Voor/nadelen aan fjorden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 03:10

ik vind het altijd grappig dat er veel mensen altijd een fjord pony noemen.
Ondanks hun schoftmaat zijn het wel paarden,

Ik vermoed dat er veel mensen dat niet eens in gaten hebben.

Ze zijn niet voor niks zo sterk. Ze hebben de kracht van een paard.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:17

Ik vind het een fantastisch ras. Hoe ouder ik wordt en hoe meer paarden ik ken, des te meer ga ik ze waarderen :D

Samen met mijn moeder en zusje heb ik al bijna 7 jaar een hele leuke fjord. Heel erg slim en eigengereid, maar als ze je leuk vind doet ze alles. Bij andere mensen (niet 'haar' mensen) is ze gewoon ontzettend braaf. Vooral kinderen zijn favoriet. Die kan je bij wijze van spreken alleen het bos insturen en dan brengt ze ze thuis. Heel en wel :D

Terwijl ze bij volwassenen heel erg heet kan worden als het haar zo uitkomt. Toen wij nog in Zeeland woonde was mijn zusje op buitenrit met haar (die was toen 6/7). Mijn vader op de fiets. En mijn moeder ging altijd een bepaalde route, omdat mijn zusje anders moe werd. Dat deed mijn vader niet :+ Toen draaide ze om en is in een rustig galopje naar huis vertrokken. Mijn vader in paniek de staleigenaar gebeld welke Rim en mijn zusje tegemoet kwam rijden. Kwam ze ze tegen terwijl mijn fjord over het ruiterpad stapte met mijn zusje pratend tegen allerlei panikerende fietsers _O-

Ik vind ze ook heel erg veelzijdig en ze vinden alles leuk. Als je de top wil bereiken is de fjord niet ideaal, maar de basissport gaat prima. Ik reed vaak de chique wedstrijdponys eruit, omdat Rims gewoon deed wat ze moest doen. In plaats van stuiterend door de baan gaan. En het zijn hele mooie paarden.

Nadelen: niet voor iedereen, sterk (of je ze nu opvoed of niet) en gevoelig voor overgewicht en bijkomende problemen

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn dame. Inmiddels 22 jaar en nog volop aan het werk :D

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:23

Mijn Fjord is super nuchter en kunnen we rijden tussen de koeien of met een vlag of een paraplu; je kan t zo gek niet bedenken eigenlijk. Ze is heel braaf en ook een kind rijdt er zo mee weg. Ook buiten is ze super braaf.
Maar toch is ze ook super eigenwijs. En in de bak erg lui. Ook wordt ze dik van lucht en ligt de angst voor hoefbevangenheid vooral in t voorjaar altijd op de loer.

Niet elke Fjord is zo: ik ken ook hele slanke en voorwaartse, maar die je niet eens langs een wei met koeien krijgt...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:56

Wat ik zo jammer vind is dat fjorden vaak in onbekwame handen terecht komen waardoor ze allerlei etiketjes opgeplakt krijgen die meer bij de betreffende eigenaren/ruiters liggen dan bij het paard zelf.

Zolang jij helder hebt wat je als ruiter nodig hebt (kun je lachen om (te managen) vluchtgedrag of heb je er liever een die stil gaat staan? Een denker of een doener? Zie bijv. https://boktimg.nl/img/m/S42YxS.jpg ) kun je het juiste paard uitzoeken. Of dat nu een fjord is of een ander ras.

Ik heb momenteel een zelf gefokte fjord die erg goed bij me past. Type van werken wordt je moe (LBI), maar samen op pad is fantastisch.

Specifiek aan deze fjord vind ik het nadeel dat je erg voorzichtig moet zijn met de voeding. Dat was bij mijn vorige fjorden minder. Die kon ik rustig op het gras zetten, dan werden ze wel dik, maar niet ziek.

Goed bekappen is een must. De mijne heeft goede hoeven, maar dat heeft niet iedere fjord.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:25

Je kunt snel dik worden ook een voordeel noemen :') De voerkosten van mijn KWPN'er zijn bijna 3 keer zo hoog. Het formaat vind ik absoluut een voordeel; dekens ed zijn een stuk beter hanteerbaar en daarnaast is het wat minder angstaanjagend voor je hulp die eigenlijk niks met paarden heeft.

Nadelen: ze hebben vaak slechte hoeven. De meeste hebben geen opvoeding genoten (vaak omschreven als "eigenwijs"). Ze hebben niet veel talent wat het lastig maakt om wedstrijden (dressuur, springen, maar ook marathons) te winnen. Ze hebben juist wel talent om zware dingen te trekken, mijn fjord geniet er echt van om de bak te slepen, het is gewoon leuk om te zien, maar helaas komen de meeste fjorden niet meer aan dat soort werk toe. Buitenrijden zijn de meeste ook wel geschikt voor, maar er zijn uitzonderingen. Naast de hoeven laten beenstanden ook te wensen over, halzen zijn niet al te functioneel en ik vind bij veel oudere dieren de ruggen ook niet al te best.

Maar je hebt zoveel verschillende fjorden. De mijne is bijvoorbeeld helemaal niet het type van werken word je moe, zoals hierboven omschreven. Ze is nu wat volwassener (14), maar vroeger kon ze er echt om niets tussenuit gaan. Kon enorm drammen omdat ze harder wilde, maar als ze voluit mocht ging ze stappen.

Ik vind fjorden wel te duur geworden. Voor hetzelfde geld heb je een haflinger en dan heb je iets betere kwaliteit om uit te kiezen. Misschien als je over de grens kijkt dat het beter is, maar in Nederland is het wel logisch ook omdat dat stamboek niet serieus te nemen is (weten niet wat een correcte en functionele bouw is. Daarnaast is het een corrupte bende).

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:36

Veel fjorden (natuurlijk niet alle!) komen terecht bij minder ervaren baasjes en worden inconsequent opgevoed en gereden. De dieren moeten het dan zelf uitzoeken, dat kunnen ze vaak wel, ze worden zelden gemeen maar dat creeert wel eigenwijze monsters. Ik vind dat vooral een nadeel aan oudere fjorden.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:06

Nies_ schreef:
Je kunt snel dik worden ook een voordeel noemen :') De voerkosten van mijn KWPN'er zijn bijna 3 keer zo hoog. Het formaat vind ik absoluut een voordeel; dekens ed zijn een stuk beter hanteerbaar en daarnaast is het wat minder angstaanjagend voor je hulp die eigenlijk niks met paarden heeft.

Nadelen: ze hebben vaak slechte hoeven. De meeste hebben geen opvoeding genoten (vaak omschreven als "eigenwijs"). Ze hebben niet veel talent wat het lastig maakt om wedstrijden (dressuur, springen, maar ook marathons) te winnen. Ze hebben juist wel talent om zware dingen te trekken, mijn fjord geniet er echt van om de bak te slepen, het is gewoon leuk om te zien, maar helaas komen de meeste fjorden niet meer aan dat soort werk toe. Buitenrijden zijn de meeste ook wel geschikt voor, maar er zijn uitzonderingen. Naast de hoeven laten beenstanden ook te wensen over, halzen zijn niet al te functioneel en ik vind bij veel oudere dieren de ruggen ook niet al te best.

Maar je hebt zoveel verschillende fjorden. De mijne is bijvoorbeeld helemaal niet het type van werken word je moe, zoals hierboven omschreven. Ze is nu wat volwassener (14), maar vroeger kon ze er echt om niets tussenuit gaan. Kon enorm drammen omdat ze harder wilde, maar als ze voluit mocht ging ze stappen.

Ik vind fjorden wel te duur geworden. Voor hetzelfde geld heb je een haflinger en dan heb je iets betere kwaliteit om uit te kiezen. Misschien als je over de grens kijkt dat het beter is, maar in Nederland is het wel logisch ook omdat dat stamboek niet serieus te nemen is (weten niet wat een correcte en functionele bouw is. Daarnaast is het een corrupte bende).



Ik zou hier toch wel wat nuancering in aan willen brengen. Slechte hoeven is ook een kwestie van onderhoud (en daar blijft het ook nog weleens liggen door gebrek aan kennis) het is een punt van aandacht (sinds een jaar of 5 ook in de fokkerij).
Eigenwijs ben ik met je eens, vaak een gebrek aan opvoeding. In diezelfde context wordt ook gezegd dat ze als een tank zijn of lomp, terwijl ze bij een correcte opvoeding juist heel zacht zijn.
Ze hebben juist heel veel talent, vindt nog maar eens zo'n allrounder :-)
Vwb de beenstanden, ook dat is een aandachtspunt in de fokkerij. Ik heb een aantal jaar een lijst bijgehouden van keuringsresultaten. Daarin zag je terug dat de beenstanden rond een 7 gepunt worden. Daar zit dus zeker ruimte voor verbetering, maar het is ook weer niet dramatisch gesteld.

Ik vind dat fjorden nu eindelijk kosten wat ze waard zijn. Als je een fjordenveulen fokte moest daar geld bij en op die prijzen is de fjordenmarkt jarenlang blijven hangen. Nu door het beperkte aanbod de prijzen naar een normaal niveau stijgen kan het fokken ook uit. Je speelt nu in ieder geval quite en houdt er met een beetje geluk nog iets aan over.
De haflingers zijn overigens echt niet beter van kwaliteit, maar hebben hun promotie en imago beter op orde. Fjorden in het buitenland zijn trouwens niet beter van kwaliteit dan hier in NL, sterker nog de NL'se fjorden zijn kwalitatief beter dan bijv. in hun moederland waar er meer op de looks gefokt wordt.

Het stamboek is gedateerd. Gelukkig wordt er nu een inhaalslag gemaakt.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:10

Nies_ schreef:
Je kunt snel dik worden ook een voordeel noemen :') De voerkosten van mijn KWPN'er zijn bijna 3 keer zo hoog. Het formaat vind ik absoluut een voordeel; dekens ed zijn een stuk beter hanteerbaar en daarnaast is het wat minder angstaanjagend voor je hulp die eigenlijk niks met paarden heeft.

Nadelen: ze hebben vaak slechte hoeven. De meeste hebben geen opvoeding genoten (vaak omschreven als "eigenwijs"). Ze hebben niet veel talent wat het lastig maakt om wedstrijden (dressuur, springen, maar ook marathons) te winnen. Ze hebben juist wel talent om zware dingen te trekken, mijn fjord geniet er echt van om de bak te slepen, het is gewoon leuk om te zien, maar helaas komen de meeste fjorden niet meer aan dat soort werk toe. Buitenrijden zijn de meeste ook wel geschikt voor, maar er zijn uitzonderingen. Naast de hoeven laten beenstanden ook te wensen over, halzen zijn niet al te functioneel en ik vind bij veel oudere dieren de ruggen ook niet al te best.

Maar je hebt zoveel verschillende fjorden. De mijne is bijvoorbeeld helemaal niet het type van werken word je moe, zoals hierboven omschreven. Ze is nu wat volwassener (14), maar vroeger kon ze er echt om niets tussenuit gaan. Kon enorm drammen omdat ze harder wilde, maar als ze voluit mocht ging ze stappen.

Ik vind fjorden wel te duur geworden. Voor hetzelfde geld heb je een haflinger en dan heb je iets betere kwaliteit om uit te kiezen. Misschien als je over de grens kijkt dat het beter is, maar in Nederland is het wel logisch ook omdat dat stamboek niet serieus te nemen is (weten niet wat een correcte en functionele bouw is. Daarnaast is het een corrupter bende).

Hoe populairder het ras des te duurder ze gaan worden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:14

troi schreef:
Veel fjorden (natuurlijk niet alle!) komen terecht bij minder ervaren baasjes en worden inconsequent opgevoed en gereden. De dieren moeten het dan zelf uitzoeken, dat kunnen ze vaak wel, ze worden zelden gemeen maar dat creeert wel eigenwijze monsters. Ik vind dat vooral een nadeel aan oudere fjorden.
Het probleem dat mensen denken dat fjorden ponies zijn dus leuk voor kinderen en klagen dan ze zo sterk zijn .Het zijn paarden mini trekpaarden

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:23

fjordnina schreef:
Nies_ schreef:
Je kunt snel dik worden ook een voordeel noemen :') De voerkosten van mijn KWPN'er zijn bijna 3 keer zo hoog. Het formaat vind ik absoluut een voordeel; dekens ed zijn een stuk beter hanteerbaar en daarnaast is het wat minder angstaanjagend voor je hulp die eigenlijk niks met paarden heeft.

Nadelen: ze hebben vaak slechte hoeven. De meeste hebben geen opvoeding genoten (vaak omschreven als "eigenwijs"). Ze hebben niet veel talent wat het lastig maakt om wedstrijden (dressuur, springen, maar ook marathons) te winnen. Ze hebben juist wel talent om zware dingen te trekken, mijn fjord geniet er echt van om de bak te slepen, het is gewoon leuk om te zien, maar helaas komen de meeste fjorden niet meer aan dat soort werk toe. Buitenrijden zijn de meeste ook wel geschikt voor, maar er zijn uitzonderingen. Naast de hoeven laten beenstanden ook te wensen over, halzen zijn niet al te functioneel en ik vind bij veel oudere dieren de ruggen ook niet al te best.

Maar je hebt zoveel verschillende fjorden. De mijne is bijvoorbeeld helemaal niet het type van werken word je moe, zoals hierboven omschreven. Ze is nu wat volwassener (14), maar vroeger kon ze er echt om niets tussenuit gaan. Kon enorm drammen omdat ze harder wilde, maar als ze voluit mocht ging ze stappen.

Ik vind fjorden wel te duur geworden. Voor hetzelfde geld heb je een haflinger en dan heb je iets betere kwaliteit om uit te kiezen. Misschien als je over de grens kijkt dat het beter is, maar in Nederland is het wel logisch ook omdat dat stamboek niet serieus te nemen is (weten niet wat een correcte en functionele bouw is. Daarnaast is het een corrupte bende).



Ik zou hier toch wel wat nuancering in aan willen brengen. Slechte hoeven is ook een kwestie van onderhoud (en daar blijft het ook nog weleens liggen door gebrek aan kennis) het is een punt van aandacht (sinds een jaar of 5 ook in de fokkerij).
Eigenwijs ben ik met je eens, vaak een gebrek aan opvoeding. In diezelfde context wordt ook gezegd dat ze als een tank zijn of lomp, terwijl ze bij een correcte opvoeding juist heel zacht zijn.
Ze hebben juist heel veel talent, vindt nog maar eens zo'n allrounder :-)
Vwb de beenstanden, ook dat is een aandachtspunt in de fokkerij. Ik heb een aantal jaar een lijst bijgehouden van keuringsresultaten. Daarin zag je terug dat de beenstanden rond een 7 gepunt worden. Daar zit dus zeker ruimte voor verbetering, maar het is ook weer niet dramatisch gesteld.

Ik vind dat fjorden nu eindelijk kosten wat ze waard zijn. Als je een fjordenveulen fokte moest daar geld bij en op die prijzen is de fjordenmarkt jarenlang blijven hangen. Nu door het beperkte aanbod de prijzen naar een normaal niveau stijgen kan het fokken ook uit. Je speelt nu in ieder geval quite en houdt er met een beetje geluk nog iets aan over.
De haflingers zijn overigens echt niet beter van kwaliteit, maar hebben hun promotie en imago beter op orde. Fjorden in het buitenland zijn trouwens niet beter van kwaliteit dan hier in NL, sterker nog de NL'se fjorden zijn kwalitatief beter dan bijv. in hun moederland waar er meer op de looks gefokt wordt.

Het stamboek is gedateerd. Gelukkig wordt er nu een inhaalslag gemaakt.
Het zijn in beginsel gewoon geen rijpaarden en zeker geen sportpaarden. Het Z is wel haalbaar met die beesten, maar meer niet en dan hebben we het nog steeds gewoon over basis. Niks talentvol en bijzonder aan dus. Waar ze wel in uitblinken worden ze niet meer voor gebruikt en dat is zonde. Ik vind echt dat je het ras tekort doet door te zeggen dat ze goed zijn in bijvoorbeeld dressuur, want dat is absoluut niet waar het talent ligt. Dat sommige in de basis nog redelijk mee kunnen komen is iets heel anders dan ergens talent voor hebben.

En dan die 7ens voor beenstanden. Alsof dat wat zegt. Ik heb er gezien op keuring die wel zo steil gekoot waren of wel zo toontredig stonden dat ze bij elk fatsoenlijk stamboek nieteens opgenomen zouden worden en die gingen hier met een 7 zonder enige opmerking de ring uit. Absurd. Om nog maar niet te spreken hoe modder vet ze gevoerd worden omdat ze anders onbespierd of jeugdig genoemd worden. Een merrie zo uit de wei getrokken heeft meer spieren dan eentje die succesvol Z dressuur liep, geloof je het zelf? Het Nederlands fjordenstamboek is echt een aanfluiting eerste klas.

Die marketing van haflingers krijg ik overigens niks van mee. Ik zie alleen de dieren die ik voorbij zien komen. Ik weet ook dat de haflingers er jaren geleden ook niet zo florissant op stonden.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:13

Wat is je doel? Daar zoek je een passend type paard bij.

Een fjord is een ras dat dichtbij de natuur staat en in land van oorsprong in schrale bergweitjes stond. Dat betekent dat de meeste fjorden te vet worden van het rijke Nederlandse gras. Maar doordat het zulke oerpaarden zijn, zijn ze sober en kunnen ze gemakkelijk 24/7 buiten staan met alleen een schuilstal. Ze zijn zelfredzaam.

Het karakter is uniek; het zijn meestal koele, brave en meewerkende karakters. Het stamboek heeft sinds de import in de jaren 60 heel streng geselecteerd op de karakters van de dekhengsten. Agressieve dieren werden simpelweg geslacht. Uitzonderingen kun je altijd tegenkomen, maar over het algemeen heeft de fjord een goed en braaf karakter.

Ze hebben wel een pony stokmaat, maar wegen door hun stevige bouw rond de 500-550 kilo wat een paard van 160cm zou wegen. Kleine, stevige paardjes dus. Dat gewicht en die kracht, i.c.m. het zelfredzame kunnen ook tegen je gebruikt worden als een fjord het niet eens is met wat jij wilt.

Qua gebruik in de sport ben ik het niet eens met bovenstaande opmerkingen dat fjorden geen talent zouden hebben. Mijn vorige fjord beheerste de Grand Prix dressuuroefeningen en mijn huidige fjord leert met gemak de oefeningen uit het M. Het zijn geen doorgefokte sportpaarden, dus fysiek zul je ze langer moeten trainen en hun gangen zijn natuurlijk heel anders. Maar dressuur en springen is voor elk paard goed om te doen. Door de brave, slimme karakters rij ik fijner en veiliger op een fjord dan op een rillerige, elastische KWPNer.

Er wordt vaak neergekeken op de fjord in de paardenwereld, wat volkomen onterecht is. Met een fjord kun je alles, dressuur tot crossen in het bos. Ze zijn gemakkelijk in de omgang en in het onderhoud en fijn om te rijden. Het grootste nadeel zou ik wellicht het vinden van een goed passend zadel noemen, omdat de brede en korte ruggetjes vaak niet passen bij de meeste standaard zadels. Maatwerk is dan vaak de oplossing en daar zit natuurlijk een prijskaartje aan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:48

Niksie schreef:
Qua gebruik in de sport ben ik het niet eens met bovenstaande opmerkingen dat fjorden geen talent zouden hebben. Mijn vorige fjord beheerste de Grand Prix dressuuroefeningen en mijn huidige fjord leert met gemak de oefeningen uit het M. Het zijn geen doorgefokte sportpaarden, dus fysiek zul je ze langer moeten trainen en hun gangen zijn natuurlijk heel anders. Maar dressuur en springen is voor elk paard goed om te doen. Door de brave, slimme karakters rij ik fijner en veiliger op een fjord dan op een rillerige, elastische KWPNer.


Ik denk dat het woord 'talent' verkeerd geïnterpreteerd wordt. Een talent is een aangeboren aanleg voor iets hebben, een begaafdheid waardoor een bepaalde vaardigheid je heel gemakkelijk afgaat.
Juist het feit dat er dus met Fjorden langer voor getraind moet worden en hun bouw en gangen anders zijn, "bewijst" eigenlijk dat ze geen talent hebben voor de dressuur. Dat is geen verwijt, want met veel trainen en oefenen kan je uiteraard wel ergens komen. Het is niet omdat je geen talent als violist hebt, dat je nooit een goede vioolspeler kan worden.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:55

Afbeelding

Nadeel: ze zijn vaak zo vies. :D

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:01

Fjorden zijn fantastisch! TS mocht je na al deze berichten niet verliefd zijn en denken.. hmmm.. misschien dan maar een haflinger, dan help ik je hier uit de droom: die hebben exact dezelfde kararktertrekken :D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:07

Ik denk wel dat je een fjord koopt van wegen zijn all round mogelijkheden.

Mijn fjord is nu ruim 20 en ik heb hem vanaf veulen.
Ik heb het bv nooit een rijpaard gevonden. Nu is hij al nooit een rijpaard geweest ivm mijn rug.
Hij heeft eigenlijk altijd voor de wagen gelopen . Ik noem hem altijd mijn bosbouw paard. Ik denk namelijk dat hij het super zou doen in het bos om daar bomen te slepen.
Ik zou het ook wel leuk vinden om hem eens voor een ploeg te zetten.

En wat dat betreft ben ik het wel met Nies eens.

Ik hoop volgende maand de wagen te kunnen laten maken en dan gaat die van mij weer doen wat hij leuk vind en waar hij goed in is.
Tussen door nemen we wat lesjes onder de man voor de fun.


Zidore schreef:
Fjorden zijn fantastisch! TS mocht je na al deze berichten niet verliefd zijn en denken.. hmmm.. misschien dan maar een haflinger, dan help ik je hier uit de droom: die hebben exact dezelfde kararktertrekken :D


Nou niet mee eens hoor :P
Ik heb ook nog een haflinger (28) en die is toch heel anders. Dat is bv wel een heel fijn rijpaard geweest en eentje die altijd maar door ging. Fjord is meer van : energiebesparing...moderne fjord dus :D

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:18

Ik heb drie fjorden gehad, alle drie totaal verschillend.
Mijn Fjord dat ik als kind had, sprong met gemak over een hindernis van 1.30 m, kon dressuur en was een heerlijk paard. Dat paard was "groot" en "sterk" en is later naar een centrum gegaan voor kinderen met een mentale beperking. Het was ook niet "mijn" paard, ze is naar ons gekomen toen mijn echte paard (welsh) een klap had gekregen van een ander paard en haar ribben in de longen kreeg. Dat paard is één jaar in "herstel" gegaan en ik kreeg van mijn grootvader "een vervanger".
Zalige Fjord, heeft me de liefde gegeven voor het ras... en is bijna 30 geworden en héél veel plezier gegeven, ook aan die kinderen.

Hierna heb ik nog twee Fjorden gehad, ook twee totale andere paardjes. Max heeft op latere leeftijd geleerd om een karretje te trekken en kreeg gezelschap van Winnie... Op papier zijn ze geen 20 geworden, volgens de tandarts waren ze 10 tot 15 jaar ouder dan hun chip.
Heerlijke paardjes, kanjers, ik mis ze nog steeds.

Grootste nadeel? Ze worden inderdaad zo graag "vies" en ze hebben hun eigen "karakter"... waar ik wel van hou. Max zou zichzelf voor de 1000 procent gegeven hebben, die moest ik steeds sparen, die kende zijn grenzen niet, wilde altijd "pleasen"... Winnie was "gereserveerder", maar had Cushing met de nodige problemen... Winnie deed alles om zijn berijder "blij" te maken, of dat nu een peuter, kleuter, kind, volwassene was... hij paste zich ten volle aan aan de rijkunsten van zijn berijder...
Max kon ik niet geven aan een kind of iemand die nooit gereden had...

Heerlijke paardjes, moeten sober gehouden worden...


Staar je niet blind op een ras, er komt zeker wel een paardje langs waar je een "klik" mee hebt...
Zo ben ik nu blijven "plakken" aan een draver en een haflinger... maar het is zo dat ik altijd blijf "vergelijken"....
Ieder paard heeft zijn eigen "iets" dat weer anders dan het andere paard... het is de "klik" die je moet hebben!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:22

Citaat:
Je kunt snel dik worden ook een voordeel noemen :') De voerkosten van mijn KWPN'er zijn bijna 3 keer zo hoog. Het formaat vind ik absoluut een voordeel; dekens ed zijn een stuk beter hanteerbaar en daarnaast is het wat minder angstaanjagend voor je hulp die eigenlijk niks met paarden heeft.

Nadelen: ze hebben vaak slechte hoeven. De meeste hebben geen opvoeding genoten (vaak omschreven als "eigenwijs"). Ze hebben niet veel talent wat het lastig maakt om wedstrijden (dressuur, springen, maar ook marathons) te winnen. Ze hebben juist wel talent om zware dingen te trekken, mijn fjord geniet er echt van om de bak te slepen, het is gewoon leuk om te zien, maar helaas komen de meeste fjorden niet meer aan dat soort werk toe. Buitenrijden zijn de meeste ook wel geschikt voor, maar er zijn uitzonderingen. Naast de hoeven laten beenstanden ook te wensen over, halzen zijn niet al te functioneel en ik vind bij veel oudere dieren de ruggen ook niet al te best.

Maar je hebt zoveel verschillende fjorden. De mijne is bijvoorbeeld helemaal niet het type van werken word je moe, zoals hierboven omschreven. Ze is nu wat volwassener (14), maar vroeger kon ze er echt om niets tussenuit gaan. Kon enorm drammen omdat ze harder wilde, maar als ze voluit mocht ging ze stappen.

Ik vind fjorden wel te duur geworden. Voor hetzelfde geld heb je een haflinger en dan heb je iets betere kwaliteit om uit te kiezen. Misschien als je over de grens kijkt dat het beter is, maar in Nederland is het wel logisch ook omdat dat stamboek niet serieus te nemen is (weten niet wat een correcte en functionele bouw is. Daarnaast is het een corrupte bende).

Citaat:
Ik zou hier toch wel wat nuancering in aan willen brengen. Slechte hoeven is ook een kwestie van onderhoud (en daar blijft het ook nog weleens liggen door gebrek aan kennis) het is een punt van aandacht (sinds een jaar of 5 ook in de fokkerij).
Eigenwijs ben ik met je eens, vaak een gebrek aan opvoeding. In diezelfde context wordt ook gezegd dat ze als een tank zijn of lomp, terwijl ze bij een correcte opvoeding juist heel zacht zijn.
Ze hebben juist heel veel talent, vindt nog maar eens zo'n allrounder :-)
Vwb de beenstanden, ook dat is een aandachtspunt in de fokkerij. Ik heb een aantal jaar een lijst bijgehouden van keuringsresultaten. Daarin zag je terug dat de beenstanden rond een 7 gepunt worden. Daar zit dus zeker ruimte voor verbetering, maar het is ook weer niet dramatisch gesteld.

Ik vind dat fjorden nu eindelijk kosten wat ze waard zijn. Als je een fjordenveulen fokte moest daar geld bij en op die prijzen is de fjordenmarkt jarenlang blijven hangen. Nu door het beperkte aanbod de prijzen naar een normaal niveau stijgen kan het fokken ook uit. Je speelt nu in ieder geval quite en houdt er met een beetje geluk nog iets aan over.
De haflingers zijn overigens echt niet beter van kwaliteit, maar hebben hun promotie en imago beter op orde. Fjorden in het buitenland zijn trouwens niet beter van kwaliteit dan hier in NL, sterker nog de NL'se fjorden zijn kwalitatief beter dan bijv. in hun moederland waar er meer op de looks gefokt wordt.

Het stamboek is gedateerd. Gelukkig wordt er nu een inhaalslag gemaakt Het zijn in beginsel gewoon geen rijpaarden en zeker geen sportpaarden. Het Z is wel haalbaar met die beesten, maar meer niet en dan hebben we het nog steeds gewoon over basis. Niks talentvol en bijzonder aan dus. Waar ze wel in uitblinken worden ze niet meer voor gebruikt en dat is zonde. Ik vind echt dat je het ras tekort doet door te zeggen dat ze goed zijn in bijvoorbeeld dressuur, want dat is absoluut niet waar het talent ligt. Dat sommige in de basis nog redelijk mee kunnen komen is iets heel anders dan ergens talent voor hebben.

En dan die 7ens voor beenstanden. Alsof dat wat zegt. Ik heb er gezien op keuring die wel zo steil gekoot waren of wel zo toontredig stonden dat ze bij elk fatsoenlijk stamboek nieteens opgenomen zouden worden en die gingen hier met een 7 zonder enige opmerking de ring uit. Absurd. Om nog maar niet te spreken hoe modder vet ze gevoerd worden omdat ze anders onbespierd of jeugdig genoemd worden. Een merrie zo uit de wei getrokken heeft meer spieren dan eentje die succesvol Z dressuur liep, geloof je het zelf? Het Nederlands fjordenstamboek is echt een aanfluiting eerste klas.

Die marketing van haflingers krijg ik overigens niks van mee. Ik zie alleen de dieren die ik voorbij zien komen. Ik weet ook dat de haflingers er jaren geleden ook niet zo florissant op stonden.

bokt ging steigeren van de quotes, dus even hele zaakje op 1 hoop gegooid, sorry.


Ach.. het KWPN kan zichzelf ook niet serieus meer nemen op keuringen.. Ken iemand wiens paard tot mijn en ook hun eigen verbazing ster werd, maar toch echt haar leven lang al een bokvoet heeft.

Goed mijn dressuur Z dressuur en endurnace fjord is ook wel eens afgerekend op te weinig bespiering terwijl er vette padden omheen liepen waar ik de bespiering onder dat vetpakket niet kon ontdekken of het nu jurysport is of een jury beauty contest :Y) :+ :D .

Ik vind SOMMIGE fjorden fantastisch, anderen wil ik voor mijn verdriet niet hebben, maar dat geld voor heel veel paardenrassen. De truc is het passende exemplaar voor jezelf te vinden.
Of te fokken... nou is dat fokken grotendeels gelukt, maar als passend.. op haar stokmaat zou moeten slaan is het mislukt.. 1.415.. met een ruiter van 1.87.

Ik vind ze veelzijdig, maar heel eerlijk, ongeacht het ras dat je bent, als je bij mij komt wonen, moet je sowieso alles gaan doen }> :Y) fjord, Knabstrupper, of wat dan ook, je bent de sjaak.
Dus dresssuur, doel, minimaal Z... voor de wagen, buitenritten, working equitation, rondje springen, wij zijn van de lol met je knol, maar wel met degelijke basis.

Nadelen, het gewicht, zucht... echt, waardeloos... ze kijken naar gras en POEF.. dik.... Het is handiger er voor paar euro extra voer in te gooien dan om ze in een weiland op gewicht te moeten houden, kansloos...

Voeten, hier fjorden met prima voeten tot nu toe en diegenen die ik ken doorgaans ook.
Nadeel... knippen, pfftttttt, echt wat een drama :D dacht dat ik het nooit kon, maar bleek aan de bezembak van mijn andere fjord te liggen, de huidige heeft normale hoeveelheid manen en dat is best knipbaar, op een bankje, met een goede schaar.

Ik vind die van mij perfect, voor mij... moeders was fanatiek blij exemplaar met overdosis eigen mening echt een koningin, moest je alles met 2 woorden vragen en af en toe ook wel druk. Maar ze deed alles !!! voor je.
Haar dochter is een brutaal blij stuiterend ei, echt geniaal! Zal niet voor iedereen geschikt zijn, wel goudeerlijk. Vandaag voor het eerst in dr uppie naar het strand, druk dat wel, maar gewoon te houden en te sturen zonder noodgrepen. Maar grenzen moet je wel aangeven, bij herhaling.. en dan nog 3x.

Iemand anders zal een rustiger exemplaar meer waarderen, ik wil juist een blije, daar wordt ik blij van.
1 manco dat toch wel veel fjorden hebben is hun liefde voor eten, die zo ongeveer alles overstijgend is.. Ook handig, als mijn fjord niet eet weet ik dat ik meteen de DA moet bellen.. tijd terug stond paard van andere eigenaar te staan, met volle baal eten voor zijn neus.. ik haar bellen, joh, doet die van jou aan eetpauzes? Zo ja, dan is er niets aan de hand, maar die van mijn als ie dat doet is ziek.. Die van haar deed gewoon aan eetpauzes {:} _/-\o_

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:03

Dat van dat eten komt mij wel bekend voor en zo heb ik idd ook zeker 1 keer de DA gebeld. Hij at niet.

Dus niet eten is of doodziek of dood. :P

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:12

Gini schreef:
Niksie schreef:
Qua gebruik in de sport ben ik het niet eens met bovenstaande opmerkingen dat fjorden geen talent zouden hebben. Mijn vorige fjord beheerste de Grand Prix dressuuroefeningen en mijn huidige fjord leert met gemak de oefeningen uit het M. Het zijn geen doorgefokte sportpaarden, dus fysiek zul je ze langer moeten trainen en hun gangen zijn natuurlijk heel anders. Maar dressuur en springen is voor elk paard goed om te doen. Door de brave, slimme karakters rij ik fijner en veiliger op een fjord dan op een rillerige, elastische KWPNer.


Ik denk dat het woord 'talent' verkeerd geïnterpreteerd wordt. Een talent is een aangeboren aanleg voor iets hebben, een begaafdheid waardoor een bepaalde vaardigheid je heel gemakkelijk afgaat.
Juist het feit dat er dus met Fjorden langer voor getraind moet worden en hun bouw en gangen anders zijn, "bewijst" eigenlijk dat ze geen talent hebben voor de dressuur. Dat is geen verwijt, want met veel trainen en oefenen kan je uiteraard wel ergens komen. Het is niet omdat je geen talent als violist hebt, dat je nooit een goede vioolspeler kan worden.



ik denk aan talent van de amazone's die geen zin hebben om te gaan om hun rijtechniek te verbeteren.
Terwijl het zo gelangrijk is ,

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:42

Vind het trouwens heerlijk om al die fjordenverhalen te lezen! De liefde voor het ras spat er van af, heerlijk!