nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:26

sinds zondag ben ik ook in het bezit van een fordenmerrie. ze is 3 jaar en heeft al een paar keer het zadel opgehad, verder niks. Ze is echt superbraaf nergens bang voor en toen ik haar gisteren aan het longeren was dacht ik: "ik kan er eigenlijk wel ens op gaan zitten". en ze was superbraaf, alleen toen kwam het grote probleem: ze snapt dus niet dat druk van de kuiten vooruit betekent. ze staat eigenlijk heel de tijd stil. hoe hebben jullie dat opgelost met je jonge fjord? eventueel iemand vragen die met longeerlijn en zweep mijn hulpen ondersteunt?


groetjes lonneke

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:27


Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:35

Ik zou eerlijk gezegd iemand zoeken die er verstand van heeft en niet zelf gaan zitten klooien. Verkeerd inrijden is niet makkelijk op te lossen

lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 21:21

ik ga er ook niet mee zitten klooien, ik heb mijn tinker zelf ingereden en ook nog 2 haflingers dus neem aan dat dit ook wel gaat lukken. ben alleen beniwuid hoe jullie het op zouden lossen

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:41

Ik ben nu bezig met een 7-jarige fjord die enkele jaren geleden al wel in de slee beleerd is dus al wel het sturen en stoppen, en stemhulpen kent maar de benen nog niet.
Ik zit erop: ik zeg Ju (zoals ze geleerd heeft om vooruit te gaan in de slee) en druk terwijl met m'n kuiten, en als ze dan vooruit gaat beloon ik ze, zo laat ik geleidelijk mijn stem weg.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:24

Toen ik Vickey ging beleren, toen liet ik haar met de eerste keer achter Mop aanlopen Haha! (de eigenaar Knipoog )
Dus hij moest lekker ploeteren door het zand en Vick er vrolijk achteraan lopen. En zo leerde ik haar sturen, en de beenhulpen snapte ze al heel snel Ja

Jasminds

Berichten: 621
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Welle (Belgiƫ)

Re: nieuw paardje, nog niet bereden hoe hulpen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:33

Olaf heb ik samen met iemand met ervaring opgeleid, en wij hebben het gedaan met de longe. Dus eerst longeren, dan longeren met het zadel op (kan heftig zijn) dan er eens gaan opzitten en ermee aan de hand rondstappen dat ie de druk voelt, en dan aan de longe er opzitten en de hulpen samen met de stemhulpen combineren.