Advies gevraagd aanschaf fjord

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:32

Over prijzen kan ik je niets aanraden.
Ga eens op Fjordenwereld rondkijken.
Denk dat ze je daar een stuk verder kunnen helpen.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:12

ingridxxs schreef:
Klinkt goed! maar echt niet doen, mensen die een beetje nadenken kopen geen fjord voor 2500.. misschien banketstaaf gezegd maar als ik denk niet dat de eigenaar haar verkopen kan voor deze prijs, aan niemand niet. Misschien kun je onderhandelen als je verteld wat de normale prijzen zijn? laat op marktplaats zien wat de gemiddelde prijs is, als hij dat aannemen wil. Jammer dat ze zo duur is.


Die mensen zijn er echt wel! Maar dat zijn dan toch Duitsers, daar liggen de prijzen hoger. Heb er eentje voor meer weg zien gaan die hetzelfde niveau zo'n beetje had, alleen die was zowel onder het zadel als voor de wagen beleerd. Dat was ook nog een ruin, dus geen enkele fokwaarde.
Ik denk wel dat de eigenaar weet hoe de prijzen liggen, als ik de stal en afstamming van het paard zo zie.

Ik vind het zelf ook wel een hele prijs, maar dat vond iedereen ook van mijn fjord toen ik die destijds kocht. Die loopt er nu alweer bijna 7 jaar en nog steeds een pracht paard!!

Het is aan jezelf of je het haar waard vindt. De aanschaf zijn meestal de kosten niet in verhouding naar wat je uiteindelijk kwijt bent aan onderhoud en stalling. Maar als je nu nog niet echt denkt van 'wauw dit is hem' dan zou ik nog even verder kijken.

Sjolvir

Berichten: 25295
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:26

Als het je droompaard is, zou ik zeggen ondanks de prijs doen.
Want die 500 of 1000 euro uitgesmeerd over 15 of 20 jaar is niets, zeker niet in vergelijking met stallingskosten etc.

Maar ik hoor je soort van twijfelen.

Waarom ik deze persoonlijk niet zou kopen, maar ik ben een rare in wat ik wil van mijn fjord.
Is dat ze flinke achterhand heeft en neigt? naar overbouwd, wat weer lastig is me dressuur
daarbij relatief korte hals heeft en niet echt front toont.
Zou ze dat wel hebben, dan zou het opleidings niveau, de slechts 33 punten en niet drachtig
te krijgen me een zorg zijn. (zijn geen problemen, waar ik problemen mee heb).

Voor een ieder geld dat hij weer andere dingen belangrijk vind in een fjord (of welk paardenras dan ook).

Qua maat is ze niet heel groot of klein.
En inderdaad in Duitsland zijn ze stuk duurder dan in NL, dus als deze verkoper veel zeken doet met D,
snap ik zijn prijzen wel. Dan komt er wel een keer een Duitser langs die haar koopt.
Zo gek is hij dus niet en nog een reden waarom ik het wel snap, je moet de schoorsteen ook laten roken.
Paard 5 a 6 jaar onderhouden, smid, enten, keer ziek, eten, stalling, beleren, dier heeft al veel meer dan die 2500 gekost.

Komt er dus op neer, wat heb jij over voor dit ene paard?
Waarom is deze voor jou zo bijzonder dat je er 2500 voor over hebt, of waarom niet?

Succes met zoeken en zoals al gezegd, kom eens langs op FW.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:02

We hebben inmiddels besloten om de merrie te laten gaan. Jammer, maar er zijn meerdere fjorden en zal er vast wel 1 komen die wel voldoet aan alle eisen en waar we niet aan twijfelen.
Wil trouwens ook zeker niet negatief doen over de fokker waar we geweest zijn, hij was verder zeer eerlijk over de dieren en op vragen werd ook netjes geantwoord, zowel persoonlijk als aan de telefoon of via mail. Alleen vragen ze inderdaad wat veel en werd me bij onderhandeling al gelijk duidelijk gemaakt dat hij qua prijs niet ging zakken.

Zal mijn inlog gegevens van fw eens opzoeken (heb daar ooit al eens een account aangemaakt).

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Het valt nog niet mee haha, had gisteren een leuke merrie op mp zien staan, maar blijkt van een stal te komen met een niet al te beste naam (ben er wel eens geweest toen ze nog op een andere locatie zaten en onder een andere naam, dus ook zelf een ervaring met hun).

Goed we gaan dus gewoon verder kijken, heb wel nog 2 opties van haflingers (ook erg leuk), daar maar eens gaan kijken ook.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:11

Jammer dat je te ver weg woont, hier staan nog wel een aantal leuke dieren!

Daniekvm

Berichten: 95
Geregistreerd: 04-11-10
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:30

Volgens mij heb ik emi voor jullie voor gereden een paar weken terug? Jammer dat jullie haar laten gaan, erg fijn dier en vond jullie fijne mensen voor haar. Succes met jullie zoektocht verder!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 11:54

Wanneperveen is inderdaad vrij ver weg voor ons helaas.

@Daniek_ylan, dat zou heel goed kunnen. Helaas ben ik soms slecht in het onthouden van namen *schaam*. Het is zeker een leuke merrie en ze is voor een deel zeker wat we zoeken, alleen ook een paar dingen waardoor ze 'het' net niet helemaal is.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:27

Tja het is geen koopje, maar daar is het paard ook wel naar. Het is een plaatje en ook nog eens super afstammeling. Ook de fokker is iemand die goed bekend staat bij de fjorden. hij verkoopt zijn paarden inderdaad niet voor een appel en een ei, maar heeft wel goed qualiteits paarden. Ik heb altijd gezegt als er ooit een andere fjord komt, dan is het een fjord van hun. Of het moet een goeie fjord zijn met een appart kleurtje. En echt een heel bespottelijke prijs voor een goede merrie vind ik het ook weer niet

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 12:22

uudje, ik snap wat je bedoel. Ik stel ook zeker geen vragen over de fokker zelf, had al onderzoek gedaan voor we daarheen gingen en kwam veel goede ervaringen tegen.
De afstamming kan verder zo super zijn, maar als een merrie geen veulens kan krijgen dan stelt een afstamming niet veel voor, bedoel je hebt daar dan niks aan verder.

Nogmaals, het blijft een leuke merrie, maar ze is het gewoon net niet voor ons.

Inmiddels hebben we een afspraak staan voor donderdag om naar een fjordenmerrie te gaan kijken. Krijg vanmiddag via de mail nog wat informatie over haar met foto's als het goed is (advertentie stond bijzonder weinig in, maar toch contact opgezocht via mail en telefoon). Of dit wat wordt of niet, toch een ervaring erbij en vergelijkingsmateriaal :)

Majabeestje
Berichten: 3830
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:42

Spannend, succes!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:52

Spannend! Wie weet is dat paardje wat voor jullie!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:41

Zeker spannend, helaas (nog) geen extra info over de merrie waar we morgen naar toe gaan.