paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:43

Hoi. Inmiddels bijna 5 jaar geleden een fjord gekocht van de fokker Bink ( franky) Karant × Rimska. Met 2 jaar heb ik hrm helaas moeten verkopen wegens prive omstandigheden.
Nu was ik weer opzoek naar een paardje.. en je raad het al.. Bink stond te koop *\o/*

Dit kon ik niet laten schieten!!! Dus in juli komt hij terug!! ( het duurt nog even omdat wij momenteel in een verhuizing zitten)

Nu zou ik hem dalijk als hij terig is graag op laten nemen in het stamboek. Ik weet dat hij dan naar een keuring moet.. maar verder heb ik er weinig verstand van!

Wie kan mij verder helpen, hoe gaat dit allemaal in zijn werk.
Zijn er eventueel mensen 'in te huren' die hem voorbrengen?


Alle tips zijn welkom :)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:53

Wat je in ieder geval op niet te lange termijn moet regelen is een DNA test. De rekening hiervoor zit in zijn paspoort. Mocht dit al geregeld zijn dan zit er ergens achterin een grote sticker dat het getest is.

Verder moet je lid worden van het stamboek je je paard op je eigen naam zetten. Dan kun je je via de website of via het voorjaarsnummer van het ledenblad je opgeven voor een keuring. Hoe e.e.a. verder in zijn werk gaat is hier helder uitgelegd: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =4&t=37030

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:57

Als ik me goed herinner is hij dna getest. Hij komt bij een fokker vandaan uit ter aard geloof ik.(plaatsje onder Assen) Weet zo zijn naam niet.

Bedankt voor de info. Dan zal ik dat zodra hij terug is zsm regelen.

Edit: kan mezelf helaas via mn telefoon niet aanmelden op de site. Geen laptop tot mijn beschikking.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:13

Het is niet waarschijnlijk dat de fokker de dna test al geregeld heeft, de meesten regelen dit voor de stamboekopname.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:02

De laatste jaren was het goedkoper als je het meteen regelde toch? Weet niet of dat in het F'jes jaar ook al was. Dus zou kunnen dat het al geregeld is, maar is snel achter te kopen door het paspoort even te bekijken!!

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:51

Mocht hij niet dna getest is.. zal ik dat ook regelen.. iemand die weet wat de kosten daarvoor zijn?

Zijn er mensen die mij wat meer kunnen vertellen over de keuring zelf?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:57

Een dna-test kost 46 euro.
Op de website van het stamboek vind je informatie over stamboekopname en over keuringen.
Er zijn hier vast ook wel foto's te vinden van keuringen.
Je kunt ook een keer op een keuring gaan kijken voordat je zelf met je paard gaat. Dan kun je zien hoe het eraan toe gaat.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 23:03

Oke bedankt.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:09

Keuring stelt op zich niet zo heel veel voor hoor. Voorafgaand word je paard opgemeten en opgetekend, daarna wordt je opgeroepen voor je rubriek, je loopt netjes achter elkaar door de arena tot de paarden individueel worden bekeken.
Als je aan de beurt bent stel je je paard open op zodat ze alle streepjes goed kunnen zien. Daarna stap je een driehoek en daarna draaf je een driehoek. Paard wederom open opstellen (nu met de neus in de andere richting) en weer terug in de rij. Je kan de kunst vooraf wel een beetje afkijken ;)

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:53

Misschien ook een tip om te weten, je moet lid zijn van het stamboek.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:57

crazycactus schreef:
Keuring stelt op zich niet zo heel veel voor hoor. Voorafgaand word je paard opgemeten en opgetekend, daarna wordt je opgeroepen voor je rubriek, je loopt netjes achter elkaar door de arena tot de paarden individueel worden bekeken.
Als je aan de beurt bent stel je je paard open op zodat ze alle streepjes goed kunnen zien. Daarna stap je een driehoek en daarna draaf je een driehoek. Paard wederom open opstellen (nu met de neus in de andere richting) en weer terug in de rij. Je kan de kunst vooraf wel een beetje afkijken ;)


Bedankt voor de uitleg!
Hij heeft op dit moment lange manen? Die moeten er zeker af voor de keuring ?

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:58

uudje schreef:
Misschien ook een tip om te weten, je moet lid zijn van het stamboek.


Ja dit word hierboven ook gemeld :)

Jodi93

Berichten: 1633
Geregistreerd: 10-10-11

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:55

Volgens mij zijn lange manen ook toegestaan op keuringen. Maar het is niet wat bij het stamboek valt onder ras typisch dus ik weet niet of ze je er op af kunnen keuren.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:43

Ze keuren niet af op lange manen, dus je kunt ze gerust lang laten :)

Sanny_lief
Berichten: 806
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Leiden

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:53

Dan heb ik nog een vraagje. Veulenboek is toch het rode paspoort? Ik heb die namelijk gewoon en hij is nooit in het stamboek opgenomen. Hoeft toch helemaal niet? Nu ga ik twijfelen.......

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:03

Klopt lange manen is geen probleem, de ruin die ik voorgebracht heb had ook gewoon lange manen.
Afbeelding
Ik had een witte broek bij me maar de eigenaresse wilde hem eerst niet mee laten doen en toen weer wel... dus hup ik werd de ring ingegooid :D

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:38

Sanny_lief schreef:
Dan heb ik nog een vraagje. Veulenboek is toch het rode paspoort? Ik heb die namelijk gewoon en hij is nooit in het stamboek opgenomen. Hoeft toch helemaal niet? Nu ga ik twijfelen.......


Nee t is niet verplicht.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:38

Ahh gelukkig! Hij heeft een redelijke bos dus blijf er liever vanaf.

Sanny_lief
Berichten: 806
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:50

Milo2012 schreef:
Sanny_lief schreef:
Dan heb ik nog een vraagje. Veulenboek is toch het rode paspoort? Ik heb die namelijk gewoon en hij is nooit in het stamboek opgenomen. Hoeft toch helemaal niet? Nu ga ik twijfelen.......


Nee t is niet verplicht.


Hahah gelukkig. Heb geen idee hoe ik die bollen in een trailer moet krijgen voor een keuring. :D ;)

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: paard alleen veulenboek, hoe op laten nemen in het stmbk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:53

Gaat het om de pony uit je profiel? Ik zie dat de moeder niet bekent is.. dan kan hij zoiezo niet opgenomen worden in het stamboek.

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:46

Opgenomen in het veulenstamboek is hij dus al want ze heeft een veulenpaspoort van het fjordenstamboek toch? Of heb je een paspoort van een ander stamboek? Is dat het geval dan zitten er meer haken en ogen aan.

Is het wel een fjordenpaspoort dan wordt het als 3 jarige opname in het hulpstamboek i.p.v. het hoofdstamboek.
Niet heel veel anders behalve dat hij HB voor zijn naam krijgt. (dan zal er nu ook voor zijn naam moeten staan dat het een hulpveulen stamboek papier is)

Er moet al echt heel wat mis zijn als hij niet in het hulpboek wordt opgenomen.
En zie dat vader wel bekend is, dus zou mij niets verbazen als hij in het hulpstamboek opgenomen wordt.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:06

Heb je dit tegen mij of tegen de gene waar ik op reageerde?

En wat is het hulpstamboek :o ?

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:28

Sorry had het als reactie op de vraag van Sanny_lief. :D

Je hebt bij de fjorden het hoofdstamboek, waar alle paarden die vanaf 3 jaar op de keuring komen in worden opgenomen mits ze aan de gevraagde eisen voldoen. Dus vol papier, DNA getest en voldoende raskenmerken.

Heeft jou fjord wel voldoende raskenmerken maar een geheel onbekende afstamming dan zal hij/zij in het hulpstamboek worden ingeschreven. (Ik geloof dat een veulen uit een HB merrie in combinatie met een goedgekeurde hengst wel weer vol papier kan krijgen) Het enige verschil zit hem dan in het fokken met deze paarden. Hengsten met hulpboek papier kunnen nooit goedgekeurd worden, om een hengst goed gekeurd te krijgen moeten alle ouders tot in de 5e lijn bekend zijn. Bij hulpboekers is dit dus niet het geval, gevolg is dus dat je uit een merrie met hulpboek papier nooit een goedgekeurde dekhengst kan fokken. Verder kun je er precies hetzelfde mee als met een fjord met vol papier.

Meende dat het zo zat, maar er zijn vast mensen die mij kunnen corrigeren als ik wat details ben vergeten.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:50

jannegien schreef:
Sorry had het als reactie op de vraag van Sanny_lief. :D

Je hebt bij de fjorden het hoofdstamboek, waar alle paarden die vanaf 3 jaar op de keuring komen in worden opgenomen mits ze aan de gevraagde eisen voldoen. Dus vol papier, DNA getest en voldoende raskenmerken.

Heeft jou fjord wel voldoende raskenmerken maar een geheel onbekende afstamming dan zal hij/zij in het hulpstamboek worden ingeschreven. (Ik geloof dat een veulen uit een HB merrie in combinatie met een goedgekeurde hengst wel weer vol papier kan krijgen) Het enige verschil zit hem dan in het fokken met deze paarden. Hengsten met hulpboek papier kunnen nooit goedgekeurd worden, om een hengst goed gekeurd te krijgen moeten alle ouders tot in de 5e lijn bekend zijn. Bij hulpboekers is dit dus niet het geval, gevolg is dus dat je uit een merrie met hulpboek papier nooit een goedgekeurde dekhengst kan fokken. Verder kun je er precies hetzelfde mee als met een fjord met vol papier.

Meende dat het zo zat, maar er zijn vast mensen die mij kunnen corrigeren als ik wat details ben vergeten.



ah daar heb ik dan gelukkig niks mee te maken :)