fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:39

hoi,
wie heeft er ervaring met het beleren van een fjord, hoe ging dat, ging je fjord veel in protest of ging het vrij natuurlijk?
je hoort het wel eens he, dat ze het wel oke vinden, en haast niet bokken ofzo.
duurde het lang voordat je fjord braaf was langs de weg, verkeersmak, enz?

ben gewoon nieuwschierig hoor nu ff

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:42

heyhey mijn vorige fjordje.. was snel aan alles gewend en leerde echt super snel!! alleen na een tijdje begon ze dingen te ontdekken.. steigeren.. wegrennen met opstappen.. en keihard met je aan de haal gaan als je ernaast liep.. gewoon erg conseqent blijven en gewoon goed laten weten dat ze r best doet.. en ook als ze iets fout doet laten weten..
ikzelf ben nu trouwens bezig met n fries beleren gaat ook super!!!

Groetjes Mariska

ps na een jaar serieus kon ze redelijk netjes lopen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:04

Tot nu toe eigenlijk bij de beleerde fjorden weinig sprongen meegemaakt. Alleen bij Zizoran eenmalig (was communicatiefoutje)...maar daar gaan we pas weer na het dekseizoen mee verder.

Verder heb ik met beleren altijd gehad...eerst longeren, daar braaf, zadeltje erop en longeren, dan erop hangen en dan helemaal er op. Aan de longe stappen en draven en daarna los...dan leren langs de kant lopen en beetje sturen. En verder met rijden goed voorwaarts houden (heb ze liever te rennen dan te springen/steigeren).

Verder met 2 weken het bos in gegaan. Eerst al eens zelf aan de hand keer stukje, daarna onder het zadel met iemand er naast te lopen en daarna met een ander bekend en rustig (of goed te rijden) paard mee. Bij drukte en verkeer zorgen dat je a) een rem hebt b) voldoende overwicht om je paard op je te laten vertrouwen c) zelf altijd rustig blijven ook zodra ze ergens bang voor zijn of weg schieten. Als ze hier echt bang zijn voor iets...en het kán...dan laat ik ze soms ook wel eens een paar passen weg lopen, terwijl ik ze met stem gerust stel of op hun hals klop...
Hierdoor raken ze niet in paniek dat ze niet weg kunnen of iets mogen ontwijken.
Verder heb ik vaak bij autos of vrachtwagens of andere mogelijk enge dingen dat ik ook veel ga praten, waardoor ik hun aandacht afleid.

Maar verder eigenlijk geen rare sprongen gekregen. Waren wel braaf en vonden het inderdaad snel goed...(zolang je maar niet te snel wíl, als het snel gaat ok, maar nooit willen)

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:31

Louis leert ze op 3-jarige leeftijd eerst aan de langel lijnen, slee en dan in de zomer als wij veel tijd hebben hebben, gaan we rustig verder met zadel erop leggen, longeren, erop zitten enz.. Ik heb er bij ons eigenlijk nog geen één meegemaakt die heel gek of bang deed naar het zadel of naar persoon voor het eerst erop, ondergaan ze vrijwel allemaal heel cool

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:34

Hier hetzelfde. Nog nooit gebokt of iets onder het zadel, vond het allemaal wel goed, enkel het sturen gaat wat minder.

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:35

Dito schreef:
Hier hetzelfde. Nog nooit gebokt of iets onder het zadel, vond het allemaal wel goed, enkel het sturen gaat wat minder.



Dat noem ik nou een voordeel dat Louis dat voor ons al doet

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:37

Jillyken schreef:
Dito schreef:
Hier hetzelfde. Nog nooit gebokt of iets onder het zadel, vond het allemaal wel goed, enkel het sturen gaat wat minder.



Dat noem ik nou een voordeel dat Louis dat voor ons al doet


haha ja, Dito is ook eerst aan de lange lijnen geleerd bij iemand anders, daar later ook in de koets maar die man heeft heel veel problemen met hem gehad (en denk persoonlijk dat het vooral aan die man lag). Ondertussen reageert hij dus nauwelijks op het bit, wel luistert hij perfect op stem en benen.

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:49

We hebben bij Bella eerst verkeersmak gemaakt, over zijlen lopen, met radio aan, dan soms dekje der op en veder met "spelen"
Vanuit daar een dekje met dekensingel.
En daarna een zak aardappelen(hoe we daar op kwamen? Geen idee)
Daarna een zadel, en toen pas der op.

Hier hebben we trouwens niet allemaal in 1 keer gedaan, maar behoorlijk lang.

Veder hebben we haar gewoon soms het bit in gedaan, met een grote hand biks.
Dus toen was het al een stuk minder vies

Ging voorspoedig bij ons Behalve dat der een tijd was dat ze sloom was, maar dat kwam omdat haar andere bijrijdster pfijffer had.
Naar veder alles goed

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:55

Bij mij ging het goed. ik had haar van te voren al geleerd wat staf draf en galop was en longeren.
Ik ging overal lopen met haar dus was nergens bang voor.

Ik deed toen ze veulen was al t hoofdstel van nikey wel es in, dan moest ze weten wat t was en legde zn dekjes op haar rug.

Ik was een keer toen ze 3 was aan het spelen en toen ben ik over haar rug gaan hangen. en dat vond ze niet erg.
Toen dat een paar x gedaan ben ik er een keer op gaan zitten en toen gaan lopen.
Dat ging harstikke goed, ze snapte alleen de bedoeling van het bit onder t zadel nog niet echt.

En toen mog ik een shetland zadel gebruiken van een mede stal genoot. en daar gaf ze ook niks om. dus toen zijn we dat gaan leren en longeren enzo.
Toen was ik erop geklommen en ze zijn we gaan rijden en dan steeds vaker doen

en opbouwen

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:32

wat leuk al die reacties!!

ik weet zelf ook een hele leuke tweejarige..
maar weet niet of ik wel kan beleren..
ja grondwerk zal me wel lukken maar onder het zadel beleren nog nooit gedaan..
zou het nou onzekerheid zijn, of zou ik het wel kunnen als ik in tussentijd les neem ofzo..
of is het echt beter een beleerd ouder paard te kopen..
(voor mezelf vind ik een jong paard zo leuk, maar moet aan het hele gezin denken nu )

hihi das een beetje de achterliggende gedachte bij dit topic maar niet de bedoeling om nu offtopic te gaan hoor!
oja die tweejarige: mijn avatar.

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:57

Ik heb Bidonja wel grotendeels zelf gedaan, maar ik zou het nooit meer zelf doen ik had daarvoor helemaal nog niet zo'n ervaring met jonge paarden enz, dus als ik nu Ehita ofzo ga opleren, haal ik er wel de hulp bij van een instructrise

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:13

Hoi,

toevallig kwam ik dit topic tegen. Het beleren van Fjorden heeft bij ons nog nooit problemen gegeven. Wij doen alles heel rustig aan en geven het paard de tijd om te wennen. Als het goed gaat komt er geen stress bij kijken en gaan ze er niet vandoor oid. Natuurlijk kan het een keer gebeuren, maar het is ons nog nooit overkomen.
Ik kan niet goed beoordelen of je het zelf zou kunnen. Ik weet namelijk niet hoe goed je kan rijden. Als je redelijk goed rijdt denk ik dat je met les het wel moet lukken. Het voordeel van een 2 jarige is, dat jullie elkaar al een hele tijd kennen voor je echt begint met rijden. Als het goed is heb je veel vertrouwen in elkaar tegen die tijd. Als je dan heel rustig begint met grondwerk, longeren, lange lijnen, erover hangen, stap je er zo een keer op, zonder dat je paard en jij het vreemd vinden. Het is gewoon een logisch stapje verder.
Een heel mooi boek over beleren is Paardrijden met Nathalie Penquitt. Echt een aanrader om die eens te lezen.
Onze tweejarigen zijn al langzaam aan wat dingen gewent. Ze hebben al eens een dekje opgehad met een dekensingel om. Verder nog niks mee gedaan, maar gewoon omdat ze dat gevoel van een singel dan al eens hebben gehad. Ze vonden het doodnormaal.
Succes met het nemen van een beslissing.

Groeten van Mirjam

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:18

hoi Mirjam
grappig dat je het net leest
ik weet het ik vind hem ook echt super lief en zag wel dat hij aan veel gewend is.
het is gewoon een dilemma.. (zoals ik al omschreef, en zoals je wel weet geloof ik)

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:19

Het ging goed bij ons!

De 1e vroeger waarmee we begonnen was Pieke.
Hij is toen weggebracht om ingereden te worden.
Hij was in principe wel braaf, met een bokje hier en daar.

Uluru & Vivaldi hebben we zelf ingereden.
Ze zijn bij ons geboren en door de omgang met ze, gingen alles super.
Al het gepongel en voorbereidende werk zorgde ervoor dat ze het alleen maar leuk vonden.

We zijn er met hooi eten, bij de rest altijd voor het eerst opgekropen. Zonder halster/speciale omstandigheden enz.
En daardoor accepteerde ze alles super goed. Doorrijden ging verder ook prima, licht aan de hulpen enz.

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:26

loveblacky schreef:
hoi Mirjam
grappig dat je het net leest
ik weet het ik vind hem ook echt super lief en zag wel dat hij aan veel gewend is.
het is gewoon een dilemma.. (zoals ik al omschreef, en zoals je wel weet geloof ik)


Hoi,

ja, ik weet en snap dat je het een moeilijke keuze vind. Kom anders, als je dat prettig vind, nog een keer naar hem kijken. Dat mag gerust.
Ik heb trouwens een heel aantal nieuwe foto's van hem. Zal ik je die sturen?

Mirjam

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:28

ijslandermir schreef:
loveblacky schreef:
hoi Mirjam
grappig dat je het net leest
ik weet het ik vind hem ook echt super lief en zag wel dat hij aan veel gewend is.
het is gewoon een dilemma.. (zoals ik al omschreef, en zoals je wel weet geloof ik)


Hoi,

ja, ik weet en snap dat je het een moeilijke keuze vind. Kom anders, als je dat prettig vind, nog een keer naar hem kijken. Dat mag gerust.

Mirjam


ja oke ik zal het er nog eens met mn vriend over hebben, je leest het dan wel van me!

oef, erg offtopic in mn eigen topic

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:29

Wij zijn nu ook bezig een fjord te beleren. Het is echt een verademing vergeleken met een kwpn-er. We zijn er na 2 keer longeren met zadel al in de longeercirkel opgestapt en straks ga ik in de bak rijden terwijl ik er nog maar 2 keer op heb gezeten. Hij vind alles goed en blijft gewoon rustig.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:01

Nou ik heb er geen ervaring mee maar wat ik heb gehoord is ze er zo ongeveer opgeklommen en ging het eigenlijk bijna gelijk goed

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:14

Bij mij heeft het beleren nooit een probleem gegeven. Zowel met zadelmak maken niet als bij het aanspannen niet. Allemaal erg braaf en nuchter.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 20:16

haha écht apart dat tot nu iedereen dergelijke ervaringen heeft met fjorden!

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:32

het klinkt onwaarschijnlijk maar ik ben er gewoon op gestapt en na twee rondjes in de bak naar buiten gegaan, niets aan de hand alles op de stem en gewoon braaf blijven

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:10

Vickey had ik eerst geprobeerd om een paar keer te longeren, maar dat eindigde altijd in zandskieën dus daar was ik vanaf gestapt

Toen was ik gewoon een keer met haar in de bak met een hoofdstelletje, en zonder iemand erbij ben ik op haar rug gesprongen (zonder zadel) en vanaf toen liep ze heel braaf haar rondjes

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:35

oh ga aub door met die goede berichten, ik ga het volegnd jaar (of jaar erna) doen met mijn dan 3 jarige, welliswaar met hulp maar toch..............

Wanja

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Årjäng (Zweden)

Re: fjord beleren hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:38

Met Wanja heb ik totaal geen problemen gehad, dat was bij wijze van spreken gewoon opstappen en wegrijden. Met Yette is het echter een ander verhaal. Ik heb haar vanaf 1 jarige en ze is als veulen altijd ontzettend verwend door de toenmalige eigenaren. Ze hoefde niets en mocht alles, als ze geen voetje wilde geven, gaf ze geen voetje. Als ze niet geborsteld wilde worden, hoefde ze niet geborsteld te worden. Als ze niet mee wilde lopen, mocht ze in de wei blijven staan en ga zo maar door!
Toen ik haar kreeg was het dus al een groot drama, als ik haar voetje op wilde tillen werd ik nog net niet tegen de muur geplet. Als ze de schaar zag werd ze compleet hysterisch en als ik haar uit de wei wilde halen rukte ze zich simpelweg los. Ik ben echt niet iemand die de dingen overhaast, integendeel, ik neem overal de rust en tijd voor, maar ben wel consequent. Het heeft me heel veel energie gekost om al het bovenstaande aan haar te leren. Ze is nu heel braaf in de omgang en verder is het ook een ontzettend lief paard. Maar nu komt het probleem: ze is nu 4 jaar en een jaar geleden zijn we voorzichtig wat begonnen met longeren, zadeltje erop, bitje in, opstappen... wonder boven wonder was ze heel rustig en braaf. Van de een op de andere dag draaide dit volledig om, zonder duidelijke aanwijzingen. Ik kan niet meer normaal op haar rijden. Stappen gaat nog, maar madam gaat stil staan en dan kun je doen wat je wilt, maar dan blijft ze stofstijf staan en verzet geen stap meer. Als je haar laat aandraven begint ze als een idioot te bokken en te steigeren waardoor het gewoonweg bijna onmogelijk is om erop te blijven zitten. De dierenarts heeft haar helemaal nagekeken en kan niets vinden, ook aan het zadel mankeert niets. Wat de reden is, is dus onduidelijk. Ik heb inmiddels ruim 18 jaar ervaring en heb zoiets nog nooit meegemaakt. Heeft iemand van jullie tips en adviezen en heeft iemand dit misschien eerder meegemaakt?

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:40

Ik vind het wel erg jammer dat ik erg jong was en weinig hulp heb gehad.
Het is gelukkig allemaal goed gekomen, maar als ik dan hulp had gehad was het nog beter gegaan


@Wanja, misschien doet het zadel pijn op dr rug als je aandraaft. ligt dan misschien niet goed