Welke hengst bij mijn merrie??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:37

Heyy

Ik zit zelf vaak naar hengsten te kijken en te bedenken welke wel bij mijn merrie zou passen. Vera is een Anton. Haar moeder is Olande. Ze loopt best wel kort en is 1.40. ze heeft een lief koppie en is niet een van de dunste. Ik mag een keer een veulentje met vera als ik het maar zelf betaal en daar ben ik al meebegonnen. Wat vinden jullie. Welke hengst past wel bij vera?

Fotos van vera:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:38

Ik had nog een hele lieve foto van haar hoofd van deze winter maar die is te groot om te plaatsen dat is wel balen. Maar ja niets aan te doen. Vera doet met rijden altijd haar hoofd omhoog dus let daar niet op, want voor de rest luisterd ze netjes enzo

Jessica1984

Berichten: 415
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:14

En wie is de vader van haar moeder dan? (moeder's vader)

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:29

Haar opa is Halstor toch??

Phoe, lastige vraag, ik zal er eens over nadenken.

Groetjes Esther..

bientoi

Berichten: 550
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: ridderkerk/rijsoord

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:42

Misschien nog eens heel goed naar de hengsten kijken. Jij kent tenslotte je merrie het best Knipoog

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:06

Je bent al begonnen met betalen? Aan wie dan? ben je gebonden aan een bepaalde lokatie/hengstenhouder?
Tsja, en de normale gang van zaken is dat je kijkt wat goed is aan jouw merrie en wat je verbeterd zou willen zien. Daar kies je dan een hengst bij. Probeer eens een lijstje te maken.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:25

Ze is begonnen met sparen denk ik Knipoog
We hadden het er vanmiddag op de fiets al even over Lisa, en je noemde daar goede punten dus eigenlijk zit je al vrij ver denk ik, nu nog bij die punten een hengst zoeken; Wat volgens jou en mij belangrijk is:

De hengst moet
- Lang in de rug
- Slank aangelegd
- Grotere stokmaat
hebben/zijn
De rest ben ik weer vergeten Geld, geld!
Ik heb zelf geen kijk op fjordenhengsten, maar misschien dat anderen bij deze punten een aantal hengsten kunnen noemen waar jij weer verder naar kunt kijken!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:50

Hengsten die beweging doorgeven zijn met stempel Toddy's en Tunar's maar Toddy is er niet meer. De 2 zonen van Tunar zijn ook beide overleden. Tunar zelf dekt dacht ik maar beperkt. Anders is er nog Svenn en hij heeft zowel Tunar (via larsto) en Toddy (via moeder) in zijn bloed.
Voor Toddy bloed is er Jolster (geeft ook wat langer in de rug door) maar dan moet je naar Belgie. Tjerk staat bij vd Aa of Zizoran van vdBerg (maar van beide zijn geen nog nakomelingen dus het is nog de vraag wat ze vererven Pling ).
Alleen Tunar kunnen ook brede 'tankjes' zijn, maar echt 'smal' zijn ze over eht algemeen niet, wel vaak erg goede sportpaarden Ja

Vanuit Inco kun je ook weer wat ruimere beweging krijgen dus Timor zou ook kandidaat kunnen zijn, en bij hem zit ook Havstad in de lijn wat ook een wat lang gelijnde hengst was.

De grootte kun je met Manus en Fjelljon zeer waarschijnlijk ophalen, Fjelljon dekt niet meer, en alleen Vjostar zijn zoon nog maar ik weet niet of hij nog ter dekking staat, hij staat namelijk te koop.

Andere hengsten kan ook nog, maar dan moet je misshcien op een punt consesie doen Knipoog
Je moet in ieder geval iets doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
En daarnaast kan het 'op papier' nog zo'n goede combi zijn, wat het uiteindelijk hoeft dat neit zo te zijn Knipoog

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 15:21

Bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad naar een hengst opzoek die een wat langere rug heeft. Ruime gangen en een behoorlijke stokmaat. Ik zat inderdaad zelf al aan timor en zizoran te denken omdat dat gewoon heel dichtbij is en gewoon mooie hengsten zijn. Jolster ben ik zelf helemaal gek op, maar dan moet ik helemaal naar belgie en dat zie ik ook niet zo zitten. Ik vind over het algemeen heel veel hengsten mooi en ben nu op tips uit van andere mensen en ook wat ze wel leuk lijken bij vera. Vera is een hele leuke fjord met een heel lief karakter en dat moet eigenlijk het veulentje dan ook hebben. Verder moet het niet al te ver weg zijn van steenwijk. Maar ben inderdaad al aan het sparen. wat marije zei. (de zin in het verhaaltje is inderdaad niet helemaal duidelijk).

izabella schreef:
Je bent al begonnen met betalen? Aan wie dan? ben je gebonden aan een bepaalde lokatie/hengstenhouder?
Tsja, en de normale gang van zaken is dat je kijkt wat goed is aan jouw merrie en wat je verbeterd zou willen zien. Daar kies je dan een hengst bij. Probeer eens een lijstje te maken.



wat er veranderd moet worden aan mijn merrie;
-Ruime passen
-Makkelijker met toegeven aan de stelling en buiging
-Wat groter
-wel iets langere rug

wat goed is aan mijn merrie:
-lief karakter
-aanhankelijk
-kan goed met andere overweg
-mooi kleurtje
-lief koppie
-tilt de beentjes netjes op (niet zo'n struikelgeval

Dat is het eigenlijk wel.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:45

Tja inderdaad...goed zoeken en vervolgens goed kijken naar niet alleen de hengst, maar met name: Wat vererven ze? (of wat voor bloed zit erachter en wat komt daar over het algemeen uit...dit is te hanteren bij hengsten waar nog geen nakomelingen van zijn)
Eventuele opties kun je noteren, met de + en - kanten van de hengsten tov Vera. Waarin zijn ze gelijk en waarin verschillen ze van haar. Wat fokken de hengsten gemiddeld over, gekeken naar de nakomelingen?? Je kunt het beste een hengst vinden die alle positieve + kanten gelijk heeft en enkele - kanten van Vera + heeft, maar dat is vaak niet altijd mogelijk. En wat Janine al zegt: Op papier is helaas niet de werkelijkheid.

Verder nog opmerking:
Vera is qua omvang dik, maar...moet je niet vergeten even verder te denken: ALS je haar in topconditie hebt, DAN is ze lang niet zo'n tank...houd dus in gedachten: Hoe ziet ze er uit, wanneer ze in topconditie zou zijn! Met andere woorden...je kunt wel een slanke hengst er op zetten of die slank fokt, maar zelf is ze ook iets luxer gefokt. Anton geeft over het algemeen vrij luxe fjorden. Zou je dus Timor er nu op zetten, dan krijg je denk ik ook een erg luxe veulen. (timor fokt luxe bij luxe fjorden en grof bij grovere paarden)

Verder denk ik dat je moet streven naar een hengst die goed (eventueel wat grover) beenwerk vererft en inderdaad die gangen!

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:24

Ik zit een beetje in de richting van Reinar te denken....voldoet wel aan je eisen. Heb je wel een kans op een iets minder mooi hoofd, maar ach, dat kan ook z'n charmes hebben toch Haha!
Denk dat Zizoran toch wat de beknopt is voor Vera. Anton zou idd. ook wel kunnen. Maar bij wat je eisen zijn is Reinar eigenlijk de enige die gelijk in me opkomt.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:49

Reinar geeft over het algemeen inderdaad wel de gangen en hoogte! Verder ook brave werkwillige karakters...

Enne REINOU...wat zeg je nu?? "Anton zou idd. ook wel kunnen"????? Snap ik je nu verkeerd of?

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:58

Oh sorry ik ben blond...was ff vergeten dat Vera een anton was Schijnheilig en ik lees half, vandaar haha

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:00

Dacht al even Nagelbijten / Gniffelen

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:48

Idd, inteelt ben ik toch niet echt voor Schijnheilig Knipoog

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:10

@fjordenmaniak: Vjostar dekt dit seizoen nog gewoon in de Hoekse Waard. Zover ik weet is hij nog niet verkocht.
Kan hem kwa gangen en karakter zeer aanbevelen. En verder heeft hij een vrij lange rug (die hij bij mijn veulentje in ieder geval heeft doorgegeven) en een mooie maat.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:50

even een kleine opmerking Tunar fokt ook nog eens groot na,
mijn ruin uit een merrie van 1,44mtr is toch mooi 1,53mtr geworden
daar komt nog eens een super mee werkend karakter bij van papa

als ik een merrie had zou ik het wel weten Tunar of in ieder geval iets met die bloedlijnen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:11

Tunar bevrucht helaas niet meer!!
Havstad fokt ook redelijk groot!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:06

Sverre dan, is dat niets??

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:32

Volgens mij krijg je dan een tank op korte pootjes Nagelbijten / Gniffelen
Sverre wil wel eens luxer fokken, maar je houdt toch een brede basis IMO.

Bedenk me trouwens nog wat, misschien is Baldrian iets? Luxe, enorm goed bewegen, lang enz... (oja Esther, jij zocht toch ook een hengst met lange rug? Heeft Baldrian zeker)

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Welke hengst bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 14:50

Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik wel wat aan. Ik vond inderdaad Timor zelf ook wel wat. Baldrian vind ik ook mooie hengst van vjostar ben ik niet zo'n fan. En sverre weet ik zo even niet ga wel even op een site kijken waar hij op staat.