Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:14

Mijn fjord kocht ik als 5-jarige menpony die al maanden stil stond. Ben begonnen met een Kentaur Penelopa met bontje er onder, daarna passend laten maken zonder bont en weer later een Passier Corona er voor in de plaats gekocht. Heeft ook een tijdje (eerste 2 maand oid) een Kieffer op gelegen, maar geen idee wat voor een model dat dat was. Voor springen heb ik nu nog een Stübben Roxane II, maar daar komt een andere voor, waarschijnlijk een Passier Marcus Ehning, maar dat is nog niet zeker.

Trouwens allemaal 17,5" en medium of medium/wijd boom.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:04

Ik rij mijn fjord met een boomloos zadel van Barefoot

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:34

Thorrowgood t4 dressuur zadel.

Nooit meer een andere!

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:14

Wendy-N: heb je toevallig een foto van de bruine t4 op de fjord??

Ik ben me ook al aan het oriënteren hoor. Heb nu een oud dingetje voor het oefenen, maar die is echt te breed. Wie weet hoe ze van het voorjaar is dus ik bewaar hem maar wie weet is hij straks makkelijk aan te passen.
Verder gaat mijn interesse erg naar thorrowgood cob en wintec (en dan dus ook k&m en bates de leren varianten) Dit omdat we veranderlijke paarden nog hebben en zo jong deze zadels zijn vaak net iets makkelijker pas te maken. Maargoed we zien wel! En ik wil heeeeeeel graag bruin!

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:26

Na hoop ellende met niet passende zadels voor mijn fjord, heb ik nu een Brandon dressuurzadel erop liggen, die goed ligt. Met bontje past hij nog beter. Heb een hoop verschillende zadelmakers erbij gehad, sommige gaven zelfs eerlijk toe het niet te weten omdat mijn pony zo'n lastige rug heeft.

Dit Brandon zadel ligt goed met bontje, pony loopt er goed onder en zie dat haar spieren weer mooi opbouwen.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:29

Ik heb ook een bruine T4 cob-versie voor mijn fjordje

noekk_

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:48

Op mijn fjord ligt nu een kieffer Garmisch evolution veelzijdigheidszadel. Zit heerlijk stevig en ligt perfect. Ik heb hem tweedehands gekocht en op hand daarvan na laten kijken door een zadelmaker.
Ik raad je idd aan om gewoon een zadelmaker erbij te halen en ook te kijken naar wat voor jou lekker zit. Dat is de helft van het rijden!

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:09

Ik krijg in februari mijn t4 of t8 cob. Maar net welke ik lekkerder vindt zitten. De pasvorm voor mijn fjord is bij allebei hetzelfde. Fijn zadel die je kan aanpassen als je paard bijv in de zomer 24/7 op het land staat en daardoor aankomt.

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 22:10

Ik heb er inmiddels een western voor gehaald :D
Ben daar heel blij mee en past goed :j

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:11

Ik heb een massimo trail 18,5" en dat past perfect gelukkig. :)

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:36

wij hebben een Tekna dressuur en veelzijdigheid zadel, hebben ook Thorowgood gehad.Vind beide merken erg netjes. Tekna zadel is van kunststof en vind het persoonlijk ook nog eens een ontzettend mooi zadel doet zeker niet onder voor leer. Wel de nieuwe variant met verwisselbare kopijzers, zijn met mooie korte kussens. Ik moet wel zeggen dat wij 1 fjord hebben met een uniek hoge schoft voor een fjord en dat maakte de zoektocht niet makkelijk. Vandaag komt er weer een zadelmaakster kijken naar het zadel, onze fjord is zeer verandelijk qua bouw en tot op heden ( 2 jaar tijd) hebben we 3 zadels voor haar gehad. En van alles geprobeerd natuurlijk, voor onze fjord met de ouderwetse bouw is het een stuk makkelijker en daar paste veel meer merken en types op waaronder ook wintec.

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:17

ben met 1 fjord inmiddels weer overgestapt naar Boomloos, die is op haar nieuwe stal binnen 2 maanden behoorlijk veranderd van bouw en heeft stil gestaan wegens omstandigheden....( heb er nog geen 10 keer mee gereden ) gezien de veranderlijkheid van deze fjord lijkt boomloos toch de beste optie. Heb gekozen voor barefoot met extra dikke inlagen en een drie laags vps systeem.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:32

Ook fjorden zijn allemaal anders kwa rug en breedte. Mijn ene fjord paste heel gemakkelijk een gewoon dressuurzadel met een boommaat 3 op, ik kon bij de zadelmaker uit vier merken en modellen een keuze maken.

Mijn andere fjord van het oude type kwam ik op een wintec uit maar dat heeft nooit lekker gelegen. Uiteindelijk na jaren zoeken een Frans merk gevonden wat paste.

Succes straks met je paardje. Hou er iig rekening mee dat je eerste zadel wellicht niet jaren past. Vraag een zadelmaker naar een goede tweedehands die je dan wellicht later goed kan inruilen.

niwarry

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:48

Ik ben ook druk op zoek naar HET zadel voor mijn fjordendame.
Ze kan 17 inch dragen op haar rug en ik heb een kont voor 18inch.... ;(

Nu raad de zadelmaker mij een Stubben Juventus dressur 17 inch aan. :(
Omdat die een vrij vlak zitvlak heeft kan mijn kont er net op zeg maar.
Heb er even op rond gestapt. Is echt een mooi zadel en het zit, maar om nou te zeggen dat het HET is.... Nee.
Ik zocht juist een zadel waar ik diep in kon zitten en veel steun aan kon hebben.

Heb boomloos geprobeerd en dat lag op haar als een huis maar omdat ik zelf zo scheef als een hoepeltje ben en daardoor uit balans kon ik er niet goed mee rijden. Ik heb echt de steun van een boomzadel nodig.

Weet iemand nog iets voor mij????

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:02

Geen Stubben nemen. Dan zijn lange zadels en meestal met smalle ruimte onder het stuk waar wij zitten dus bijna niet op te vullen. Een fjord is een rond geribd paard en daar moet je gaan kijken wat ze er in hebben. Ik heb mijn Stubben nu te koop staan en donderdag komt mijn nieuwe zadel. Een thorrowgood cob T8 18 inch.

Deze zadels hebben een middel diepe zit. De wrongen kan je verplaatsen waar jij ze het prettigst vind en als je de suède uitvoering neemt zit je er ook nog eens heel stroef op.

niwarry

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:29

Ik had het eerst ook over thorrowgood gehad en ze had zo'n zadel mee. Maar nadat ze tekening op mijn pony gemaakt had kon ik zien dat dat zadel te lang was. (17,5 inch) en het lag niet recht op haar voorkant te veel omhoog achterkant te laag waardoor ik meer naar achter kom te zitten op het zwakkere deel van haar rug.

Die 17 inch stubben was de enige die op het draagvlak van haar rug paste.... |(

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:00

niwarry schreef:
Ik had het eerst ook over thorrowgood gehad en ze had zo'n zadel mee. Maar nadat ze tekening op mijn pony gemaakt had kon ik zien dat dat zadel te lang was. (17,5 inch) en het lag niet recht op haar voorkant te veel omhoog achterkant te laag waardoor ik meer naar achter kom te zitten op het zwakkere deel van haar rug.

Die 17 inch stubben was de enige die op het draagvlak van haar rug paste.... |(


Het is altijd moeilijk om voor beiden iets passends te vinden. Hou er bij je zoektocht wel rekening mee dat een iets groter zadel waar jij goed in past minder belastend is dan een zadel wat voor je paard past, maar waar jijzelf behoorlijk op de lepel zit. Dat geeft namelijk veel meer druk dan wanneer het over een iets groter oppervlak verdeeld is.

Je kunt eens kijken naar Zaldi zadels, ik heb zelf de Vila Endurance en de Creole. Voor een andere fjordenmerrie had ik een Thorowgood T4. Op haar lag die goed, maar op de andere 2 kwam ik er ook niet mee weg. Andersom hoef ik de zaldi's ook niet op de eerste merrie te leggen.

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:16

Vreemd stubbens zijn langere zadels dan thorrowgood. Op mijn fjord past een 18 inch thorrowgood goed. Je moet dan wel een cob nemen.

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:20

Ligt er aan wat jij prettig vind en wat goed ligt. Het is niet zo omdat fjorden geen schoft hebben persee een boomloos zadel moeten dragen, integendeel! Je hoeft niet persee een dure zadel maker te laten komen of een passend zadel te laten maken, tenzij je een geld te veel hebt :)

Ga gewoon naar een ruiterwinkel met je of zonder je paard neem wat zadels te passen en kijk welke goed ligt, de zadels die goed liggen probeer je uit met rijden.
Heb je geen idee welk zadel nou wanneer goed ligt zou ik wel iemand mee laten kijken die er verstand van heeft.

Ik heb zelf een springzadel( wat veel neigt naar veelzijdig) van het merk Chemberlain, heerlijk zadel, echt goddelijk maar vrij onbekend!

Succes!