'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:35

Nouja het 'ik krijg lage stijlpunten omdat ik een fjord rijd' zegt wel iets over scores.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:36

Ik snap het wel een beetje wat TS zegt. Ik heb 'het' al gemerkt aangaande mijn Gelderse paard. Die is nog te jong om uit te brengen, maar je merkt zo her en der wel dat er 'enkele' vooroordelen kleven aan bepaalde rassen of types.
Nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het meerendeel van de mensen die mijn toenmalige veulen 'ehhhh wat een buffeltje, he?' noemden daar wel op terug gekomen is, nu ze het lijf van een sportpaard heeft.

Ennnn de ene koudbloed is de andere niet. Ik heb Fjorden en Haflingers voorbij zien komen die niet onderdoen voor de luxe paardjes. Dat vind ik dan echt super knap en leuk om te zien. Aan de andere kant heb ik ook echt wel eens gedacht: "hmmmmm misschien had je die beter thuis kunnen laten tot er wat meer shape en beweging in zat."

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:37

@ evitaali De opmerking van 'jij met de haflinger'vind ik ook niet zo vreemd. Dan weet je in ieder geval dat ze het tegen jou hebben. Als ze bij de anderen roepen, jij daar met die bruine, dan hebben ze meteen het halve losrijd terrein klaar staan om de ring in te gaan .

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:40

Ayasha schreef:
weet je wat het is, en dit willen veel koudbloed ruiters niet horen;
Een sportpaard is gefokt op sport; Een koudbloed niet.
Het gevolg is dat een sportpaard gemiddeld genomen geschikter is voor de sport en oefeningen dus beter uit voert (uitzonderingen aan beide kanten daar gelaten.).
De gemiddelde KWPN'er kan beter verruimen dan de gemiddelde Fjord; Die KWPN'er zijn/haar bouw is er geschikter voor.
Dus die KWPN'er zal eerder een 7 of 8 scoren ómdat ie simpelweg gemiddeld genomen de oefening beter kan uit voeren dan die Fjord die zijn best doet maar wiens bouw hem ietwat belemmerd.
Maar beide moeten gereden worden. Noch die Fjord, noch dat sportpaard lopen de proeven vanzelf. Ze hebben elk hun voor- en hun nadelen. Aan de ruiter om te kiezen met welke nadelen die het liefst/best wil/kan werken.



Is helemaal waar.
Desalniettemin vind ik dat iedereen zelf mag bepalen met welk ras hij of zij start.
Daar moeten juryleden doorheen kijken.
En waar komt de bepaling ooit vandaan welke gang welk paard het beste uitvoert. Zal toch wel iemand zijn geweest die een voorkeur heeft gehad voor een bepaalde type paard ;).
Maargoed, da's offtopic :)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:42

Ongeschikt vind ik ze zeer zeker niet, als jij lekker een B parcours wilt springen en het gaat lekker prima toch. Paard is gewoon geschikt voor wat jij wilt.
Als je echt hoger de sport in gaat dan zijn ze idd niet geschikt qua bouw zoals Ayasha uitlegt.

Als ik ergens een fjord of ander koudbloed zie verschijnen ga ik ook altijd even kijken want ik vind het prachtig om eens wat anders te zien. En ik word al helemaal blij als de ruiter ze lekker aan het lopen heeft. :j

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:42

Mousmous schreef:
@ evitaali De opmerking van 'jij met de haflinger'vind ik ook niet zo vreemd. Dan weet je in ieder geval dat ze het tegen jou hebben. Als ze bij de anderen roepen, jij daar met die bruine, dan hebben ze meteen het halve losrijd terrein klaar staan om de ring in te gaan .



Als de andere ruiters bij naam genoemd worden kunnen ze dat toch ook bij haar doen?
Maargoed dat zal mij niks uitmaken. ( E. Of Fjord mag binnenkomen :') )

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:44

Elspelsz88 schreef:
Is helemaal waar.
Desalniettemin vind ik dat iedereen zelf mag bepalen met welk ras hij of zij start.
Daar moeten juryleden doorheen kijken.

Maar soms is dat best moeilijk. Want als die fjord nou echt niet kan strekken, als gevolg van zijn bouw, hoe kan je daar dan doorheen kijken?

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:45

Ik rij met mijn tinkerhengst inmiddels M1 en merk er vrij weinig van dat je anders beoordeeld wordt.
Qua punten heb ik nooit rare punten gehaald. Ik start zowel tussen de warmbloeden als Koudbloed wedstrijden en de punten zijn altijd om het even.


Wat mij wel opvalt is dat met name in de B en L andere deelnemers extreem kattig en bijdehand doen... Echt tot vervelend en demotiverend aan toe.
Sinds ik in het M rijd heb ik daar eigenlijk helemaal geen last meer van. Ze vinden het juist veelal gaaf.


Ik hou niet van mensen die gaan lopen zemelen dat ze met hun Koudbloed anders beoordeeld worden.
Dat is toch deels ook logisch? Welke Koudbloed klapt er even een middendraf voor een 9 uit dan?
Zolang je je paard goed voor elkaar hebt rij je ook met je koudbloed de punten wel.

Het vervelende is dat veel meiden die starten met een koudbloed vinden dat ze oh zo geweldig rijden terwijl ze een beetje recreatief rondhobbelen. En dan kan je niet gaan verwachten dat je op concours meekomt. Simple as that.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 11-09-15 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:45

Elspelsz88 schreef:
Is helemaal waar.
Desalniettemin vind ik dat iedereen zelf mag bepalen met welk ras hij of zij start.
Daar moeten juryleden doorheen kijken.
En waar komt de bepaling ooit vandaan welke gang welk paard het beste uitvoert. Zal toch wel iemand zijn geweest die een voorkeur heeft gehad voor een bepaalde type paard ;).
Maargoed, da's offtopic :)

Maar wat moeten ze dan doen? Een 8 geven voor een middendraf die maar een 5 waard is omdat het een fjord is die er dus niet op gebouwd is? :)
Ieder mag weten welk paard ie start maar dat gezeur dan vaak over veroordeeld worden en dat warmbloedruiters lachen enz... Echt, als ik op wedstrijd ben, ben ik niet bezig met de paarden rond me maar met mijn eigen. Zó speciaal is een Fjord/haf/tinker/whatever nu ook weer niet dat iedereen daar spontaan even voor stopt met wat ie bezig was.

De hedendaagse paarden zijn gefokt naar het doel. Wie dat bepaalt heeft, tsja, de ruiters die dat doel voor ogen hadden en die dus de paarden kozen die daar naar hun mening het best bij paste. Gezien een fokker zijn paaarden ook kwijt moet kunnen, past men zich vaak aan en wat de ruiter wil. Als dressuurruiters meer voor het type paard dat nu ons hedendaagse sportpaard genoemd wordt kozen zal dat op een gegeven moment "gangbaar" geworden zijn. :)

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:45

Heeft niets met voorkeur te maken, de types zijn gefokt naar een bepaald doel. Koudbloeden bijv, als werkpaarden. Een worstelaar zal ook niet zo goed horden lopen als een lichtgebouwde atleet. Denk dat je dan ook op zou kijken als je een kogelstoter op de evenwichtsbalk zou zien. Hier in de buurt zie ik nooit iemand raar opkijken als er een fjord of haflinger in de dresuur start. Maar goed, er lopen ook verschillende haflingers hier in de buurt in het Z.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:48

Dorine92 schreef:
Elspelsz88 schreef:
Is helemaal waar.
Desalniettemin vind ik dat iedereen zelf mag bepalen met welk ras hij of zij start.
Daar moeten juryleden doorheen kijken.

Maar soms is dat best moeilijk. Want als die fjord nou echt niet kan strekken, als gevolg van zijn bouw, hoe kan je daar dan doorheen kijken?


Niet want echt niet strekken is niet strekken

Als een paard zoals de tinker hierboven <3 het wel kan dan krijgt die ook zijn punten. En lukt de gevraagde oefening niet dan zie je dat ook terug in de punten.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:50

@alspel88 het is maar waar je over kan vallen. Er is tegen mij ook wel eens gezegd, jij met de schimmel bent hierna. Wat kan mij dat nou schelen of ze het zo zeggen of me bij mijn naam noemen.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:52

AaronYve schreef:
Dorine92 schreef:

Maar soms is dat best moeilijk. Want als die fjord nou echt niet kan strekken, als gevolg van zijn bouw, hoe kan je daar dan doorheen kijken?


Niet want echt niet strekken is niet strekken

Als een paard zoals de tinker hierboven <3 het wel kan dan krijgt die ook zijn punten. En lukt de gevraagde oefening niet dan zie je dat ook terug in de punten.




En mijn tink kan het dus ook niet :D haha. Als ik voor mijn gevoel een super midden/uitgestrekt draf rijd dan ben ik blij met een 6. Hij kan niet tippen aan die atletische paarden.

Echter,is hij juist weer heel fijn in de zijgangen en aanleuning. Dus die (vaak) onvoldoende op de middengangen hef ik daar wel weer op.

En zo moet je denken en rijden met ieder paard. Ik ken ook menig kwpn die echt een beroerde beweginf hebben maar toch een eind komen omdat de africhting gewoon top zit en ze netjes hun oefeningen uitvoeren.

Uiteindelijk loop je spaak. En dat is niet erg.

Ik weet dat mijn tinker het Z1 zou kunnen halen (echter niet met mij :Y)) maar dat we daar dan ook ergens zullen sttanden

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:54

Het is heel simpel, als ik zit te jureren, jureer ik wat ik zie en dat maakt geen moer uit wat er rijdt. Maar laat jij geen middendraf zien, dan krijg je daar de punten naar. En als je dan toevallig op een fjord zit, so be it. Daar kan de jury niets aan doen.

Afgunst tussen deelnemers vind je overal, niet alleen omdat je toevallig een koudbloed rijdt. Dat zie je echt overal, dus zet je eroverheen en ga lekker rijden. Daar doe je het toch voor? Voor je eigen plezier!

Een goede jury laat zijn/haar persoonlijke voorkeur buiten beschouwing en jureert gewoon naar wat er getoond wordt. Vraag je aan mij of ik ooit een fries ga kopen... nee geen haar op mijn hoofd maar ze eindigen toch regelmatig bovenaan of zeer hoog bovenin want goed is goed. Maar het kan net zo goed die pony zijn die tussen de paarden start, of dat bloederige paard wat super gereden wordt maar toch fouten maakt maar tussendoor wel loeiers van punten scoort en zich dus fouten kan veroorloven, of de tinker die supernetjes op de letters rijdt en alles strak afwerkt maar geen supergangen heeft en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je rijdt niet voor de jury of de andere deelnemers of het publiek, ga voor jezelf rijden, dan zul je zien dat je er veel meer plezier in gaat krijgen!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:54

Ik denk dat je daar als ruiter gewoon tegen moet kunnen... Want reacties zul je altijd krijgen.

Als je nou met een heel sjiek dressuurpaard de ring in komt zeggen de andere ruiters vast 'Ja, met zo'n paard kan ik ook wel winnen. Hoef je helemaal niet voor te kunnen rijden' En als ze niks over je paard kunnen zeggen weten ze vast wel iets over je manier van rijden, over je kleding of over je harnachement.

Ik vind het trouwens best gaaf hoor een koudbloed op wedstrijd, zeker als ze goed meedraaien op een hoger niveau :) Ik heb daar veel respect voor, omdat ik weet dat je toch altijd wat harder moet trainen om hetzelfde te kunnen.

En ik ben het helemaal eens met daffodil, als je gewoon voor jezelf gaat rijden heb je veel meer lol!
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 11-09-15 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:55

Ik sta als Koudbloeden eigenaar en ruiter ook vaak langs de kant samen met me moeder te lachen en grinekke als een koudbloedje voor bij komt, super leuk en stoer als iemand met haar paardje start...

Ik heb ook wel eens rot reacties gekregen zelfs van de jury.. Maar ook jury zijn is een sport... Lets go naar de volgende wedstrijd

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:58

Toch herken ik het wel, Helaas! of dat mensen aan je vragen wanneer je nu eens een groot paard koopt!

Maar het gaat om sfeer als je aankomt, en rijdt ik kan ts begrijpen het bewijzen zal denk ik altijd blijven...
gewoon omdat je een ander type paard hebt...

dat is niet altijd leuk ,maar ik heb er veel heel veel plezier mee beleefd zowel met trekpaard, haflinger
en nu met een konik ....Maak lol met je knol en tja veranderen zal er niets, maar laat je er niet door wegblijven!!!

Maak juist indruk door wel te gaan en steeds weer te verbeteren ;)

Nessie

Berichten: 8594
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:01

Met mijn sportpaard rijd ik wel veel gemakkelijker de punten bij elkaar dan destijds met mijn Haflinger (welke ik tot het eind van de M2 heb doorgereden tussen de paarden). Van andere deelnemers kreeg ik geen gekke blikken, ze vonden het regelmatig juist knap. Er zitten gewoon beperkingen voor de dressuur (en het springen tussen de paarden qua afstanden en op ten duur ook vermogen) in een koudbloed, voor mijn pony waren vooral de buiging en taktmatige galop erg lastig, op de uitgestrekte stap/middendraf/uitgestrekte draf reed ik een 7 of 8.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:03

cp112 schreef:
En mijn tink kan het dus ook niet :D haha. Als ik voor mijn gevoel een super midden/uitgestrekt draf rijd dan ben ik blij met een 6. Hij kan niet tippen aan die atletische paarden.

Echter,is hij juist weer heel fijn in de zijgangen en aanleuning. Dus die (vaak) onvoldoende op de middengangen hef ik daar wel weer op.

En zo moet je denken en rijden met ieder paard. Ik ken ook menig kwpn die echt een beroerde beweginf hebben maar toch een eind komen omdat de africhting gewoon top zit en ze netjes hun oefeningen uitvoeren.

Uiteindelijk loop je spaak. En dat is niet erg.

Ik weet dat mijn tinker het Z1 zou kunnen halen (echter niet met mij :Y)) maar dat we daar dan ook ergens zullen sttanden


Dat is zo dan krijg je je punten niet, maar als je de andere oefeningen goed en correct uitvoert krijg je wel je punten. Dat is ook het eerlijke aan de dressuur ondanks dat het een jury sport is.

Maare mooi beestje hoor :)

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:04

AaronYve schreef:
cp112 schreef:
En mijn tink kan het dus ook niet :D haha. Als ik voor mijn gevoel een super midden/uitgestrekt draf rijd dan ben ik blij met een 6. Hij kan niet tippen aan die atletische paarden.

Echter,is hij juist weer heel fijn in de zijgangen en aanleuning. Dus die (vaak) onvoldoende op de middengangen hef ik daar wel weer op.

En zo moet je denken en rijden met ieder paard. Ik ken ook menig kwpn die echt een beroerde beweginf hebben maar toch een eind komen omdat de africhting gewoon top zit en ze netjes hun oefeningen uitvoeren.

Uiteindelijk loop je spaak. En dat is niet erg.

Ik weet dat mijn tinker het Z1 zou kunnen halen (echter niet met mij :Y)) maar dat we daar dan ook ergens zullen sttanden


Dat is zo dan krijg je je punten niet, maar als je de andere oefeningen goed en correct uitvoert krijg je wel je punten. Dat is ook het eerlijke aan de dressuur ondanks dat het een jury sport is.

Maare mooi beestje hoor :)




Klopt helemaal. Gewoon netjes de oefeningen rijden dan kunnen ze niet om je heen.

En dankjewel :)

renee16

Berichten: 4899
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:06

Als ik je topic zo lees, ben je vooral zelf de gene die discrimineert dat je met een koudbloed rijdt..

Erg flauw om te zeggen: na na na na na

Als een ander zijn paard niet fijn rond krijgt, dan zou je van mij ook een scheve blik krijgen..
Of je nu op een ezel, of topsportpaard zou zitten..

Denk dat het probleem hem meer bij je eigen instelling zit.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:14

Hoe meer je er op gaat letten hoe sneller je die gedachte krijgt natuurlijk ;)

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:16

Ik heb zelf ook met mijn Haf wedstrijden gereden. Ik heb nooit vooroordelen meegemaakt en eigenlijk altijd wel terechte punten gehaald. Tsja, hij is misschien niet een die heel erg hoog zou komen (zeker niet met mij op zijn rug :+), maar ik heb altijd heerlijk mijn rondje met hem kunnen rijden zonder gedoe en angst dat hij gekke dingen ging doen. En dat is mij veel meer waard dan de punten en commentaar van anderen. Hoewel ik vaak van jury's ook te horen kreeg dat Wil zo leuk was en we een mooie combinatie waren. Dat doet mij dan weer goed.

Je rijd zelf je paard en je maakt zelf de goede momentjes. Als je (vaak) geen goede punten haalt, zou je wel eens jezelf achter de oren mogen krabben...

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:18

Elspelsz88 schreef:
Nu gaat dat mijn topper ontzettend makkelijk af, komt vaker foutloos rond dan sommige KWPN'ers. (nanana)
Een hele volwassen opmerking van iemand die vind dat elk paard gelijk moet zijn in de ring :+ Weet je zeker dat je niet zelf degene bent die er een stempel/vakje van maakt?
Laat het los en maak jezelf niet te bijzonder omdat je met een koudbloed start, want inderdaad elk paard is gelijk en het gaat erom wat je laat zien in de ring.


De ene aanwezige vind jouw Fjord stom, de ander vind die ene schimmel foeilelijk, de andere lacht zich rot over die madame die rond rijdt of ze alles is, maar er niks van bakt en ojee, kijk daar, wat een lelijke ramsneus en flaporen.
Kortom, mensen kijken en hebben een mening over van alles en niets, maar ze kijken zeker niet allemaal unaniem negatief naar die ene koudbloed die er rond loopt.
Laatst bijgewerkt door Grit op 11-09-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:18

Ik herken helemaal niks van wat je omschrijft. Ik spring dan niet, maar rijd met mijn fjord dressuur tussen de paarden. Hij loopt altijd prima zijn punten en we krijgen vaak juist hele leuke opmerkingen, zowel van jury's als van tegenstanders. Denk toch dat het deels komt door hoe je er zelf in staat. Ik geef ruiters met een gaaf sportpaard vaak zelf ook een compliment dat ze een leuk dier onder de kont hebben. Heb nooit iets gemerkt van achter de rug om kletsen oid.