Fjorden met exceem.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:48

Bij Medisch staat een topic over zomereczeem ook met tips enzo.

Catriona
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-09-04

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:57

Ik heb begin mei een Fjord gekocht waarvan gezegd werd dat ze absoluut geen exceem zou hebben. Nou is er helemaal niks meer van haar manen over. Ze heeft alles weggeschuurd.

Ben het elke dag al 2 keer aan het wassen met betadineshampoo en ik krijg van andere mensen op de manege zalfjes om een keertje uit te proberen, maar niks helpt. Ze schuurt ook alleen in stal, op de wei heeft ze niks om tegenaan te schuren. Dag en nacht in de wei is ook geen oplossing, want ze is vroeger heel licht hoefbevangen geweest.

Nu heb ik dus een fjord met geen manen en een gigantische pluizige staart,

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:39

Catroina, ik weet niet of je wel eens van de boett deken gehoord hebt, bij veel excemers helpt dit erg goed!

Catriona
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:43

rianne1987 schreef:
Catroina, ik weet niet of je wel eens van de boett deken gehoord hebt, bij veel excemers helpt dit erg goed!


Wat is dat dan?

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:48

Dat is een deken die het hele lijf + e buik bedekt, hier kunnen de vliegjes bijna niet door heen steken. Ik heb hem bij deijslandershop.nl gekocht maar op piafferuiterport staan er ook een aantal.
Het is wel een dure deken, maar je hebt er zeker profijt van!

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:48


Catriona
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:51

Ok, dankjewel. Ik zal wel eens even gaan neuzen. Maar ik koop nu nog liever niet al te dure spullen voor haar, omdat ik momenteel nog niet weet wat ik nou met haar moet doen.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:21

Ik heb een vraagje he als het echt over de 30 graden is dan zweet mijn fjord nog wel onder z'n deken moet ik hem dan afdoen of gewoon oplaten , want anders schuurt ze der huid kapot

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:20

Ik laat de deken altijd op. Ook als het zo superwarm is, anders word ze helemaal kapot gestoken.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:52

Okie bedankt dat wou ik even weten Haha!

IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:54

Hier blijft de deken ook op, anders is het voor niets geweest, zeg maar.
Wat je wel kan doen, is de deken natspuiten met koud water als het erg warm is. Koelen ze een beetje af.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 13:09

Zal de tip onthouden Iwanluver, ben alleen altijd bang dat het vocht tussen de deken en de vacht blijft zitten en ze dan kou vat.
Of ben ik nu overbezorgd?

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:19

Catriona schreef:
Ik heb begin mei een Fjord gekocht waarvan gezegd werd dat ze absoluut geen exceem zou hebben. Nou is er helemaal niks meer van haar manen over. Ze heeft alles weggeschuurd. Verdrietig
Tja helaas is dat eenmaal mogelijk. Zomereczeem is erg complex. Tenzij ze het bij hun ook al had, maar of je dat nog te weten komt... De boettdeken is een van de dingen die verlichting geeft, goed opletten op de hoeveelheid suiker die gevoerd wordt (melasse zit vaak in brok of muesli), andere suikers uit b.v. appels, en wortels hebben ook nadelige betrekkingen tot zomereczeem. Maar mij paardenwelzijn, en dan Medisch is er ook een algemeen zomereczeem topic.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:17

Toen ik Wupke had gekocht begon ze ook wat later te schuren het kan zomaar opduiken meestal als ze 4 zijn maar het kan ook jonger zijn Tong uitsteken Maar ik vertrouw de vorige eigenaren van me fjord en ik wist dat ze daar nog geen exceem had!

IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:58

rianne1987 schreef:
Zal de tip onthouden Iwanluver, ben alleen altijd bang dat het vocht tussen de deken en de vacht blijft zitten en ze dan kou vat.
Of ben ik nu overbezorgd?


Wat doe je dan met regen??

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:53

Het lijkt mij dan wel interessant als iedereen er even bijzet, uit welke ouders het paard komt?

Ik heb een merrie van Orsta en de moeder heet veronica als ik het zo uit mijn hoofd goed heb.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:29

wupke schreef:
Ik heb een vraagje he als het echt over de 30 graden is dan zweet mijn fjord nog wel onder z'n deken moet ik hem dan afdoen of gewoon oplaten , want anders schuurt ze der huid kapot Boos!

Boven deze temperatuur zweten paarden zonder deken ook wel. Over het algemeen zie ik nu dat de paarden onder de boett gemiddeld dunner in hun vacht zitten dan toen ze de deken niet op hebben. Ze passen zich dus wel aan aan de temperatuur!!

Verder ben ik ook wel erg benieuwd naar de ouders van de eczeempaarden hier...

En tot slot: De eczemers hier op stal (en dat is ook Iwanluver dr stal) houden de dekens ook s nachts op, maar heb ook het idee dat, zodra de deken af gaat, ze groen licht krijgen om te schuren. Blijft de deken op dan schuren ze een stuk minder. Dan toch ook stukje psychologie bij het paard of???

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:27

In de deken zit volgens mij ook iets wat het jeuken verzacht.
Wupke der vader is Fjelljon!
En mensen ik heb het spul gevonden! bij alle paardne heeft het tot nu toe gewerkt! Een fries die echt letterlijk geen manen meer had had het volgende jaar manen van een halve meter! Ik heb dit al bij Wupke geprobeerd en het helpt echt super Haha! Het werkt echt onmiddelijk! Het heet Ecz-it tegen jeuk en zomerexceem! En er zelfs een paard die nu helemaal geen last meer heeft van zomerexceem!!!!! Haha! Haha! Haha!

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:30

IwanLuver schreef:
rianne1987 schreef:
Zal de tip onthouden Iwanluver, ben alleen altijd bang dat het vocht tussen de deken en de vacht blijft zitten en ze dan kou vat.
Of ben ik nu overbezorgd?


Wat doe je dan met regen??


Met een kleine regenbui staat ze gewoon buiten, giet het aan 1 stuk door dan gaat ze naar binnen.

De ouders van mijn fjord weet ik helaas niet.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:31

Waar heb je dat Eca-it gekocht wupke?

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:39

Nou ik heb het gekregen via via. Maar ik heb gehoord dat je het in de meeste paardenwinkels gewoon kunt bestellen ecz-it Haha! Meestal staat het dus niet in de winkel maar kun je het bestellen Haha!

IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:17

Even googlen naar dat ecz-it, dan vind je wel een online ruitersport zaak, waar je het kan kopen.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:59

is zo'n deken snel droog als er een flinke plens bui op valt??

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:50

Toevallig las ik vanmiddag een artikel in de Bit van juni over het middel ecz-it. Na het lezen van het artikel, zou ik het middel niet meer durven gebruiken. AL hoor je mij niet zeggen dat alles wat in dit artikel staat ook waarheid is. Een paar regels uit het artikel, waar ik eigenlijk van schrok:

Voor de - volgens Taal zeer succesvolle - proef bij het Fjordenstamboek blijkt dat er zes verschillende kruiden zijn gebruikt, één daarvan is Piper Methysticum (kava kava). Dit specifieke kruid mag volgens Europese regelgeving in diervoeders worden gebruikt, maar is volgens de Warenwet 2003 in Nederland verboden voor humaan gebruik. Hoewel in de Warenwet niets staat over de gevaren voor het paard, is wel bekend dat het kruid tot ernstige leverschade bij mensen kan leiden.

Als dit voor mensen tot ernstige leverschade kan leiden, lijkt het mij voor paarden ook niet echt gezond.

IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:25

OWWWW is dat die eczit????

Niet aan beginnen!!! Leen Taal is een eerste klas oplichter en idd de spuiten zijn gevaarlijk voor de gezondheid van je paard!!!

Maar er bestaat ook een andere ecz-it en dat is een smeer middel, ik dacht dat Wupke die bedoelde!

Oja wil je meer info over Leen Taal bij Medisch is een topic: "wonder dokter of kwakzalver" het topic is al een aantal pagina's naar onder gezakt, dus je zou even moeten zoeken!