op de internetsite van het stamboek. overigens de Belgische fjorden zijn goedkoper

Prenta

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:08

@ Daantje1981
Dat is nou net het probleem Tong uitsteken , ik hoef niet zo'n Fjord die meer gefokt is voor de sport ik houd meer van maatje tank Vork .

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:09

Die 3-jarige kost echt teveel. Mijn 4 jarige staat op dit moment te koop voor 1500 euro en dat is echt een VRAAGprijs en hij is in de koets geleerd + verkeersmak en ook onder zadel geleerd. Ook had hij trouwens een A premie op de keuring. Lachen

Prenta

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:11

Jammer dat je in België woont anders was ik misschien wel even langsgekomen Tong uitsteken .

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:54

Ik ben thuis hoor ;p

Daphne_65
Berichten: 589
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: 's-Gravendeel, Hoekse Waard

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:56

Een bijzondere kleur is altijd duurder dan een "gewone" isabel. Sommige paarden hebben predikaten gehaald en zijn dan ook iets duurder in prijs. Ik denk dat je gewoon moet zoeken naar iets wat jij wil en wat ook nog eens binnen je budget valt, en die zijn er ook hoor!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:08

Voor 5 á 700 euro heb je een veulen/jaarling voor 900 (ong.) een beleerde jonge fjord met (in deze prijsklasse) vaak eczeem. vanaf 1200 euro vind je beleerde, gezonde dieren. Ik vind ze niet extreem duur op het moment. Het gaat niet heel erg goed in de paardenhandel dus daardoor dalen de prijzen. Ik denk dat prijzen tussen de 1200 en 1500 heel reeel zijn voor een, alleen onder het zadel beleerde fjord.

Even een andere vraag: je hebt niet veel te besteden, kunnen de eventuele dierenartskosten wel opgebracht worden?

Prenta

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 09:26

@fjordnina

Ja hoor dat kunnen we wel betalen, maar mijn vader wil gewoon niet een te dure Fjord kopen Knipoog .

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:32

Dit is altijd een van de vragen die ik toch maar stel als er wordt gezegt dat er weinig geld voor handen is. Je weeet maar nooit hè? Knipoog

Prenta

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 09:37

Ja, maar we hebben er wel goed over nagedacht. Zoiets kun je niet zomaar even doen zonder er goed over na te denken Knipoog .

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:06

Gemiddelde prijs hier voor een voor de kar of onder het zadel beleerde jonge (3/4/5 jr) ruin/merrie: 1800 euro

Maar qua prijzen is het in de laatste paar jaar wel gestegen. Voorheen lag het beetje rond de 1500 en nu dus al 300 euro duurder. Zie je maar weer hoeveel vraag er ook is naar fjorden...Haha!

Verder: Goed zoeken...er zijn vast nog wel fjorden die voor minder te koop zijn hoor *weet het wel zeker*! (en onderhandelen wil ook nog wel eens werken!)

(en een A-premie op een veulenkeuring, vind ik geen hogere prijs waardig...1e premie als 3-jarige..zegt al meer! Maar een echte prijs naar premie vind ik pas gepast wanneer ze op zn minst model zijn!!)

Maargoed...waarom zouden mensen die ene gek niet proberen te vinden die het er wel voor wil geven? Dat is ook waarom prijzen stijgen!

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:15

Bella schreef:
Gemiddelde prijs hier voor een voor de kar of onder het zadel beleerde jonge (3/4/5 jr) ruin/merrie: 1800 euro

Maar qua prijzen is het in de laatste paar jaar wel gestegen. Voorheen lag het beetje rond de 1500 en nu dus al 300 euro duurder. Zie je maar weer hoeveel vraag er ook is naar fjorden...Haha!

Verder: Goed zoeken...er zijn vast nog wel fjorden die voor minder te koop zijn hoor *weet het wel zeker*! (en onderhandelen wil ook nog wel eens werken!)

(en een A-premie op een veulenkeuring, vind ik geen hogere prijs waardig...1e premie als 3-jarige..zegt al meer! Maar een echte prijs naar premie vind ik pas gepast wanneer ze op zn minst model zijn!!)

Maargoed...waarom zouden mensen die ene gek niet proberen te vinden die het er wel voor wil geven? Dat is ook waarom prijzen stijgen!



Precies wat ik ook al zei, de TS zei iets over een fjord die 2000 euro koste en er werd bij vermeld dat hij een A-premie gehad had maar verder niet veel kon. Die van mij heeft ook een A-premie gehaald maar dat wil inderdaad eigenlijk niet veel zeggen. Voor mensen die dan weer willen deelnemen aan keuringen kan ik me voorstellen dat het ietsje belangrijker is, maar daarom hoeft de prijs helemaal niet hoger te worden. Inderdaad pas wanneer ze wat meer behaald hebben.

Edit: ik zou overigens nooit meer dan 1200 geven voor een onbeleerde fjord.

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:42

Ik heb ook de indruk dat fjorden duurder geworden zijn, terwijl kwpn-ers goedkoper geworden zijn. T'is gewoon een kwestie van vraag. Op wedstrijden tel je niet alleen meer mee als je een wpn-er hebt, maar andere rassen raken ook steeds meer in de mode. Aangezien pard en verkeer steeds meer in opspraak komt, worden fjorden steeds populairden om hun betrouwbaarheid.

In europa valt de prijs overigen nog reuze mee hoor, in Amerikais het gemiddeld voor een fjord al tegen de 10.000 dollar aan (voor een goede bloedlijn), weet ik van mensen die veel exporteren naar de VS.

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:26

Over het algemeen zijn veulens, jaarlingen en tweejarigen niet veel in prijs gestegen. De groep daarboven wel.

@ Arnoud: de prijzen in de VS liggen idd. belachelijk hoog. Dat ze dit over hebben voor goed gefokte dieren uit Europa kan ik me voorstellen, maar er wordt daar ook veel gefokt met veel en veel mindere dieren. Die vervolgens voor dezelfde hoge prijs worden verkocht als de goede dieren. Bijna alle 'kampioenen' daar zijn Europees (veel NL) gefokt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:48

Prenta schreef:
Ja, maar we hebben er wel goed over nagedacht. Zoiets kun je niet zomaar even doen zonder er goed over na te denken Knipoog .


Ik beschuldig je ook niet ofzo hoor. Maar er zitten zoveel mensen tussen die denken dat ze er met de aanschaf/stal en zadel al zijn dat het niet vaak genoeg gezegt kan worden Knipoog

Ik zal mijn ogen ook even voor je open houden. Ik heb nog steeds contact met de hobbyfokker van mijn fjord, hij rekent heel redelijke prijzen. Ik kan je zijn tel.nr pmen als je wil? Ik weet niet of hij er momenteel wat heeft staan, maar anders kan hij je misschien wel weer verder helpen.

mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:10

ik heb mijn ford 6mnd geleden gekocht bij een paardenmarkt (tolbert)
hij was toen hengst en 2 jaar oud (13 juni 3jr geworden)
hij had goede papieren, en was mooi gebouwd.

ik heb hem nu laten castreren, en heb hem beleerd.

ik heb hem gekocht voor een klein prijsje (via de pb op te vragen) en de castratiekosten kosten mij €150,-

duss misschien moet je eens bij een paarden markt gaan kijken?

eventuele foto's zijn te zien in mijn profiel!

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:33

De Fjorden vind ik ook erg duur Ja.. Vergeleken bij nu, 2 jaar terug. Maar goed, de prijzen die erop staan hoeven er nog niet altijd voor gegeven te worden.

Ik heb 2 Fjorden (1 gehad). Beide echt voor een uberprikkie kunnen kopen! En dat was gewoon geluk hebben als ik het zo bekijk. Het waren beide onbeleerde 3 jarige, alleen met onbekende ouders en geen papieren bijv. Dat schilt ook al heel veel. Gewoon goed kijken op alle internetsites, en zodra je wat ziet gelijk bellen.

Prenta

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 18:52

Bedankt voor jullie reacties,ik kijk elke dag op marktplaats. En een tijdje geleden waren we naar een paardenmarkt geweest maar toen waren we nog niet van plan om een Fjord te kopen(daar had ik toen wel een hele leuke 2 jarige gezien Clown ). Maar ik blijf gewoon goed om me heen kijken en er is vast wel iets leuks te vinden Haha! .

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:13

Ik ken een fjordenfokker in Balloo, die heeft nog een hoop fjorden staan, of ze ook te koop zijn weet ik niet, maar die zou je kunnen benaderen.

EU vs VS, Amerikaanse rassen zijn hier ook flink aan de prijs, zeker als ze hier weinig voorkomen zoals gangenpaarden (zie gangenpaarden)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:48

Jan Dolfing bedoel je? Dat is een algemeen bekende fokker uit Balloo. Er zijn veel meer mensen die daar ervaring mee hebben. Knipoog

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Re: Fjorden duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:25

Ik hoop voor hem dat het een beetje goede ervaringen zijn. Knipoog