Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 10:57

Hoi hoi,

Ik was benieuwd wat voor jullie de max is voor ruiters die op fjorden rijden.
Bij ons op stal worden buitenritten gereden met de fjorden en wij hebben de max van 90 kilo.
Nu was ik erover na aan het denken en ik vind het een goed idee, maar mannen zitten toch sneller aan de 90 kilo gezond gewicht als vrouwen.

En vinden jullie dat een ruiter die kan rijden en bijv 90 kilo is anders rijd als een ruiter die niet kan rijden en 90 kilo is....
Zit dat meer in de weg of blijft het hetzelfde??

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:11

Het gewicht maakt echt niet zo veel uit, fjorden zijn erg sterk, maar een ruiter van 50 kilo kan een paard soms meer in de weg zitten dan eentje van 90 kilo.
*edit* ligt dus niet aangewicht maar aan rijstijl Knipoog

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:02

Ik kan niet anders dan het er mee eens te zijn met Lise81

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:58

Volgens mij kan een grote Fjord nog wel meer kilo dragen...
Maar voor buitenritten van een manege kan ik me voorstellen dat ze als max. 90 kg zeggen.
Ik zit ook wel eens samen met mijn zusje op Timon
Dan komen we ook wel over de 100 kilo heen
*oke dan rijd je ook niet echt actief, hoewel een keer galop lukte Bloos maar dat blijft meestal bij stappen
Ja en dat doen we ook niet elke week ofzo...heel af en toe

pubelia

Berichten: 9996
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:05

zit geen maximum aan vind ik zelf, ik vind dat je meer moet kijken hoe die gene rijd.
Ik heb veel op tinkers gereden, en ik kan echt wel rijden maar op 1 paard ga ik niet want ik merk zelf dat ik die in de weg zit. Dus ipv niet echt een maximum (tuurlijk overde 150 is echt zwaar maar die zie ik ook niet echt meer op een paard klimmen...) als je maar kan rijden...

Afbeelding

ik weeg dus ook over de 100 kilo.....

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 14:14

@Pubelia, ja dat is leuk, geen maximum, veel toeristen op de veluwe, die alleen mogen rijden als ze kunnen rijden??
Dat kan natuurlijk niet, want we doen ook beginnersritjes vooral stappen en soms klein drafje...

Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:47

bedoel je dus voor huur pony's?
ik neem aan dat ze wel in conditie zijn, mijn fjord, niet in conditie heeft duidelijk moeite met mijn vriend, die niet kan rijden, en die 70 kilo weegt!
voor een getrainde fjord zou ik (voor huurpaarden) toch wel de 80 รก 90 kilo als maximum houden ja!
helemaal omdat het steeds een andere ruiter is, die wel of niet goed meegeeft, en ze lopen vast ook vrij lang per dag/ week vergeleken met een prive paard.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:41

Om te beginnen mag ik er niet aan denken dat er een ruiter van 90 kilo met mijn fjord aan de slag gaat, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat het maximaal toelaatbare gewicht wel heel sterk afhangt van de bouw van het paardje, de conditie, en het werk dat ze met ruiters moeten verrichten. Op zich denk ik dat een normale recreatieve buitenrit minder van een paard vergt dan een intensieve dressuurtraining zoals ik dat zelf doe. Als je zwaar bent (90 kg) en je rijdt af en toe recreatief wat op je eigen paardje rond is dat naar mijn mening niet zo een probleem.

Voor een manege of verhuurbedrijf vind ik dat wel anders liggen, de paarden moeten daar doorgaans dagelijks en hard werken. Dan vind ik 90 kilo nog erg veel. Je moet namelijk rekenen dat die ruiters ook gekleed zijn en er een zadel opgaat, dan spreek je al snel over 100 kilo.....
Zelf zou ik de grens eerder op 80 kilo leggen, voor lichte, normale buitenritten. En dan als verhuurder proberen het gewicht en werk een beetje over de paardjes te verdelen.

Overigens staat er in de Bit van deze maand een interessant artikel over een manege die het gwicht van klanten aan banden stelt. Na continue vage blessures en blokkades in de ruggen van de paarden, bleken na overleg en onderzoek met een veearts en osteopaat en zadelcontroles toch het gewicht van de ruiters de oorzaak voor de klachten.

Ze hebben met een sportschool een soort index ontwikkeld die uitgaat van een BMI van 25 (is maximaal goed gewicht) plus 5 kilo speling. Het absolute maximum is bij hun een persoon van 95 kilo, het gewicht wat een warmbloed ongeveer kan hebben. Je kunt in een staatje vanaf de lengte zien of je bij hun kan rijden. Zij gaan ervanuit dat ongeacht je lengte, een ruiter met 15 kilo overgewicht al problemen veroorzaakt bij het paard. Het overgewicht gaat langzamer in de bewegingen mee wat de wervels belast. Het resultaat van deze aktie is dat veel ruiters bewuster met hun gewicht en gezondheid omgaan, en dat de manege vrijwel geen last meer heeft van blessures bij paarden, dan met name de vage kreupelheden en rugproblemen. De manege heeft 2 voedingsconsulentes en een sportschool de ruimte gegeven in het clubblad.

In dit artikel wordt ook gesteld dat de kleine pezige paardjes als fjorden, haffen en ijslanders toch ook maar 67 tot 75 kilo mogen tillen........ Bloos

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:47

Sythaa schreef:
Om te beginnen mag ik er niet aan denken dat er een ruiter van 90 kilo met mijn fjord aan de slag gaat, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat het maximaal toelaatbare gewicht wel heel sterk afhangt van de bouw van het paardje, de conditie, en het werk dat ze met ruiters moeten verrichten. Op zich denk ik dat een normale recreatieve buitenrit minder van een paard vergt dan een intensieve dressuurtraining zoals ik dat zelf doe. Als je zwaar bent (90 kg) en je rijdt af en toe recreatief wat op je eigen paardje rond is dat naar mijn mening niet zo een probleem.

Voor een manege of verhuurbedrijf vind ik dat wel anders liggen, de paarden moeten daar doorgaans dagelijks en hard werken. Dan vind ik 90 kilo nog erg veel. Je moet namelijk rekenen dat die ruiters ook gekleed zijn en er een zadel opgaat, dan spreek je al snel over 100 kilo.....
Zelf zou ik de grens eerder op 80 kilo leggen, voor lichte, normale buitenritten. En dan als verhuurder proberen het gewicht en werk een beetje over de paardjes te verdelen.

Overigens staat er in de Bit van deze maand een interessant artikel over een manege die het gwicht van klanten aan banden stelt. Na continue vage blessures en blokkades in de ruggen van de paarden, bleken na overleg en onderzoek met een veearts en osteopaat en zadelcontroles toch het gewicht van de ruiters de oorzaak voor de klachten.

Ze hebben met een sportschool een soort index ontwikkeld die uitgaat van een BMI van 25 (is maximaal goed gewicht) plus 5 kilo speling. Het absolute maximum is bij hun een persoon van 95 kilo, het gewicht wat een warmbloed ongeveer kan hebben. Je kunt in een staatje vanaf de lengte zien of je bij hun kan rijden. Zij gaan ervanuit dat ongeacht je lengte, een ruiter met 15 kilo overgewicht al problemen veroorzaakt bij het paard. Het overgewicht gaat langzamer in de bewegingen mee wat de wervels belast. Het resultaat van deze aktie is dat veel ruiters bewuster met hun gewicht en gezondheid omgaan, en dat de manege vrijwel geen last meer heeft van blessures bij paarden, dan met name de vage kreupelheden en rugproblemen. De manege heeft 2 voedingsconsulentes en een sportschool de ruimte gegeven in het clubblad.

In dit artikel wordt ook gesteld dat de kleine pezige paardjes als fjorden, haffen en ijslanders toch ook maar 67 tot 75 kilo mogen tillen........ Bloos


80kg..
dan kunnen alle mannen het wel uit hun hoofd zetten..

Dan moet je dit helemaal erg vinden!
Afbeelding

Loje
Berichten: 824
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:49

jeetje, dan moet ik ook niet heel veel zwaarder worden, 67 kilo is echt weinig. Dat is toch een redelijk normaal gewicht voor veel mensen. Ik weeg nu 50 kilo, maar asl we hier vanuit gaan dan zou ik ook niet op de pony kunnen rijden waar ik nu op rij..

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:19

@Yvonniej: de vraag gaat over een fjord en niet over een warmbloed zoals jij laat zien, en aan een rit met deze lange slanke ruiter zal dit stevige paard op jouw foto niets overhouden denk ik Lachen

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:20

Sythaa schreef:
@Yvonniej: de vraag gaat over een fjord en niet over een warmbloed zoals jij laat zien, en aan een rit met deze lange slanke ruiter zal dit stevige paard op jouw foto niets overhouden denk ik Lachen

Hij is wel 105kg!!
En ik vind een warmbloed paard weinig anders als de paarden die hier worden laten zien. Paarden met een langere rug kunnen minder gewicht hebben dan een eentje met een kortere rug.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:15

Yvonniej schreef:
Sythaa schreef:
@Yvonniej: de vraag gaat over een fjord en niet over een warmbloed zoals jij laat zien, en aan een rit met deze lange slanke ruiter zal dit stevige paard op jouw foto niets overhouden denk ik Lachen

Hij is wel 105kg!!
En ik vind een warmbloed paard weinig anders als de paarden die hier worden laten zien. Paarden met een langere rug kunnen minder gewicht hebben dan een eentje met een kortere rug.


Dat is dan je eigen keuze, die 105 kg Haha!
In dit topic wordt gevraagd wat een verhuurbedrijf met fjorden zou kunnen hanteren, dat is duidelijk een ander onderwerp!

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 21:39

Deze fjorden hebben het redelijk goed hoor, ik bedoel de ene dag lopen ze 2 uurtjes en dan ook zo weer een week niet, bijvoorbeeld dan he....

Een maximum moeten wij ook echt gaan stellen omdat we het de pony's niet aan willen doen, daarom max 90 kilo, dan kan papa ook nog eens mee op buitenrit met dochter.... Haha!
Verder lopen de pony's veel voor een enkelspan of 2-span, dus goede conditie is er nu wel weer...

Mijn vraag gaat dus, zoals Krista het zegt niet over alle paarden, dan had ik het wel in het vraag maar raak topic gezet, dit is een fjoren deel en ik heb het dus ook specifiek over fjorden... Knipoog

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:14

Ik vind dat als je heel zwaar bent maar goed rijden kan en een dier niet plaag in de rug het niks uitmaak.
Een fjord is erg sterk.
Ik ken iemand die heel iel is maar haar pony de hele tijd stoort in zijn rug.
Pony durft amper te lopen.
Zolang je je paard of pony niet hinderd maakt gewicht niet uit.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:41

ik weeg ook rond de 100kg en mijn fjord heeft helemaal geen moeite met dat gewicht.
je moet ook een beetje naar het dier kijken en zijn fjorden(zo als die van mij) van boven de 1,50mtr
en breed gebouwd, die kunnen een zwaardere ruiter makkelijk hebben.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:31

Nou ik weeg ook meer dan 80 dus kan ik mn fjord ook wel opruimen?
Wat een onzin zeg, fjorden zijn oer sterke paarden en die kunnen
best wel wat hebben hoor. En mijn fjord zeker, ze is 1.53 en redelijk fors gebouwd.
@ Sythaa: jouw verhaal komt een beetje over dat mensen boven de 80 kilo maar moeten stoppen met
paardrijden Gestoord

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:36

tuurlijk moeten mensen boven de 80 kilo niet stoppen met paardrijden, maar ik ben van mening dat als je meer dan 80 kilo weegt, je er niet goed aan doet om een fjord te kopen. Kijk Andrea, Vinga is een grote fjord, oke, maar op mijn fjord zet ik dus echt niet iemand die meer dan 80 kilo weegt! Ik merk gewoon aan haar dat als er iemand van meer dan 80 opklimt, ze daar echt moeite mee heeft. En dan heb ik een redelijk stevig gebouwde fjord van 1,45.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:49

@Dreeke: ik zeg helemaal niet dat mensen boven de 80 kilo moeten stoppen met paardrijden..... nergens heb ik zoiets opgeschreven.....

Wat ik zeg is dat ik niet graag iemand van 90 kilo op mijn eigen fjord zou zien rijden. Maar dat is mijn keuze, en mijn fjord. Mijn fjord is rijtipisch en 146 cm hoog. Kun je je misschien iets bij voorstellen dat dat dan over hem mijn mening is?

Verder heb ik mijn mening gegeven over fjorden op een verhuurbedrijf die dus dag in dag uit arbeid moeten verrichten met allerlei ruiters op hun rug, die wel/niet/nauwelijks kunnen rijden. DAN zeg ik, naar mijn mening, zou de grens rond de 80 kg moeten liggen. Er komen nl ook nog kleding en een zadel bij....

En al het overige wat ik vertel is puur ter info, over een manege die limieten aan het gewicht heeft gesteld. En met positief resultaat. Maar goed, in zn algemeenheid mag er vrijwel nooit iets over gewicht van ruiters worden gezegd. Heel veel mensen voelen zich gelijk aangevallen.... wat helemaal niet nodig is. Het welzijn van het dier staat voorop. En ik vind het heel goed dat een verhuurbedrijf zuinig is op de paarden en hier bewust mee omgaat.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook geen dwerg en let op mn gewicht, mede voor mn pony, maar ik zou er niet meer intensief mee sporten als ik te zwaar voor hem zou zijn. En die grens ligt voor mij boven de 75 kg.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:06

Sythaa schreef:
@Dreeke: ik zeg helemaal niet dat mensen boven de 80 kilo moeten stoppen met paardrijden..... nergens heb ik zoiets opgeschreven.....

Wat ik zeg is dat ik niet graag iemand van 90 kilo op mijn eigen fjord zou zien rijden. Maar dat is mijn keuze, en mijn fjord. Mijn fjord is rijtipisch en 146 cm hoog. Kun je je misschien iets bij voorstellen dat dat dan over hem mijn mening is?

Ik vind jou fjord niet eens zo sterk het type nieuwerwets sportfjord.
Gewoon een niet te dikke en in goede conditie zijnde ouderwetse.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:12

Yvonniej schreef:
Sythaa schreef:
@Dreeke: ik zeg helemaal niet dat mensen boven de 80 kilo moeten stoppen met paardrijden..... nergens heb ik zoiets opgeschreven.....

Wat ik zeg is dat ik niet graag iemand van 90 kilo op mijn eigen fjord zou zien rijden. Maar dat is mijn keuze, en mijn fjord. Mijn fjord is rijtipisch en 146 cm hoog. Kun je je misschien iets bij voorstellen dat dat dan over hem mijn mening is?

Ik vind jou fjord niet eens zo sterk het type nieuwerwets sportfjord.
Gewoon een niet te dikke en in goede conditie zijnde ouderwetse.


Een nieuwerwetse sportfjord heb ik nog nooit gezien. Wat mag ik me hierbij voorstellen?
Mijn fjord is op een exterieurbeoordeling door Karel de Lange (EASP) beoordeeld als zeeeeer rijtipisch met een bouw geschikt voor de sport Haha!
Je zou zelf je licht eens kunnen opsteken op een fjordensportdag of wedstrijd. Dan is hij een van de lichtere en elegantere fjorden. Verder lijkt de discussie over de looks van mijn fjord me nogal off-topic.....

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:20

Sythaa schreef:
@Dreeke: ik zeg helemaal niet dat mensen boven de 80 kilo moeten stoppen met paardrijden..... nergens heb ik zoiets opgeschreven.....


Ik zeg ook niet dat je dat hebt gezegd, ik zeg dat het zo overkomt. Dat is iets heel anders Knipoog
Ieder zijn keus inderdaad. Maar ik blijf er bij dat fjorden best wel wat kunnen hebben.

Toad schreef:
tuurlijk moeten mensen boven de 80 kilo niet stoppen met paardrijden, maar ik ben van mening dat als je meer dan 80 kilo weegt, je er niet goed aan doet om een fjord te kopen. Kijk Andrea, Vinga is een grote fjord, oke, maar op mijn fjord zet ik dus echt niet iemand die meer dan 80 kilo weegt! Ik merk gewoon aan haar dat als er iemand van meer dan 80 opklimt, ze daar echt moeite mee heeft. En dan heb ik een redelijk stevig gebouwde fjord van 1,45.


Ik rijd ook fjorden die kleiner zijn en die hebben daar ook geen moeite mee, als ik bijvoorbeeld Veronique als voorbeeld neem van
Penny die woog meer dan 100 kilo en daar reed ze zelfs wedstrijden mee. En als ik kijk hoeveel mensen er op FW (want daar is ook
wel eens zo'n dergelijk topic over geweest) er 80 of 80+ wegen al hun fjorden dragen dat gewicht ook. Maar goed ieder zijn max hoor, iemand van 100 kilo zet ik ook niet op Vinga. Maar dat ze 80 kilo niet kunnen dragen of te zwaar zou zijn vind ik echt flauwekul.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:07

JoanneArnhem schreef:
Hoi hoi,

Ik was benieuwd wat voor jullie de max is voor ruiters die op fjorden rijden.
Bij ons op stal worden buitenritten gereden met de fjorden en wij hebben de max van 90 kilo.
Nu was ik erover na aan het denken en ik vind het een goed idee, maar mannen zitten toch sneller aan de 90 kilo gezond gewicht als vrouwen.

En vinden jullie dat een ruiter die kan rijden en bijv 90 kilo is anders rijd als een ruiter die niet kan rijden en 90 kilo is....
Zit dat meer in de weg of blijft het hetzelfde??


Vind jij dat een ruiter die kan rijden en bv. 40 kilo is anders rijdt dan een ruiter die niet kan rijden en 40 kilo is???

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:09

Ergens vind ik dit een beetje een rare discussie. Waarom?
Het ene paard is het andere niet, je hebt Fjorden die weinig kunnen hebben (al lijkt mij die categorie kleiner) en je hebt Fjorden die hun hoef niet omdraaien voor een stevige ruiter.

Kortom...er zijn er altijd die het wel kunnen en ook altijd die het niet redden.

Dat een bedrijf een max. van 90 kg. stelt, vind ik een beetje raar. Ze kunnen beter een paar pony's hebben die steviger zijn. Zolang iemand er nog fatsoenlijk opkomt en en ook nog een beetje kan rijden zit iemand van boven de 90 (en ik bedoel dan geen 150 kilo) een Fjord denk ik minder in de weg dan iemand van 85 die constant op die rug bonkt.

Wij hebben een Fjord als voltigepony gebruikt, 2 meiden van 45 kg en 1 van 35 wegen samen ook een hoop. Fjord deed gewoon zijn ding met plezier. Spierconditie moet je opbouwen, maar als een Fjord eenmaal conditie heeft dan kan deze heel goed best wat hebben.

Als je een normaal gebouwde Fjord hebt waar niemand boven de 75kg op kan (mits fysieke problemen niet aanwezig zijn) dan lijkt me dat toch wel heel raar.

Zijn we soms niet een beetje te beschermend? In feite zouden dan meerdere mensen die ik ken niet mogen rijden op die Fjord...en die zijn alles behalve dik/stevig.

Kortom, soms vind ik de discussie over het gewicht en paardrijden redelijk overtrokken. Kijk naar je paard en kijk naar je ruiter, matcht dat...geen probleem.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:21

Kitty84 schreef:
Ergens vind ik dit een beetje een rare discussie. Waarom?
Het ene paard is het andere niet, je hebt Fjorden die weinig kunnen hebben (al lijkt mij die categorie kleiner) en je hebt Fjorden die hun hoef niet omdraaien voor een stevige ruiter.

Kortom...er zijn er altijd die het wel kunnen en ook altijd die het niet redden.

Dat een bedrijf een max. van 90 kg. stelt, vind ik een beetje raar. Ze kunnen beter een paar pony's hebben die steviger zijn. Zolang iemand er nog fatsoenlijk opkomt en en ook nog een beetje kan rijden zit iemand van boven de 90 (en ik bedoel dan geen 150 kilo) een Fjord denk ik minder in de weg dan iemand van 85 die constant op die rug bonkt.

Wij hebben een Fjord als voltigepony gebruikt, 2 meiden van 45 kg en 1 van 35 wegen samen ook een hoop. Fjord deed gewoon zijn ding met plezier. Spierconditie moet je opbouwen, maar als een Fjord eenmaal conditie heeft dan kan deze heel goed best wat hebben.

Als je een normaal gebouwde Fjord hebt waar niemand boven de 75kg op kan (mits fysieke problemen niet aanwezig zijn) dan lijkt me dat toch wel heel raar.

Zijn we soms niet een beetje te beschermend? In feite zouden dan meerdere mensen die ik ken niet mogen rijden op die Fjord...en die zijn alles behalve dik/stevig.

Kortom, soms vind ik de discussie over het gewicht en paardrijden redelijk overtrokken. Kijk naar je paard en kijk naar je ruiter, matcht dat...geen probleem.


Ik neem aan als je het over "die fjord" hebt, dat je het over mijn fjord hebt.......
Nee ik ben niet te beschermend. En ik kijk naar mijn EIGEN fjord. Die 5 keer in de week met mij een flinke dressuurtraining aan zn broek krijgt, op M niveau..... DAN zeg ik op mijn beurt, bij dit werk, vind ik 75 kg wel genoeg voor hem Haha! ..... hij moet in het werk ook het achterbeen nog kunnen gebruiken en wat kunnen gaan "zitten"..... dat is voor een fjord al moeilijk genoeg!!!
Werd hij recreatief gereden of werd er minder van hem gevraagd, dan zou ik daar ook niet zo een punt van maken.