Grijze Fjord??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Grijze Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:59

Ben het wel met je eens Vjuli, tis nou eenmaal zo dat bij het fokken van kleuren men meer belang hecht aan de kleur dan aan de kwaliteit van het paard zelf. Dat geldt vaak ook voor het uitkiezen van een hengst. Maar als je bv naar Noorwegen kijkt, daar gaat het heel anders. Sowieso zijn daar veel meer anders gekleurde dekhengsten en is er ook zeker kwaliteit in die verschillende kleuren. Dus in het algemeen is de kwaliteit van gra's, rodblakkes en ulsblakkes daar beter.

Vjuli
Berichten: 124
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Grijze Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:38

Dat geloof ik meteen Yoline. Ze zijn daar toch een heel stuk verder qua hengsten dan wij hier in Nederland. Ik vind het hier grotendeels maar een beetje eenheidsworst. Ik kan zo niet een aantal hengsten opnoemen die er voor mij echt uitspringen, het zijn allemaal een beetje middenmoters. Van een persoon die zelf een aantal keer in Noorwegen op de keuring is geweest en die hier ook wel in het fokkerswereldje zit heb ik wel eens begrepen dat de buitenlandse hengsten die hierheen komen vaak ook de middenmoters/afdankers van Noorwegen zijn. Zo begreep ik dat (correct me if I'm wrong) Stendis Bue al een tijdje niet meer dekte in Noorwegen en voor €2000 aan het stamboek is verkocht. Tja wat wil je dan als stamboek vraag ik me af Koe Dat je stamboek één grote eenheidsworst wordt met veel middelmatige paarden? Dan snap ik wel weer dat mensen 'terugvallen' op het fokken op kleur. Ik wil niet zeggen dat er niks is waarmee je je kunt onderscheiden in de fjordenfokkerij maar ze maken je het zo wel een stuk moeilijker Lachen

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Grijze Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:00

Het zijn idd. niet de allerbeste hengsten die naar NL komen. Maar kan me nog een verhaal herinneren dat het stamboek destijds Brusvein kocht, en dag voor de definitieve keuring. Alles inmiddels geregeld, werd Brusvein opeens kampioen van de jaargang. Zijn de Noren toen best van geschrokken Knipoog Dus denk dat ze daar sowieso voorzichtig mee zijn. Er zijn over de jaren toch wel een paar 'stempel'hengsten naar NL gekomen, maar de laatste jaren is de spreiding een stuk minder geworden.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: Grijze Fjord??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:05

Vjuli schreef:
Sabbel schreef:
Ik ben benieuwd over welke fjord je het nu hebt. Volgens mij ben ik geen gedrochten tegen gekomen in dit topic.. Haha!


Nou gedrochten wil het ook niet noemen hoor, haha... Haha! Misschien heb ik het in mijn vorige post ook wel verkeerd benoemd, het is meer mijn mening dan een algemene constatering. Dit is absoluut niet aanvallend bedoelt, maar ik vind Arin persoonlijk geen mooie fjord. Dit is toch de Arin die ook op de hengstenkeuring is geweest? Persoonlijk vind ik hem te klein en te 'friemelig' voor een fjord. Vooral als ik hem vergelijk met hoe bij ons de A-tjes al ontwikkeld zijn Lachen Natuurlijk kan dit bijtrekken en kan het nog een prachtig dier worden, maar zoals ik hem nu zie denk ik mwah, nee. Maar even een vraag aan jou, Sabbel: zou je Arin ook gekocht hebben als het een isabelkleurige fjord was? Daar ben ik dan wel benieuwd naar Lachen

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je gewoon een lief paard hebt waar je ontzettend veel lol mee hebt en gaat krijgen, of ie nou isabel, wit, zwart, grijs, bruin of voor mijn part groen is Haha!


Het lijkt me logisch dat Arin er niet uitziet, hij is net twee geworden. De meeste paarden zijn dan niet op hun mooist. Arin is ook wel een echte laatbloeier, hij heeft de slanke bouw van Inco, en ik denk ook niet dat hij erg groot zal worden. Verder is hij een echte schat, en gek op aandacht, en dat is precies wat we zochten, en hij heeft een super lief koppie, dus ja we hadden hem ook gekocht als hij geen gra was. Ook wisten we dat we hem van een betrouwbaar adres hadden, en dat is toch ook belangrijk.
Ik ben wel zeker met je eens dat er teveel op kleur wordt gefokt, en ook door de fokker van Arin. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat mijn merrie nu bij een gra hengst staat om gedekt te worden. Ondanks dat ik graag een gra veulen wil, zijn we niet alleen voor die hengst gegaan omdat hij grijs is, maar ook omdat het gewoon een super hengst is, mooie bewegingen, fokt grote veulens, mooie bouw, en een plaatje om te zien. Hij kan mijn merrie dus ook mooi aanvullen op haar mindere punten.

Toen ik mijn merrie op het internet tegen kwam viel ze me uiteraard op door haar kleur (had nog nooit eerder van grijze fjorden gehoord), maar buiten dat is ze gewoon een plaatje om te zien, vind ik dan. En ze heeft een heerlijk karakter, gevoel voor humor, lief, lekker nuchter, betrouwbaar. Als dat niet zo was geweest had ik haar nooit gekocht.

Maar goed, ik ben dus met je eens dat Arin op het moment niet moeders mooiste is (voor ons natuurlijk wel, maar das subjectief). Maar het blijft een jong paard van twee, over twee jaar zal natuurlijk hij er heel anders uitzien... Hoop ik. Clown

Edit; ik wilde eigenlijk ook nog zeggen dat ik vind dat Arin er op de HK er niet echt best uitzag. Ik had hem op zijn minst schoon gepoetst, met ingevlochten manen, en een fatsoenlijk voorbreng halster had voor gebracht. (Persoonlijk had ik nog een jaar gewacht om naar de HK te gaan, maar das weer een anders verhaal.)