Fjorden met exceem.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wanja

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Årjäng (Zweden)

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:40

Ik heb een eczemer GEHAD. Wanja was voorheen echt tonnetje rond, stond 24 uur per dag op het gras en vrat zich werkelijk het ongans. Na een jaar begon de ellende, schuren, schuren en nog eens schuren tot ze geen haar meer aan haar manenkam had. Ik heb haar fors op dieet moeten zetten van de dierenarts en ze heeft een jaar lang D-tox gehad. Door ziekte is ze enorm afgevallen tot zelfs bij het magere af. Ze is inmiddels anderhalf jaar slank en heeft sindsdien nooit meer geschuurd!
Yette (mijn andere Fjord), staat nu sinds twee weken noodgedwongen meer op het gras dan de bedoeling was, ze is daardoor te dik aan het worden en 3x raden: ze schuurt alles kapot, terwijl ze dat voorheen nooit deed. Ik ga haar nu weer rantsoen zetten. 10 tegen 1 dat het hele eczeemprobleem puur en alleen te maken heeft met slechte voeding!

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:35

ik ben er dus ook van overtuigt dat het aan de voeding ligt.
kijk dat mugje steekt wel, maar waarom?
waarom het ene paard wel en het andere niet??
zit er misschien iets(afvalstoffen) in het lijf van het paard dat gestoken wordt?
we weten simpelweg nog niet genoeg om een oorzaak aan te wijzen, maar dat voeding een grote rol speelt daar is iedereen het wel over eens.

dat van die chip en de groeneleem heb ik ook wel eens gehoord, maar schijnd niet helemaal waar te zijn.
mijn osteopaat schreef het mijn paard ook voor en toen ik over de chip begon zei hij dat dat alleen op ging voor het cement waar pinnen in botten mee worden vast gezet, op de chip heeft groeneleem geeen invloed.

bij mijn paard die toch regelmatig een kuur krijgt zit de chip nog steeds op zijn plek.

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:39

Wanja schreef:
Ik heb een eczemer GEHAD. Wanja was voorheen echt tonnetje rond, stond 24 uur per dag op het gras en vrat zich werkelijk het ongans. Na een jaar begon de ellende, schuren, schuren en nog eens schuren tot ze geen haar meer aan haar manenkam had. Ik heb haar fors op dieet moeten zetten van de dierenarts en ze heeft een jaar lang D-tox gehad. Door ziekte is ze enorm afgevallen tot zelfs bij het magere af. Ze is inmiddels anderhalf jaar slank en heeft sindsdien nooit meer geschuurd!
Yette (mijn andere Fjord), staat nu sinds twee weken noodgedwongen meer op het gras dan de bedoeling was, ze is daardoor te dik aan het worden en 3x raden: ze schuurt alles kapot, terwijl ze dat voorheen nooit deed. Ik ga haar nu weer rantsoen zetten. 10 tegen 1 dat het hele eczeemprobleem puur en alleen te maken heeft met slechte voeding!


Niet dat ik een echte eczeem expert ben, maar kan idd zijn dat het dan aan de wei ligt Heb zo al wel enkele verhalen gehoord, van paarden die op te vette wei stonden, gingen schuren

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:12

Nou bij mijn paard ligt het daar dus echt niet aan want ze heeft nu al op twee totaal verschillende weiden gestaan maar geen enkel verschil met schuren. En ook verschillend voer dit kwam omdat we naar een andere stal gingen.

Wanja

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Årjäng (Zweden)

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:49

Ik vraag me af hoe jij daar zo zeker van kunt zijn. Gras alleen is voor sommige Fjorden al genoeg! Zeker met die kunstmest-troep die hier op de weilanden wordt geknikkerd.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:32

Bij mijn fjord ligt het niet alleen aan de voeding.
Mijn fjord krijg als ze buiten staat( op een zo goed als kale weide), s'morgens een kwart kilo biks en s'avonds weer.
Dan krijgt ze een plak hooi.

Als ze binnen staat krijg ze hetzelfde qua biks, en 3 plakken hooi.
Ook is er bij ons niet met kunstmest gestrooid dit jaar.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:17

Welk biks voer je eigenlijk?

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:23


Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:38

Mijn fjord heeft gisteren haar deken fataal in 100 stukjes gescheurt.
Ik snap nog steeds niet hoe je het heeft gedaan.
Overal lagen stukjes..

Ze heeft dus ook alweer geschuurt..

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:54

jeetje, echt vervelend voor je steffie, gelukkig heeft de mijne dat nog niet gedaan, er zitten alleen 2 kleine gaatjes in.
Welke deken had jij Steffie?

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:49

Die van HH
Werkte perfect.. Hiervoor had ik de echte boet. Alleen die trok ze iedere dag uit..

IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:04

Steffie jij hebt een atletische fjord als ik dat zo lees
Wel oliebol dat ze zo met haar dekens omgaat.
Mijn fjord gedraagt zich zeer keurig met haar deken. 1 keer een winkelhaak, maar ze was achter de stal deur blijven hangen...

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:17

Ja, helaas wel. Haar winterdekens laat ze perfect heel.
Zelfs geen kleine gaatjes.

Ik zei al, ik hang een camera op

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:19

haha ik zou wel eens willen weten hoe ze dat voor elkaar krijgt dan!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:36

ja, vooral omdat er ook iets van 10 stukjes van 10x10 lagen.
Borststuiting zat nog dicht. Het was echt zo gedeelte van de borst was nog heel.
En dan liep de bies tot achteraan door en daar hing de staartflap nog aan. De rest was ik stukjes


rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:55

Staat ze met andere paarden op de wei dan misschien dat die de deken dat wel kapot hebben gemaakt..

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:07

Met een shetlander die schijt heeft van dekens

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:08

vandaar, dat zou de boosdoener dan wel eens kunnen zijn, Vanita staat met een ruin in de wei die er ook van houd om dekens kapot te maken maar bij deze is het hem nog niet gelukt.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:09

Nou hij maakt dekens niet kapot. Maar hij vind ze eng..

Hij is bang als de deken wappert ofzo. Dus dat kan het slachtoffer niet zijn..

leonie456

Berichten: 285
Geregistreerd: 09-05-06

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:11

ik heb geen fjord maar een welsh cob k en zij schuurt ook heel erg. nu heeft ze een vliegendek op en dat helpt beter als al die middeltjes...

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:52

Wupke heeft sinds een paar dagen zo een gewedlige deken wat echt heel goed helpt

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 21:04

mooi zo!! ik merkte ook meteen verschil bij Vanita

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:31

Toen ik die deken vandaag even af had begon ze al meteen weer te schuren dus weer lekker opgendaan

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 23:03

Vanita had vandaag toch best wel weer jeuk, maar ze stond ook voor het eerst weer op stal sinds het weekend. Want toen had ze dag en nacht buiten gestaan omdat het zulk mooi weer was.
ik kan het ook wel bergijpen dat ze nu schuurt, want ze is van het weekend weer helemaal kapot gestoken.. Arm paard

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:16

Hier nog een (zomer-)excemer! Herman is nu 19 en heeft het al vanaf z'n 3e ongeveer. Hij krijgt (volgens mij) ieder jaar zo'n prik en hij heeft nu een Bucas vliegendeken! Zonder deken heeft hij rechts van z'n manen geen wit meer of is het van z'n schoft tot midden helemaal kaal. Met deken gaat het wel iets beter, maar af en toe komen z'n manen daar echt zó lelijk onder vandaan Zonder deken wordt hij ook echt helemaal kapot gestoken en zit vol met bulten! 2 jaar terug had hij daar ook een soort van allergische reactie op en zat toen echt van top tot teen onder, gigantisch veel. Hij was toen ook echt super duf! DA is toen ook geweest en heeft hem daar een prik voor gegeven. Maar op het moment gaat het wel