keuring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vronytopper
Berichten: 1048
Geregistreerd: 22-06-05

keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 14:42

hallo,

heb een vraag en denk dat die hier wel opgelost kan worden..!!!

ik wil 23 september meedoen aan de keuring in Roden met mijn blonde fjord,
nu scheer ik altijd zijn baard eraf, stukje achter de oren weg, en de staart knip ik recht. mag dit wel voor de keuring, mijn fjord heeft half lange manen, die blijven namelijk nit overend staan! en ze heeft geen zwarte streep.

nu heb ik zelf nog nooit een keuring gelopen bij fjorden, en ook nog nooit gezien!
Maar hoe gaat dat te werk?
- Waar let de jury op?
- Welke kleren moet ik aan?
- wat moet je doen? umh.. met dat rondlopen?
- en ben je alleen in zo'n ring?

ik kijk alleen maar bij frieze paarden en kwpn"r keuringen, maar denk dat dit wel wat anders zou zijn.

ik hoop dat jullie hier antwoord op weten!
Alvast bedankt.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:00

vronytopper schreef:
ik wil 23 september meedoen aan de keuring in Roden met mijn blonde fjord,
nu scheer ik altijd zijn baard eraf, stukje achter de oren weg, en de staart knip ik recht. mag dit wel voor de keuring, mijn fjord heeft half lange manen, die blijven namelijk nit overend staan! en ze heeft geen zwarte streep.
Ja hoor, een blonde of wel rodblakke Fjord heeft vaak een slecht zichtbare aalstreep, dus dat je die dan niet ziet is normaal. En lange manen mogen ook gewoon op de keuring. Al zullen dat neit veel Fjorden hebben.

vronytopper schreef:
nu heb ik zelf nog nooit een keuring gelopen bij fjorden, en ook nog nooit gezien!
Ga anders een keer kijken bij een andere keuring die gehouden wordt voor Roden Knipoog Dan heb je al vast een eeste idee... A.s. zaterdag gaat het keuringsseizoen van start in Vrouwenpolder!

vronytopper schreef:
- Waar let de jury op?
Rastype, Lichaamsbouw en gespierdheid, Beenkwaliteit en beenstanden, Correctheid van de gangen, Totaal indruk en ontwikkeling. Dat zijn de punten waarop je paard beoordeeld wordt.

vronytopper schreef:
- Welke kleren moet ik aan?
Wit Knipoog eventueel met blauwe stropdas (blauw is voor koudbloed, rood voor warmbloedpaarden).

vronytopper schreef:
- wat moet je doen? umh.. met dat rondlopen?
Staat ook in het afgelopen nummer van "Het Fjordenpaard" maar kort door de bocht.
Je gaat rondstappen met de andere paarden van je rubriek, op volgorde van nummer.
DAn moeten de paarden 1 voor 1 opstellen voor de jury, de andere staan met Fjord aan de kant. Je stelt het paard zo op voor de jury dat ze alle 4 de benen kunnen zien.
Dan geeft de jury aan dat je kunt gaan stappen, en stap je in een schuine lijn naar de eerste pion, daar ga je met de bocht naar rechts langs de pion en in draf over. Om de volgende pion en in een schuine lijn terug naar de jury. Dan stel je de Fjord met de andere zijde tegenover de jury op, weer zo dat ze alle 4 de benen kunnen zien.
En dan geeft de jury aan dat ze het gezien hebben, en sluit je weer aan in de rij die staan te wachten.
Als alle paarden geweest zijn van de rubriek word je op volgorde geroepen, de beste voorop, en dan de minder beste daar achter aan.
DAn kan de jury onder dat stappen nog paarden wel eens wisselen van positie, dus bij zowel het eerste stappen als 'aan het eind' altijd zorgen dat je paard actief en goed stapt (niet overhaasten dat het kort wordt in de beweging Pling )

vronytopper schreef:
- en ben je alleen in zo'n ring?
Ligt er aan hoeveel paarden er opgeven zijn en in dezelfde rubriek worden geplaatst. Dus die mogelijkheid is er wel. Al denk ik dat dit in Roden niet voorkomt, want ik meen dat dit een grote keuring is.

vronytopper schreef:
ik kijk alleen maar bij frieze paarden en kwpn"r keuringen, maar denk dat dit wel wat anders zou zijn.
Kijk eens op www.fjordstudbook.com voor de andere Fjordenkeuringen om te kijken (http://www.fjordstudbook.com/ver01.htm geeft direct de pagina met de agenda Ja )

vronytopper
Berichten: 1048
Geregistreerd: 22-06-05

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 15:05

dankje wel,
maar hoef je met een fjord niet te draven?

En ik ben ook van plan om eerst ergens langs gaan te kijkne, maar zit met t probleem dat ik voor ene lange tijd in duitsland zit!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:10

vronytopper schreef:
dankje wel,
maar hoef je met een fjord niet te draven?

En ik ben ook van plan om eerst ergens langs gaan te kijkne, maar zit met t probleem dat ik voor ene lange tijd in duitsland zit!


Knipoog Lezen Lijst
Fjordenmaniak schreef:
vronytopper schreef:
- wat moet je doen? umh.. met dat rondlopen?
........stelt het paard zo op voor de jury dat ze alle 4 de benen kunnen zien.
Dan geeft de jury aan dat je kunt gaan stappen, en stap je in een schuine lijn naar de eerste pion, daar ga je met de bocht naar rechts langs de pion en in draf over. Om de volgende pion en in een schuine lijn terug naar de jury. Dan stel je de Fjord met de andere zijde tegenover de jury op, .....


In Duitsland gaat de keuring vrij gelijk, maar toch wel iets anders...
Kijk anders even op mijn site: www.janinebalk.nl bij evenementen staan foto's van de keurigen, krijg je misschien ene beetje een beeld.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:32

als je gewoon lid bent van het fjordenstamboek en het boekje ontvangt staat daar alles in als het goed is Ja

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:46

Klopt, er staat een erg uitgebreid artikel over keuringen in.
Je zou ook op 26 juli naar de keuring in Oldeberkoop kunnen komen, kun je rustig bekijken hoe alles in z'n werk gaat!

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:35

Ja kom in oldeberkoop kijken wij gaan daar ook heen met de fjorden!!

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:45

Ik zou ook gewoon eerst even bij een andere keuring gaan kijken. Anders kun je ook altijd nog in Rolde gaan kijken. Die is vlak voor de keuring in Roden. En bedenk maar je bent er niet alleen. Kwestie van goed opletten wat de anderen doen. Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar ze gaan eerst op leeftijdsrubriek. Dus eerst de merries met veulen dan de jaarlingen, tweejarigen enz.. Dus dan kun je daar alvast naar kijken. Ik ga zelf ook naar Roden met onze merrie en veulen. Dus als je het niet weet mag je mij ook wel f vragen. Moeten we natuurlijk tegen die tijd wel weten hoe we elkaar herkennen.

Dat scheren en knippen doe ik ook altijd. De baard haal ik er wat af, de oortjes een beetje uitknippen (ik scheer ze niet uit, dat is niet echt wat ze op een keuring willen zien) en de staart knip ik wel zo dat hij niet te lang is. Dus meestal is hij daarom recht. Ik vindt dat persoonlijk ook netjes staan. En ik zou hem trouwens wassen, kun je echt zien wie wel en niet wast. Maar het is wel persoonlijk hoor, dus ook doen wat je zelf wilt.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:12

Omdat de meeste antwoorden hier al gegeven zijn kan ik alleen nog zeggen: Tot in Roden...ik zal ook heen met merrie en veulen.

Wat voor fjord heb je? Leeftijd, ouders? Wie weet wordt je mn concurrent Haha!
(verder inderdaad, een fjordenkeuring bijwonen geeft de beste indruk, wat je kunt verwachten.)

vronytopper
Berichten: 1048
Geregistreerd: 22-06-05

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:17

okej, bedankt allemaal. Ik heb een blonde fjord van Orsta, ze is 6 jaar oud!