Vera exceem??

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:02

Staat ze met dat halster in de wei? Mijn Vera heeft het dus ook zo en ik dacht dat het aan haar halster lag, maarja zonder halster krijg ik madam niet te pakken Boos!

Overigens heeft die van mij het ook op haar voorhoofd, ik hou het nou goed vet met St. Janskruidolie en dat lijkt te helpen

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:30

Vera heeft haar halster af in het weiland. Ze staat dag en nacht op het land en heeft hem gewoon af. Vera krijg je namelijk wel heel makkelijk te pakken.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:55

Mijn fjord heeft precies hetzelfde. Heel haar hoofd is bijna zo kaal...echt balen is dat. Afgelopen weekend ben ik ook nara de keuring gegaan en ze kreeg minpunten voor haar eczeem...wel logisch natuurlijk. Weet niet of het dan nog uitmaakt dat je een merrie of een ruin hebt. Ik heb een merrie en eczeem schinnt toch erfelijk te zijn, dus dan snap ik wel dat ze mijn merrie daar op afgekeurd hebben.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:06

Ik heb zelf een eczeempaard, en wat ik op de foto's zie lijkt heel sterk op een lichte vorm van eczeem.
Oren, onder de maantop, rond de ogen, staart,oren... zijn allemaal typische eczeemplekken.
Het zijn plekken waar mijn paard ook altijd schuurt.
Dat het niet echt wonden zijn, wil niets zeggen. Dat hangt ervan af hoe intensief en waaraan ze schuurt.

(als je wilt wil ik wel ff foto's maken van de plekken bij mijn paard. Alhoewel zij wel wonden heeft, kan je miscchien vergelijken. Laat maar weten of je intresse hebt.)

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:04

heej mijn fjordje heeft ook exeem... je moet goed opletten wat je hem te eten geeft...
hij mag bijvoorbeeld geen melasse. dat zit dus in al het biks en luserne.. ook moet je oppassen met eiwitten. eigenlijk mag een paard met exeem niet op het weiland. Je kan het beste een boot deken kopen. Dat heeft mijn paard ook. dat is uitgevonden voor paarden met exeem. ze zijn hellemaal ingepakt en kunnen hun huid niet kapot maken. De deken is wel onwijd duur maar je zult er blij mee zijn!! er is een onderzoek geweest op het staart en maan exeem en daarvan heb ik deze informatie.. er hebben namelijk 2 paarde die ik ken er aan mee gedsaan. de boot deken is tot nu toe de beste oplossing ervoor. en goed opletten met voer! mijn paardje krijgt ook knoflook en zeewier... maar er is nu ook een speciaal voer op de mark gekomen voor deze paarden.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:10

ik lees net dat iemand zegt dat eht ervelijk is. Dat is nog niet bewezen!!!! as je intressen hebt kan ik voor je dat voor opzoeken en de andere maatregelen die je kan nemen. Er is nu namelijk ook medicijnen ervoor en 80% geneest van de exeem. Maar er word eerst bloed opgenomen... dus eht is wel een duen grap..
wat is dat exeem nou eigenlijk?
Veel mensen denken dat het door de vliegjes komt Nee dat is niet zo. Paarden met staart en maan exeem kunnen bepaalde gif stoggen niet kwijd. die gaan dus voornamelijk bij de manene en staart opgeslagen worden. Dat gaat jeuken en dan schuren zich open. En ja dan komen de vliegjes. Wat trouwens ook heel goed helpt is je paard wassen met teer shampoo. Dat kan je in een paard paarden winkels kopen (niet in alle jammer genoeg) dat gebruik ik ook en de jeuk houd dan een paar dagen op..als je meer intresse hebt moet je ff schrijve want ik zit er al een paar jaar mee te sukkele:P

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 18:19

Maar het is nog helemaal niet zeker of vera wel exceem heeft! Het gaat al een stuk beter. We smeren er nu Icth Free Gel op en ze heeft veel minder jeuk. Volgende maand hebben we ook keuring, maar ik hoop dat haar voorpluk de plekjes wat kan bedekken

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:39

Ik heb dat spul ook Haha! helpt goed he;) maar die teershampoo is ook aanrader... (ben trouwens niet melissa zelf maar ben vriendin van haar en ik heb ook eigen fjordje vandaar;)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:14

melissa_b schreef:
ik lees net dat iemand zegt dat eht ervelijk is. Dat is nog niet bewezen!!!! as je intressen hebt kan ik voor je dat voor opzoeken en de andere maatregelen die je kan nemen. Er is nu namelijk ook medicijnen ervoor en 80% geneest van de exeem. Maar er word eerst bloed opgenomen... dus eht is wel een duen grap..
wat is dat exeem nou eigenlijk?
Veel mensen denken dat het door de vliegjes komt Nee dat is niet zo. Paarden met staart en maan exeem kunnen bepaalde gif stoggen niet kwijd. die gaan dus voornamelijk bij de manene en staart opgeslagen worden. Dat gaat jeuken en dan schuren zich open. En ja dan komen de vliegjes. Wat trouwens ook heel goed helpt is je paard wassen met teer shampoo. Dat kan je in een paard paarden winkels kopen (niet in alle jammer genoeg) dat gebruik ik ook en de jeuk houd dan een paar dagen op..als je meer intresse hebt moet je ff schrijve want ik zit er al een paar jaar mee te sukkele:P

Gokje: Leen Taal NovelCure?

(zou je trouwens willen denken om je ABN? Leest wat prettiger voor iedereen.)

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:23

melissa_b schreef:
ik lees net dat iemand zegt dat eht ervelijk is. Dat is nog niet bewezen!!!! as je intressen hebt kan ik voor je dat voor opzoeken en de andere maatregelen die je kan nemen. Er is nu namelijk ook medicijnen ervoor en 80% geneest van de exeem. Maar er word eerst bloed opgenomen... dus eht is wel een duen grap..
wat is dat exeem nou eigenlijk?
Veel mensen denken dat het door de vliegjes komt Nee dat is niet zo. Paarden met staart en maan exeem kunnen bepaalde gif stoggen niet kwijd. die gaan dus voornamelijk bij de manene en staart opgeslagen worden. Dat gaat jeuken en dan schuren zich open. En ja dan komen de vliegjes. Wat trouwens ook heel goed helpt is je paard wassen met teer shampoo. Dat kan je in een paard paarden winkels kopen (niet in alle jammer genoeg) dat gebruik ik ook en de jeuk houd dan een paar dagen op..als je meer intresse hebt moet je ff schrijve want ik zit er al een paar jaar mee te sukkele:P

Mijn VA zegt ook dat het vaak wel erfelijk kan zijn. In de familie van mijn fjordenmerrie hebben bijna alles broers en zussen eczeem en haar moeder heeft het vroeger ook gehad. De moeder heeft 7 nakomelingen, waarvan ik zeker weet dat er 6 daarvan staart en maneneczeem hebben. De laatste weet ik niet, want die zijn we uit het oog verloren. Bij de bloedlijn van mijn pony is het dan toch wel erfelijk lijkt me? Of heb ik gewoon dikke pech? Tong uitsteken Ik weet verder ook niet of het bewezen is of niet, maar bij mijn pony trek ik toch wel de conclusie dat het erfelijk is. Ik kreeg op de keuring ook minpunten voor haar staart en maneneczeem. Vind ik best logisch, want het is een merrie en als die eczeem heeft dan kan ze het goed doorgeven aan haar nakomelingen, anders zouden we er geen minpunten voor krijgen toch?
Ben verder ook nog wel benieuwd wat jij verder voor middellen gebruikt voor eczeem? zou je me willen PBen? Ik heb zelf al bijna de halve winkel leegekocht met allem middeltjes die ik al heb gebruikt. Teershampoo gebruiken we ook. Dat van leen taal he....dat is toch nog geen officiel en wettig geneesmiddel? Hier bedoel ik mee dat als je deze behandeling ondergaat dat het dan eigenlijk nog maar experimenteren is? Snappie wat ik bedoel? Tong uitsteken

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:07

Leen taal is inderdaad nog geen erkend geneesmiddel. Je hoort er goede verhalen over en verhalen dat het een kwakzalver is, ik begin er dus nog niet aan.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:12

Anders kan je misschien ook proberen 1 deel babyolie en 1 deel Franz Brantt Wein, dat is Duits spul en bij onze pony's helpt het tegen het schuren. FBW kan je iig kopen bij de Duitse Schlecker.
Ik weet niet of het bij jouw Fjord ook helpt, maar FBW kost nog geen 3 euro per halve liter fles, dus het is het proberen wel waard Lachen
Edit: volgens mij zit er in FBW ook iets van arnica en rozemarijn. Helpt ook tegen verstuikingen.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:16

over dat ervelijk. Dat is niet bewezen. Paarden van vrienden van mij hebben me gedaan aan het onderzoek. Maar als ik jou hoor praten dat zou je echt wel denekn dat eht ervelijk is. Dat is echt flink balen. Goed dat je dat zegt want ik wou mijn paardje ook laten dekken maar nu denk ik ander over. Miis maar voorzichtig zijn met dt exeem. Ik heb ook bija heel de winkel leefgekcoht. Allemaal duren troep. Je moet gewoon heel erg uitkijken want je paard voert. Hij mag geen natuurlijke en kunstmatigen suikers en geen melasse. Dus een boterhammetje of appel kan je paard wel vergeten *arme poepie:P*

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:13

Erfelijkheid is inderdaad nog niet officieel uitgewezen, maar naar mijn eigen ervaringen speelt erfelijkheid wel een enorm grote rol en kan het wel erfelijk zijn!!! Maar volgens mij is eczeem ook een verzamelnaam voor een paar aandoeningen, die in verschillende mate tot uiting kunnen komen. Maar dat is maar een idee...

Producten van Leen Taal is de topicstartster ook wel gedeeltelijk bekend mee, omdat er diverse paarden van stal deze producten gebruikt hebben, met negatief resultaat.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:26

Als het geen parasiet is die het veroorzaakt dan zou je wel kunnen denken aan eczeem, of ze moet iets gegeten hebben waar ze nu een (tijdelijke) allergische reactie op geeft. Maar Goldy heeft ook vaak zulke plekken van het eczeem. Maar die schuurt overal (hoofd, staart, manen, buik )

_tarja_ schreef:
Mijn VA zegt ook dat het vaak wel erfelijk kan zijn. In de familie van mijn fjordenmerrie hebben bijna alles broers en zussen eczeem en haar moeder heeft het vroeger ook gehad. De moeder heeft 7 nakomelingen, waarvan ik zeker weet dat er 6 daarvan staart en maneneczeem hebben. De laatste weet ik niet, want die zijn we uit het oog verloren. Bij de bloedlijn van mijn pony is het dan toch wel erfelijk lijkt me? Of heb ik gewoon dikke pech? Tong uitsteken
Pech heb je zo wie zo bij een eczeempaard, al is de 'pech' voor het paard erger.
Erfelijkheid van eczeem is niet bewezen, wel is het zo dat de aanleg voor de allergische reacties wel op allellen vastgelegt kunnen zijn en dus overerfbaar is, en bij bepaalde aanwezige of afwezige factoren tot uitting komt.

Overigens kwam Russel in het Leen Taal topic op het ontwormen, dat hier een deel van de problemen vandaan kan komen.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Vera exceem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:35

Op dit topic kan een slotje (weet niet hoe dat gaat ofzo), maar vera blijkt gewoon iets gehad te hebben wat we nooit zullen weten wat het is. We hebben haar steeds gewoon ingesmeerd en er groeit alweer volop haar op. Dus het gaat hartstikke goed.