Fjorden met exceem.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:32

Ik was wel benieuwd hoeveel bokt fjorden er last hebben van ecxeem.
Dus brand maar los. en vermeld er ook even bij vanaf welke leeftijd ze het hebben en of het in de loop der jaren erger is geworden.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:53

Wupke heeft helaas last van eczeem
Ze heeft het van af der 4e en het begon met der staart en nu ook met der manen. vandaag krijgt ze een deken zodat ze het niet verder kapot kan schuren.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 12:07

Mijn fjord heeft er sinds vorig jaar last van, dus bij haar is het ook op haar 4e begonnen. Sinds april staat ze met een deken op en nu gaat het super, als je haar ziet zonder deken zou je niet zeggen dat het een excemer is.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:18

Misschien niet geheel op je antwoord, maar vroeger bleek Minouk ook een exceem-fjord te zijn geweest.
We kochten haar in de winter met een kort staartje (we dachten door prikkeldraad).

Maar ze heeft het bij ons nooit gehad!
Wel eens geschuurd, maar niet noemenswaardig.

Vond ik toch apart.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 12:23

ja inderdaad, noekie123. Woon jij toevallig dicht bij de kust?

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:39

Mijn fjord schuurt altijd in het voorjaar een aantal keren, maar niet zo erg dat zijn staart naar de pietjes gaat.

Zijn moeder is een zwaar geval van zomerexceem, dus ik mag blij zijn dat het bij minimaal schuren blijft

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:27

rianne1987 schreef:
ja inderdaad, noekie123. Woon jij toevallig dicht bij de kust?


Daar woont ze helemaal niet. Ze woont in limburg en volgens mij zitten er bij haar ook behoorlijk wat vliegen en dazen of niet Yvette?

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:29

De moeder van Rian, Goldy heeft op 7jarige leeftijd, in een jaar waarin ze ook niet drachtig wilde worden, eczeem ontwikkeld.

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:56

Bij ons geen enkele meer

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:45

Die van mij schuurt afentoe aan haar staart. Dr manen gelukkig niet meer, maar ze heeft wel een ander soort exceem op haar hoofd, onder haar ogen krijgt ze kale plekken die die schuurt ze tot bloedens toe open.. En dit is alleen in de zomer.. En ik weet nog steeds niet wat het is..


Maar ik heb ooit een keer op een site gezien een soort rubber schuurmat die je in de stal kan ophangen.. Weet iemand waar je zoiets kan kopen?

maxxie

Berichten: 309
Geregistreerd: 16-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:05

Vada heeft vanaf dat hij 1,5 was al zomerexceem. Vanaf de eerste keer was het al meteen heel erg. Hij schuurde tot bloedens toe op een gegeven moment zijn hele lichaam, dierenarts en homeopaat erbij gehaald, niets hielp. 2e jaar begon hij weer te schuren nog sneller als het jaar ervoor, toen hebben we een vliegendeken gekocht maar die lag voor geen meter, ondertusen nog alle overige middeltje geprobeert die wehet jaar ervoor nog niet hadden gehad, hielp ook allemaal niks. Daarna een tip gekregen voor een boett-deken. Nu ligt de deken er al voor de 4e zomer erop en sindsdien heeft hij nergens meer last van.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:40

mijn paard is niet echt een exeem paard maar gaat wel heel erg schuuren als hij niet de juiste voeding krijgt.

voor hem dus nooit meer kuil, brok, wortelen of appels.

gewoon hooi gras en haver en hij heeft nergens last van

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:25

Onze merrie was 2 toen we haar kochten en toen had ze het al. Van de DA al een hoop dingen gehad maar niks lijkt te werken, hebben wel iets wat een beetje verzacht gelukkig maar weg gaat het niet

balans schreef:
maar ze heeft wel een ander soort exceem op haar hoofd, onder haar ogen krijgt ze kale plekken die die schuurt ze tot bloedens toe open.. En dit is alleen in de zomer.. En ik weet nog steeds niet wat het is..


Heeft mijn merrie ook, rond haar ogen en bij haar neus. Afgelopen zomer zijn de paarden een week mee naar zeeland geweest en lekker door de zee gereden toen ze thuis kwam was het vrijwel weg.

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:43

Nog eentje! Wij hebben de fjord nog maar 1,5 jaar en weten weinig van haar voorgaande jaren.
Vorig jaar had ze ook heel erg exceem, dit jaar is het nog erger. Het witte van haar manen is er al voor de helft afgeschuurd.
Ik heb vorig jaar al van alles geprobeerd en toen haar manen ook extra kort gehouden. Is dit misschien beter? Ik heb ze nu flink laten groeien, maar dat hielp dus ook niet. Ze schuurt echt aan alles wat ze kan vinden! Dat bij de ogen heeft zij gelukkig niet!

Edit: ze staat ook vlak bij de kust (5 km), dat helpt blijkbaar ook niet!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:23

Illo heeft geen last van zomereczeem. Wel heeft hij rap (soort mok alleen hoger op het been), dit is geloof ik ook een soort eczeem.

Jillyken
Berichten: 1045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:38

alex66 schreef:
mijn paard is niet echt een exeem paard maar gaat wel heel erg schuuren als hij niet de juiste voeding krijgt.

voor hem dus nooit meer kuil, brok, wortelen of appels.

gewoon hooi gras en haver en hij heeft nergens last van


Eczeem kan idd ook te maken hebben met verkeerde voeding zo krijgen bij ons de eczeempaarden spelt, hooi en gras + pilletjes en er is er nu geen enkele die nog schuurt

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:22

Klaar heeft ook eczeem helaas.
Ze heeft een zware vorm van zomereczeem.
Maar deze zomer zitten alle manen en staart haren er nog aan

Isabella_
Berichten: 4309
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:05

Ja mijn verzorgfjord...
het is nu denk ik misschien 3 jaar zo?
hij is nu 6.
ze zeggen dat het ieder jaar erger word zijn staart is al een beetje kaal en zijn manen begint ie ook al te schuren wel jammer hoor!

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:57

ik kan iedereen hier met een exseem paard aanraden om toch eens naar de voeding te kijken.

dus geen kuil maar hooi, geen brok maar graan en laat alle snoepjes en appels/wortels eens weg.

baat het niet dan schaad het niet en misschien is het wel de oplossing of wordt het minder.

ook een kuur met groene leem wil wel eens goed helpen omdat het je paard reinigd gewoon een eetlepel over het voer een week lang en dat na twee weken weer herhalen

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:42

Maar het kost meestal heel veel geld en bij de meeste gevallen werkt het niet.

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:38

mijn fjord heeft exzeem, heel vervelend, duur en bovenal sneu voor hem zelf. Want jeuk is zo irritant

Ik heb vanalles al geprobeerd: spuiten van de dierenarts, werkte niet. Knoflook; werkte ook niet
deken: heeft hij nog wel, maar schuurt er gewoon doorheen
voer: vooralsnog merk ik nog geen resultaat


alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:13

veranderen van voer hoeft niet duur te zijn voeren moet je toch en een zak haver kost minder dan een zak brok.

een pot groene leem is ook niet duur en je kan het ook nog gebruiken om wondjes mee te behandelen.

het is alleen even werk en opletten dat een paard niet te veel afvalstoffen binnen krijgt dus geen brok en helemaal geen kuil want dat waar een koe 30liter melk van kan geven op een dag kan gewoon niet goed zijn voor een paard dat hooguit een paar uur per dag werkt

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:31

Ik heb voor Klaar nou wel de juiste oplossing gevonden
Vorig jaar stond ze onder een boetdeken. Maar daar schuurde zo gewoon doorheen.
Met het gevolg dat er iedere dag een kapotte deken in de wei lag.

Dit jaar is ze pas laat de weide op gegaan. ze heeft lang in het oude wintergedeelte gelopen.
En kreeg elke dag 4 plakken hooi en na het rijden 2 handjes biks.

Toen het warmer werd heb ik Klaar onder de HH deken gezet.
Om de dag smeer ik nou ook nog cojosol bij het begin van de manen.
En soms op plekjes op haar gezicht. Die heel klein zijn.

Sinds 1 week staat ze weer op het gras. Die moeten ze eerst helemaal kaal vreten voordat ze weer op een nieuw stuk gaan.
En dat gaat erg goed tot nu toe

Schuren blijft alleen maar tot een beetje pluizige manen maar dat kam ik zo weer recht

http://img71.imageshack.us/img71/4691/k ... 0075pn.jpg

Oretha

Berichten: 3446
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:41

Tarja schuurt ook! Ze heeft al last van eczeem vanaf haar 2de jaar, nu is ze inmiddels 8. Het is wel minder geworden de laatste jaren,maar dat komt ook omdat we er steeds meer aan doen denk ik. De kast staat vol middeltjes en dingetjes en ze krijgt ook homeopatische medicijnen. Sinds dit jaar staat ze helemaal ingepakt in een deken met hoofdmasker. Haar manen schuurt ze vrijwel niet, maar haar staart nog wel. die deken beschermd haar manen heel goed tegen beestjes enzow, maar bij de staart zit alleen een flap, dus beestjes kunnen daar nog makkelijk bij Ik zou nog iets moeten verzinnen waardoor haar staart helemaal is ingepakt.

Ook schuurt Tarja bij haar ogen best erg. Ze heeft allemaal kale plekjes daar zitten en soms zelfs kleine wondjes.

Na het rijden proberen we haar manen en staart altijd te koelen en stappen we haar goed droog. Warmte geeft ook weer jeuk.

Verder doen we er nog veel meer aan dan dit, maar dat wordt anders zo'n lang verhaal

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Fjorden met exceem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:08

alex66 schreef:
ook een kuur met groene leem wil wel eens goed helpen omdat het je paard reinigd gewoon een eetlepel over het voer een week lang en dat na twee weken weer herhalen


Met de voeding ben ik het helemaal met je eens!

Maar met de groene leemkuur moet je uitkijken met paarden die gechipt zijn of ander ijzer werk inzich hebben. Zo'n kuur kan niet aan gechipte paarden gegeven worden!

(vraag mij niet waarom, maar het staat op de site van de paardendrogist)

EN hier ook een eczemer, vanalles geprobeert en nu staat ze 's nachts op stal en krijgt alleen hooi en granen. Tevens heeft ze een Boett op, wat haar redding is.