Advies gevraagd aanschaf fjord

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 03:11

Sorry voor het nachtelijke tijdstip, maar kan niet slapen en onderstaande spookt toch door mijn hoofd heen.

Sinds een tijdje zijn mijn vriend en ik op zoek naar een paard. Nu heb ik in het verleden fjorden gehad en na een uitstap naar een paar andere rassen wil ik eigenlijk weer terug naar dit ras.

Nu hebben we er 1 op het oog en er is een kleine twijfel hierbij en daar zou ik graag wat advies bij willen. Moet er wel bij vertellen dat er wel een klik was. We zijn 2x bij haar wezen kijken (tussen het kijken zat 1,5 week en vorige week contact gehad voor onderhandeling).

Het gaat om een 5 jarige merrie (april wordt ze 6), ze is rond de 1.47/1.48 hoog, braaf, doch voorwaarts, wil graag werken, verkeersmak en qua karakter eigenlijk precies wat we zoeken.
Ze is alleen basis beleerd, dit wil zeggen, ze kan stap, draf en galop. Al heb ik wel het idee dat er meer uit te halen valt. Onbekend of ze ook betuigd is.

m is Rayna (elite merrie), mm is Ulvah (ook elite merrie) vm is Lenngard
v is Baldrian (wat ik hiervan kon vinden is dat de hengst uit Denemarken naar Nederland is gekomen, hier 1 of 2 seizoenen gedekt heeft en tegenwoordig in Duitsland staat, verder geen predikaten kunnen vinden).

De merrie zelf heeft 1 veulen gehad wat helaas overleden is (wat ik begreep zat het vast in een net)en wat ik begreep zijn verdere dekkingen niet succesvol geweest en is ze niet meer drachtig geraakt.

Verder heeft ze (wat ik kon vinden via het stamboek) een 2e premie met 33 punten behaald in 2012

Dan nu hetgeen we over twijfelen ondanks dat we een klik hadden.
De eigenaar vraagt € 2500,00 euro voor haar. Zonder toebehoren (alleen halster + touw)
We hebben al een poging gedaan om te onderhandelen, maar hij wil niks van de prijs afhalen.
Wel wil hij tegemoet komen door de merrie gratis te brengen en de kosten van de aankoopkeuring op zich te nemen.

Is dit reëel of is de vraagprijs alsnog te hoog (dit idee krijg ik een beetje beetje door topics die ik over prijzen heb gelezen en wat ik zelf aan prijzen zie op o.a. marktplaats, al staan er weinig fjorden).

Sorry voor het lange verhaal, maar wil graag jullie meningen voor bovenstaande.

Ik heb wel foto's en een filmpje van haar, maar de foto's heb ik via eigenaar verkregen dus die wil ik niet zomaar hier neerzetten. Het filmpje heb ik wel zelf gemaakt, tijdens het loslopen (geen superkwaliteit)


Ik hoop hier wat meer inzichten te krijgen (en misschien andere ideeën voor eventuele verdere onderhandeling).

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 03:29

Leuke merrie :))
Maar die vraagprijs, .... die is niet mis.

Ik heb niet echt kijk op de afstammeling ed, maar ik vind het veel geld voor een ingereden dame, die nog verder doorgereden moet worden. En dan ook nog eens zonder hoofdstel en zadel.

Moeilijk, ene kant zeg ik doen. Andere kant zou ik ook twijfelen :+

Succes met je beslissing.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 03:35

Voor alleen wat basis gereden, niet weten of ze betuigd kan worden en niet weten of ze drachtig kan worden vind ik 2500 erg hoog aan de prijs.
Zelf verkocht ik ooit een ruin van die leeftijd met deze kunnen als hier beschreven voor 1250 euro, en toen waren de tijden nog beter.
Maar de vraag is niet zozeer is het veel in vergelijking met, maar heb jij het er voor over.
Wat wil je met het paard?
Alleen maar buitenritten dan is het belangrijk dat dat ook echt kan.
Wil je wedstrijden, dan is het belangrijk dat ze goede gangen heeft en leuk bewegen kan.
Wil je fokken, dan zal ze drachtig moeten kunnen worden.

Dus is dit paard jou zoveel geld waard?

Is het antwoord nee, niet doen dan.

Persoonlijk zou ik het niet doen.
Voor dat geld kun een paard kopen wat zich al wat meer bewezen heeft, en misschien zijn er niet veel fjorden te koop, maar weet zeker dat als je jezelf wat tijd geeft voor dat geld 2 fjorden kan kopen die het zelfde kunnen.

Dus heb geduld, ga.evt wat fokkers langs.
Misschien hebben die nog leuke staan die nu 3 worden en ingereden worden die je voor een stuk minder kan kopen.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 04:39

Dank voor de reacties tot zo ver.

Wat belangrijk is dat het dier eerlijk is, verkeersmak, voorwaarts.
Zoek eigenlijk een beetje een allrounder. In de bak dressuurmatig, af en toe een sprongetje, ontspannen buiten kunnen rijden. Verder wil ik er grondwerk mee doen en ook wat vrijheidsdressuur.

We zoeken wel een wat grotere maat (rond 1.47 / 1.48 zou perfect zijn).

Deze merrie staat ook bij een fokker, een andere fokker had op dit moment niets geschikts en helaas is wanneperveen iets te ver weg voor ons (mijn vriend is niet bekend met de paardenwereld en vindt een uur rijden om te kijken meer dan zat, verder ziet hij helaas niet zitten. Dit beperkt natuurlijk ook al een hoop).

Probleem is dus, dat de merrie erg leuk is, maar niet alles te bieden heeft wat we zoeken (al vermoed ik dat ze dressuurmatig nog wel wat zou kunnen aanleren).

Misschien is het ook helemaal niet haalbaar wat ik zoek met mijn wensen hoor, dat kan ook natuurlijk.

Dat van die 3 jarige is wel een goede tip, zocht van 4 - 8 jr.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:48

Dit is flink aan de prijs. Echter vraagt deze fokker wel vaker deze prijs omdat ze ook deels op de markt in Duitsland georiënteerd zijn. Daar liggen de prijzen wat hoger dan hier. Wat mij opviel, naast de leuke uitstraling, was dat ze vrij kort in de schouder is en dat de bovenlijn strak is.
Persoonlijk zou ik haar laten staan en verder zoeken.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:56

Het is een flinke prijs, goedkoop? Mwha.
Ze is doorgereden / maar gezond ook wil hij haar komen brengen en aankoopkeuring mee te nemen.
Is dit jouw ideale paard, tjaa dan betaal je er soms wat veel voor maar dan heb je ook wat.
Ga nog een keertje kijken, en kijken of dit echt het ideale paardje voor je is.
Twijfel je dan nog steeds? maar dan over de prijs, zeg ik juist gewoon wel doen anders krijg je uiteindelijk spijt :)

Succes

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:58

Het is een leuk dier om te zien. Maar 2500 euro zou ik haar persoonlijk voor laten staan.

Bij twijfel niet doen. :)

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:00

Tjonge, wat een bedrag zeg.
Maar ik vind prijzen in de paardenwereld ook maar relatief hoor
Het is ook wel een beetje 'wat een gek er voor geeft'.
Gezien dit paard alleen basis ingereden is, vind ik het wel wat hoog

Zelf heb ik mijn haflinger met papieren, een gouden karakter ( dat is pas onbetaalbaar) van 9 jaar met papieren en tuigage en spullen voor minder verkocht.
Mede omdat ik een gouden baas getroffen had.

Misschien moet je niet teveel op 1 dier richten, maar bij meerdere paarden gaan kijken?

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:02

Ik vind het een leuke merrie , leuk koppie en kon ook leuk lopen :D Prijs is behoorlijk hoog maar hij komt jullie wel netjes te gemoed door haar gratis te brengen en je mag op zijn kosten laten keuren. Als je de merrie echt heel leuk vind kan je natuurlijk besluiten haar te kopen :D Succes ;)

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:07

Mooie merrie, flink en stevig, groot! Op het filmpje zie ik een robuuste merrie met redelijke gangen. Kon de draf niet heel goed beoordelen.
Dat ze geen fokmerrie is, drukt de prijs wat en 33 punten is laag, maar kan ook een momentopname zijn.

Als je haar echt heel erg leuk vindt, probeer dan nog meer te weten te komen over haar gedrag onder het zadel. Als ze superbraaf is met buitenritten, dan kan ze het geld wel waard zijn, 't is net wat je zoekt.
Misschien wil er een fjordenkenner met je mee gaan om nog eens te kijken?

Jammer dat je niet in heel nederland Fjorden kunt vergelijken! dat is mijn gouden tip. Ga overal proberen en vergelijken en die ene die in je hoofd blijft als je wakker wordt, die is het!

Succes!

Majabeestje
Berichten: 3830
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:08

Ik vind het erg veel geld voor een fjord waar nog veel werk in zit..
Misschien kan je bedenken wat je wel wil geven en aangeven dat je dat wil betalen en niet meer. Wil hij niet, dan niet. Wie weet belt hij een week later toch om akkoord te gaan.. Je moet echt hard zijn met onderhandelen, juist bij fokkers.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hij dit paardje verkoopt voor €2500.. De nieuwe eigenaar weet niet of ze veulens kan krijgen, of ze echt goed kan lopen.. Ze is net beleerd.. Nee joh, echt teveel geld hoor.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:11

Keuring op zijn kosten...... maar heb jij dan de wel de keuze van veearts?

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:48

Zoals Fjordnina al zegt, vraagt deze fokker altijd 'hogere' prijzen :j. De lijn is goed, zeker moeders kant. Vader heeft zich hier niet echt bewezen, want hij snel naar Duitsland.

Ik zou het voor mezelf te veel geld vinden. Niet doorgereden, geen goede keurings resultaten, en misschien niet drachtig te krijgen? Maar als jij gek van dat dier bent ;)

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:21

Ik moest gelijk aan dit topic denken: [HK] Is dit reeel? Vraagprijs

Gezien bloedlijn enzo zou ze best eens van dezelfde fokker/stal af kunnen komen?!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:34

Ik vind de prijs te hoog.
Gangen vind ik persoonlijk ook niet spectaculair :o waar in de omgeving zoek je iets?

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 15:03

Hoop reacties in de tussentijd bijgekomen. Bedankt iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren, zeker gezien dergelijke topics waarschijnlijk wel vaker langs zullen komen.

meeste van jullie zeggen eigenlijk wat ik zelf al dacht, leuke merrie, maar te prijzig voor de mogelijkheden die ze biedt.
als ze 'het' was geweest dan was het inderdaad geen probleem om er iets meer voor neer te leggen dan wat gangbaar is, dan had dit topic er ook niet geweest. Had gewoon even net dat zetje nodig.

Iemand had het over onder het zadel bekijken. We hebben haar 2x onder het zadel gezien en ook zelf 1x gereden. Denk dat ze wel mogelijkheden heeft, maar dat komt er nog niet uit op dit moment.
Ze heeft wel een heel goed karakter, dat zeker. Sja verder heeft ze aan moeders kant zeker een leuke lijn lopen, maar als ze niet drachtig wil worden heb je daar verder niet zo veel aan en we willen ook niet fokken verder.

_Marjon_, het gaat inderdaad over dezelfde fokker als de link die je gaf, had dat topic al gelezen ook.

Weet nu wat te doen, de twijfel zei eigenlijk al genoeg, ze is het net niet helemaal. Ga dus rustig verder kijken (naast fjorden kijk ik ook wel naar andere rassen als haflingers, tinkers, etc.) en met wat geduld zal er zeker wel een keer 1 langskomen die wel heeft wat we zoeken.

No_No, we zoeken rondom Eindhoven en dan ongeveer uurtje rijden (kan wel iets meer zijn), dus eigenlijk brabant, noord-limburg, gelderland, utrecht, stukje belgie is ook nog een optie. Alleen noorden en noord-oosten wordt gewoon te ver helaas.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:06

Ik vind €2500 voor een kaal paard best veel..
Dan komt er nog een passend zadel, hoofdstel en evt dekens bij.

Vind hem leuk, maar geen €2500 waard eerlijk gezegd.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:08

Ik vind haar (persoonlijk) 1000E te duur.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:19

Ik vind de prijs ook behoorlijk hoog, aangezien er geen toebehoren bijzitten en ze alleen de basis kent. Wel is ze jong, braaf, mooi aan de maat en verkeersmak en een fijn karakter.
Persoonlijk zou mijn max. hier op € 1500,- liggen. Maar ik kan ook goed begrijpen datje uiteindelijk wel de vraagprijs er voor over hebt. Als het nu net dat type fjord is waar je naar op zoek was.....

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:33

Ik vind de vraagprijs inderdaad ook wat hoog. Ik heb een paar jaar terug een Fjord ingereden voor Bart v/d Berg. De optie voor ons was dan om hem zelf over te kopen voor €1500,- of om hem door te verkopen met de winst (dus het uiteindelijke aankoopbedrag-1500) voor ons, of dat hij hem zelf weer zou verkopen voor 1500. Hier ging het om een jonge, basis beleerde ruin van Anton.
Als je op marktplaats zo snel geen 'goede' Fjord kunt vinden kun je misschien bij een fokkerij gaan kijken, maar het is ook maar net hoe veel je daarvoor wilt reizen. Ik weet niet waar je woont, maar ik weet dat er een fokkerij zit in Balloo (stal dolfing: http://www.staldolfing.nl ) en in Wanneperveen (Bart v/d Berg: http://bvandenberg.nl/ ). Als dat voor jou te ver weg is, gewoon even googelen denk ik :) Ik weet trouwens ook dat beide niet al het aanbod op de site hebben staan, maar dat is ook gewoon even mailen of bellen en dan vragen naar de mogelijkheden!
Succes!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 15:42

StheBestMT schreef:
Ik vind de vraagprijs inderdaad ook wat hoog. Ik heb een paar jaar terug een Fjord ingereden voor Bart v/d Berg. De optie voor ons was dan om hem zelf over te kopen voor €1500,- of om hem door te verkopen met de winst (dus het uiteindelijke aankoopbedrag-1500) voor ons, of dat hij hem zelf weer zou verkopen voor 1500. Hier ging het om een jonge, basis beleerde ruin van Anton.
Als je op marktplaats zo snel geen 'goede' Fjord kunt vinden kun je misschien bij een fokkerij gaan kijken, maar het is ook maar net hoe veel je daarvoor wilt reizen. Ik weet niet waar je woont, maar ik weet dat er een fokkerij zit in Balloo (stal dolfing: http://www.staldolfing.nl ) en in Wanneperveen (Bart v/d Berg: http://bvandenberg.nl/ ). Als dat voor jou te ver weg is, gewoon even googelen denk ik :) Ik weet trouwens ook dat beide niet al het aanbod op de site hebben staan, maar dat is ook gewoon even mailen of bellen en dan vragen naar de mogelijkheden!
Succes!


Ik woon zelf in Eindhoven. Wanneperveen en Balloo zijn beiden helaas net te ver weg voor ons. Google heb ik inderdaad al geraadpleegd en de opties die wel te doen zijn gebeld/gemaild. Dat zal ik ook zeker nog eens doen over een tijdje (kan altijd dat er iets binnenkomt of dat ze iets weten te staan).

Helaas heb ik het niet alleen voor het zeggen en heeft mijn vriend (heel begrijpelijk) hier ook een stem in. Ook al zal ik het meeste met het dier gaan doen is het wel de bedoeling dat hij ook af en toe er iets mee gaat doen en met de tijd er eens op zal rijden. Hij vindt het alleen te veel als je >2 uur moet rijden om te gaan kijken (snap ik ergens ook wel).
Bedankt voor het advies ieder geval :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:07

Heb je ook op fjordenwereld gekeken?
Daar zitten vast mensen die weten waar de fokkers zitten in jouw omgeving.
Anders misschien in het fjordentopic de vraag stellen?

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:07

duivelintje; ik vindt de prijs te veel dus ik zou het niet doen, en ook niet omdat het niet is wat je zoekt maar een klik is ook belangrijk. (ligt er ook aan wat jij het belangrijkste vindt) verder snap ik je vriend wel maar zou hij ook jou moeten snappen en het niet zo vinden als 2 uur rijdt om je droom fjord te vinden. ik kom zelf ook uit eindhoven en ben helemaal voor die van mij naar hogeveen gereden om eerst te kijken en de 2de keer heb ik hem meegenomen en er tot nu toe nog steeds geen spijt van. (maar heb wel ff lopen zoeken voor een fjord maar dat was het achteraf wel waard). en wat het misschien het handigste is om te doen is om alle punten op te schrijven wat je zoekt in een fjord en dat je rustig gaat rond kijken wat er in de buurt is of staat wat je aanspreekt. heeft voor mij in ieder geval wel geholpen

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Advies gevraagd aanschaf fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:18

Klinkt goed! maar echt niet doen, mensen die een beetje nadenken kopen geen fjord voor 2500.. misschien banketstaaf gezegd maar als ik denk niet dat de eigenaar haar verkopen kan voor deze prijs, aan niemand niet. Misschien kun je onderhandelen als je verteld wat de normale prijzen zijn? laat op marktplaats zien wat de gemiddelde prijs is, als hij dat aannemen wil. Jammer dat ze zo duur is.

Nyko

Berichten: 36
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:29

2500 vind ik persoonlijk ook aan de hoge kant, gezien jou wensen. Er staan nog genoeg leuke paardjes die je voor een veel mindere prijs mee kan nemen!
Bij twijfel niet doen, krijg je denk ik toch een beetje spijt van.

Succes verder!