'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:05

Waarom zouden ze dat zeggen? 'Moet DAT twee rondjes?' klinkt eerder alsof ze dachten dat het te moeilijk zou zijn oid. Of dat ze het niet leuk vonden om naar te kijken? Wat is daar nou erg aan? Het is nou eenmaal geen springer.

mandje

Berichten: 939
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:07

Ik snap je helemaal. Heb het bij het springen ook gehad. Bij de pony's vond iedereen het leuk een haflinger die sprong. Kreeg echt hele leuke reacties reden ook geregeld prijzen. Toen ik 18 werd en tussen de paarden ging springen (B Springen). Ik kreeg van meerdere reacties van andere ruiters/supporters van wat moet je hier... Tot geen ruimte krijgen bij het inrijden/inspringen. Heb ik echt aan moeten wennen. Nu is mijn hafje helaas te oud voor een B parcours. Is toch echt echt wel een hoogte die 1m. voor een haf van 1.44m.
Dressuur rijden we nog wel klasse m1. Merk daarin dat je gewoon toegelaten word door andere ruiters. Jury's merk ik niet dat ik onder gesteld word. We moeten met ons koudbloedje veel harder werken om die gangen eruit te krijgen. Wat al eerder is gezegd een koudbloed heeft de bouw niet mee.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:15

Probleem is niet dat je een koudbloed hebt, maar dat je een paard hebt :D :+ .
Rij je een fjord dan is een fjord niet leuk, rij je een schimmel dan is wit ineens een rare kleur, heb je een tuiger dan gooit ie te veel met zijn benen.. Zo is voor elk paard wel wat te verzinnen en een bruine is ook maar een bruine bij wijze van spreken.
Bij elk soort paard krijg je wel ergens commentaar op, want het zijn paardenmensen, niets leuker om over een ander paard te roddelen, toch?

Gewoon rijden voor wat je waard bent, genieten van je paard, who cares wat anderen er van vinden?
Wij hebben er wel eens de grootste lol om gehad :') !

Ja, jullie zijn op verkeerde terrein, manege verderop is de wedstrijd, hier is ook wel wedstrijd maar het regio kampioenschap M/Z.... (tja, ehhh, we doen mee in het M2...)
Ook leuk... Doet zij ook mee met die geit? (overigens hele eerlijke jury, werd 1e en 2e geloof ik met winst, dus ach, ik vind ook niet alles mooi, dus waarom een ander wel)
Hilarisch... paard 4 meter verderop vol in de ankers (ik stond halt te houden), durfde niet langs mijn pony... oepsie... sorry...
Inrijden op wedstrijd in Roosendaal, ik hoorde daar niet, moest elders in rijden volgens ringmeester met stropdas en clipbordje, voorlezer lag ondertussen in de hoek dubbel van het lachen.. Ik ja, maar hoor hier wel, kijk maar op startlijst.. HIj zoeken, niet zien staan (had blijkbaar bril thuis liggen), nog een keer gezegd, hoor hier wel... Toen ging er bij hem lampje branden.. er zat stang en trens in... (had wel cap op) dus hmmmmmm, dan zou ik toch wel in die ring horen om in te rijden.
Voorlezer heeft nog kwartier dubbel gelegen geloof ik, ik achteraf ook.
Dus je kan er ook hoop lol om hebben *\o/* .
Die zwarte is ondertussen al voor alle rassen die je kan bedenken uitgemaakt, dat is het grote vraagteken bij iedereen.
Dan lach je je weer krom als goede trainer van ZZzwaar ruiters, tegen je instructie zegt, rij jij tegenwoordig op een Fries? Ehhhh, meneer de goede trainer, dat je niet weet wat het wel is snap ik...
Maar dit is een belediging voor alle Friese paarden in NL.... Zo'n goede trainer kan het dus niet zijn..
Hij kan niet eens een Fries herkennen :D }> :Y)

En ontmoedigd, nee hoor... Volgende pony is aan het werk (Zwarte, geen koudbloed, maar een knabstrupper) en dan heb ik ook nog de dochter van mijn koudbloedje en ook wij gaan plezier hebben.
Just enjoy!! Moe? Nee, hoor gewoon doorgaan!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:28

Ik kijk er naar uit om te starten met mijn Tinker hengst. En ik doe het eigenlijk alleen omdat ik graag ook de leuke sfeer van de koudbloedwedstrijden mee wil pikken en gewoon een uitdaging zocht. Als westernruiter lijkt het me heel leuk en spannend om dressuur te rijden met een paard. Ik was mijn motivatie kwijt en nu is die er weer. Persoonlijk vind ik het 100x interessanter als een koudbloed kan wat een sport-gefokte KWPNer kan. Die zijn er tenslotte voor gemaakt. Uiteindelijk bepaald toch de ruiter hoe het paard de baan rond gaat dus als een koudbloed ook goed scoort, chapeau!
Maar mijn witte bok (en ik) is er nog lang niet klaar voor om te starten :+ Ik kijk er wel echt naar uit :D

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:38

Ik vind als je met een koudbloed tussen de paarden gaat starten, dan maak je een bewuste keuze waarbij je weet dat je er harder aan moet werken dan de rest.Dan bedoel ik rijtechnisch maar ook je eigen voorkomen. Als ik vaak om me heen kijk op wedstrijden zie ik ook veel combinaties met een koudbloed waarvan ik denk" Mijn hemel wat doet dit hier!". Rijtechnisch is het drama en dan ook de verzorging is prut. Dit zijn in mijn ogen vaak de amazones die thuis komen met 160 punten waarvan de jury de schuld krijgt.

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:34

mimp3 schreef:
Ik vind als je met een koudbloed tussen de paarden gaat starten, dan maak je een bewuste keuze waarbij je weet dat je er harder aan moet werken dan de rest.Dan bedoel ik rijtechnisch maar ook je eigen voorkomen. Als ik vaak om me heen kijk op wedstrijden zie ik ook veel combinaties met een koudbloed waarvan ik denk" Mijn hemel wat doet dit hier!". Rijtechnisch is het drama en dan ook de verzorging is prut. Dit zijn in mijn ogen vaak de amazones die thuis komen met 160 punten waarvan de jury de schuld krijgt.



Ja maar deze combinaties zie je ook met de warmbloed lopen dus das niet helemaal waar. Natuurlijk ligt aan jou rijden en niet aan de jury punten misschien een enkele uitzondering daar gelaten. Heb zelf vaker geschreven bij jury's en toch heeft een jury een persoonlijke voorkeur en de ene telt meer mee als de ander.

Alleen heb je soms van die verwaande mensen die denken dat hun paard beter is om dat die tich euros gekocht heeft maat als puntje bij paaltje komt krijgen ze um niet eens de ring rond

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:43

Even heel praktisch bekeken: heeft een fjord ook niet gewoon wat meer moeite met de afstanden tussen de hindernissen waardoor je al iets minder elegant over de hindernissen komt?
Als een parcours is gebouwd op paarden, moet een pony met kortere pootjes meer moeite doen om goed uit te komen lijkt mij?

(ik heb nog nooit een parcours gereden dus ik heb dus echt geen idee ervan)

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:46

Anoniem schreef:
Heel eerlijk, vind ik het de laatste tijd een beetje lijken alsof de mensen met een koudbloed er zelf een groter "probleem" van maken dan de mensen met een warmbloed....
De mensen met een koudbloed lijken in mijn ogen wel meer vooroordelen te hebben over de "altijd schrikkerige sensibele warmbloedig" dan anderom, zoals bijv deze opmerking":

evelien11 schreef:
Het had ook wel zo zn voordelen, zo kon degen die mij voorlas gewoon in de stromende regen met een paraplu langs de ring staan, bij storm, sneeuw en hagel geen verandering in aandacht :-)


Ik zeg niets over schrikkerige sensibele warmbloeden. vooroordeel heb Ik niet, ik rij zelf ook warmbloeden die hier ook wel tegen kunnen. Ik bedoel hiermee de ruiters die alle omgevingsfactoren proberen te beinvloeden.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:47

Ess_Ramona schreef:
evelien11 schreef:
Qua punten heb ik geen negatieve opmerkingen gehad over het ras. Het had ook wel zo zn voordelen, zo kon degen die mij voorlas gewoon in de stromende regen met een paraplu langs de ring staan, bij storm, sneeuw en hagel geen verandering in aandacht :-)

[ Video ]

Haha inderdaad! Er zijn menig wedstrijdruiters die flink in de stress raken als ze je met een paraplu zien aankomen.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:16

Daar ben ik er een van O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:00

Evelien het was niet aanvallend naar jou bedoelt hoor ;) maar je opmerking komt over als "met een koudbloed kan je wel met een paraplu staan en een warmbloed krijg je daar nooit langs", snap je?
Hier een KWPN'er waarmee ik gewoon rij terwijl ze de bak aan t slepen zijn, heg aan t snoeien of bladblazer aanstaat :j En gewoon les terwijl juf midden in de bak met een paraplu staat omdat t regent :')

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:02

Ess_Ramona schreef:
evelien11 schreef:
Qua punten heb ik geen negatieve opmerkingen gehad over het ras. Het had ook wel zo zn voordelen, zo kon degen die mij voorlas gewoon in de stromende regen met een paraplu langs de ring staan, bij storm, sneeuw en hagel geen verandering in aandacht :-)

[ Video ]

Haha, grappig! Maar dat heeft niks met het ras te maken. Mijn brave Haflinger is doodsbang voor een paraplu! Nooit af kunnen leren.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:11

Mijn net zadelmakke kwpn draak
.. bang voor zn eige schaduw ect. Keek niet op toen mijn instructeur een paraplu op stak. (Ik had het zelf ook niet eens door hahah)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:36

Dat heeft zeker wel met het ras te maken. Koudbloeden zijn gewoon wat koeler dan warmbloeden over het algemeen. Maar er mag nooit op bokt gezegd worden dat er verschil tussen zit :+

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:57

Als ik naar de wedstrijddn hiee kijk denk ii bij sommige kwpn paarden "wat doe jij hier?" Giraf alla kop op de borst... prikprikprik spoor er in... zonder dat ze het door hebben.
De instructie vind ik ook om te janken hier... nouja niet alle hoor...

Ik denk dat overal wel ruiters met sommige paarden er gewoon niet thuishoren. Koudbloed of niet.

Om eerlijk te zijn wordt ik ook niet warm van n op de kop lopende fries die constant in de mond gezeten wordt en aangestampt.
En dat terwijl wij zelf n fries hebben.

Vind t wel tof als je met n haflinger fjord of belg start en het beest voor elkaar hebt dat je de afgunstige koppen eruit rijd.. net goed... denk ik dan.

Fehu

Berichten: 254
Geregistreerd: 14-08-15
Woonplaats: In the Mists and Shadows

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:30

Musiess schreef:
Is zeker zo.
Wat ik me wel af vraag.. ben ik dan de enige die ' -2 wij zijn niet gecharmeerd van friezen' mee hemaakt heeft?


Nee hoor, het komt vaker voor. Ik heb in het verleden regelmatig geschreven bij het jureren (dressuur)en het commentaar wat, vooral de oudere garde, uitspuide over friezen, PRE's, lippizaners etc. was niet mals. Er werd duidelijk beoordeeld op ras en niet prestaties. Vooral het commentaar 'die rassen zijn voor luie ruiters want die beesten lopen vanzelf' is me altijd bijgebleven.
Maar goed, zo heb ik ook mee gemaakt dat een combinatie (met een hele mooie kwpn-er) minder punten kreeg omdat de beste man nog nooit een zeug op een paard had zien zitten. Dit ging over het uiterlijk en niet over de manier hoe ze zat. Een andere combinatie in het L2 waarbij het paard het dak van de binnenbak aan het bewonderen was en de ruiter letterlijk op en neerstuiterde kreeg meer punten als verdiend omdat hij een maatje van de jury was via de jacht vereniging.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:39

Absurt. Ik ben altijd geneigd om flink stappij te maken. Maar dit ia mij gelukkig maar 1x over komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:43

Geryon schreef:
Dat heeft zeker wel met het ras te maken. Koudbloeden zijn gewoon wat koeler dan warmbloeden over het algemeen. Maar er mag nooit op bokt gezegd worden dat er verschil tussen zit :+

een verschil ja, maar sommige overdrijven ook. Niet elke warmbloed is een gekkenhuis die bij alles drie meter de lucht in gaat en lang niet elke koudbloed kijkt nog niet op als er een bom langs af gegooid wordt.
Ik heb toevallig een warmbloedje erg nerveus en neurotisch gekregen, en neurotisch is ie nog op sommige gebieden maar met enige regelmaat schrik ik van het een of ander en voel je hem eens diep zuchten of kijkt ie naar mij van "man doe eens normaal." _O-
Hij heeft wel, net als elk ander paard, zijn dagen gewoon.

Heb aan de andere kant wel eens een haflinger gereden voor iemand... Daar werd je gestoord van, elk sprietje dat bewoog schoot ie er vandoor in paniek. :x Er op komen was al een uitdaging op zich omdat elke beweging hem te veel was. En ja, dat beest was correct in gereden (want ik ken de persoon die hem getraind heeft hiervoor) en niet slecht behandeld maar zo'n paniekeur heb ik zelden nog gereden of gezien.

In elk ras/type zitten uitersten. :) Heb ook een vier jarige KWPN'er gereden, daar kon je denk ik echt een stel kretsers (geen ide hoe jullie het noemen, van die dingen die je aan steekt en op de grond gooit en dan knallen ze vrij luid.) langs af steken en dan nog zou die niet reageren.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:35

Denk dat die dingen in het Nederlands rotjes heten :)

Ben het met je eens dat veralgemeniseren zeer beslist niet altijd op gaat. Had een Tinker (zitten toch behoorlijke warmbloeden bij) die in zijn jonge jaren dacht dat hij een volbloed was qua temperament. We hebben hier een sportpaard die inmiddels internationaal loopt en daar kan je zo een drukke kermis mee over.

Vriendin van mij heeft een Haflinger en die is als de dood voor paraplu's en aanverwante artikelen.

Er ligt denk ik ook heel veel aan de opvoeding in de jonge jaren en aan de wijze waarmee er met de paarden wordt omgegaan.

Neemt niet weg dat er uiteraard wel degelijk verschillen zijn tussen koud- en warmbloeden. Ze hebben een ander gebruiksdoel en worden daar op gefokt.

Aan de andere kant zijn er tegenwoordig heel veel fokrichtingen bij de Fjorden en Haflingers die ook meer sportgefokt zijn. Zie soms een Haflinger waar ik drie keer naar moet kijken om zeker te weten dat het een Haf is en geen Haflo.

Denk dat die heel goed mee kunnen in de basissport met een enkele uitschieter (mits de juiste maat) naar internationaal niveau.

Ik vind alleen niet dat het "knapper" is van de ruiter/amazone van een koudbloed om de punten te rijden. Ook diegenen met een "sportpaard" moeten er hard voor werken.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:43

@Percy, gelukkig bestaat er nog geen fokrichting sportfjord, laten we dat ook vooral zo houden.
Wel is de ene hengst verervend in leuker karakter dan de ander.
Heb zelf nu een ADHD fjorden jonkie (maar mams was vroeger ook zo en de hengst is ook heel speels), maar ik vind dat perfect!
En mijn warmbloed? pfftttt, die is niet gek te krijgen daar wordt je soms gek van.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:51

Ik ken een Fjordenfokker Sjolvir en ik zie steeds slankere Fjorden voorbij komen. Gelukkig nog niet zo als bij de Haflingers maar soms vind ik het wel jammer.

Het zal dan misschien niet echt een sportpaardenfokrichting zijn alleen sommige streven er wel naar om een semi sportpaard te fokken. Daarmee gaat de authenticiteit van het ras wel, wil niet zeggen verloren, maar wel minder belangrijk worden. Bij Haflingers zie ik dat veel meer dan bij de Fjorden, dat wel.

Ik vind het super hoor, een Fjord die hoog loopt en ik denk dat er echt wel Fjorden zijn die dat heel goed kunnen. Ik vind het alleen maar leuk om die op wedstrijd tegen te komen.

Elk ras heeft zijn charme.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:06

Vind het zonde als ras niet meer is wat het hoort te zijn.
Dunne fjorden had je altijd al, half broertje van mijn Sjolvir (zelfde vader en mijn fjord haar moeder is ook nog zijn oma) was ook heel raar dun dingetje, die noemden we altijd sportpony in fjorden pyama,
die was niet bewust zo gefokt, kwam uit lijn met "normale" fjorden.
Deze is ook nooit meer naar de keuring geweest, had uiteraard geen zin met zo'n dun dingetje.
Hij had wel mooi front en kon heel leuk lopen! Maar uithangbord voor prototype fjord was hij zeker niet.
Zo heb je er altijd wel anderen tussen zitten, breder, smaller, groter, kleiner.
(ik beken graag grotere te hebben gehad met mijn lengte, maar helaas, eigen fokprodukt is kleiner dan mijn oude fjord >;) , terwijl anderen een grotere hebben, hoef echt een 1/55, maar een 1.50 was zeer welkom geweest.)


Bij de haffen hebben ze er uiteraard ook nog echt ander bloed in gefokt, bij de fjord is het fjord, geen ander ras erdoor, is in ieder geval nog iets.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:10

Even in je profiel gespiekt maar jij hebt wel een supergave Fjord onder de billen :D

Haflinger zit enorm veel Arabier doorheen. Paard van vriendin is lang geleden afgekeurd als dekhengst vanwege te veel Arabisch bloed en nu is hij eerder het ouderwetse type, zonde vind ik dat.

Degene die ik ken fokt vooral op kleur maar ik zie de Fjorden steeds hoger en slanker worden. Wel fijn dat daar niet zoveel van een ander ras door gemengd wordt.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:14

Waar je je druk om maakt haha.

Reed met mijn haflinger altijd ponyclub wedstrijdjes en dat vond ik he-le-maal geweldig omdat het zo'n macho was/is! En dan zie je allemaal van die saaie bruine, vossen en zwarten om je heen, die bijna niet uit elkaar kan houden. En kom jij aan met zo'n maf ding! x'D

Ben ook van plan, als ze er aan toe is, om met mijn barock pinto te gaan starten. Iets luxere bouw dan de haf maar nog steeds veel bekijks.

Sorry maar ik vind het gewoon echt geweldig om anders te zijn :')

edit: typfout.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:20

En daarmee en je dus net hetzelfde als een boel mensen die ook allemaal denken anders te zijn. Echt, zo stoer, en raar is het niet.. :) Jullie maken toch buitenbeentjes van jezelf? En dan maar zeiken op de warmbloed ruiters... tis gewoon een paard net als die "saaie" vossen en zwarten