Sinds wanneer is de Fjord geen koudbloed??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeaSide

Berichten: 2344
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Sinds wanneer is de Fjord geen koudbloed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 09:33

Een paar weken terug maakte ik dit topic aan over mijn Fjordje:
[VD-ITP] Fjord Martje, nog steeds freestyle door de bak(24)

Waarin ik een reactie kreeg dat Fjorden geen koudbloeden waren, hier ging ik nogal sarcastisch op in aangezien ik er toch echt 100% zeker van ben dat het echte koudbloeden zijn.. Nu reageerde ze een paar dagen terug weer in het topic dat het echt in sommige landen als warmbloed word gezien. :wow:

Ik zelf heb er niet meer op gereageerd aangezien ik het lastig kan geloven, ik heb het ook gegoogeld maar kon er niks over vinden dat het in andere landen tot warmbloed word gerekend. Wel dat de Fjord in sommige landen tot paard word gerekend maar dat is algemeen bekend volgens mij.

Dus vroeg ik me af of enkele Bokkers het misschien weten, word de Fjord in andere landen tot warmbloed gerekend? Ik zelf ben er namelijk van overtuigd dat het juist 1 van de meest sobere rassen is die er bestaat.

Met dit topic wil ik absoluut niet dit meisje aanvallen, vandaar dat ik haar naam hier ook niet neer zet ik ben alleen benieuwd of er Bokkers zijn die dit weten.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:38

In Frankrijk is de Fjord bijvoorbeeld een Ponyras.

En in Duitsland verstaan ze onder 'Kaltblut' echt de trekpaarden (Belgen, Shires, Percheron, etc) , geloof ik...

Maar dat de Fjord tot de Warmbloeden wordt gerekend, dat heb ik ook nooit eerder gehoord. Eerder een pony dan of een 'light draft/carriage breed'...

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Sinds wanneer is de Fjord geen koudbloed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:41

Ik heb altijd geleerd dat fjorden gewoon koudbloeden zijn sws in Nederland.
In mijn encyclopedie staat ook een fjord een warmbloed is ( en alleen trekpaarden, koudbloeden zijn). Fjorden hebben iig niks van arabier ofzo inzich wat een fries en haflinger wel hebben

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:42

JoycexEnya schreef:
Fjorden hebben iig niks van arabier ofzo inzich wat een fries en haflinger wel hebben

Friezen behoren officieel ook tot de Barokke rassen.
De Haflinger wordt in NL dan weer wel als koudbloed benoemd...

SeaSide

Berichten: 2344
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 09:52

mairead schreef:
JoycexEnya schreef:
Fjorden hebben iig niks van arabier ofzo inzich wat een fries en haflinger wel hebben

Friezen behoren officieel ook tot de Barokke rassen.
De Haflinger wordt in NL dan weer wel als koudbloed benoemd...


Een warmbloed hoeft niet persé Arabische trekjes te hebben dacht ik, het ging volgens mij juist meer om het karakter en temprament.

En een koudbloed werd ingedeeld bij de koudbloeden als hij een erg rustig karakter had, en mijn Fjord is echt extreem koel in haar hoofd bij haar kun je letterlijk een bom laten afgaan.

en dat meen ik :Y)
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:06

Fjorden/IJslanders/Haflingers/Fellponies/Merens zijn wat ze in Duitsland 'Robustpferde' noemen, 'ruige' paarden.
Het zijn 'gewoon' warmbloeden, maar dan wel de 'laag-onderhoud' versie, maar worden nooit als zodanig benoemd omdat de term warmbloed meestal alleen voor (grotere) rijpaarden wordt gebruikt. Net als dat de grotere ponies zoals New Forest ook gewoon warmbloeden zijn, maar ook niet als zodanig worden benoemd.

Bij de grotere warmbloeden wordt dan ook nog eens 'barok' als apart type genoemd, de Fries, Lippizaner, PRE, Lusitano. Daar valt een Fjord ook niet onder trouwens.

Volbloed is formeel alleen Arabisch, Engels of Anglo-arabisch, hoewel de Akhal Teke ook wel eens volbloed wordt genoemd, en de Berber ook.

Koudbloeden zijn officieel alleen de zware trekpaarden: Belgen, Percherons, Schwarzwalder Fuchs, Shires, dat soort rassen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:16

JoycexEnya schreef:
Ik heb altijd geleerd dat fjorden gewoon koudbloeden zijn sws in Nederland.
In mijn encyclopedie staat ook een fjord een warmbloed is ( en alleen trekpaarden, koudbloeden zijn). Fjorden hebben iig niks van arabier ofzo inzich wat een fries en haflinger wel hebben


Inmenging van Arabisch bloed maakt niet dat het wel of geen koudbloed is. Een Percheron en ik geloof ook een Boulnais hebben ook Arabisch bloed in de aderen.

Het is eigenlijk natuurlijk maar een stomme aanduiding koudbloed voor een paard omdat ze ze natuurlijk helemaal niet koudbloedig zijn.
Het is meer een type aanduiding.

En dan kan je Fjorden bij de koudbloeden indelen als je een ouderwetse type aanduiding gebruikt. Of zo als tegenwoordig vaak gebeurd bij de robuuste types. Al denk ik dat koudbloeden veelal ook robuust zijn.

Vroeger gebruikte men volbloed, warmbloeden, halfbloeden en koudbloeden. En de pony's uiteraard. Nu heeft men het ook al over barokke types, robuuste types, klassieke types, rijpaarden, sportpaarden etc...

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Re: Sinds wanneer is de Fjord geen koudbloed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:47

Even een quote

Zo zit dat;

Er zijn 4 oerpaarden waarvan de huidige paarden afstammen.

Type 1: Oerpony
Dit type pony leefde in Noord-West europa, stokmaat rond de 1.20/1.25, hoofd met recht profiel, breed voorhoofd, kleine oortjes. Pony was goed bestand tegen vochtige en koude weersomstandigheden.

Type 2: Eurazische pony
Leefde in het noorde van Europa en Azie, stokmaat van 1.40/1.45 Vertoond zeer sterke gelijkenissen met het przewalskipaard. Paard met zware bouw, bol profiel en ruw uiterlijk. Uitstekend bestand tegen koude weers omstandigheden.

Type 3: Steppepaard
Komt uit Centraal-Azie, stokmaat rond de 1.45. Zeer schraal, pezig, smalle hals, fijne oren,lang smal lichaam en sterk kruis. Had een zeer dunnen huid en was goed bestand tegen extreem hoge temperaturen.

Type 4: Oer-arabier
Paardje uit west Azie, stokmaat rond de 1.10, met klein hoofd en hol neusprofiel. Edel en slank gebouwd, staart was opmerkelijk hoog aangezet. Net als type 3 een woestijn- en steppe dier.

Koudbloedig zijn alleen de rassen die rechtstreeks afstammen van type 1 en 2.

Volbloed zijn paarden die rechtstreeks afstammen van type 3 en 4. Voor zover ik weet zijn er 3 type volbloeden nl engels, arabisch en achal teke.

Warmbloeden zijn soms zeer oude kruisingen tussen paarden die oorspronkelijk van type 1 en 2 afstammen en paarden van type 3 en 4.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:24

teiger150 schreef:
Een paar weken terug maakte ik dit topic aan over mijn Fjordje:
[VD-ITP] Fjord Martje, nog steeds freestyle door de bak(24)

Met dit topic wil ik absoluut niet dit meisje aanvallen, vandaar dat ik haar naam hier ook niet neer zet ik ben alleen benieuwd of er Bokkers zijn die dit weten.


_O- _O-
Maar wel het topic erbij zetten, dan zien we toch sowieso wie het is geweest? Niet dat het mij verder boeit, het is een dicussie forum dus iedereen mag zijn mening hebben...

SeaSide

Berichten: 2344
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:42

Anna_Dani schreef:
teiger150 schreef:
Een paar weken terug maakte ik dit topic aan over mijn Fjordje:
[VD-ITP] Fjord Martje, nog steeds freestyle door de bak(24)

Met dit topic wil ik absoluut niet dit meisje aanvallen, vandaar dat ik haar naam hier ook niet neer zet ik ben alleen benieuwd of er Bokkers zijn die dit weten.


_O- _O-
Maar wel het topic erbij zetten, dan zien we toch sowieso wie het is geweest? Niet dat het mij verder boeit, het is een dicussie forum dus iedereen mag zijn mening hebben...


Hier heb ik niet aan gedacht is inderdaad een beetje dom van mij geweest, om een link naar het topic te plaatsen.

Bedankt voor alle berichten in het topic ik heb ze heel boeiend zitten lezen :j, en ik heb ook zeker mijn antwoord nu.