veulen papier

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:43

hoi, weten jullie ook of er een uiterste datum is voor het aanvragen van papier bij een fjord veulen?
op de site vind ik er niks over terug maar tis ook zo veel leesvoer!
ik zag net namelijk een topic dat bij welsh het binnen twee weken moet??

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:56

Heb je bij aankoop van het veulen een geboortebewijs gekregen, of is die door de vorige eigenaar al naar het stamboek verstuurd?

Bij het eerste geval moet je die invullen en zsm naar het stamboek sturen. Sowieso moet je je veulen laten chippen, kan thuis (met goede reden+voorrijkosten) of op de keuring. Het veulen krijgt dan een paspoort en daarin staat ook het papier.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:21

ik heb het geboortebewijs hier thuis liggen.
heeft het invullen en opsturen haast, of mag ik de keuring afwachten die het dichtst bij huis is?
of moet ik het opsturen, dan ooit laten chipppen (zonder haast, dus op een keuring dat nog ff kan duren), en dat ze dan pas papier krijgt?
maar ja ik wil dus niet chippen, en weet zeker dat het met andere paarden mogelijk is dat je aanvraagt dat je het niet wil, en dan met dna een paspoort krijgt.
zie mijn andere topic...

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:39

Invullen en opsturen!! (zo wordt genoteerd dat zowel de hengst als merrie een levend merrieveulen heeft gebracht, etc)

Chippen kan inderdaad gewoon op dichtsbijzijnde keuring. Anders door dierenarts of dhr. v Bon belt je zelf een keer op als ie de lijst van ongechipte veulens langs gaat! Chippen is geen verplichting bij het krijgen van een paspoort dacht ik.

Maar...waarom niet chippen?

DNA registratie moet bij de Fjorden ook sowiezo gedaan worden wanneer ze 3 jaar zijn.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:42

niet chippen, omdat ik er niet van houd, en als dna toch gedaan word bij fjord, waarom dan dubbel op doen..
bedankt voor je antwoord, ik ga actie ondernemen, moet nu wel eerst lid worden van het stamboek ook nog!
en wil de merrie zelf ook nog op mn naam zetten Lachen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:58

Ah, kan ik uren met je over discussieren (wel of niet chippen) maar dat bespaar ik je Knipoog:D (wordt overigens ook dubbel gedaan omdat: DNA is vaststellen juiste ouders, Chip is vaststellen juiste paard op juiste locatie bij bijvoorbeeld keuringen. Het is niet helemaal letterlijk dubbel dus!!)

Succes met overschrijven. Mocht je ook meer informatie willen verkrijgen kun je ook altijd het stamboek zelf nog even benaderen voor uitleg!

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:31

Quote uit fjordenboekje, zomernummer 2006:

"De combinatie van transponder (chip) en paspoort zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden."

Hieruit maak ik op dat je geen paspoort krijgt zonder chip. (wel een beetje warrige formulering overigens) Maar als je het echt zeker wilt weten moet je met het stamboek bellen.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:05

Geboortebewijs invullen dus, zo spoedig mogelijk en opsturen. De rest kan je op een keuring wel regelen. Volgens mij zitten chip en paspoort inderdaad ook aan elkaar. Maar je zult het wel horen. Opname in het veulenboek kost volgens mij iets van
€ 35,- , (dat is paspoort en chip, dat doen wij dan altijd op een keuring). DNA test betaal ik dan ook altijd meteen, is goedkoper dan een rekening later betalen.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: veulen papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:07

Chippen is toch zeker altijd verplicht, ongeacht welke ras het is?! Je kan je veulen anders ook door je da laten chippen, als je dat een fijner idee vind. Maar ze moet, volgens mij, zoiezo gechipped worden. En idd chippen en dna onderzoek zijn niet hetzelfde, en ook niet voor het zelfde doeleinde, zoals Bella al zei.