wei probleempje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Svadie_
Berichten: 646
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Betuwe

wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 20:33

de naam zegt het al!!!
als ik mijn verzorg-fjord fiet uit de wei wil halen gaat het fout.
Het eerst stukje loopt ze nog wel mee, maar daarna spring ze weg.. jammer genoeg is ze een beetje te sterk voor mij.. ik heb het ook al geprobeerd met het halstertouw over haar neus heen doen, maar het werkt niet.
heeft iemand tips of hints hoe ik haar makkelijker de wei uit kan krijgen.. nu zit ik gewoon bij de stal en uiteindelijk kom ze na een uur ofzo... echt heel vervelend!!!

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:38

een hengstenketting lijkt mij een goeie optie, dan heb je niet veel kracht nodig

_Svadie_
Berichten: 646
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Betuwe

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 20:39

bedankt!! ik ga morgen meteen even uitproberen... hengsten hebben ze bij de buren daar.
misschien zegt hengstenhouderij kramp jullie wat.
ik zal daar eens vragen dan!!
thnQ

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:04

Ik zou ook voor een hengstenketting gaan.
Staat ze de hele dag op de wei?
Haal je haar alleen uit de wei om aan het werk te zetten?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:53

Je kan ook het hoofdstel vast omdoen. Die van mij rent namelijk ook door een hengstenketting heen, zelfs als die over zijn neus zit.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:06

Een heel banketstaaf trucje maar werkt soms wel: Snoepje/appel/wat-ook-maar-eetbaar-is meenemen. Afstandelijk laten zien/ruiken en dan meenemen naar de uitgang en pas wanneer ze uit de weide is en je dr zodanig vast hebt staan ofzo dan geef je haar het lekkers. Puur lokken dus, maarja...als het zo kan of met een gevecht?

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:18

Ik ga met Bella mee!
Die techniek werk bij de meeste wel Knipoog

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:58

ja kan het alle 2 proberen. alle 2 goede opties

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: wei probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:02

andere techniek. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat.

Zet haar in de wei aan het werk. Pak een bal of zweep (die van mij geeft geen reactie op de zweep Vork ) en ga vrij longeren. Ik doe dat spelletje zo:

Ik loop met haar mee en zorg dat ze stapt draaft of gallopeerd door de bal hard of zacht haar kant op te schoppen (voor de duidelijkheid: Ze is er niet! bang voor.) Na verloop van tijd zie je haar hals richting de grond gaan. Op dat moment knip ik met mijn vingers en steek mijn hand met de handpalm naar haar toe op. Zij draait zich onmiddelijk naar mij toe met haar hoofd en plaatst haar lichaam daar recht achter. Vervolgens wenk ik met mijn vinger en komt ze naar me toe.

Het is een gehoorzaamheids oefening en kan dus van veel nut zijn bij bijvoorbeeld het uit de wei halen.

Gisteravond had ik het zelfs zover dat ze me zonder halster of iets, samen met de hond volgde op een boswandelingetje. Ik heb nooit de boeken van parelli of voest ofzo in handen gehad. Heb er ook maar weinig over gelezen, maar doe de dingen op mijn eigen manier en tempo.