Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:39

Een paard heeft meer last van een ruiter van 60 kilo die niet goed meekomt en hem hindert, dan van iemand die wat meer weegt en wel goed kan rijden!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:41

Ligt aan het verschil. Een ruiter van 50 kg die minder goed kan rijden is nog altijd een lichtere belasting dan een ruiter van 70 kg die beter kan rijden. Scheelt toch 20 kg!
Ik heb ook liever een halflege (hobbelende) rugzak op mijn rug van 5 kg dan een stabiele van 10 kg, ja toch!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 07:26

niet mee eens,maar het hangt er vanaf hoe groot het verschil is en hoe goed/slecht de ruiter rijdt.
ik vind nog steeds dat het afhangt van de combinatie

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:51

@Meissie17: ?????? misschien handig om het even goed te lezen?????
een pony die zijn hoofd in de lucht steekt en de rug wegdrukt heeft wel degelijk ergens last van. met lichte ruiters doet dezelfde pony dat namelijk niet.

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 11:56

@Krista, die komt er wel weer op terug, sommige reacties gewoon selectief overheen lezen..... Haha!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:00

het kan natuurlijk ook dat zo'n pony een zwakkere rug heeft,dat hij/zij daarom op zwaardere ruiters zo reageert,logisch overigens hoor,maar het zou toch kunnen

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:02

Snoevie schreef:
het kan natuurlijk ook dat zo'n pony een zwakkere rug heeft,dat hij/zij daarom op zwaardere ruiters zo reageert,logisch overigens hoor,maar het zou toch kunnen


Nee de pony heeft geen zwakke rug. Het is een normaal gezond klein haflingertje van 136-137 cm, waar geen ruiters van 182 cm lengte en meer dan 100 kilo op thuis horen. Haha!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:13

oke,maar je hebt gelijk,100 kg voor zo'n maatje is wel wat veel.
iemand op mijn vorige manege die was een kg of 80-85 denk ik(net als mezelf *schaam*) en die reed een haffie bij van 1m39 bij,normaal gebouwd type.dat leek gewoon wel goed te gaan.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:00

Snoevie schreef:
niet mee eens,maar het hangt er vanaf hoe groot het verschil is en hoe goed/slecht de ruiter rijdt.
ik vind nog steeds dat het afhangt van de combinatie


Ben ik het mee eens, de combi is ook sterk afhankelijk van het gewicht Ja

superfries

Berichten: 561
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:10

Ik heb de discussie zo eens gelezen en heb het idee dat een aantal van jullie mensen van boven de 65 kilo al dik/zwaar vinden. Denk dat dan een heleboel volwassen vrouwen daar onder vallen...

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:10

Ik vind mensen die meer dan 65 kg wegen voor sommige pony's (zoals arabieren) inderdaad te zwaar. Maar volgens mij is er nergens in dit topic geopperd dat dit een maximaal gewicht voor fjorden zou zijn?
Er zijn inderdaad veel mensen die te zwaar zijn voor hun paard.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:14

dat is waar en dat zal ook niemand ontkennen,maar het gaat om de manier waarop sommigen het brengen,dat soort figuren praat zwaardere mensen een minderwaardigheidscomplex aan,waardoor ze denken dat ze voor elk paard te zwaar zijn.
nogmaals,er zijn zeker veel mensen die te zwaar zijn,maar dit kan ook op een minder denigerende manier gezegd worden

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:54


Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:00

Snoevie schreef:
dat is waar en dat zal ook niemand ontkennen,maar het gaat om de manier waarop sommigen het brengen,dat soort figuren praat zwaardere mensen een minderwaardigheidscomplex aan,waardoor ze denken dat ze voor elk paard te zwaar zijn.
nogmaals,er zijn zeker veel mensen die te zwaar zijn,maar dit kan ook op een minder denigerende manier gezegd worden

Maar bij sommige mensen dringt het ook niet door.
Oww mijn paard loopt nog dus hij kan me wel houden....

Bij Taco komen er geen mensen op zwaarder dan 80 kilo.
En het liefst nog 75.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:04

Nou Kelly dat ben ik dus roerend met jou eens!!!!. (maargoed wellicht is Taco net zo "zwak" als Ozar Knipoog haha) Ik heb hetzelfde aan het begin van dit topic ook al aangegeven. Helaas mag je dat soort dingen blijkbaar niet zeggen, en zijn sommige mensen niet in staat om kritisch naar de verhouding tussen eigen gewicht en hun paard te kijken, maar wordt alles wat je zegt gelijk als een persoonlijke aanval opgevat....

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:14

Sythaa schreef:
Nou Kelly dat ben ik dus roerend met jou eens!!!!. (maargoed wellicht is Taco net zo "zwak" als Ozar Knipoog haha) Ik heb hetzelfde aan het begin van dit topic ook al aangegeven. Helaas mag je dat soort dingen blijkbaar niet zeggen, en zijn sommige mensen niet in staat om kritisch naar de verhouding tussen eigen gewicht en hun paard te kijken, maar wordt alles wat je zegt gelijk als een persoonlijke aanval opgevat....


Het heeft denk nog niet eens iets met zwak te maken maar meer met wat hij gewend is.
Ik weg zelf 67 en mijn bijrijdster nog minder dus ik vind niet dat hij veel meer dan dit gewicht mag dragen puur omdat hij het niet gewend is.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:17

Taaclover schreef:
Sythaa schreef:
Nou Kelly dat ben ik dus roerend met jou eens!!!!. (maargoed wellicht is Taco net zo "zwak" als Ozar Knipoog haha) Ik heb hetzelfde aan het begin van dit topic ook al aangegeven. Helaas mag je dat soort dingen blijkbaar niet zeggen, en zijn sommige mensen niet in staat om kritisch naar de verhouding tussen eigen gewicht en hun paard te kijken, maar wordt alles wat je zegt gelijk als een persoonlijke aanval opgevat....


Het heeft denk nog niet eens iets met zwak te maken maar meer met wat hij gewend is.
Ik weg zelf 67 en mijn bijrijdster nog minder dus ik vind niet dat hij veel meer dan dit gewicht mag dragen puur omdat hij het niet gewend is.


Dat heeft ook niks met zwak te maken, wat mij betreft. Alleen werd er hier gesuggereerd dat mijn paardje wellicht zwak zou zijn. Nou integendeel. Ik ben er alleen zuinig op. En hij is net als Taco niet gewend heel zwaar gewicht (ik haal de 73) en moet best hard werken!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:20

Sythaa schreef:
Dat heeft ook niks met zwak te maken, wat mij betreft. Alleen werd er hier gesuggereerd dat mijn paardje wellicht zwak zou zijn. Nou integendeel. Ik ben er alleen zuinig op. En hij is net als Taco niet gewend heel zwaar gewicht (ik haal de 73) en moet best hard werken!


Jij mazzel, mag je nog op Taco Tong uitsteken

Taco is inderdaad ook een harde werker Ja
Dus als ik er dan eens voor de lol een ander op laat rijden wil ik niet dat dit negatief voor hem uitpakt.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:55

Taaclover schreef:
Sythaa schreef:
Dat heeft ook niks met zwak te maken, wat mij betreft. Alleen werd er hier gesuggereerd dat mijn paardje wellicht zwak zou zijn. Nou integendeel. Ik ben er alleen zuinig op. En hij is net als Taco niet gewend heel zwaar gewicht (ik haal de 73) en moet best hard werken!


Jij mazzel, mag je nog op Taco Tong uitsteken

Taco is inderdaad ook een harde werker Ja
Dus als ik er dan eens voor de lol een ander op laat rijden wil ik niet dat dit negatief voor hem uitpakt.


O cool Cool mag jij op Oosje, heeft ie een iets lichter vrachtje Haha! Haha!

Anoniem

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:25

die gewichten wat taaclover zegt heb ik ook avst gesteld op mijn fjord

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:55

Hangt zeker af van de rijkunst van de ruiter, de bouw, bespiering en conditie van de fjord.
Maar nog belangrijker: hoe lang wil je met je fjord doen...?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:55

Taaclover schreef:
Snoevie schreef:
dat is waar en dat zal ook niemand ontkennen,maar het gaat om de manier waarop sommigen het brengen,dat soort figuren praat zwaardere mensen een minderwaardigheidscomplex aan,waardoor ze denken dat ze voor elk paard te zwaar zijn.
nogmaals,er zijn zeker veel mensen die te zwaar zijn,maar dit kan ook op een minder denigerende manier gezegd worden

Maar bij sommige mensen dringt het ook niet door.
Oww mijn paard loopt nog dus hij kan me wel houden....

Bij Taco komen er geen mensen op zwaarder dan 80 kilo.
En het liefst nog 75.


ook dat ben ik met je eens,er zijn er altijd een aantal bij die een groot bord voor hun kop hebben.
maar ook van de andere kant,sommigen denken dat hun paard niks hebben kan

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:45

Snoevie schreef:
ook dat ben ik met je eens,er zijn er altijd een aantal bij die een groot bord voor hun kop hebben.
maar ook van de andere kant,sommigen denken dat hun paard niks hebben kan


Ik ben wel iemand die niet iemand boven de 75/80 kilo op Taco wil hebben.
dit omdat een rug een zeer kostbaar iets is.
Ik denk zeker niet dat Taco niets kan hebben. Vorig jaar heb ik hem zelfs de trekproef laten lopen en 1500 kilo geremd laten trekken Ja

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:47

ik zeg ook niet dat jij dat denkt Lachen
maar er zijn gewoon sommigen bij.

kijk,ik geef toe dat deze discussie moeilijk voor me is,daar ik zelf ook niet licht ben.
maar ik wil me er wel graag in blijven mengen,ik verplaats me in de meningen van degenen die er anders over denken dan ik,het is alleen jammer dat het andersom minder gebeurd.
maar het is belangrijk dat erover gesproken word,zeker weten.
ik vind het alleen zelf wel vervelend dat als ik op een fjord rij,mensen gelijk zich een ongeluk schrikken omdat ze dan denken dat ik te zwaar ben(ik ben zelf 85 kg,maar het minderd al Haha! )
want net als dat mensen die er anders over denken dan ik weten wat hun paard kan hebben,ik weet dat net zo goed,en ik denk zeker wel na over het welzijn van een paard en ik vind een rug ook zeer kostbaar.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:50

Snoevie schreef:
ik zeg ook niet dat jij dat denkt Lachen
maar er zijn gewoon sommigen bij.

kijk,ik geef toe dat deze discussie moeilijk voor me is,daar ik zelf ook niet licht ben.
maar ik wil me er wel graag ik blijven mengen,ik verplaats me in de meningen van degenen die er anders over denken dan ik,het is alleen jammer dat het andersom minder gebeurd


Wel zou ik iemand van 75 doe goed meezit verkiezen boven iemand van 40 die tegenharkt Ja

Ik denk ook dat er zeker fjorden zijn die veel sterker zijn dan Taco Lachen